«پیامدهای شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در جهان» در گفت‌وشنود با سردار سرلشکر دکتر سیدیحیی رحیم‌صفوی؛

او توانست دمشق و بغداد را نجات دهد

در دوره فرماندهی سردار سرلشکر دکتر سیدیحیی رحیم‌صفوی بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به فرماندهی نیروی قدس منصوب شد. بااین‌همه دوستی و مراودت آن دو، به سال‌ها پیش از این رویداد بازمی‌گردد. او در گفت‌وشنود پی‌آمده اما، از رویداد شهادت آن دوست دیرین و پیامدهای آن می‌گوید
او توانست دمشق و بغداد را نجات دهد

پایگاه اطلاعرسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛
شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را چگونه شخصیتی یافتید؟ قدری درباره خصال و ویژگی‌های ایشان سخن بگویید.
بسم الله الرحمن الرحیم. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی(رضوان الله تعالی علیه)، از بهترین دوستان من بودند و تقریبا هر دو سه هفته یک بار، یکدیگر را می‌دیدیم و درباره مسائل سوریه با هم گفت‌وگو می‌کردیم. ایشان در دوران جنگ تحمیلی، در زمره بهترین‌ فرماندهان بود. سردار سلیمانی انصافا بسیار دوست‌داشتنی و جزء بقیه‌السلف، بقیه‌الشهدا و انسانی از هر جهت بسیار شایسته بود. در میان دستاوردهای عمر شریف ایشان همین بَس که توانست بغداد و دمشق را نجات بدهد. بی‌تردید اگر ایشان و دوستانش نبودند، این دو شهر سقوط می‌کردند! پس از جنگ تحمیلی و با اینکه 27 سال از آن رویداد می‌گذشت، همواره در میدان جهاد بود؛ یعنی 38 سال حضور مداوم در میدان جهاد و شهادت و این سعادت بزرگی است.
 
ارزیابی شما از نحوه شهادت سردار سلیمانی، به دستور رئیس‌جمهور وقت آمریکا چیست؟
عملیات تروریستی علیه ایشان و شهید ابومهدی المهندس جانشین فرماندهی نیروهای حشد‌الشعبی عراق، حاکی از شکست راهبردی، امنیتی و سیاسی آمریکا و متحدانش، در برابر جبهه مقاومت در غرب آسیاست. شبکه تروریسم بین‌المللی دولتی‌، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی، با برآوردهای غلط، این ترور جنایتکارانه را طراحی و اجرا کردند. رئیس‌جمهور وقت آمریکا و وزیر خارجه جنایتکار و نظامی‌های تروریست این کشور استکباری، که از تأثیر تحریم‌ها و فشارهای چند سال گذشته ناامید شده‌اند، خارج از قوانین و عرف بین‌الملل و افکار عمومی مردم دنیا و منطقه، دست به چنین اعمالی زدند و افکار عمومی مردم و نخبگان آمریکا را علیه سیاست‌های آمریکا بیش از پیش برانگیختند. سیاست تحریم و فشار آمریکا در برابر اراده مردم جهان، سیاستی شکست‌خورده است و به فضل الهی و برکت خون شهدا، تلاش‌های ملت ایران و عراق به هدر نخواهد رفت و تغییرات اساسی در اوضاع فرهنگی، سیاسی و امنیتی خاورمیانه قدیم و جدید و منطقه غرب آسیا، صورت خواهد گرفت.
 
شهید قاسم سلیمانی و سیدیحیی رحیم‌صفوی

تشییع پرشکوه پیکر سردار سلیمانی در عراق و ایران، برای بسیاری در منطقه و جهان غیرمنتظره بود. ارزیابی شما درباره این رویداد ماندگار تاریخی چیست؟
انقلاب اسلامی ما، تجمعات، راه‌پیمایی‌ها و تشییع‌های باشکوه بسیاری را به خود دیده است، اما تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در عراق و ایران، پدیده شگفت‌انگیز و بی‌نظیری بود و نشان داد که هزاران جوان عراقی و ایرانی و کشورهای محور مقاومت، راه آن بزرگوار را دنبال خواهند داد. شهادت مظلومانه سردار قاسم سلیمانی، خون جوانان را به جوش آورد و ارواح طیبه او و یارانش، پیکره امت منطقه را از سردی، فسردگی و سازش با ظالمان خارج نمود. نه‌تنها مردم ایران که مردم کل منطقه، به سوگ حاج قاسم نشستند و بر ماتم او گریستند. مردمان آزاده، صاحب‌دل، صاحب عقل و منطق، این جنایت را محکوم کردند. حتی در خود آمریکا هم این جنایت محکوم شد؛ زیرا ترور فرماندهان نظامی کشورها، خارج از قوانین بین‌المللی است.
 
جمهوری اسلامی نه تنها در ماجرای هدف قراردادن پایگاه عین‌الاسد، بلکه در موارد دیگری با هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا، اقتدار خود را به رخ این کشور و سایر دشمنان کشیده است. این مسئله چه پیامی را به دوستان و دشمنان نظام اسلامی می‌رساند؟
جمهوری اسلامی ایران یک قدرت منطقه‌ای است و چندین بار پایگاه‌های آمریکا را با موشک مورد تهاجم قرار داده است و آمریکایی‌ها نتوانسته‌اند واکنشی نشان بدهند. فرونشاندن پهباد آمریکایی‌ در خلیج فارس نیز، نشانه عزم، اراده و اقتدار جمهوری اسلامی است. شایان ذکر است که پس از جنگ جهانی دوم، ایران تنها قدرتی است که توانسته پایگاه‌های آمریکایی‌ها را با موشک بزند. آمریکایی‌ها به‌خوبی به این نکته پی بردند که اگر پاسخ ایران را بدهند، پایگاه‌ها و چندین هزار نیروی نظامی آنها در معرض خطر قرار خواهند گرفت و به همین دلیل عقب‌نشینی کردند. سیاست آمریکا، سیاست زور است و اگر بداند که ایران پشتوانه نظامی قدرتمندی دارد، مطمئنا عقب‌نشینی می‌کند. جامعه آمریکا نیز نمی‌تواند تحمل کند که در ظرف مدت کوتاهی، چند هزار نفر از جوانان خود را در جنگ از دست بدهد. جمهوری اسلامی ایران همواره از ورود به جنگ پرهیز داشته و این سیاست دائمی اوست. یکی از فرماندهان نظامی بازنشسته آمریکا گفته بود که ترامپ با دیدن جمعیت سوگوار شهید حاج قاسم سلیمانی وحشت کرد!
 
شاید یکی از علل شکست دونالد ترامپ، در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نیز همین بود. این‌طور نیست؟
قطعا همین طور است. آمریکایی‌ها هنوز قدرت نظام اسلامی، رهبری و ملت بزرگ ایران و به‌ویژه نیروهای مسلح ما را نمی‌شناسند. شکست ترامپ در سوریه، عراق، یمن و جنایت ترور سپهبد شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، موجب شکست او در انتخابات شد. خون پاک شهدا، تقریبا به سلطه آمریکایی‌ها در منطقه خاورمیانه پایان داده و نیروهای نظامی این کشور، مجبور به عقب‌نشینی از غرب آسیا خواهند شد.
 
به‌عنوان یکی از فرماندهان برجسته هشت سال دفاع مقدس، تأثیر این دوره را بر اقتدار کنونی نظام جمهوری اسلامی، چگونه تحلیل می‌کنید؟
هشت سال دفاع مقدس، رویدادی بی‌نظیر در طول تاریخ معاصر ایران است. در این دوره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از یک نیروی امنیتی به یک سازمان رزم تبدیل شد. لازمه این تحول، تفکر جهادی، مدیریت انقلابی و برخورداری از راهبرد صحیح بود. سپاه پاسداران در ابتدای جنگ تحمیلی فاقد سازمان رزم بود، اما در پایان جنگ دارای سه نیروی زمینی، دریایی و هوایی، با 45 تیپ و لشکر، چندین پایگاه دریایی و شناورهای جنگی و قدرت موشکی شد و نیروی هوایی سپاه، این گونه شکل گرفت و ارتقا پیدا کرد. در ابتدای جنگ، حجم تهدید از توان ارتش جمهوری اسلامی ایران بالاتر بود. در آن زمان عراقی‌ها، پانصد تا ششصدهزار نیرو و دوازده تیپ و لشکر و حدود پنج‌هزار تانک و نفربر و حداقل پانصد توپ داشتند؛ بنابراین ضرورت داشت که برای مقابله با این حجم از تهدید، نیروی نظامی تا سرحد ممکن تقویت شود که با فرمان حضرت امام و پشتیبانی دولت و ملت، این مهم تحقق پیدا کرد. در شرایط حساس کنونی هم ضرورت دارد که با حملات تروریستی دشمن و مخصوصا شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط عوامل تروریستی ـ نظامی آمریکا، بیش از پیش قدرت دفاعی، امنیتی و بازدارندگی نیروهای مسلح تقویت شود.
 
https://iichs.ir/vdcivwar.t1a5u2bcct.html
iichs.ir/vdcivwar.t1a5u2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما