«شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ارتقای مبارزات گروه‌های فلسطینی» در گفت‌وشنود با خالد القدومی

خداوند او را برای شهادت برگزیده بود

خالد القدومی، نماینده جنبش حماس در ایران، درباره شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی سخنانی فراوان دارد، چه اینکه آن بزرگ در توفیقات گروه‌های مبارز فلسطینی، نقشی مهم و تاریخی ایراد کرده است. او در گفت‌وشنود پی‌آمده، شمه‌ای از این نکات را بازگفته است. امید آنکه مفید آید
خداوند او را برای شهادت برگزیده بود

پایگاه اطلاعرسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ 
در آغاز دیدگاه خود درباره نقش شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، در ارتقای مبارزات گروه‌های فلسطینی را بیان کنید.
بسم الله الرحمن الرحیم. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مبارزات کنونی ملت فلسطین، نقشی شاخص و پیشتاز داشت. ما مقاومت را راهکار اصلی برای رهایی فلسطین می‌دانیم. ایشان با درایت و محبت تلاش می‌کرد تا مبارزه را به سمت رویارویی با دشمن بکشاند و از سوی دیگر بحران‌های درون‌گروهی فلسطینیان را خاتمه دهد. تفاوت سردار سلیمانی با افراد دیگری که در این مسیر به ما کمک می‌کنند، این بود که ایشان به همه گروه‌های مقاومتِ ضد صهیونیستی کمک می‌کرد. ایشان معتقد بود که تهدید دشمن صهیونیستی، از سرزمین فلسطین فراتر رفته و متوجه همه امت اسلامی شده است. ایشان تنها به کمک و پشتیبانی از ملت فلسطین بسنده نمی‌کرد؛ چون بسیاری از مردم ایران به مبارزات مردم فلسطین، به‌عنوان یک اصل اعتقادی و همیاری مظلومان کمک می‌کنند. ایشان قضیه فلسطین را مسئله اول جهان اسلام می‌دانست؛ به همین دلیل هم صهیونیست‌ها، بیش از هر کس دیگری از شهادت ایشان شاد شدند. آنها در این ترور ناجوانمردانه، همدست آمریکا بودند. با اینکه سردار سلیمانی در چند جبهه فعال بود، اما علت اصلی به شهادت رساندن ایشان، تقابلشان با رژیم غاصب قدس بود؛ زیرا ایشان همواره در کنار مقاومت فلسطین ایستاده بود و به جنبش‌های ضد صهیونیستی کمک می‌کرد.
 
خالد القدومی

نقش سردار سلیمانی در تجهیز مبارزان فلسطینی، به امکاناتِ به‌روز دفاعی و سلاح‌های نوین چه بود؟
مقاومت مردم فلسطین در ظرف سی سال گذشته، بسیار متحول شده و به‌جای سنگ و کارد، به انواع سلاح‌های مدرن مجهز شده است. اشاره کردم که سردار سلیمانی شریک مبارزات مردم فلسطین بود، که بخشی از آن در قالب تهیه امکانات توسط ایشان انجام می‌شد. سردار، اهداف سیاسی ـ راهبردی مشخص داشت. ایشان هر چه را که در اختیار داشت، تقدیم مردم فلسطین کرد. توسعه توانمندی موشکی جبهه مقاومت، یکی از مهم‌ترین اقدامات نظامی آن بزرگوار بود. ایشان همیشه تلاش می‌کرد تا آنچه را که در اختیار دارد، به برادران فلسطینی خود منتقل کند. ایشان رزمندگان جدی و خلاق را در جریان مقاومت فلسطین پیدا می‌کرد و این تکنولوژی را به آنها انتقال می‌داد. از آن مهم‌تر اینکه مقاومت به‌رغم محرومیت از امکانات مادی، توانست در خود تحول ایجاد و تجربه‌های ارزشمند سردار سلیمانی را محقق کند. سردار وقتی چنین افراد مستعد و آماده‌ای را دید، تمام امکاناتش را در اختیار آنان قرار داد. او کسانی را پیدا کرد که علاوه بر رهایی نوار غزه و کرانه باختری، برای جنگیدن در راستای آزادی سراسر فلسطین آمادگی دارند. غیر از اندیشه‌ و تفکر انقلاب اسلامی، دومین عاملی که موجب ارعاب جبهه صهیونیستی می‌شود، قدرت فیزیکی رزمندگان اسلام نیست، بلکه قدرت روحی و ایمان آنهاست. اینک ما، در حال دفاع واقعی در برابر دشمن صهیونیستی هستیم. شاید دشمن در هشت سال گذشته که مقاومت فلسطینی متحول شده، چند باری از اصل غافلگیری استفاده کرده و به نوار غزه هجوم آورده باشد، اما ما با استفاده از سلاح‌های پیشرفته، آنها را تار و مار کردیم! ما اینک به پهبادهایی مجهز دست یافته‌ایم. قورباغه‌هایی انسانی در اختیار داریم که می‌توانند پنج تا ده کیلومتر در عمق دریا راه بروند و خود را به پایگاه‌های نظامی داخل فلسطین برسانند و با نیروهای دشمن درگیر شوند و پس از انجام عملیات، سالم به پایگاه‌های خود بازگردند! مردانی در جنبش مقاومت هستند که از طریق تونل‌های زیرزمینی، خود را به پشت جبهه دشمن می‌رسانند و پس از تصرف تانک‌های آنها، با نیروهای متجاوز درگیر می‌شوند و آنان را به قتل می‌رسانند! این تنها بخشی از ابتکارات نیروهای مقاومت فلسطین است.
 
موفقیت سردار سلیمانی در ایجاد وحدت بین گروه‌های مجاهد و رزمنده فلسطین، در برابر دشمن صهیونیستی تا چه میزان بود؟
ایشان دراین‌باره نقشی ارزشمندی داشت. گروه‌های مقاومت فلسطینی به‌رغم دیدگاه‌های سیاسی متفاوت، گاهی در خانه سردار سلیمانی در تهران تشکیل جلسه می‌دادند و ایشان همیشه از لزوم وحدت این گروه‌ها صحبت می‌کرد. پس از شهادت سردار وقتی به خانه ایشان رفتیم و با اعضای خانواده‌شان ملاقات کردیم، برادر شهید به آقای اسماعیل هنیه، دبیر کل جنبش حماس، دست داد و احوال‌پرسی کرد و از فلسطینی‌ها خواست تا متحد بشوند؛ زیرا تنها در سایه اتحاد است که می‌توانند رژیم صهیونیستی را سر جای خود بنشانند. سردار سلیمانی شخصا، به مسائل اختلاف‌برانگیز رسیدگی می‌کرد. این در حالی است که حماس و سایر گروه‌های مبارز فلسطینی، در مورد مبارزه، مقاومت و سایر مسائل، دیدگاه‌های روشنی داشتند. به هر روی و همان‌طور که عرض کردم، شهید سلیمانی همه گروه‌های مبارز را به اتحاد و هماهنگی، به‌خصوص با حزب‌الله لبنان فرا می‌خواند و رهبران حماس، ده‌ها جلسه گفت‌وشنود با رهبران حزب‌الله لبنان از جمله دبیر کل حزب‌الله، در حضور شهید سلیمانی داشتند. شهید عماد مغنیه هم، در این گفت‌وگوها حضور داشت. این گفت‌وگوها برادرانه و مفید بوده است و ما و حزب‌الله در مقابله با رژیم صهیونیستی، از اتحاد، انسجام و هماهنگی عالی و جدی برخوردار هستیم؛ زیرا دشمن هر دوی ما مشترک است.
 
واکنش فلسطینیان غزه، به رویداد شهادت سردار سلیمانی چه بود؟ قدری از حالات آن روزهای آنان، برای ما بگویید.
جنبش حماس در غزه، مراسم سوگواری متعددی را برای سردار سلیمانی برگزار کرده که همه مسئولان و رهبران گروه‌های فلسطینی در آنها شرکت کردند. برنامه خاصی با حضور دکتر الزهار و سایر برادران جنبش‌های جهاد و الفتح و همه گروه‌های مبارز داشتیم. بعضی از مقامات جمهوری اسلامی هم، از طریق اسکایپ در این مراسم شرکت و سخنرانی کردند و زندگی سردار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در هفته سینما هم با شرکت هنرمندان و منتقدان سینمایی، جلسه‌ای در تجلیل از مقام آن شهید بزرگوار برگزار شد. همه شاخه‌های نظامی‌گروه‌های فلسطینی، برای شهید سلیمانی عزادار بودند، اما اوضاع کرانه باختری با غزه تفاوت دارد و اگر چنین مراسمی در آنجا برگزار می‌شد، قطعا به بازداشت برپاکنندگان چنین مجلسی ختم می‌شد.
 
دیدگاه شما درباره حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد عراق چیست؟
ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که ترور سردار سلیمانی و همراهان ایشان، مخالف تمام قوانین و مقررات دیپلماتیک دنیا بود؛ زیرا بین آمریکا و دولت عراق توافقنامه‌ای به امضا رسیده بود، اما آمریکایی‌ها به‌جای پایبندی به این توافقنامه، به حریم آن کشور تجاوز کردند! گذشته از این اشخاص رسمی و سیاسی را در لباس رسمی‌شان به قتل رساندند. سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و هیئت همراه آنان، در واقع شخصیت‌های سیاسی بودند. این اقدام، نقض آشکار مقررات و قوانین دیپلماتیک بین‌المللی بود. شهید سلیمانی به‌عنوان یک شخصیت رسمی، از عراق دیدن می‌کرد. بنابراین اقدام جمهوری اسلامی، یک اقدام طبیعی بود و محافل سیاسی و دیپلماتیک، این اقدام را امری کاملا طبیعی می‌دانند. در تمام دنیا کسی جرئت نمی‌کند از کنار یک پایگاه آمریکایی عبور کند، چه رسد به اینکه به آن حمله کند! آمریکایی‌ها از تمام خطوط قرمز عبور کرده و مناسبات بین‌المللی را نادیده گرفته و به یک مقام مسئول آسیب رساندند، آن وقت می‌خواهید جمهوری اسلامی ساکت بنشیند؟ حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، یک پاسخ دندان‌شکن بود و خسارت‌های مادی و انسانی زیادی را به آمریکایی‌ها وارد کرد. البته دولت‌های اسرائیل و آمریکا، مردم خود را فریب می‌دهند و میزان خسارت‌های انسانی واقعی را فاش نمی‌کنند! ایران با حمله به پایگاه عین‌الاسد، آسیب‌ جدی به جایگاه آمریکا در منطقه وارد کرد.
 
از دیدگاه شما، پیامدهای شهادت سردار سلیمانی در منطقه و محور مقاومت چیست؟
آمریکایی‌ها شیر شجاعی را شکار کردند و شهادت سردار سلیمانی، خسارت بزرگ و جبران‌ناپذیری بود و شکاف بزرگی را بر جای گذاشت. جبران این ضایعه اسفناک کار بسیار دشواری است، اما ما شاگردان شهید بر اساس وصیت ایشان عمل خواهیم کرد و معتقدیم که خون آن بزرگوار، هرگز هدر نخواهد رفت. آقای سیدحسن نصرالله دو روز قبل از شهادت به ایشان گفته بود: «من برای شما نگرانم؛ چون دو هفته است که نشریات آمریکا دارند درباره زندگی و مجاهدت‌های شما مطالبی را منتشر می‌کنند، به شما هشدار می‌دهم که موضوع ترور شما جدی است...». ایشان پاسخ داده بود: «شهادت کمال آرزوی من است...». لذا خداوند سردار شهید قاسم سلیمانی را برای شهادت برگزیده بود. دشمنان خدا، یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی، مرتکب جنایت بدی شدند و کار احمقانه‌ای را انجام دادند، که نهایتا به شکست رژیم صهیونیستی در منطقه منجر خواهد شد.
https://iichs.ir/vdcjhie8.uqexyzsffu.html
iichs.ir/vdcjhie8.uqexyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما