تاکسی‌ها امروز هم کار نکردند/نرخ تاکسی ها در شهرستان‌ها ۲۰ درصد اضافه شد/تقاضای سرمقاله‌نویس روزنامه «اطلاعات» از تاکسیران‌ها برای پایان دادن به اعتصاب!/نخست‌وزیر: با گران شدن نرخ بنزین قیمت‌ها بالا نمی‌رود!/ما این ملت را از گرسنگی و قحطی نجات دادیم!/ما سنگ ملت را به سینه می‌زنیم ولی راه خدمت به ملت را نشان نمی‌دهیم!/با افزایش نرخ بنزین قیمت‌ها بالا نخواهد رفت!/افزایش بهای نفت و بنزین فشاری به طبقات پایین وارد نمی‌کند!/نمی‌شود قبول کرد چون قیمت بنزین دو برابر شده پس بهای تاکسی هم باید گران شود!/کمک شرکت‌های عامل نفت به دانشگاه پهلوی شیراز/جنازه آموزگاری در نهر آب کشف شد/بیست‌وششمین کیفرخواست اعدام دادستان تهران در طول کمتر از یک سال!/زن هلندی به بازپرسی احضار شد/طبق طرح جدید، تحصیلات عالیه فقط مختص افراد بااستعداد می‌شود!
8 آذر 1343
تاکسی‌ها امروز هم کار نکردند
به دنبال افزایش نرخ بنزین که به موجب تصویب‌نامه هیئت وزیران صورت گرفت و روز سه‌شنبه گذشته به وسیله آقای نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] در مجلس شورای ملی اعلام گردید، از دیروز تاکسی‌های تهران به عنوان اعتراض به گرانی نرخ بنزین دست از کار کشیدند و دیروز و امروز تهران از تاکسی خالی و خیابان‌ها خلوت بود.
 
نرخ تاکسی ها در شهرستان‌ها ۲۰ درصد اضافه شد
در کلیه شهرستان‌ها با حضور فرماندار و مقامات انتظامی و نمایندگان تاکسیران‌ها کمیسیون‌هایی تشکیل شد و توافق کردند که 20 تا 30 درصد به نرخ تاکسی‌ها اضافه گردد و به کار خودشان ادامه بدهند.
 
تقاضای سرمقاله‌نویس روزنامه «اطلاعات» از تاکسیران‌ها برای پایان دادن به اعتصاب!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشته است: ما خودمان که همواره طرفدار صنوف و من‌جمله صنف تاکسیران بوده و در هر فرصتی از حق این طبقه زحمتکش دفاع کرده‌ایم آماده‌ایم باز هم زبان تاکسیران و مالک تاکسی باشیم. شما بیایید به ما رقم بدهید. حرفتان را با ما در میان بگذارید. ما منعکس می‌کنیم و دولت هم به طور قطع توجه می‌کند، اما از اینکه تاکسی در گاراژ و تاکسیران در خانه‌اش بخوابد مشکلی حل نمی‌شود.
ما بهتر از هر کسی می‌دانیم طبقه زحمتکش تاکسیران به‌اصطلاح معروف گنجشک‌روزی است؛ یعنی اگر یک روز کار نکند شب آن روز کمیت مخارجش لنگ می‌ماند. پس، خواباندن تاکسی و بیکار ماندن تاکسیران اول به ضرر راننده تاکسی تمام می‌شود و ای بسا که همین دوروزه بسیاری هم‌وطنان تاکسیران ما برای تأمین مخارج روزمره خود دچار اشکال بوده‌اند. وانگهی، شهر هم دچار مشکل شده و اگر این وضع ادامه پیدا کند خدای ناخواسته ممکن است دولت هم که امروز آماده برای استقبال از نظرات تاکسیران‌هاست سر قوز بیفتد و دست به عکس‌العمل بزند.1
 
نخست‌وزیر: با گران شدن نرخ بنزین قیمت‌ها بالا نمی‌رود!
جلسه علنی مجلس سنا به ریاست آقای مهندس جعفر شریف‌امامی تشکیل شد.
در این موقع لایحه تأمین اعتبارات عمرانی و عمومی که در مجلس سنا فوری تلقی شده بود برای رسیدگی مطرح گردید.
در مورد این لایحه آقایان دکتر متین‌دفتری، دکتر صدیق، ممتاز و سناتور صمصام به عنوان مخالف سخن گفتند و سپس نخست‌وزیر ضمن توضیحاتی گفت: چرا نفرمودید که این دولت در سالی که باید این مملکت با یک قحطی و بدبختی روبه‌رو شود و قیمت‌ها به میزان قابل توجهی بالا برود بدون اینکه ایجاد تشنج و ایجاد نگرانی کند ما حتی اجازه ندادیم که این مطالب از زبان دولت و مطبوعات خارج بشود؛ زیرا باعث افزایش قیمت‌ها می‌گردد. چرا اشاره نمی‌فرمایید در زمانی که دولتی که گندم و علوفه از آمریکا و اروپا و فرانسه و شوروی به روستاها می‌رساند به در خانه دهاتی در می‌زند و پول می‌دهد و می‌گوید شما راحت باشید جناب آقای ممتاز می‌فرمایند ــ ملت ایران ناراضی است ــ ملت ایران ناراضی نیست؛ کسانی ناراضی هستند که توقعاتی دارند و این دولت باج به کسی نمی‌دهد و آجیل نمی‌دهد و آجیل نمی‌گیرد.
 
ما این ملت را از گرسنگی و قحطی نجات دادیم!
بنده و همکاران من این قیافه‌ها که دقیقه‌ای از فکر ملت و یا از تشخیص صحیح مصالح عمومی غافل نخواهند بود، ما در سال جاری این ملت را به اتکای شاهنشاه بزرگ از گرسنگی و قحطی نجات دادیم بیایید از این دولت حداقل یک تقدیر هم بفرمایید.
 
ما سنگ ملت را به سینه می‌زنیم ولی راه خدمت به ملت را نشان نمی‌دهیم!
بنده تأسف می‌خورم که گاهی اوقات مسائل طوری با همدیگر مخلوط می‌شود که ما سنگ ملت را به سینه می‌زنیم، ولی راه خدمت به ملت را نشان نمی‌دهیم. بنده خیلی خوشوقت می‌شدم اگر اساتید امر اساتید اقتصاد اساتید علوم اجتماعی اگر تا به حال هم برای آنها مقدور نبود که این افکار بزرگ را در خارج از مجلسین تهیه بکنند در مجلسین ما را راهنمایی می‌کردند که ما نظر آنها را تقدیم مجلسین بکنیم و مورد تأیید قرار می‌گرفت ولی متأسفانه بنده که چیزی ندیدم و چیزی هم نشنیدم
 
با افزایش نرخ بنزین قیمت‌ها بالا نخواهد رفت!
افزایش قیمت روی بالا بردن یک ریال نفت یا چند ریال بنزین حاصل نمی‌شود. ممکن است در بعضی اجناس یک افزایشی که منطقی هم باشد قابل قبول باشد، ولی افزایش قیمت به صورت حاد و به صورت ناخوش و آن وضع تورمی که ما باید جلوی آن را بگیریم در اثر کمبود تولید نداشتن اعتبارات کافی برای سرمایه‌گذاری تولیدی و در مقابل افزایش جمعیت و افزایش تقاضا به‌وجود می‌آید.
 
افزایش بهای نفت و بنزین فشاری به طبقات پایین وارد نمی‌کند!
اشاره فرمودند که این افزایش بهای نفت و بنزین احتمالا بر روی طبقات پایین فشار می‌آورد بنده این را تکذیب می‌کنم؛ زیرا افزایش بهای بنزین کاملا منطقی است و این یک همکاری و یک تشریک مساعی است از طبقه‌ای که قادر به استفاده از اتومبیل است و این طبقه هم به تناسب در این مملکت و بین 22 میلیون ملت ایران طبقه محروم نیستند.
 
نمی‌شود قبول کرد چون قیمت بنزین دو برابر شده پس بهای تاکسی هم باید گران شود!
راجع به تاکسی‌ فرمودند که یکی از وسایط نقلیه شهری است. در اینجا بنده تعجب می‌کنم که اگر خیلی عادی هم قضاوت بشود نمی‌شود قبول کرد که بگویند چون قیمت بنزین دو برابر شده است پس بهای تاکسی هم باید دو برابر بشود؛ زیرا تاکسی یک واحد سرمایه‌گذاری است. باید قیمتش استهلاکش روغنش هزینه‌های دیگر از قبیل گاراژ و سرویس و... را حساب کرد. پس بنزین در حقیقت 20 درصد هزینه یک تاکسی را به‌وجود می‌آورد و در مقابل این هم ما 30 درصد اضافه کردیم آن 10 درصد هم برای اینکه اگر تعداد مسافرین کمتر بشود، ولی اطمینان می‌دهم کم نمی‌شود و مردم روز به روز وضع اقتصادی‌شان بهتر می‌شود و قدرت خریدشان بالا می‌رود فعالیتشان زیادتر می‌شود و احتیاجاتشان زیادتر می‌شود و رونق تاکسی هم بیشتر می‌شود.
در پایان جلسه لایحه دولت با ۳۹ رأی موافق یک رأی مخالف و شش رأی ممتنع به تصویب رسید و برای اخذ رأی نهایی به مجلس شورای ملی ارسال گردید.2
 
کمک شرکت‌های عامل نفت به دانشگاه پهلوی شیراز
روز پنجشنبه 5 آذرماه واردر، مدیر عامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌های عامل نفت ایران کنسوسیوم، با اسدالله علم، رئیس دانشگاه پهلوی، ملاقات کرد و چکی به مبلغ هفتصدهزار دلار برای ساختمان و تجهیز آزمایشگاه‌های موقت دانشکده فنی و ساختمان کتابخانه موقت دانشگاه پهلوی شیراز به وی تسلیم داشت و همچنین استخدام سه استاد را برای تدریس در دانشکده فنی و دانشگاه پهلوی تعهد نمود.
علم از این کمک شرکت‌های عامل نفت اظهار تشکر کرد.
 
جنازه آموزگاری در نهر آب کشف شد
پریروز جسد یکی از آموزگاران دبستان طاهره مشهد به نام عباس مطبوعی در یکی از نهرهای اطراف مشهد کشف شد. با اطلاع جریان به مقامات مربوطه، از جنازه آموزگار مذکور معاینه به عمل آمد و گفته می‌شود که وی به قتل رسیده است.
فعلا مأمورین در تعقیب قاتل یا قاتلین هستند و جریان امر تحت رسیدگی است.3
 
بیست‌وششمین کیفرخواست اعدام دادستان تهران در طول کمتر از یک سال!
عصر دیروز دادستان تهران در کیفرخواست صادره علیه مجتبی الیاسی که متهم به قتل می‌باشد، تقاضای اعدام کرد. این بیست‌وششمین کیفرخواست اعدام است که از طرف دادستان تهران، ظرف سال جاری صادر شده است.
ساعت 11:30 بعد از ظهر سه‌شنبه هفته گذشته در خیابان سعدی نزدیک شرکت سهامی بیمه ایران صاحب یکی از اتومبیل‌های کرایه شمیران کشته شد و راننده دیگر زخمی گردید.
مقتول اسمعیل کاظم‌پور نام داشت و ساعت 11:30 شب حادثه به ایستگاه اتومبیل‌های کرایه آمده بود تا اتومبیل شماره ۸۳۷۱۰ خود را که در خط شمیران کار می‌کرد و در اختیار راننده بود، تحویل بگیرد.
با اعلام واقعه به دادسرای تهران آقای نوربخش، بازپرس شعبه 25 دادسرا تحقیقات از مجتبی را شروع کرد. مجتبی در کلیه مراحل منکر ایراد ضرب با چاقو و قتل اسمعیل کاظم‌پور بود، ولی چاقوی آلت جرم در جیب او به‌دست آمد و آثار و لکه‌های خون مقتول و مجروح که به لباس وی ریخته بود با خون هردو نفر تطبیق داشت.
صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست از طرف بازپرس و دادستان علیه مجتبی الیاسی فقط یک هفته طول کشید زیرا وضع احمد شکوهی، مجروح این حادثه از نظر معالجه و معاینه معلوم نبود و پزشکی قانونی برای اظهار نظر قطعی چهار روز مهلت خواسته بود.
با اعلام نظر پزشکی قانونی درباره احمد شکوهی و با توجه به تکمیل شدن پرونده این حادثه دیروز بازپرس پرونده قرار نهایی خود را صادر کرد و عصر دیروز دادستان تهران به استناد ماده ۱۷۰ قانون مجازات عمومی و بر اساس دلایل و قرائن جمع‌آوری‌شده، برای مجتبی الیاسی تقاضای اعدام کرد.4
 
زن هلندی به بازپرسی احضار شد
از طرف بازپرس شعبه ۱۸ دادسرای تهران، زنی از اتباع کشور هلند به نام مدی اسهومن، که ضمن رانندگی با اتومبیل پسر بچه‎ای را مجروح ساخته و تحت تعقیب قرار گرفته بود، به بازپرسی احضار شد.
یک هفته قبل بانو مدی اسهومن، همسر یکی از بستگان سفارت هلند در تهران، ضمن رانندگی در جاده نیاوران پسر بچه‌ای را مجروح کرد.
وی در دادسرای تهران تعقیب شد و پسر بچه در بیمارستان بستری گردید، ولی سه روز بعد کودک مجروح بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت.
بازپرس شعبه ۱۸ ابتدا درباره بانو مدى قرار وثیقه صادر کرده بود، اما پس از اعلام مرگ مجروح دستور احضار وی را صادر کرد.
بازپرس در تحقیقات مجدد خود قرار صادره درباره بانو مدى اسهومن را تشدید خواهد کرد.
 
طبق طرح جدید، تحصیلات عالیه فقط مختص افراد بااستعداد می‌شود!
به موجب طرح جدیدی که از طرف فرهنگ استان تهران تهیه شده است محصلینی که استعداد ورود به دانشگاه را ندارند فقط می‌توانند تحصیلات خود را تا پایان اخذ دیپلم دنبال نمایند.
به موجب همین طرح دو نوع دبیرستان ایجاد خواهدشد و دانش‌آموزان از سیکل اول به اقتضای استعدادشان به رشته‌های حرفه‌ای راهنمایی می‌شوند. برای تشخیص استعداد دانش‌آموزان آزمایشاتی به وسیله تست و سایر امتحانات دیگر از آنان می‌شود و کسانی که استعداد داشته باشند بعد از طی دوره سیکل اول متوسطه برای امتحانات دانشگاه آماده می‌شوند.
ضمنا از سال سوم متوسطه دانش‌آموزانی هم که استعداد ورود به دانشگاه را ندارند معین می‌شوند و به این عده مهلت داده می‌شود که تحصیلات خود را تا هنگام اخذ دیپلم دنبال نمایند و راه را برای کسانی که استعداد ورود به دانشگاه دارند باز کنند.5
 
روزنامه اطلاعات، 8 آذر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcevx8z.jh8fpi9bbj.html
iichs.ir/vdcevx8z.jh8fpi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما