واقعیت احزاب در عصر پهلوی(3)؛

بی‌کلاه ماندن سر حزب اقلیت مردم!

کاظم جفرودی، از اعضای برجسته حزب مردم، در اوایل شهریور 1349 در اعتراض به تقلب و اعمال نفوذ گسترده حزب ایران نوین و عوامل دولت هویدا در انتخابات انجمن‌های ایالتی و ولایتی، از مدارکی سخن گفت که تقلب عوامل دولتی و حزب اکثریت را مستند می‌سازد و دولت را تهدید به افشای آنها کرد
بی‌کلاه ماندن سر حزب اقلیت مردم!
پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ کاظم جفرودی، از اعضای برجسته حزب مردم، در اوایل شهریور 1349 در اعتراض به بروز تقلب و اعمال نفوذ گسترده حزب ایران نوین و عوامل دولت هویدا در انتخابات انجمن‌های ایالتی و ولایتی، نامه اعتراض‌آمیزی خطاب به وزیر کشور (حسن زاهدی) ارسال کرد و هشدار داد که حزب مردم مدارک مستند و آشکاری از تقلب عوامل دولتی و حزب اکثریت در اختیار دارد که در زمان مقتضی افشا خواهد ساخت.

اسدالله علم، وزیر دربار وقت، که پیدا و پنهان از حزب مردم حمایت می‌کرد، در خاطرات خود درباره ماجرای این انتخابات و شکایات حزب مردم چنین ‌نوشته است:
«شکایتی از یکی از وکلای حزب مردم رسیده که برای انتخابات انجمن‌های ایالتی و ولایتی دولت سر به سر او گذاشته، با آنکه اکثریت قطعی در محل دارد. به عرض [شاه] رساندم و اضافه کردم که واقعا این انتخابات را دولت چرا مداخله می‌کند؟ باید بگذارند مردم آزاد باشند و اندکی به دموکراسی خو بگیرند. بالاخره سلطنت ولیعهد مخصوصا مقدمه آن باید در قالب یک نهاد دموکراتیک بر مردم قبول افتد. عرایض بی‌شائبه و خالصانه مرا پذیرفتند، ولی فرمودند:
بالاخره الآن دولت کشاورزان و کارگران را در دست دارد و معلوم است در هر انتخاباتی پیروز می‌شود. عرض کردم واقعا [اگر] مردم حس می‌کنند که در بی‌طرفی و آزادی مطلق چنین اتفاقی می‌افتد من حرفی ندارم، ولی خدا کند چنین باشد».
 
امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر، در حال دادن رأی در انتخابات مجالس مؤسسان، سنا و شورای ملی در حوزه دبیرستان انوشیروان دادگر
شماره آرشیو: 5986-۴ع
 
پی نوشت:
 
اسدالله علم، یادداشت‌های علم، ج 2، ص 100. https://iichs.ir/vdce7x8w.jh8zoi9bbj.html
iichs.ir/vdce7x8w.jh8zoi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما