کتاب «80 سال تکاپوی فرهنگی» (خاطرات فرهنگی سیاسی مرتضی آخوندی) به همت پژوهشکده تاریخ معاصر و با تدیون رضا اکبری آهنگر منتشر شد
خاطرات یکی از سرآمدان نشر اسلامی به بازار آمد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر، انتشارت دارالکتب اسلامیه که به نشر کتاب‌های شیعی در ایران می‌پردازد، در سال 1317ش توسط شیخ محمد آخوندی تأسیس شد. این انتشارات در میان ناشران ایرانی، از سرآمدن نشر آثار اسلامی است.
چاپ و نشر برخی از مهم‌ترین کتاب‌های دینی از جمله مجموعه ارزشمند بحارالانوار، تفسیر المیزان، تفسیر نمونه، صحیفه سجادیه، عیون اخبار الرضا، الغدیر و اصول کافی برای اولین بار و همچنین بازنشر و احیای آثار بزرگان دین از برگ‌های زرین دارالکتب الاسلامیه است. توزیع کتاب‌های مذهبی در سطح بین‌المللی، ارتباط با علما و نویسندگان و واکنش رژیم پهلوی به نشر برخی از متون اسلامی، از جمله موضوعاتی است که بر اهمیت ثبت و ضبط خاطرات مربوط به انتشارات دارالکتب الاسلامیه می‌افزاید.
ازآنجاکه مؤسس انتشارات دارالکتب الاسلامیه، یعنی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد آخوندی به رحمت خدا رفته، تدوینگر خاطرات فرزند ایشان، حاج مرتضی آخوندی، را ضبط کرده است؛ البته به واسطه آنکه آخوندی سال‌های اولیه ورود مرحوم پدرشان به عرصه نشر، در کنار ایشان بوده‌اند، خاطرات بسیار خوبی داشته‌اند که می‌تواند تاریخچه این انتشارات را به‌خوبی نمایان سازد. هرچند مولف با هدف پرداختن به تاریخ فرهنگی سراغ محمد آخوندی رفته، علاوه بر خاطرات فرهنگی، کتاب مشحون از خاطرات متعدد سیاسی است که در نوع خود کم‌نظیر است.
مرتضی آخوندی فرزند شیخ محمد آخوندی، در 13 دی ۱۳۲۱ در تهران متولد شد و از سال ۱۳۳۹ پس از اخذ دیپلم در رشته ریاضی، به درخواست پدر از رفتن به دانشگاه صرف نظر کرد و در کنار پدر به کار نشر مشغول شد و تا امروز بیش از پنجاه سال است که کار نشر را و اداره دارالکتب الاسلامیه را به عهده دارد. کتاب‌های اصول کافی و المیزان و بحارالانوار از آثار منتشرشده در  انتشارات دارالکتب الاسلامیه است.
 

جهت تهیه کتاب «80 سال تکاپوی فرهنگی» (خاطرات فرهنگی سیاسی مرتضی آخوندی) به سایت فروشگاه کتاب پژوهشکده تاریخ معاصر یا مراکز پخش کتاب‌های این پژوهشکده در تهران و شهرستان‌ها مراجعه فرمایید. https://iichs.ir/vdcfm0d0.w6dycagiiw.html
iichs.ir/vdcfm0d0.w6dycagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما