کابینه ترمیم شد/سناتور متین دفتری: اعلامیه حقوق بشر با موازین حقوق اسلامی مطابقت کامل دارد!/برنامه‌های «پهلوی» برای هفته «حقوق بشر» در ایران!/با این طرح دیگر دانش‌آموزان مردود نمی‌شوند!/افتتاح نمایشگاه آثار هنری آلمان توسط «فرح پهلوی»!/تاکنون به علت ادامه کار تاکسی‌ها، امتیاز یا پلاک هیچ یک از تاکسی‌ها لغو نشده است!/سفیر کبیر جدید هند در ایران/سفیر ایران در ژاپن هم‌زمان سفیر در فیلیپین شد!/افزایش حقوق ارتشیان در کمیسیونی رسیدگی شد!/اتومبیل‌های دولتی فروخته می‌شود!/صدور گذرنامه موقتا ممنوع شد
15 آذر 1343
کابینه ترمیم شد
بامداد امروز تغییرات تازه‌ای در هیئت دولت صورت گرفت: وزارت فرهنگ به دو وزارتخانه آموزش و پرورش و فرهنگ و هنر تقسیم شد و وزرای فرهنگ و راه تغییر یافتند و هر دو به سمت وزیر مشاور در کابینه باقی ماندند و برای وزارتخانه جدید فرهنگ و هنر وزیر تازه‌ای وارد کابینه شد.
اسامی وزرای جدید به این شرح اعلام شد:
ـ مهرداد پهلبد، معاون نخست‌وزیر و رئیس هنرهای زیبای کشور، به سمت وزیر فرهنگ و هنر؛ژ
ـ هادی هدایتی، وزیر سابق مشاور، به سمت وزیر آموزش و پرورش؛
ـ مهندس شالچیان به سمت وزیر راه؛
ـ محمود کشفیان، وزیر سابق راه، به سمت وزیر مشاور؛
ـ عبدالعلی جهانشاهی، وزیر سابق فرهنگ، به سمت وزیر مشاور؛
بامداد امروز منصور، نخست‌وزیر، به اتفاق وزرای جدید در کاخ مرمر به حضور شاهنشاه بار یافت و وزرای جدید را معرفی نمود.
در حدود ساعت 11، نخست‌وزیر به اتفاق اعضای هیئت دولت در جلسه علنی مجلس حضور یافت و منصور ضمن معرفی وزرای جدید بیانات مفصلی ایراد نمود.
 
سناتور متین دفتری: اعلامیه حقوق بشر با موازین حقوق اسلامی مطابقت کامل دارد!
ساعت 9 بامداد دیروز به مناسبت شانزدهمین سالگرد تصویب اعلامیه حقوق بشر مصاحبه‌ای در منزل آقای دکتر متین دفتری، دبیر کل جمعیت ایرانی طرفدار سازمان ملل متحد، ترتیب داده شده بود که در آن نمایندگان جراید و خبرگزاری‌ها شرکت داشتند.
در این مصاحبه دکتر متین‌دفتری اظهار داشت: حقوق اساسی بشر چنان‌که مکرر عرض کرده‌ام، همان حقوق فطری انسان است که با شیر اندرون شد و با جان به در شود؛ حقوقی است که هر انسان به سبب انسان بودن دارد. اعلامیه‌ها این حقوق را اعطا نکرده، بلکه فقط حقوق موجود را شناخته و تأیید کرده است.
از تاریخ تصویب اعلامیه بین‌المللی حقوق بشر جمعیت ما مانند دیگر جمعیت‌های طرفدار ملل متحد در سایر کشورها همه‌ساله در اشاعه و تفهیم معانی آن و دفاع از اعلامیه در مقابل دشمنان آزادی اهتمام کرده است.
اعلامیه حقوق بشر نه فقط با موازین حقوق اسلامی مغایرت ندارد، بلکه اصل مساوات که ماده‌المواد آن است از سنت نبی اکرم الهام گرفته شده است.
 
برنامه‌های «پهلوی» برای هفته «حقوق بشر» در ایران!
متین‌دفتری سپس افزود: روز پنجشنبه ۱۹ آذر به مناسبت روز حقوق بشر، مراسمی در تالار فرهنگ طبق معمول همه‌ساله اجرا خواهد شد.
در این برنامه آقای وزیر دربار پیام شاهنشاه را به مناسبت روز اعلامیه حقوق بشر قرائت می‌نمایند و اصل نطق آقای دبیر کل سازمان ملل متحد [: او تانت]، که برای کلیه کشورهای عضو سازمان ملل متحد فرستاده شده است، پخش می‌شود.
رؤسای مجلسین به مناسبت هفته جهانی حقوق بشر بیانات مشروحی ایراد خواهند کرد.
 
با این طرح دیگر دانش‌آموزان مردود نمی‌شوند!
طبق طرحی که برای امتحانات دوره متوسطه تهیه می‌گردد دانش‌آموزان مردود نمی‌شوند.
امروز کسب اطلاع شد که به موجب طرحی که از طرف عده‌ای از مسئولین وزارت فرهنگ تهیه شده است امتحانات به صورت «سیمستری» انجام می‌شود و به موجب همین طرح امتحانات در دو نوبت انجام می‌شود و محصلین تعدادی از دروس خود را در نیم‌سال اول و مقداری از دروس خود را در نیم‌سال دوم امتحان می‌دهند.
یک مقام مطلع فرهنگی در این مورد گفت: با اجرای این طرح دانش‌آموزان باید واحدهای معینی را که برای آنان تعیین می‌شود در طول چند سال به‌دست بیاورند و با انتخاب و تعیین واحد ممکن است دانش‌آموزی دوره متوسطه را در چهار سال بگذراند و دانش‌آموز دیگر دوره متوسطه را در مدت شش یا هفت سال تمام کند.
همین مقام افزود: با اجرای این برنامه مسئله مردودشدن در مدارس از بین می‌رود و با این کار دیگر دانش‌آموزان از بیم مردودشدن دچار یأس و نومیدی نمی‌شوند.
 
افتتاح نمایشگاه آثار هنری آلمان توسط «فرح پهلوی»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بعد از ظهر دیروز نمایشگاه بزرگی از آثار هنری آلمان در پیشگاه شهبانو در کاخ ابیض گشایش یافت.
در این مراسم سفیر کبیر آلمان، پهلبد معاون نخست‌وزیر و سرپرست هنرهای زیبای کشور و جمعی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری خارجی و ایرانی حضور داشتند.
این نمایشگاه تحت سرپرستی عالیه علیاحضرت شهبانو و خانم  ویلهلمینه لوبکه، همسر رئیس‌جمهوری آلمان، ترتیب یافته است.1
 
تاکنون به علت ادامه کار تاکسی‌ها، امتیاز یا پلاک هیچ یک از تاکسی‌ها لغو نشده است!
روزنامه‌های «اطلاعات» و «کیهان» در شماره‌های امروز خود نوشتند: تا ساعت 10 صبح دیروز 40 درصد تعداد کلی تاکسی‌ها و تا دیشب 90 درصد تاکسی‌ها در شهر مشغول کار شدند و پروانه کار دریافت کردند، ۱۰ درصد بقیه به علل عادی از قبیل نقص فنی، نداشتن راننده و... کار نکردند.
بعد از ظهر دیروز تاکسی‌های خالی برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین در ایستگاه‌های مخصوص تاکسی متوقف می‌شدند و بعد از گرفتن مسافر از ایستگاه خارج می‌شدند.
روز گذشته در تمام ساعات روز رفت‌وآمد کار تاکسی‌ها از روی پروانه کار کنترل می‌شد و چون 90 درصد تاکسی‌ها کار می‌کردند کمبود ۱۰ درصد کل نیز عادی تلقی گردید و به علت نظم کار تاکسی‌ها تاکنون نسبت به لغو امتیاز پلاک هیچ یک از تاکسی‌ها اقدام نشده است. امروز نیز مأموران انتظامی پروانه کار تاکسی‌ها را کنترل می‌کردند.2
 
سفیر کبیر جدید هند در ایران
فردا ایر مارشال آسیبی مروان اینجینیر، سفیر کبیر جدید هندوستان در ایران، با هواپیما وارد تهران می‌شود و از طرف مقامات مسئول وزارت امور خارجه از وی استقبال خواهد شد.
سفیر کبیر جدید هند تا چندی قبل با درجه مارشمالی، ریاست ستاد نیروی هوایی هند را بر عهده داشت و پس از بازنشستگی به سمت سفیر کبیر هند در ایران برگزیده شد و به وسیله آقای میرفندرسکی، معاون وزارت امور خارجه، به حضور شاه معرفی گردید.
 
سفیر ایران در ژاپن هم‌زمان سفیر در فیلیپین شد!
خبر دیگر اینکه «رویتر» 4 دسامبر از «مانیل» گزارش داد: در مراسمی که در قصر «مالاکاناک» برگزار شد، آقای هرمز قریب اولین سفیر ایران در فیلیپین، استوارنامه خود را به پریزیدنت ماگاپاگال، رئیس‌جمهوری فیلیپین، تسلیم کرد.
هرمز قریب در عین حال سفیر ایران در ژاپن نیز می‌باشد. محل اقامت او نیز در توکیو است.3
 
افزایش حقوق ارتشیان در کمیسیونی رسیدگی شد!
«کیهان» نوشت: با توجه به فرمایشات شاهنشاه در مورد افزایش حقوق افسران انتظار می‌رود که حقوق افسران ارتش با توجه به هزینه زندگی افزایش یابد. بر اساس این امر کمیسیونی به زودی در ستاد بزرگ ارتشتاران تشکیل خواهد شد و نسبت به افزایش حقوق افسران تصمیم خواهد گرفت.
نکته قابل توجه اینکه ارتش می‌تواند به آن استناد کند این است که در چند سال گذشته حقوق پزشکان، آموزگاران، قضات دادگستری و سایر کارمندان افزایش یافته است، ولی حقوق افسران در این مدت به همان اشل باقی مانده است.
اکنون در شهربانی و ژاندارمری ماهیانه 2600 ریال بابت حق گماشته به افسران پرداخت می‌کنند؛ ازاین‌رو قرار است از اول سال آینده حق گماشته به افسران ارتش به همین مأخذ پرداخت گردد.
 
اتومبیل‌های دولتی فروخته می‌شود!
در جلسه دیشب هیئت وزیران تصمیم گرفته شد برای صرفه‌جویی در هزینه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی تعداد زیادی از اتومبیل‌های دولت فروخته شود و اتومبیل‌های سرویس‌های اختصاصی مقامات وزارتخانه‌ها مورد استفاده سرویس‌های عمومی کارمندان قرار گیرد.
 
صدور گذرنامه موقتا ممنوع شد
از آخر وقت دیروز اداره گذرنامه از تسلیم گذرنامه به متقاضیان خودداری کرد؛ ازاین‌رو صبح امروز عده زیادی از متقاضیان به اداره گذرنامه مراجعه و اظهار می‌داشتند که چون آنان تقاضای خود را قبل از تصویب اخذ عوارض جدید به اداره گذرنامه تسلیم داشته‌اند و اکنون گذرنامه آنان آماده ‌اشد اداره مزبور باید گذرنامه آنان را بدهد، ولی به آنان اطلاع داده شد که تا دستور دریافت ده‌هزار ریال عوارض اداره گذرنامه از تسلیم گذرنامه متقاضیان خودداری خواهد کرد.4
 
روزنامه اطلاعات، 15 آذر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcc11qs.2bqmo8laa2.html
iichs.ir/vdcc11qs.2bqmo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما