کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واقعیت احزاب در عصر پهلوی(3)؛

بی‌کلاه ماندن سر حزب اقلیت مردم!

22 آبان 1400 ساعت 19:42

کاظم جفرودی، از اعضای برجسته حزب مردم، در اوایل شهریور 1349 در اعتراض به تقلب و اعمال نفوذ گسترده حزب ایران نوین و عوامل دولت هویدا در انتخابات انجمن‌های ایالتی و ولایتی، از مدارکی سخن گفت که تقلب عوامل دولتی و حزب اکثریت را مستند می‌سازد و دولت را تهدید به افشای آنها کرد


پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ کاظم جفرودی، از اعضای برجسته حزب مردم، در اوایل شهریور 1349 در اعتراض به بروز تقلب و اعمال نفوذ گسترده حزب ایران نوین و عوامل دولت هویدا در انتخابات انجمن‌های ایالتی و ولایتی، نامه اعتراض‌آمیزی خطاب به وزیر کشور (حسن زاهدی) ارسال کرد و هشدار داد که حزب مردم مدارک مستند و آشکاری از تقلب عوامل دولتی و حزب اکثریت در اختیار دارد که در زمان مقتضی افشا خواهد ساخت.

اسدالله علم، وزیر دربار وقت، که پیدا و پنهان از حزب مردم حمایت می‌کرد، در خاطرات خود درباره ماجرای این انتخابات و شکایات حزب مردم چنین ‌نوشته است:
«شکایتی از یکی از وکلای حزب مردم رسیده که برای انتخابات انجمن‌های ایالتی و ولایتی دولت سر به سر او گذاشته، با آنکه اکثریت قطعی در محل دارد. به عرض [شاه] رساندم و اضافه کردم که واقعا این انتخابات را دولت چرا مداخله می‌کند؟ باید بگذارند مردم آزاد باشند و اندکی به دموکراسی خو بگیرند. بالاخره سلطنت ولیعهد مخصوصا مقدمه آن باید در قالب یک نهاد دموکراتیک بر مردم قبول افتد. عرایض بی‌شائبه و خالصانه مرا پذیرفتند، ولی فرمودند:
بالاخره الآن دولت کشاورزان و کارگران را در دست دارد و معلوم است در هر انتخاباتی پیروز می‌شود. عرض کردم واقعا [اگر] مردم حس می‌کنند که در بی‌طرفی و آزادی مطلق چنین اتفاقی می‌افتد من حرفی ندارم، ولی خدا کند چنین باشد».
 
امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر، در حال دادن رأی در انتخابات مجالس مؤسسان، سنا و شورای ملی در حوزه دبیرستان انوشیروان دادگر
شماره آرشیو: 5986-۴ع
 
پی نوشت:
 
اسدالله علم، یادداشت‌های علم، ج 2، ص 100.


کد مطلب: 21390

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/21390/بی-کلاه-ماندن-سر-حزب-اقلیت-مردم

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir