کنفرانس اوپک در ریاض تشکیل می‌شود/نماینده کرمانشاه: سازمان‌های اداری کشور وضع رضایت‌بخشی ندارند/اکثریت کارمندان دولت ناراضی هستند!/مملکت بازار فیلم‌های تجارتی شده و این جنایت‌ها که می‌بینید نتیجه نشریات مضر و مضل است!/سطح معلومات و اخلاق محصلین سال به سال پایین می‌آید!/سه‌چهارم ملت از نظر بهداشتی در مضیقه هستند و اصلا بهداشت ندارند!/ایران آزمایشگاه داروهای خارجی شده است!/مردم از لحاظ کسب وضعشان تعریفی ندارد!/حسنعلی منصور: ملت دندان روی جگر بگذارد!/موافقتنامه فرهنگی ایران و آمریکا؛ جولیوس هولمز: می‌دانیم تعلیم، تربیت و فرهنگ پایه مسائل دیگر است!/وکیل مدافع: مهندس بازرگان مخالف سرسخت کمونیسم و پایبند به اصول اسلام است
2 آبان 1342
  کنفرانس اوپک در ریاض تشکیل می‌شود کنفرانس پنجم اوپک در روز 26 آبان برابر با 17 نوامبر در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، تشکیل می‌شود تا نتایج مذاکرات فواد روحانی، دبیر کل اوپک، را با کمپانی‌های نفتی بررسی نماید و روی آن تصمیم بگیرد.
به همین جهت در تهران پیش‌بینی می‌شود که مذاکرات فعلی روحانی در نیویورک تا اواسط هفته آینده تمام می‌شود و به دنبال آن مذاکرات لندن مجددا آغاز خواهد شد.
فواد روحانی چند روز قبل از 26 آبان به تهران بازخواهد گشت تا گزارش کار خود را به نخست‌وزیر بدهد. این گزارش ممکن است گزارش توافق نهایی باشد و یا نشان‌دهنده مسائل و مطالب طرح‌شده در مذاکرات باشد.1
 
نماینده کرمانشاه: سازمان‌های اداری کشور وضع رضایت‌بخشی ندارند در جلسه امروز مجلس شورای ملی صادق احمدی، نماینده حوزه انتخابیه کرمانشاه، به عنوان مخالف صحبت کرد و از فیلم‌های تجاری، بدی وضع کارمندان دولت، کسادی بازار و نقائص بهداری انتقاد کرد.
وی گفت: در حال حاضر همان طور که آقایان مسبوق هستید، سازمان‌های اداری مملکت ما یک وضع رضایت‌بخشی ندارد. با قانون استخدام جامع و مانع ممکن است سر و صورتی به سازمان‌های اداری این مملکت داد و وضع آشفته اداری مملکت را به صورت بهتری درآورد، اما این قانون استخدام کی آماده می‌شود بنده نمی‌دانم.
حالا با فرض اینکه شد، آیا این قانون جامع می‌تواند جلوی این بی‌بندوباری‌هایی که در سازمان‌های ما هست و سال‌ها بوده است و الان هم وجود دارد بگیرد، جلوی این تشبثات، پارتی‌بازی‌ها این انتصابات نابجا، این پرداخت‌های بی‌تناسب را بگیرد؟ بنده گمان نمی‌کنم.
  اکثریت کارمندان دولت ناراضی هستند! جناب آقای نخست‌وزیر، جنابعالی بایستی در برنامه کارتان و در این برنامه که در واقع بایستی یک برنامه انقلابی باشد، فکری برای معنویات مردم بکنید
امروز می‌بینم تمام سازمان‌های ما در یک وضع آشفته‌ای هستند؛ اکثریت کارمندان دولت از وضع خودشان در اثر تبعیضی که در انتصابات می‌شود، تبعیضی که در پرداخت‌های حقوق و مزایا می‌شود اکثریت کارمندان دولت ناراضی هستند. اگر شما بگویید چنین نیست، خیلی خوشبین هستید. تا وقتی که معنویات در این مملکت در سطح بالاتری قرار نگیرد و فکری برای این کار نشود، تا جلوی این نشریات مضر و مضل قرار نشود، تا جلوی این فیلم‌های تجارتی گرفته نشود سطح اخلاق عمومی مردم متأسفانه فکر نمی‌کنم که بالا بیاید.
  مملکت بازار فیلم‌های تجارتی شده و این جنایت‌ها که می‌بینید نتیجه نشریات مضر و مضل است! مملکت ما متأسفانه بازار فیلم‌های تجارتی شده. این بی‌ترتیبی‌هایی که شما می‌بینید پیش می‌آید این وقایع جنایی که شما هر روز می‌بینید اتفاق می‌افتد، اینها همه نتیجه این نشریات مضر و مضل است و نتیجه این فیلم‌هایی است که نمایش داده می‌شود و هیچ فکری تا به حال برایش نشده است. متأسفانه نه در برنامه این دولت و نه در برنامه‌های دولت‌های قبل برای این کار هیچ اقدام اساسی نشده است.
 
سطح معلومات و اخلاق محصلین سال به سال پایین می‌آید! خود آقایان استحضار دارید و خود جناب آقای وزیر فرهنگ هم اطلاع دارند که متأسفانه سطح معلومات محصلین سال به سال پایین می‌آید و همچنین سطح اخلاق محصلین نیز سال به سال پایین‌تر می‌آید، آن هم به طوری که قبلا عرض کردم در ایران نشریاتی است که نباید به دست محصلین برسد؛ در ایران فیلم‌هایی است که نبایستی اجازه نمایش به آنها داده بشود.
 
سه‌چهارم ملت از نظر بهداشتی در مضیقه هستند و اصلا بهداشت ندارند!
در حال حاضر اکثریت این مردم، یعنی سه‌چهارم ملت ایران که زندگی‌شان مورد توجه شخص اول مملکت قرار گرفته است و با انقلاب ۶ بهمن پی‌ریزی شده است که زندگی‌شان در یک صراط مستقیم بیفتند، اینها از لحاظ بهداشت فعلا در مضیقه هستند؛ اصلا بهداشت ندارند.
  ایران آزمایشگاه داروهای خارجی شده است! مهم‌ترین مسئله‌ای که بنده می‌خواهم عرض کنم مسئله داروست. مملکت ما درحال‌حاضر آزمایشگاه و لابراتوار شده برای آزمایش داروهایی که از تمام کارخانجات داروسازی دنیا درست شده و من خیال نمی‌کنم در هیچ کجای دنیا این طور باشد که این همه داروی مشابه وارد مملکت بشود. یک داروی مسکن که شما می‌خواهید پنجاه جور به شما ارائه می‌شود. بنده رفتم پنی‌سیلین بخرم، گفتند دو قرانی هست و چهار تومانی هم هست، همین طور قیمت می‌رود بالا. چرا باید اجازه داده شود که این همه دارو وارد بشود؟!
  مردم از لحاظ کسب وضعشان تعریفی ندارد! در مورد وضع بازار بنده مطالبی دارم که خیلی به‌اختصار عرض می‌کنم؛ چون فکر می‌کنم آقایان ممکن است خسته شده باشند. حقیقت قضیه این است که آن طوری که باید و شاید بازار تکان نخورده است؛ البته این تکان خوردن نه به معنای آن است که روزنامه «توفیق» نوشته بود بازار بایستی از وضع فعلی بیرون بیاید و کسب‌وکار مردم رونق پیدا کند؛ زیرا که مردم از لحاظ کسب وضعشان زیاد تعریفی ندارد. یک روزی بود که ما حسرت می‌خوردیم ماها که از بودجه دولت حقوق می‌گرفتیم وارد بازار بشویم و کسب کنیم؛ بنابراین امیدوارم که جناب آقای علم و هیئت محترم دولت توفیق پیدا کنند در این راه و بتوانند رونقی به کسب و کار مردم بدهند؛ مردم از لحاظ کسب وضعشان زیاد تعریفی ندارد.2
  حسنعلی منصور: ملت دندان روی جگر بگذارد! حسنعلی منصور در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفت: بنده عقیده دارم اگر مشکلاتی از طریق مالی، اداری، اعتباری و... وجود دارد ملت ایران باید دندان روی جگر بگذارد و تحمل کند، ولی ما یک قدم از اجرای صحیح برنامه‌های اصلاحات ارضی قصور نخواهیم کرد.3   موافقتنامه فرهنگی ایران و آمریکا؛ جولیوس هولمز: می‌دانیم تعلیم، تربیت و فرهنگ پایه مسائل دیگر است! روزنامه «کیهان» نوشت: ظهر امروز موافقتنامه فرهنگی ایران و آمریکا طی تشریفاتی در وزارت امور خارجه به امضا رسید.
عباس آرام، وزیر امور خارجه، از طرف ایران و جولیوس هولمز، سفیر کبیر آمریکا، از طرف دولت متبوع خود قرارداد را امضا کردند.4
پس از امضای موافقتنامه، آرام، وزیر امور خارجه، گفت: امضای این موافقتنامه به اینجانب فرصت می‌دهد که از همکاری‌های صمیمانه دولت آمریکا با دولت شاهنشاهی در زمینه‌های مختلف، به‌خصوص در جهات فرهنگی، یاد نموده و از مساعی خاص و کمک‌های مداوم آن دولت به گسترش این رشته همکاری‌های ارزنده سپاس‌گزاری کنم.
سفیر کبیر آمریکا نیز در این مراسم گفت: این موافقتنامه نشان می‌دهد که دو ملت ما مصمم می‌باشند که کلیه موانعی که در راه حسن تفاهم میان ملت‌ها موجود است مرتفع گردد؛ زیرا ما به‌خوبی می‌دانیم که تعلیم و تربیت و فرهنگ پایه و اساس تفاهم است.5
  وکیل مدافع: مهندس بازرگان مخالف سرسخت کمونیسم و پایبند به اصول اسلام است دومین جلسه دادگاه ویژه دادرسی ارتش به ریاست تیمسار سرتیپ حسین زمانی برای رسیدگی به اتهام مهندس بازرگان و هشت نفر دیگر در ساعت 15 روز چهارشنبه دیروز در پادگان عشرت‌آباد تشکیل شد.
پس از اعلام رسمیت از طرف رئیس دادگاه، سرکار سرهنگ دکتر علمیه، وکیل مدافع دکتر سحابی، در دنباله دفاعیات روز قبل خود درباره نقص پرونده مطالبی بیان داشت و نتیجه گرفت که تحقیقات کافی نیست و باید در این مورد پرونده تکمیل گردد.
سپس سرهنگ بازنشسته غفاری، وکیل دیگر دکتر سحابی، در رد صلاحیت و نقص پرونده اظهاراتی نمود.
وی ضمن تأیید ایرادات و نواقصی که از طرف سایر وکلا ایراد شده بود مبنی بر عدم حضور هیئت منصفه در دادگاه به عنوان اینکه اتهام متهمین سیاسی است و وجود هیئت منصفه الزامی است، قسمتی از نشریات اسلام و کمونیست که تألیف مهندس بازرگان بوده در دادگاه قرائت و نتیجه گرفت که موکل ایشان پایبند به اصول اسلام و مخالف سرسخت کمونیست بوده و انتصاب نامبرده به حزب توده برخلاف رویه و مرام ایشان می‌باشد.6
 
روزنامه اطلاعات، 2 آبان 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdce.n8vbjh8wv9bij.html
iichs.ir/vdce.n8vbjh8wv9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما