اردشیر زاهدی تنها دلخوشی اعلیحضرت بود. او پیوسته با مقامات آمریکایی تماس می‌گرفت. وقتی با اعلیحضرت ناهار می‌خورد من هم حضور داشتم. او می‌توانست با مقامات آمریکایی تاحدی کنار بیاید. در سر میز ناهار حرف از ملاقاتش با کارتر، ترنر، رئیس سازمان سیا و سایروس‌ ونس وزیر امور خارجه بود. زاهدی در این جلسه گفت: «آخرین باری که با کارتر در کاخ سفید ملاقات کردم...
من خودم سفیر ایران در آمریکا هستم
26 آذرماه 1357
زاهدی
اردشیر زاهدی تنها دلخوشی اعلیحضرت بود. او پیوسته با مقامات آمریکایی تماس می‌گرفت. وقتی با اعلیحضرت ناهار می‌خورد من هم حضور داشتم. او می‌توانست با مقامات آمریکایی تاحدی کنار بیاید. در سر میز ناهار حرف از ملاقاتش با کارتر، ترنر، رئیس سازمان سیا و سایروس‌ ونس وزیر امور خارجه بود. زاهدی در این جلسه گفت: «آخرین باری که با کارتر در کاخ سفید ملاقات کردم، او به من گفت شما به تهران بروید، من خودم سفیر ایران در آمریکا هستم.»!
 
شاه از شنیدن این مطلب لبخندی زدند. من پس از مدتها این لبخند را می‌دیدم. زیرا رخدادهای از 17شهریور به این سو، چنان شاه را آزرده خاطر ساخته بود که من هیچ‌گاه او را چنین افسرده‌دل ندیده بودم. به همین جهت خندۀ اعلیحضرت برایم تازگی داشت.
 
در سر میز ناهار صحبت از وقایع جاری شد. اعلیحضرت مختصر توضیحی دادند، اردشیر زاهدی گفت: «شما جلو مخالفان محکم بایستید و خشونت را تشدید کنید، من با آمریکاییها کنار می‌آیم.» اعلیحضرت گفتند: «مطمئنی؟»
زاهدی گفت: «بله!»1
 

محمدرضا پهلوی به همراه اردشیر زاهدی و جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید
شماره آرشیو: 113-11ع

پی نوشت:
1. امیراصلان افشار، سروها در باد: آخرین روزهای شاه در تهران، به تقریر امیراصلان افشار؛ تهیه و تنظیم محمود ستایش، تهران: نشر البرز، 1378، ص 92. https://iichs.ir/vdcj.xexfuqe8osfzu.html
iichs.ir/vdcj.xexfuqe8osfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما