«شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و تعامل با گروه‌های مبارز فلسطینی» در گفت‌وشنود با یوسف الحساینه؛

او برای جهان، میراثی پایان‌ناپذیر بر جای نهاد

یوسف الحساینه عضو ارشد جهاد اسلامی فلسطین و از شاهدان تکاپوی شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، در مبارزه با صهیونیسم بین‌الملل و تقویت جبهه مقاومت بوده است. وی در گفت‌وشنود پی‌آمده، به بازگویی شمه‌ای از مشهودات خود پرداخته است
او برای جهان، میراثی پایان‌ناپذیر بر جای نهاد

پایگاه اطلاعرسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ 
از منظر شما ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، به چه دلیل صورت گرفت و پیامدهای آن چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم. به نظر بنده و جنبش جهاد اسلامی، اقدام جنایتکارانه آمریکا و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آن، در ترور شهید بزرگوار سردار حاج قاسم سلیمانی، در واقع حرکتی در جهت تنگ‌تر کردن محاصره جمهوری اسلامی و با هدف به تسلیم واداشتن ایران، برای قبول شروط‌ آمریکاست. آمریکا تلاش کرد تا با انجام این کار، ایران را وادار کند که دست از مبارزه با استکبار جهانی و مخصوصا صهیونیسم بین‌المللی بردارد. ما این حرکت را مانند تمامی حرکت‌های پیشین آمریکا و مخصوصا صهیونیست‌ها، بی‌نتیجه می‌دانیم. این یک اشتباه بزرگ و راهبردی بود که آمریکا با تحریک صهیونیست‌های جنایتکار انجام داد. آنها تصور می‌کردند که با ترور سردار سلیمانی، می‌توانند مقاومت را تضعیف و در منطقه قدرت‌نمایی کنند، درحالی‌که نتیجه عکس گرفتند و تشییع جنازه باشکوه ایشان و همراهان بزرگوارشان نشان داد که مقاومت در عراق، لبنان، فلسطین، یمن و افغانستان، جایگاه قوی‌تر و محکم‌تری پیدا کرده است. آمریکا با انجام این حرکت، در واقع دست به خودزنی زد! قدرت مقاومت بیشتر شد و  قاتلان همان اندک آبروی پوشالی خود را نیز، به‌کلی از دست دادند و در منطقه و کل دنیا خوارتر و ذلیل‌تر از قبل شدند. علل دست زدن آمریکا به این جنایت آشکار متعددند، که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:
اول: محاصره اقتصادی ایران و تلاش برای تضعیف بیش از پیش اقتصاد آن. آمریکا از ابتدای انقلاب سعی کرد ایران را با تحریم‌های متعدد وادار به تسلیم کند، اما با رهبری‌های داهیانه حضرت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سیاست خود شکست خورد. رشد فزاینده قدرت ایران در منطقه و کم‌رنگ شدن تأثیر و نقش آمریکا، باعث شد دست به این عمل جنون‌آمیز بزند.
دوم: دولت آمریکا به دلیل ارتکاب این گونه اعمال احمقانه و داشتن روابط نامشروع با برخی از کشورهای اروپایی، دچار بحران هویتی شده است و تلاش می‌کند با بحران‌آفرینی‌های بیرونی، بر ضعف‌های درونی خود سرپوش بگذارد و از این وضعیت نجات پیدا کند. آمریکا تلاش کرد تا با ترور سردار سلیمانی برای خود پیروزی جعلی کسب کند، اما پیامد این حرکت نه تنها در ایران که در تمام جهان، عملا به رفتن آبروی آمریکا ختم شد.
سوم: محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ــ که سردار سلیمانی نوک پیکان آن را تشکیل می‌داد ــ اینک به قدرتی تعیین‌کننده در تقابل با رژیم صهیونیستی تبدیل شده و منافع سلطه‌گرانه آمریکا و اروپا، به‌شدت در معرض خطر قرار گرفته است.
چهارم: شرکت‌های چند ملیتی و بین قاره‌ای سازندگان و فروشندگان اسلحه، که در تصمیم‌گیری‌های سیاسی دولت آمریکا نقش ایفا می‌کنند، دولتمردان این کشور را به بحرانی نگه داشتن منطقه خاورمیانه تشویق و تحریک می‌کنند، تا سلاح‌های بیشتری را به کشورهای این منطقه بفروشند و با کشتار مسلمانان بی‌پناه، سودهای کلانی را به جیب بزنند.
پنجم: اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیسم علیه جمهوری اسلامی، مهم‌ترین عامل در ترور سردار سلیمانی است؛ زیرا ایشان همچون سدی در برابر طرح‌های توسعه‌طلبانه و تجاوزگرانه این رژیم کودک‌کش، تجاوزگر و منحوس ــ که از حمایت لابی قدرتمند صهیونیسم برخوردار است ــ ایستاده بود.
ششم: دولت آمریکا و صهیونیسم جهانی همواره با ایجاد ایران‌هراسی، از دولت‌های حوزه خلیج فارس باج‌خواهی کرده‌اند. آنان می‌خواهند با غارت ثروت‌های نفتی کشورهای خلیج فارس، هر چه سریع‌تر این کشورها را به فقر مطلق بکشانند، تا دیگر همین اندک استقلال سیاسی و مردمی را هم نداشته باشند و نوکر محض استکبار و صهیونیسم جهانی شوند.
 
یوسف الحساینه

درباره تأثیر شهادت سردار سلیمانی بر سرنوشت رژیم صهیونیستی، چه تحلیلی دارید؟
بی‌تردید این رژیم منحوس در به شهادت رساندن ایشان و شهید ابو مهدی المهندس و سایر همراهان آنان، نقش تعیین‌کننده داشته است؛ زیرا آنها اصلی‌ترین شخصیت‌ها در رویارویی با این رژیم جنایتکار بودند. به گمان ما در جنبش جهاد اسلامی، این رژیم غاصب در برابر جنایتی که مرتکب شد، پاسخ قاطع و دندان‌شکنی را دریافت خواهد کرد. مقاومت به‌زودی به آنها نشان خواهد داد که چه اشتباه بزرگی را مرتکب شدند و باید بهای آن را بپردازند. توصیه ما به دوستداران مقاومت آن است که به‌رغم تحمل رنج‌هایی چون از دست دادن این بزرگواران، با امید به یاری خداوند و توکل به ذات احدیت، همچنان محکم و استوار به مقاومت ادامه بدهند و لحظه‌ای تردید نکنند؛ زیرا مقاومت آنان، بر ترس و احساس ناامنی رژیم صهیونیستی خواهد افزود و پروژه شهرک‌نشینی و فزون‌خواهی رژیم صهیونیستی در منطقه، به‌رغم تبلیغات این رژیم غاصب، فروکش خواهد کرد و اسرائیل در آینده منطقه هیچ تأثیری نخواهد داشت. واقعیت‌ها در منطقه نشان می‌دهند که رژیم صهیونیستی به‌رغم جار و جنجال‌های کذائی، در حال اضمحلال و عقب‌نشینی است و رسانه‌های مزدور عرب‌زبان در کشورهای منطقه نیز، هرگز قادر نخواهد بود واقعیت‌های موجود را تحریف کنند.
سردار حاج قاسم سلیمانی با شجاعت بی‌نظیر و شهادت مظلومانه خود، میراث پایان‌ناپذیری را برای نه تنها مردم منطقه، که برای همه جهان به جا گذاشته است و آن، هراس نداشتن از استکبار و صهیونیسم جهانی و قدرت مقابله با فریبکاری و هیبت پوشالی آنهاست. مقاومت به برکت خون شهدای مظلومی چون سردار سلیمانی، پویاتر از قبل به حرکت خود ادامه داده و طرح‌های توسعه‌طلبانه و فزون‌خواهانه دشمن را در منطقه خاورمیانه ناکام گذاشته است.  
نقش محوری ایران و رهبری معظم انقلاب اسلامی در پشتیبانی مالی و سیاسی از مقاومت، بر کسی پوشیده نیست و اسرائیل بیش از هر کسی، بر این امر واقف است. آمریکایی‌ها برای جلوگیری از تضعیف و فرسایش نیروهای خود در منطقه، به‌خصوص عراق و سوریه، به این خیانت دست زدند، غافل از اینکه با لطف خدا، شکست‌خورده و سرشکسته از این منطقه خارج خواهند شد.
 
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در پی شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت که رهبران کاخ سفید به اندازه بند کفش سردار نیز ارزش ندارند! درباره این سخن، چه تحلیلی دارید؟
تعبیر ایشان، بسیار دقیق است. تفاوت بین یک قاتلِ قمارباز با یک فرد مؤمنِ پایبند اصول اخلاقی و ارزش‌های انسانی، تفاوت بین رژیم غاصب صهیونیستی با سردار سلیمانی و همراهان اوست. سردار در پرتو ایمان و آرمان‌خواهی بی‌نظیر خود، از مردم تحت ستم منطقه دفاع کرد. بدیهی است که چنین قهرمان کم‌نظیری، مورد بغض کسانی باشد که همواره به چپاول ملت‌های دیگر اندیشیده‌اند.  
 
آیا سردار سلیمانی تنها با حماس، جهاد اسلامی فلسطین و حزب‌الله لبنان همکاری داشت، یا با همه گروه‌های مقاومت در منطقه در تعامل بود؟
سردار سلیمانی با تمام نیروهای مقاومت در منطقه، رابطه برقرار کرده بود و روابط ایشان محدود به جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی نبود. هر گروهی که قصد مبارزه با دشمن صهیونیستی را داشت، از سردار کمک مادی و نظامی دریافت می‌کرد؛ زیرا هدف غائی آن بزرگوار پیروزی مظلومان بود و لذا از هیچ گونه پشتیبانی از این گروه‌ها، خودداری نمی‌کرد. ایشان بارها از پایگاه‌های مقاومت فلسطین در غزه، دیدن و قدرت نظامی آنها را ارزیابی کرد. ایشان در ارائه راهکار برای حفر تونل‌های زیرزمینی و گزینش راهبرد دفاعی و هجومی مقاومت در برابر جنگ‌افروزی دشمن صهیونیستی، نقشی تعیین‌کننده داشت.
 
از تأثیرات شهادت سردار سلیمانی بر مردم فلسطین و گروه‌های مبارز این کشور، به نکاتی اشاره کنید.
خبر شهادت این سردار بزرگ، مردم فلسطین را به‌شدت سوگوار کرد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در بین مردم فلسطین، جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و آنها ایشان را صادق‌ترین و شریف‌ترین رهبر تاریخی خود می‌دانند که در روزهای بسیار سخت تجاوز رژیم صهیونیستی، تمام‌قد از آرمان آنها دفاع کرد. آرمان مقاومت مرد بزرگی را از دست داد.
 
و سخن آخر؟
به‌رغم شهادت سردار سلیمانی و با اعتماد و توکل بر خداوند متعال و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران و رهبری معظم آنان، ان‌شاءالله که پیروزی نهایی ــ که همان پیروزی حق بر باطل است ــ نصیب مردم مظلوم فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی خواهد شد.
https://iichs.ir/vdcauynu.49nyo15kk4.html
iichs.ir/vdcauynu.49nyo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما