عباس مسعودی، مؤسس روزنامه «اطلاعات»، که در خرداد ۱۳۵۳ مورد غضب شاه قرار گرفت و در دفتر کار خود سکته کرد و از دنیا رفت، در اسناد ساواک با خصوصیات جالبی توصیف می‌شود

پایگاه اطلاعرسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ عباس مسعودی، مؤسس روزنامه «اطلاعات»، که در خرداد ۱۳۵۳ مورد غضب شاه قرار گرفت و در دفتر کار خود سکته کرد و از دنیا رفت، در اسناد ساواک با خصوصیات جالبی توصیف می‌شود. ۲۶ دی ۱۳۴۵ امیرعباس هویدا با حضور در مجلس سنا، اردشیر زاهدی را به عنوان وزیر خارجه معرفی کرد. گزارشگر ساواک چنین گزارش می‌دهد: طبق اطلاع سناتور عباس مسعودی به خبرنگار روزنامه خود اظهار داشته که اظهارات آقای نخست‌وزیر را هنگام معرفی وزیر امور خارجه جدید به طور خیلی خلاصه تهیه و چاپ کند. در «نظریه منبع» این سند می‌خوانیم:
سناتور عباس مسعودی در زمان سفارت اردشیر زاهدی در لندن نظریاتی داشته که از طریق اردشیر زاهدی برآورده نشده؛ لذا روی همین اصل روابط فی مابین آنها تیره شده است، لکن در چند روز گذشته از آرام، سفیر جدید ایران در لندن، در روزنامه «اطلاعات» تجلیل زیاد شده است و این دلیل آن می‌تواند باشد که مسعودی می‌خواهد وسیله سفیر جدید نظریات خود را تأمین نماید. ساواک در سند بیوگرافی مسعودی آورده است: «او فردی متخصص در فن، اهل زد و بند، خوش‌مشرب، محافظه‌کار، حقه‌باز، هنرهای هزار رنگ، جاسوس‌صفت، علاقه‌مند به افزایش ثروت، غیرقابل اعتماد و مورد تنفر عامه مردم می‌باشد. نام‌برده با تمام حوادث بعد از دهه 1320 سازش داشته، نوکر رضاشاه بود و با مخالفین او نیز نزدیک بود. در سال ۱۳۲۰ پس از حادثه 3 شهریور سلسله مقالاتی بر علیه رضاشاه نوشت. در سال ۱۳۲۱ در ماجرای ۱۷ آذر بر علیه قوام‌السلطنه شرکت کرد و پس از هفده سال برای اولین‌بار روزنامه او توقیف شد و به زندان افتاد. از اواسط سال ۱۳۲۰ روزنامه او طرفدار مصدق شد و در ۲۵ مرداد سال ۱۳۳۲، شدیدترین حملات بر علیه شاه و حکومت را انجام داد. با حزب توده، حزب اراده ملی و هر سیاست و گروهی نزدیک بود و سازش می‌کرد. بعد از وارد شدن به امور روزنامه‌نگاری به سیاست انگلستان نزدیک شد و ترقی کرد و با عامیون نزدیک شد. مسعودی عضو جمعیت فراماسونری لژ ایران و از افراد مؤثر در تشکیل کلوپ روتاری و عضو کلوپ تهران بود.
 
عباس مسعودی
عباس مسعودی (۱۲۷۴-۱۳۵۳) نفر دوم از راست، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار، سناتور و پایه‌گذار روزنامه اطلاعات،
در دوره محمدرضا پهلوی
شماره آرشیو: 579-۱۱۱م
https://iichs.ir/vdcgyt9x.ak9t74prra.html
iichs.ir/vdcgyt9x.ak9t74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما