به گفته دبیر اجرایی همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر، این همایش با رونمایی از کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور برگزار خواهد شد
از کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور رونمایی می‌شود (پخش آنلاین)
در گفت‌وگوی روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر با دکتر رضا قریبی، دبیر اجرایی همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر، ایشان اظهار داشت: همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر فردا (7 تیر 1400) به همت پژوهشکده تاریخ معاصر و با همکاری مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار خواهد شد؛ همچنین در این مراسم، از سیزدهمین شماره مجله کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور با موضوع بررسی تحولات سیاسی امنیتی سال 1360 رونمایی خواهد شد.
وی افزود: این مراسم از ساعت 17 تا 20 در محل یادمان شهدای هفتم تیر برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نیازی، رئیس سابق سازمان قضایی نیروی مسلح، جواد منصوری، نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (نویسنده و مورخ)، زهره سادات لاجوردی، فرزند شهید اسدالله لاجوردی و نماینده مجلس شواری اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی، رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دکتر موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، جواد موگویی، روزنامه‌نگار و تاریخ‌پژوه، و عزت‌الله مطهری (شاهی)، از پیشگامان مبارزات انقلاب اسلامی، سخنرانی خواهند کرد.
قریبی پس از بیان اینکه سیزدهمین شماره مجله کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور به بررسی تحولات سیاسی امنیتی سال 1360 با عنوان شهرآشوپ می‌پردازد، اظهار داشت: بحرانی‌ترین دهه اول انقلاب اسلامی را می‌توان در رویدادهای سال 1360 جست‌وجو کرد که در آن رویدادها گروه‌های سیاسی آن سال‌ها از ملی‌گراها، ملی مذهبی‌ها و گروه‌های چپ در عرصه انتخابات با همه هیاهوی تبلیغاتی از انقلابیون شکست خوردند. مجاهدین خلق ناکام‌ترین گروه سیاسی آن سال بود که برای فرار از شکست 30 خرداد 1360، برای به‌دست گرفتن قدرت و حاکمیت به جنگ مسلحانه و اقدامات امنیتی روی آورد.
وی ادامه داد: ترورهای خونین سازمان مجاهدین خلق با انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت 72 تن از یاران وفادار انقلاب آغاز شد و با انفجار دفتر نخست‌وزیری در 8 شهریور ادامه یافت و به مردم عادی تسری پیدا کرد. «نفوذ» و «ترور» سازمان در ارکان نهادهای انقلابی، موجی از خشونت را در جامعه آفرید که نه تنها امنیت را بلکه تحولات سیاسی را دستخوش تغییرات اساسی کرد.
دبیر اجرایی همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر گفت: برای بررسی چرایی عملیات مسلحانه سازمان مجاهدین خلق باید به بررسی و واکاوی پیشینه سازمان پرداخت. سازمان مجاهدین خلق ایران در شهریور ۱۳۴۴ به‌وسیله سه نفر از اعضای نهضت آزادی ایران به نام‌های محمد حنیف‌نژاد، سعید محسن و عبدالرضا نیک‌بین پایه‌گذاری شد. اندکی بعد اصغر بدیع‌زادگان، علی باکری، عبدالرسول مشکین‌فام، ناصر صادق، علی مهین‌دوست، حسین روحانی و شمار دیگری به آنها پیوستند.
وی تصریح کرد: بنیان‌گذاران سازمان بعد از تشکیل به‌تدریج در دینداری خودبنیاد عمل کرده و مستقلا و بدون اینکه در علوم دینی تخصص داشته باشند به برداشت خود از دین عمل می‌کردند. این رویکرد زمینه‌ساز انحراف و التقاط فکری آنان با مکتب چپ و تاکتیک‌های مبارزاتی شد و در نهایت به تغیر ایدئولوژی این سازمان در آغازین سال‌های دهه 13۵۰ انجامید.
قریبی در پایان خاطرنشان کرد: بنیان‌گذاران سازمان قبل از آنکه در سال ۱۳۵۱ دست به اقدام مسلحانه بزنند، توسط ساواک دستگیر و اعدام شدند و گروهی از اعضای درجه ۲ و ۳ سازمان، که مدعی بودند به رویکرد اسلامی سازمان وفادار هستند، به حبس ابد محکوم شدند. مسعود رجوی نیز از این اعضا به‌شمار می‌آمد، پس از اعدام سران سازمان، رهبری آن را به‌دست گرفت. منافقین در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی به کمتر از در اختیار گرفتن همه سیستم سیاسی رضایت نمی‌دادند و چند سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در 30 خرداد ۱۳۶۰ وارد فاز مسلحانه تروریستی علیه نظام شدند.
بنابراین گزارش، روز 7 تیر 1360 بر اثر انفجار یک بمب نیرومند توسط منافقین در مقر حزب جمهوری اسلامی در تهران، آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی، رئیس وقت دیوان عالی کشور، و بیش از ۷۰ نفر از مقامات و چهره‌های برجسته سیاسی از جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.
 
گفتنی است همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) به نشانی تهران، میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای کوچه شهید صیرفی‌پور برگزار خواهد شد.
 
آن دسته از علاقه‌مندانی که امکان حضور در این همایش را ندارند برای بهره‌مندی از آن می‌توانند از ساعت 17 تا 20 دوشنبه 7 تیر 1400، به نشانی‌‌های زیر رجوع کنند:
در آپارات👇
aparat.com/TVTARIKH/live
 
در روبیکا👇
http://rubika.ir/gharargah_nasr
http://rubika.ir/Baseerat_islamshahr
در اینستا 👇
https://instagram.com/iichs.ir
 
 
تصویر پوستر همایش بزرگداشت شهدای هفتم تیر
  https://iichs.ir/vdcip3az.t1a3y2bcct.html
iichs.ir/vdcip3az.t1a3y2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما