گزارش ساواک از دیدار واعظ معروف با آیت‌الله قمی!/ ملاقات رئیس‌جمهوری عراق با سفیر ایران/ هیئت عامل سازمان برنامه از ذوب آهن دیدن می‌کند/ دبیر کل یونیسف در تهران/ نخست‌وزیر: کنکور را از بین می‌بریم!/ طرح تشکیل خانه‌های فرهنگ روستایی بررسی شد/ چکسلواکی در خراسان سرمایه‌گذاری می‌کند/ شرایط جدیدی برای برای دریافت حقوق بازنشستگی معاونان وزارتخانه‌ها در نظر گرفته شد!/ بحث و انتظار محافل دانشگاهی درباره تعیین رؤسای جدید دانشگاه‌ها/ بازگشت خسرو هدایت/ رئیس سازمان تربیت بدنی: خائنین به ورزش باید به پای میز محاکمه کشیده شوند...!/ ماشین‌آلات کارخانه موتورسیکلت‌سازی به زودی تحویل ایران می‌شود/ وسیله نقلیه سوم؛ راه حلی برای عبور و مرور تهران
۲۱ مرداد ۱۳۴۷


گزارش ساواک از دیدار واعظ معروف با آیت‌الله قمی!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 21 مرداد 1347 «کافی، واعظ معروف تهران، در معیّت هفت نفر روحانی دیگر (که چهار نفرشان از امام جماعت‌های مشهد بودند) به منزل آیت‎الله قمی آمدند. در بدو ورود، کافی اظهار خوشحالی زیادی کرد درباره اینکه موفق به دیدار آیت‎الله شده است و اضافه کرد در تهران رفقا می‌گفتند که ملاقات با آقا ممنوع است و اگر کسی بخواهد ملاقات کند، بایستی صبح بین ساعت 5 تا 7 که مأموری در کار نیست، بیاید. پس از احوال‌پرسی و صرف چای و صحبت‌های متفرقه نام‌بردگان برخاستند که بروند؛ دم در کافی تنها برگشت و دو نفری با آیت‎الله در حدود ده دقیقه یا یک ربع خصوصی با هم صحبت کردند و پس از خداحافظی مجدد کافی اظهار داشت که حاجی آقا محمود را بفرستید تهران با من تماس بگیرد».
در «نظریه منبع» این سند آمده است: از صحبت‌های آیت‎الله و کافی به‌هیچ‌وجه نمی‌شد فهمید که در مورد چه چیزی با یکدیگر صحبت می‌کنند، لیکن وضع صحبت نشان می‎‌داد که موضوع صحبت بسیار محرمانه بوده است.
در «نظریه رهبر عملیات» این سند نیز می‌خوانیم: 1. نظریه منبع تأیید می‌شود؛ 2. مسئله تماس حاجی محمود قمی (پسر آیت‌الله) با کافی واعظ می‌رساند که نام‌برده در واقع همه‌کاره پدر بوده و مورد اعتماد فوق‌العاده پدرش و کافی می‌باشد.
در «توضیح رئیس ساواک» ذیل این سند نیز آمده است: در مورد ساعاتی که منزل آیت‎الله مأمور مراقبت ندارد (از ساعت 22 تا ساعت 8) با رئیس شهربانی صحبت شد و قرار شده است فعلا در ساعات مزبور از وجود پست نگهبانی و گشتی استفاده شود؛ ضمنا کافی از وعاظی بود که در مرکز تعهد نموده که برخلاف مصالح کشور سخنرانی ننماید.[1]
 

ملاقات رئیس‌جمهوری عراق با سفیر ایران

ژنرال حسن البکر، رئیس‌جمهوری عراق، دیروز آقای عزت‌الله عاملی، سفیر ایران در بغداد، را در کاخ ریاست‌جمهوری به حضور پذیرفت. سفیر ایران در عراق پریروز نیز با وزیران امور خارجه و اطلاعات و انتشارات عراق ملاقات کرد.
رادیو بغداد ضمن انتشار این خبر به موضوع مذاکرات رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه عراق با سفیر ایران اشاره نکرد، ولی درباره مذاکرات وزیر اطلاعات عراق با آقای عاملی گفت: «این مذاکرات جوانب مختلف همکاری‌های دو کشور را در امور مربوط به اطلاعاتی و انتشاراتی و جهانگردی را دربرگرفته است».[2]
 

هیئت عامل سازمان برنامه از ذوب آهن دیدن می‌کند

به‌دعوت مدیر عامل شرکت ملی ذوب آهن ایران، اعضای هیئت عامل سازمان برنامه صبح فردا به اصفهان سفر می‌کنند. هیئت مذکور مدت دو روز از پیشرفت‌های کار ذوب‌آهن آریامهر بازدید به‌عمل خواهد آورد.[3]
 

دبیر کل یونیسف در تهران

گوردیال دیلون، دبیر کل یونیسف در امور خاورمیانه، برای یک دیدار کوتاه دیروز وارد تهران شد.
وی در مدت اقامت خود با چند تن از مقامات مختلف فرهنگی و اجتماعی ایران ملاقات خواهد کرد.
دبیر کل یونیسف ساعت 5:30 بعدازظهر فردا در محل اداره یونیسف در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت خواهد کرد و پیرامون فعالیت‌های یونیسف در خاورمیانه، به‌خصوص در مورد رفاه خانواده و کودکان، اطلاعاتی خواهد داد.[4]
 

نخست‌وزیر: کنکور را از بین می‌بریم!

۸۳۰۵ نفر امروز در امتحانات مسابقات ورودی گروه دوم دانشگاه تهران شرکت کردند.
آقای هویدا، نخست‌وزیر، امروز از جلسات امتحانی دانشگاه تهران بازدید کرد. این بازدید مدت دو ساعت طول کشید.
آقای نخست‌وزیر در جریان این بازدید گفت: «طرحی در دست تهیه است که از این پس از دانشجویان دانشکده‌های مختلف تهران و شهرستان‌ها برای تدریس در مدارس استفاده شود. برای این عده حق‌الزحمه مناسب پرداخت خواهد شد و ترتیبی داده می‌شود که این دانشجویان حداقل در هفته ۶ تا ۸ ساعت تدریس کنند».
آقای نخست‌وزیر گفت: «این عده مدت محدودی در کلاس‌های کارآموزی شرکت خواهند کرد و پس از آمادگی به دبستان‌ها و دبیرستان‌ها معرفی خواهند شد».
 

کنکور

هنگام بازدید نخست‌وزیر از محوطه ستاد فرماندهی کنکور، آقای کاردان، رئیس اداره کل آموزش دانشگاه تهران، به نخست‌وزیر گفت: «پیشنهادی دارم».
نخست‌وزیر بلافاصله جواب داد: «لابد می‌فرمایید بنده هم در امتحانات امروز شرکت کنم!»
آقای کاردان ادامه داد: «با اجازه آقای دکتر شیبانی...»
آقای نخست‌وزیر گفت: «دکتر ندارد!»
-  «...می‌خواهم پیشنهاد بکنم یک مرکز مجهزی برای انجام امتحانات مسابقات ورودی برای تمام دانشگاه‌ها در تهران به‌وجود آید و داوطلبان تمام دانشگاه‌ها امتحانات خود را در این مرکز بگذرانند».
آقای نخست‌وزیر گفت: «به‌نظر من عوض این کار بهتر است امتحان ورودی را از بین ببرید؛ کما اینکه هم‌اکنون ما به این فکر هستیم».
 

توسعه دانشگاه

نخست‌وزیر در این بازدید دستور داد که ترتیبی داده شود تا دانشگاه تهران به هر صورتی که امکان دارد، توسعه یابد. نخست‌وزیر گفت: «امتحانات روی این سیستم فعلی که عمل می‌شود، شانسی است!»
 

تشکیل هیئت امنا

در جریان این بازدید از آقای نخست‌وزیر درباره تشکیل هیئت امنا سؤال شد. نخست‌وزیر گفت: «از آقای دکتر پاد باید پرسید». خبرنگاران برای اطلاع از جریان به سراغ آقای دکتر پاد رفتند. آقای دکتر پاد نیز در این زمینه کاملا اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «باید از رئیس هیئت امنا که آقای نخست‌وزیر هستند، دراین‌باره سؤال کنید».[5]
 

طرح تشکیل خانه‌های فرهنگ روستایی بررسی شد

وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستایی اعلام کرد که پیش از ظهر امروز طرح تشکیل خانه‌های روستایی در کمیسیونی با حضور وزرای فرهنگ و هنر، اطلاعات، آموزش و پرورش، اصلاحات ارضی و تعاون روستایی، رئیس سازمان پیشاهنگی ایران، معاونان وزارت آبادانی و مسکن، سازمان تربیت بدنی و تفریحات مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت.[6]
 

چکسلواکی در خراسان سرمایه‌گذاری می‌کند

مؤسسات اقتصادی و کشاورزی چکسلواکی در طرح‌های برنامه چهارم که در استان خراسان اجرا می‌شود، سرمایه‌گذاری می‌کنند.
این مطلب را آقای پیت زینگر، وابسته مطبوعاتی چکسلواکی، ضمن ملاقات با استاندار خراسان بیان داشت.
وی همچنین اضافه کرد: «هفته آینده یک هیئت عالی مرکب از کارشناسان اقتصادی و کشاورزی چکسلواکی برای مطالعه بیشتر در مورد سرمایه‌گذاری‌های مختلف در استان خراسان به مشهد وارد خواهند شد».[7]
 

شرایط جدیدی برای برای دریافت حقوق بازنشستگی معاونان وزارتخانه‌ها در نظر گرفته شد!

 در اصلاحیه قانون استخدام که در دست بررسی و تصویب دولت می‌باشد، در مورد حقوق بازنشستگی کارمندان «فوق کادر» (از گروه هفت به بالا) ضوابط جدیدی در نظر گرفته شده است.
طبق تصویب‌نامه قبلی دولت، حقوق بازنشستگی نخست‌وزیر، وزرا، سفرای شاهنشاهی و معاونین وزارتخانه‌ها تثبیت شده بود، ولی در اصلاحیه جدید قانون استخدام، ضوابط تازه‌ای برای برقراری حقوق بازنشستگی معاونین وزارتخانه‌ها در نظر گرفته شده است.
 

سابقه کار

باید توجه داشت که در مرحله اول اجرای قانون، کارمندان دولت از روی مدرک تحصیلی در هفت گروه قرار می‌گیرند و انتصاب در مقامات بالاتر از گروه هفت مربوط به ارزیابی مشاغلی خواهد بود که در مرحله دوم قانون استخدام کشوری وضع هر یک از کارمندان را به صورت نهایی روشن خواهد کرد. سمت معاونت وزارتخانه از نظر گروه استخدامی بالاتر از گروه هفت قرار دارد.
در اصلاحیه قانون پیش‌بینی شده است برای استفاده از حقوق بازنشستگی مقام معاونت، بازنشسته باید قبل از انتصاب به این سمت پستی در ردیف گروه دوازده به عهده داشته باشد و کسانی که قبل از انتصاب به مقام «معاونت وزارتخانه» پستی هم‌طراز گروه دوازده نداشته‌اند، باید حداقل شش سال تصدی یکی از مقامات فوق کادر را به عهده داشته باشند.
 

میزان حقوق

شش سال خدمت در یکی از گروه‌های فوق کادر می‌تواند به صورت متوالی یا متناوب باشد و یا کارمند بازنشسته از طریق سلسله اداری به مقام معاونت وزارتخانه رسیده باشد. طبق تصویب‌نامه دولت برای نخست‌وزیر ماهانه پنجاه‌هزار ریال، وزرا ماهانه 45هزار ریال، سفرا ماهانه چهل‌هزار ریال و معاونین وزارتخانه ماهانه 35هزار ریال حقوق بازنشستگی مقرر گردیده است.[8]
 

بحث و انتظار محافل دانشگاهی درباره تعیین رؤسای جدید دانشگاه‌ها

آقای مجید رهنما، وزیر علوم، دیشب از دهلی به تهران بازگشت، ولی امروز در وزارتخانه حاضر نشد و خبرنگاران موفق به ملاقات یا تماس با وی نگردیدند. وزیر علوم روز جمعه برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی به دهلی رفته بود و پس از سه روز به علت کارهای مهم و فوری مربوط به دانشگاه‌ها به تهران بازگشت.
یکی از مسائلی که در مورد دانشگاه به‌عنوان مسئله روز فوریت دارد، تشکیل هیئت‌های امنای دانشگاه‌های کشور می‌باشد. در این مورد مقامات مسئول از جمله آقای نخست‌وزیر، رئیس هیئت امنای دانشگاه تهران، سکوت می‌کنند و امروز در بازدید از دانشگاه وقتی خبرنگاران از نخست‌وزیر پرسیدند: «هیئت امنای دانشگاه تهران چه موقع تشکیل می‌شود؟» گفت: «این امور مربوط به دبیر هیئت، آقای پاد است». خبرنگار گفت: «وقتی رئیس هیئت آقای نخست‌وزیر اینجا هستند، اختیار کار با دبیر نیست». نخست‌وزیر با خنده گفت: «مع‌هذا همه کار در دست دبیر است!» و به این ترتیب از پاسخ صریح خودداری نمود. خبرنگاران ناگزیر به دنبال آقای پاد رفتند، ولی آقای پاد هم که سمت دبیری هیئت امنای دانشگاه تهران را دارد، اظهار بی‌خبری می‌کرد و می‌گفت: «هنوز دستور برای دعوت داده نشده است».
 

رؤسای دانشگاه‌ها

با ورود وزیر علوم احتمالا تا اواخر هفته جاری یکی از هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها تشکیل گردد. مقامات وزارت علوم از هر نوع اظهار نظر و توضیح و پاسخ به سؤالات خبرنگاران در مورد تشکیل هیئت‌های امنا، حتی مسائل اجرایی مربوط به منشور انقلاب آموزشی، خودداری می‌کنند. اهمیت تشکیل هیئت امنا برای آن است که تکلیف رئیس دانشگاه روشن می‌شود. بعد از انتخاب رئیس دانشگاه وضع انقلاب آموزشی در آن دانشگاه کم‌وبیش روشن خواهد شد.
استعفا یا تغییر در کادر رؤسای دانشکده‌ها و مؤسسات تابعه، برنامه آموزشی و مسائل مربوط به استادان و دانشجویان هر یک از موضوعات مهمی است که همه بعد از تعیین رؤسای دانشگاه‌ها روشن خواهد شد. به همین جهت تشکیل هیئت امنای دانشگاه‌ها فوری‌ترین و پراهمیت‌ترین مسئله‌ای است که محافل دانشگاهی منتظر آن می‌باشند.[9]
 

بازگشت خسرو هدایت

آقای خسرو هدایت، قائم‌مقام ریاست هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و عضو هیئت‌مدیره شرکت سهامی اکتشاف و تولید نفت ایران، که به منظور شرکت در جلسات سالانه هیئت مدیره شرکت‌های عامل نفت ایران به هلند عزیمت کرده بود، به آبادان بازگشت.[10]
 

رئیس سازمان تربیت بدنی: خائنین به ورزش باید به پای میز محاکمه کشیده شوند...!

«استادیوم با این نامرتبی تا به حال ندیده بودم. وقتی پیست دو و میدانی این استادیوم را دیدم، پاهایم سست شد. باشگاه تاج هم واقعا وضع مسخره‌ای دارد و یک زباله‌دانی بیش نیست!»
این مطلب را تیمسار سرلشکر خسروانی، معاون نخست‌وزیر و رئیس سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم کشور، هنگام دیدار ناگهانی و بدون اطلاع قبلی خود از استادیوم باغ‌شمال تبریز و باشگاه تاج این شهرستان اظهار داشت.
تیمسار خسروانی ضمن انتقاد شدید از وضع نابسامان استادیوم و باشگاه‌های ورزشی تبریز خطاب به رئیس سازمان تربیت بدنی استان اظهار داشت: «با وضعی که بر اثر عدم توجه پیش آمده، چه کسانی جواب ورزشکاران علاقه‌مند این استان را می‌دهند؟»
تیمسار خسروانی افزود: «مقصر واقعی کسانی هستند که در گذشته هر چه به دستشان رسیده کش رفته‌اند و وقت آن است که همه آنها به محاکمه کشیده شوند».
تیمسار خسروانی در پایان گفت: «برای بهبود وضع استادیوم ورزشی و باشگاه‌های تبریز با اعزام هیئت از مرکز به‌زودی اقدام می‌شود؛ زیرا در شهر نیم‌میلیون نفری تبریز لااقل باید ماهی یک باشگاه گشایش یابد».[11]
 

ماشین‌آلات کارخانه موتورسیکلت‌سازی به زودی تحویل ایران می‌شود

ماشین‌های کارخانه موتورسیکلت و دوچرخه‌سازی که چندی پیش به خارج سفارش داده شده بود، در آینده نزدیکی تحویل ایران خواهد شد.
این کارخانه در قزوین تأسیس می‌شود و مقدمات به‌کار افتادن کارخانه از هر لحاظ فراهم شده است.
در این کارخانه سرمایه‌های ایران، چکسلواکی و فرانسه به کار افتاده است. مطالعات و بررسی‌های فنی و ساختمان اصلی کارخانه و طرح توسعه تولید آن زیر نظر متخصصین فرانسوی بررسی و دنبال می‌شود.[12]
 

وسیله نقلیه سوم؛ راه حلی برای عبور و مرور تهران

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: سحرگاه هر روز مردم تهران وقتی از در خانه بیرون می‌آیند، مشکل وسیله رفت‌وآمد در شهر در برابرشان به صورت یک ناراحتی بزرگ مطرح می‌گردد. این ناراحتی برای بعضی از افراد در مدت روز یک‌بار و برای جمعی دیگر شاید در شبانه‌روز بیش از چندین بار مطرح شود.
ولی مردم چه می‌توانند بکنند؟ زیرا که تصمیمات مربوط به تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی تهران بدون دخالت و نظارت آنها اتخاذ می‌گردد و این دو مؤسسه متأسفانه نه تنها تا به حال نتوانسته‌اند در راه جلب رضایت عمومی قدمی بردارند، بلکه برای آینده نیز برنامه‌ای که بتواند متضمن رفاه بیشتر مردم باشد، پیش‌بینی نکرده‌اند.
 

«در ترک موتورهای دوچرخه»

یک متخصص ترافیک می‌گوید: «تاکسی و اتوبوس در شرایط حاضر از مهم‌ترین مشکلات مردم تهران است و اکثریت مردم از این دو وسیله نقلیه راضی نیستند، ولی هرچند که گردانندگان هر دو مؤسسه با حسن نیّت می‌خواهند به طریقی به مردم نزدیک شوند، روی اصل شرایط خاص و طلسم موجود، خود به خود آنها را از هدف دور می‌کند و مردم شهر در صفوف اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها و داخل اتوبوس‌ها دائما از بی‌نظمی موجود در این کار انتقاد می‌نمایند».
کار بی‌نظمی تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی به آنجا کشیده که در بسیاری از موارد مردم راضی می‌شوند در ترک موتورهای دوچرخه نیز از گوشه‌ای به گوشه دیگر تهران بروند. در این شهر به سبب همین بی‌نظمی‌ها جمعی موتورسوار در خیابان‌ها دنبال مسافر می‌گردند و به مردان و جوانان سرگردانی که در کنار خیابان‌ها ساعت‌ها به انتظار تاکسی و اتوبوس مانده‌اند، پیشنهاد می‌نمایند که در «ترک موتور» آنها خود را به مقصد برسانند.
 

به وسیله تاکسی‌بار

در حال حاضر درصد قابل توجهی از مسافران تاکسی و اتوبوس با موتورهای بارکش و تاکسی‌بار مسافرت می‌کنند و در مدت چند ماه گذشته که مسیر اتوبوس‌ها کوتاه‌تر و ظرفیت تاکسی‌ها محدود شد، تعداد بارکش‌ها در شهر افزایش یافته و اینها هستند که بندگان سرگردان خدا را در این شهر به این طرف و آن طرف می‌رسانند.
حالا که بحث به اینجا کشید و معلوم شد که در عمل موتوری‌ها برای بردن مسافران جامانده اتوبوس و تاکسی به حکم ضرورت وارد میدان شده‌اند، کاملا احساس می‌شود که بین تاکسی و اتوبوس در تهران جای وسیله سومی خالی است و این خلأ را می‌توان با به کار انداختن موتور سه‌چرخه‌های مسافربری مانند آنچه در کشورهای شرق دور و جنوب شرقی آسیا معمول است، پر کرد.
 

مفهوم تاکسی!

آقای سرهنگ حکمتی، مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسی‌رانی، می‌گوید: «تا آنجا که ممکن بوده برای بهتر شدن وضع تاکسی‌رانی تهران اقدام کرده‌ایم. در حال حاضر کسی که سوار تاکسی می‌شود، آن وسیله به تمام معنی برایش مفهوم تاکسی را دارد. بدون توقف و بی آنکه چانه بزند، به راه خود می‌رود و از همه مهم‌تر آنکه در محیط شهر ایمنی کامل برای مسافران ایجاد شده و رانندگان که در حال حاضر در شهر خدمت می‌کنند، از هر نظر افراد واجد صلاحیت می‌باشند».
 

نظر مردم

آقای وزیری، ساکن خیابان شوش، می‌گوید: «اتوبوس‌های شرکت واحد سرعت ندارند. پارکابی‌ها مردم را توی این اتوبوس می‌ریزند و فشار گرما مسافران را کلافه می‌کند و مردم با یک سرویس رفت‌وآمد از محلی به محل دیگر ترجیح می‌دهند که با پای پیاده و یا وسیله دیگری خود را به مقصد برسانند».
آقای حریری، یکی از کسبه بازار، می‌گوید: «هر روز صبح که از خانه خارج شده و قصد محل کار را می‌کنم، غصه‌ام می‌گیرد؛ زیرا که تاکسی‌ها و اتوبوس واقعا مردم را ناراحت می‌کنند. پیدا کردن تاکسی خالی در این شهر شانس بزرگی می‌خواهد که ماها نداریم».
آقای محمدی، یکی از کسبه تهران، معتقد است که وضع تاکسی‌رانی تهران از گذشته بدتر شده و می‌گوید: «در دوره‌ای که تاکسی‌ها مسافر اضافی سوار می‌کردند، حداقل مردم بیماران را می‌توانستند به بیمارستان برسانند و آنها ساعتی در کنار خیابان نمی‌ماندند، ولی حالا وضع برعکس شده و بیماران آن‌قدر در اطراف خیابان‌ها می‌مانند تا از حال می‌روند و کسی هم نیست که در این مورد فکری بکند».
 

طرح مترو

در حال حاضر چند تن از مهندسان ایرانی که در کشورهای اروپا تحصیل کرده‌اند، مشغول طرح‌ریزی برنامه‌ای هستند که به موجب آن و پس از کسب اجازه دولت بتوانند در زیر معابر تهران تونل‌هایی احداث و در آنجا ترن برقی به کار اندازند. این طرح گرچه راه حل مناسبی است، ولی به این زودی‌ها به نتیجه نمی‌رسد و به این دلیل مهندسان بیشتر روی وسیله سوم و پیشنهاداتی که در زمینه اصلاح وضع اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی داده‌اند، تکیه دارند.[13]
 
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک؛ استان خراسان رضوی، ج 6، ص 42.
[2]. اطلاعات، ۲۱ مرداد ۱۳۴۷، ص ۲۰.     
[3]. همان‌جا.     
[4]. همان‌جا.     
[5]. همان، صص ۱ و ۲۰.      
[6]. همان، ص ۱۷.      
[7]. همان‌جا.     
[8]. همان‌جا.     
[9]. همان، صص ۱ و ۱۷.      
[10]. همان، ص ۱۷.      
[11]. همان‌جا.     
[12]. همان، ص ۱۵.      
[13]. همان، ص ۱۴.      
 
https://iichs.ir/vdcfvxd0.w6dv0agiiw.html
iichs.ir/vdcfvxd0.w6dv0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما