وزیر کشاورزی:  قانون اصلاحات ارضی تغییرناپذیر است/ثبت نام 65 قاضی برای اعزام به کنگو/امید شاه به انقلاب از  بالا!/کشاورزان صاحب زمین شدند، ولی ایران غله وارد می‌کند!/شاه بین دمکراسی غربی و دیکتاتوری در نوسان است!/شاه به جز کاخ‌ها به اندازه یک کف دست هم زمین ندارد!/نخست‌وزیر: اجرای اصلاحات ارضی تسریع خواهد شد/مردم روستاها هیچ دلیلی برای عدم رضایت ندارند!/ارتشبد هدایت: دادستانی ارتش مرا عوضی گرفته!/خدا کند که دادستان نتواند این ادعا را ثابت کند/به جای هفت امیر یک ارتشبد محاکمه می‌شود!/قائم مقام بانک مرکزی استعفا داد/قدم دوم سازندگی به مدد آمریکا!/اراضی بائر تهران دیوار کشی می شود!
22 فروردین 1342
وزیر کشاورزی:  قانون اصلاحات ارضی تغییرناپذیر است
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، امروز در مصاحبه کوتاهی که با خبرنگاران داشت اظهار کرد: قانون اصلاحات ارضی جزئی از قانون اساسی کشور و لایتغیر است و من به فرمان شاهنشاه مأمور اجرای سریع آن هستم.
برای اینکه نویسندگان مطبوعات و نمایندگان خبرگزاری‌های خارجی به پیشرفت سریع قانون اصلاحات ارضی در سراسر کشور وقوف کامل حاصل نمایند ترتیبی داده خواهد شد که آقایان به نقاط مختلف کشور سفر کنند و از نزدیک اجرای سریع این قانون مترقی را به چشم ببینند.
 
ثبت نام 65 قاضی برای اعزام به کنگو
امروز کسب اطلاع شد که از قضات داوطلب اعزام به کنگو امتحان به عمل خواهد آمد. 65 نفر از قضات دادگستری که خود را واجد شرایط می‌دانند، برای اعزام به کنگو ثبت نام کرده‌اند و از طرف دکتر باهری مقدمات انجام کنکور جهت انتخاب پنج نفر قاضی واجد شرایط برای قضاوت در کشور کنگو فراهم شده است.
 
امید شاه به انقلاب از  بالا!
روزنامه «کریرادلاسرا» در گزارشی در مورد اصلاحات ارضی در ایران نوشت: انقلاب از بالا، که به وسیله محمدرضا پهلوی، شاه ایران، وعده داده شده، مداومت دارد و بدون هیچ گونه سروصدا و مخالفت شایان و قابل توجهی به پیش می‌رود.
 
کشاورزان صاحب زمین شدند، ولی ایران غله وارد می‌کند!
کشاورزان صاحب زمین شدند، ولی امسال ایران که تنها منبع حقیقی درآمد او از نفت و کشاورزی می‌باشد مجبور گردیده غله از خارج وارد نماید. سطح زندگی بسیار بالاست؛ تهران با دومیلیون جمعیت عبور و مرور آن در هم و برهم و نامنظم است؛ آسمان‌خراش‌های آن نمونه باارزش زندگی در ایران نمی‌باشد. هیجده‌میلیون دهاتی با کمی برنج تغذیه می‌نمایند و خستگی و فرسودگی ابدی خود را ابراز می‌دارند؛ فقر غذایی در ایران انفرادی نیست، بلکه نژادی است!1
 
شاه بین دمکراسی غربی و دیکتاتوری در نوسان است!
این روزنامه می‌افزاید: شاه متقاعد شده که یک مأموریت الهی انجام می‌دهد؛ مهر شرقی در این فرمانروایی که در سوئیس بزرگ شده و ظاهرا کاملا غربی شده است گمان می‌رود که بین تمایلات تقلید از نمونه دموکراسی غربی و سنن و رسوم سلطنت مستبد نوسان دارد. حضور او به وسیله صدها هزار تمثال که در خانه‌های کشور آویخته شده در فکر مردم اشتغال ذهنی داشته هر بد و خوبی که در ایران اتفاق می‌افتد به پای او است.
 
شاه به جز کاخ‌ها به اندازه یک کف دست هم زمین ندارد!
امید شاه به انقلاب از بالا می‌باشد؛ یک آزمایش و تجربه‌ای است که راه عقب‌نشینی را باز نمی‌گذارد. شاهنشاه هیچ‌گاه این‌قدر نگران محصول آینده که اکنون می‌باشد، نبوده در صورتی که وی علاوه بر کاخ‌هایش به اندازه یک کف دست هم دیگر زمین ندارد.2
 
نخست‌وزیر: اجرای اصلاحات ارضی تسریع خواهد شد
خبرگزاری آلمان امروز از تهران گزارش داد: اسدالله علم، نخست‌وزیر ایران، گفت: ژنرال ریاحی، وزیر جدید کشاورزی، در تکمیل مرحله اول قانون اصلاحات ارضی ایران تسریع به عمل خواهد آورد.
علم افزود: این امر صحت دارد که اصلاحات ارضی طبق برنامه در اواخر ماه مارس تکمیل نشده است و علت آن از بی‌اطلاعی مشاوران و مأموران از قانون مربوطه ناشی گشته است.
به گزارش خبرگزاری آلمان ژنرال ریاحی نیز اعلام کرد تا هفته آینده تقسیم دهات در استان کردستان آغاز خواهد شد و برنامه اصلاحات ارضی تا سپتامبر آینده در سراسر ایران خاتمه خواهد یافت.
 
مردم روستاها هیچ دلیلی برای عدم رضایت ندارند!
وی تأکید کرد: من جدا معتقدم که تولیدات کشاورزی قبل از پایان سال جاری افزایش خواهد یافت.
وی شایعات مربوط به ناراحتی روستاییان در استان‌ها را قویا تکذیب کرد و افزود که آنها واقعا هیچ گونه دلیلی برای عدم رضایت ندارند.
 
ارتشبد هدایت: دادستانی ارتش مرا عوضی گرفته!
ارتشبد هدایت در جلسه امروز دادگاه اظهار داشت: دادستان ارتش مرا عوضی گرفته. گویا هر کجای دنیا در و پنجره ساختمانی را باد ببرد تقصیر من است!
ارتشبد هدایت پس از مطالعه چند برگ از پرونده‌ای که روی میزش بود چنین ادامه داد: بازرسان طوری عجله داشتند که بگویند ارتشبد هدایت دزدی کرده که به گزارش و مدرکی توجه نداشتند مگر هر کجای دنیا در و پنجره ساختمان را باد برد بنده در آن دست داشته‌ام؟! 
بنده فکر می‌کنم در گزارش بازرسان یک اشتباهی شده است؛ چون یک کار در یک اداره در زمان دو رئیس شده است، آن وقت یک رئیس را می‌آورند و از رئیس دیگر سوالی نمی‌کنند. آخر چطور مال آن یکی را با این یکی نسبت می‌دهند؟ این پرونده بدون دقت تهیه شده، هیچ توجه نداشته و حتی بازرسان دقت نکرده‌اند که این رئیس عوض شده؛ حتی دقت نکرده‌اند که این در و پنجره‌ای که باد برده مال کجا بوده است.
 
خدا کند که دادستان نتواند این ادعا را ثابت کند
ارتشبد هدایت سپس چنین ادامه داد: من آرزو می‌کنم در محضر دادگاه محترم دادستان نتواند این مطلب را ثابت کند که این ساختمان‌ها ایجاد مزاحمت و یا خطر برای افسران کرده و یا اصولا ارتش به چنین ساختمان‌هایی احتیاج نداشته است.
تیمسار ارتشبد هدایت، درحالی‌که عینکش را به دست گرفته بود، خطاب به رئیس دادگاه اظهار داشت: خدا کند که دادستان محترم نتواند این دو مطلب را ثابت کند؛ چون اگر ثابت کند، مطلب عجیبی پیش می‌آید. (در این وقت ارتشبد هدایت با لحن خاصی گفت:) و آن اینکه پس چرا مرا گرفتند؟ اگر گزارش فرماندهان خلاف حقیقت بوده پس چرا مرا گرفتند؟ (خطاب به دادستان) نکند اشتباهی شده است، باید آنها را می‌گرفتند، شما چرا اینها را آزاد کردید؟ به‌هرحال آرزو می‌کنم در این یک مورد آقای دادستان موفق نشود.
 
به جای هفت امیر یک ارتشبد محاکمه می‌شود!
فکر می‌کنم در انتخاب مجرم اشتباه شده است؛ البته این دفعه اولی نیست که اشتباه می‌شود. اشخاصی که در مقامات عالیه بوده‌اند تقاضایی کرده‌اند، من هم موافقت کرده‌ام. ای کاش می‌گفتند: این ساختمان‌ها لازم نبود؛ نه اینکه بگویند ایجاد خطر کرده است. خوب بگوید آقا بگویید چرا چنین کاری کرده‌اند. نکند دادستان محترم به این نتیجه رسیده است که چون در این جریان، هفت امیر ارتش شرکت داشت تحقیقات و محاکمه آنها طولانی می‌شود، پس چه بهتر به جای هفت نفر امیر یک ارتشبد را می‌آوریم.
 
قائم مقام بانک مرکزی استعفا داد
امروز اطلاع حاصل شد که دکتر مقدم، قائم‌مقام بانک مرکزی، از سمت خود استعفا داده و استعفای وی از طرف دولت پذیرفته شده است.
به قرار اطلاع دکتر پورهمایون، رئیس کل بانک مرکزی که به فرانسه مسافرت کرده بود، طی چند روز آینده به تهران بازخواهد گشت.
 
قدم دوم سازندگی به مدد آمریکا!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشته است: در اخبار دیروز بود که قراردادی میان مهندس اصفیا، مدیرعامل سازمان برنامه، و میسی، رئیس هیئت عمران بین‌المللی آمریکا، مبادله گردید که به موجب این قرارداد، ساختمان خانه برای کادر انتظامی کشور مرکب از ارتش، ژاندارمری و شهربانی در شهرستان‌ها آغاز شود. اعتبار این برنامه فعلا 24 میلیون تومان و تا ۵۰ میلیون تومان به صورت وام آمریکایی‌ها از محل فروش آن قسمت از گندم‌های آمریکایی که هفتاد درصد آن را پول می‌گیرند به مدت سی سال و فرع چهار درصد انجام می‌گیرد.
پریروز نخست‌وزیر در نطق خود، هنگام آغاز ساختمان شاهراه کرج، ضمن تقدیر از حسن نیّت و احساسات نوع پرورانه آمریکایی‌ها گفت که ۳۲۹ هزار تن گندم در سال جاری برای کشور تأمین گردیده است که اگر بر اثر خشکسالی بعضی نقاط کسر و نقصانی در محصول غله پیدا شود، جای هیچ گونه نگرانی نباشد. آمریکایی‌ها قسمتی از این گندم‌ها را به رایگان می‌دهند و قسمت دیگر آن را می‌فروشند و 70 درصد پول آن را وام سی‌ساله در مقابل طرح‌های عمرانی و ساختمانی می‌دهند که چون طرح مربوط به ساختمان خانه برای کادر انتظامی در شهرستان‌ها حاضر بود، این طرح به عنوان دومین قدم سازندگی از همین امروز زیر نظارت فنی سازمان برنامه شروع می‌شود.
قدم اول سازندگی پریروز در تهران آغاز گردید و در نتیجه چندین هزار کارگر و عمله راه به مدت هیجده‌ماه که وعده انجام شاهراه کرج داده شده مشغول خواهند شد. خوشبختانه قدم دوم مخصوص شهرستان‌هاست چون اعتبار خانه‌سازی برای کادر انتظامی کشور در تمام شهرستان‌ها پخش خواهد شد و عقیده ما این است که طرح‌های آینده سازندگی هم باید حتی‌المقدور به شهرستان‌ها انتقال داده شود تا کم کم از هجوم جمعیت شهرستانی به پایتخت کاسته شود و مردم دهات و شهرستان‌ها تهران را خلوت کنند.3
 
اراضی بائر تهران دیوار کشی می شود!
احمد نفیسی، شهردار تهران، با بیان اینکه عوارض سطح شهر منطقی‌ترین نوع عوارض است، گفت: اراضی بائر دیوارکشی می‌شود و در این اراضی بازار روز و مدرسه می سازیم.
وی همچنین گفت: صد کیلومتر مسیل تهران را متنفذین خورده‌اند و کار هیئت پنج نفری هم به کندی پیش می‌رود.4
 

https://iichs.ir/vdch.6n-t23n--ftd2.html
iichs.ir/vdch.6n-t23n--ftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما