شاه خودش صحبت را به مسائل داخلی کشاند و ضمن اشاره به توجهی که بسیاری از مردم نسبت به «اظهارات تحریک‌آمیز و فتنه‌انگیز ملایان» نشان می‌دهند،‌ گفت: «... تردیدی نیست که بیشتر این اقدامات از سوی «ک.گ.ب» هدایت می‌شود. چون در طول سی سال گذشته نیز «ک.گ.ب» همواره کوشش داشته که اهداف خود را در ایران از طریق ملاها دنبال کند» و بعد هم با لحنی مبهم و نامطمئن ادامه داد: «... این طور به نظر می‌رسد که احتمالاً‌ دوستان غربی ما هم در آشوب‌های اخیر دست داشته باشند...»
تناقض‌گویی‌های پادشاه در تحلیل وقایع انقلاب
سه‌شنبه 8 اوت 1978 [17 مرداد 1357] نوشهر
... شاه خودش صحبت را به مسائل داخلی کشاند و ضمن اشاره به توجهی که بسیاری از مردم نسبت به «اظهارات تحریک‌آمیز و فتنه‌انگیز ملایان» نشان می‌دهند،‌ گفت: «... تردیدی نیست که بیشتر این اقدامات از سوی «ک.گ.ب» هدایت می‌شود. چون در طول سی سال گذشته نیز «ک.گ.ب» همواره کوشش داشته که اهداف خود را در ایران از طریق ملاها دنبال کند» و بعد هم با لحنی مبهم و نامطمئن ادامه داد: «... این طور به نظر می‌رسد که احتمالاً‌ دوستان غربی ما هم در آشوب‌های اخیر دست داشته باشند...»
با شنیدن این مطلب،‌ ضمن آنکه احساس کردم شاید این اولین بار باشد که شاه یک مسأله نگران کننده شخصی خود را با دیگری در میان می‌گذارد،‌ بیهوده کوشیدم حیرت خود را از این بابت پوشیده نگه دارم،‌ و به همین جهت در پاسخ شاه گفتم: «ولی من اصلاً‌ نمی‌توانم هدف دوستان غربی خودمان از چنین اقدامی را توجیه کنم...». و پس از آن نیز با برشمردن کثرت منافع و هدف‌های مشترکمان با دوستان غربی،‌ به جملات ستایش‌آمیز کارتر از شاه در انظار عمومی ــ که در موقع سفر وی به واشنگتن و بعد از آن بیان داشته بود ــ اشاره کردم،‌ و آنگاه به شاه اطمینان دادم که: در مورد انگلیس‌ها هرگز نگران نباشد.
و پس از آن هم گفتم: «... اگر جسارتم را می‌بخشید،‌ باید عرض کنم که انگلیس‌ها در حال حاضر وضعشان به‌ صورتی درآمده که عرضه ندارند حتی شلوار خود را بالا بکشند...»
شاه پس از شنیدن حرفهایم سرش را به علامت تصدیق تکان داد و در جوابم گفت: «... بله همین‌طور است،‌ و به خصوص راجع به کارتر باید بگویم که واقعاً‌ کمتر رئیس‌جمهور آمریکا مثل او تا این حد از ما ستایش کرده،‌ و در ملاء عام خود را به عنوان دوست صمیمی ما نشان داده است. او حتی اتحاد نظامی ایران و آمریکا را هم «تزلزل ناپذیر» توصیف کرده است...»1
 

نوامبر 1977، مسافرت محمدرضا پهلوی به واشنگتن و دیدار با جیمی کارتر رئیس‌جمهور آمریکا
شماره آرشیو: 111-۱۱ع
 
پی نوشت:
 
1. پرویز راجی، خدمتگزار تخت طاووس، ترجمه: ح.ا.مهران، انتشارات اطلاعات، چاپ اول: 1364، صص 232ـ233. https://iichs.ir/vdcb.0bsurhb5ziupr.html
iichs.ir/vdcb.0bsurhb5ziupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما