تشکیل دادگاه تجدید نظر مهندس بازرگان/خدمات پزشکی ملی نمی‌شود/دبیرکل اکافه وارد تهران شد/چاپ اسکانس‌های جدید 20 ریالی/سفر تفریحی چهل‌روزه شاه به اروپا بالاخره تمام شد!/ممنوعیت ورود داروهای مشابه خارجی/با توافق شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم، بیشتر خریدهای کنسرسیوم از ایران صورت می‌گیرد!/
10 اسفند 1342
تشکیل دادگاه تجدید نظر مهندس بازرگان روزنامه «اطلاعات» نوشت: دادگاه تجدید نظر مهندس بازرگان در همین هفته تشکیل می‌شود و کلیه مقدمات تشکیل دادگاه فراهم شده است.
ریاست دادگاه تجدید نظر ویژه نظامی اداره دادرسی ارتش برای رسیدگی به پرونده اتهامی مهندس بازرگان و هشت نفر دیگر از غیر نظامیان با تیمسار سرتیپ قره‌باغی، رئیس دانشگاه نظامی، است.
جلسات دادگاه تجدیدنظر هم علنی در محل پادگان عشرت‌آباد تشکیل می‌شود.
در دادگاه بدوی که به ریاست تیمسار سرتیپ حسین زمانی و دادستانی تیمسار سرتیپ دکتر فخر مدرسی تشکیل شد آقایان مهندس بازرگان و سیدمحمود طالقانی هر یک به ده سال حبس مجرد، دکتر سحابی، دکتر شیبانی و احمد علی بابایی هر یک به شش سال حبس مجرد و پرویز عدالت‌منش به یک سال حبس تأدیبی محکوم شدند.
دادگاه بدوی 31 جلسه به طول انجامید و کلیه متهمین و دادستان از رأی صادره تقاضای تجدید نظر کرده‌اند. اکثر متهمین همان وکلای مدافع دادگاه بدوی خود را برای دادگاه تجدیدنظر انتخاب کرده‌اند.
  خدمات پزشکی ملی نمی‌شود روزنامه «اطلاعات» نوشت: باهری، وزیر دادگستری، امروز به خبرنگار ما گفت: در وزارت دادگستری برای ملی شدن خدمات پزشکی طرحی تهیه نشده و اصولا این کار مربوط به وزارت دادگستری نیست و چنین فکری نیز پیش نیامده است.
وزیر دادگستری افزود: تهیه این طرح از طرف وزارت دادگستری مثل این است که وزارت بهداری درباره ازدواج یا طلاق طرحی تهیه و به دولت تسلیم نماید.
احمد دارایی، مدیر کل بهداشت و درمان وزارت بهداری، نیز گفت: پیشنهاد ملی شدن خدمات پزشکی، که دو سال پیش توسط مشاور پزشکی نخست‌وزیر وقت تهیه شده بود، به طور کلی از بین رفته است.1
  دبیرکل اکافه وارد تهران شد روزنامه «کیهان» نوشت: دبیر اجرایی اکافه برای شرکت در دوره اجلاسیه سالیانه این سازمان دیشب وارد تهران شد.
کنفرانس اکافه ساعت 10 صبح روز دوشنبه (پس‌فردا) 12 اسفندماه با نطق افتتاحیه شاهنشاه در کاخ سنا با شرکت نمایندگان کشورهای عضو وابسته و سازمان‌های اقتصادی جهانی تشکیل می‌شود.2
خبر دیگر در این زمینه آنکه به گزارش روزنامه «اطلاعات» بنا به امر شاهنشاه و پیشنهاد دولت، دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، به ریاست هیئت نمایندگی ایران در کنفرانس اکافه انتخاب شد و دکتر جمشید آموزگار، وزیر سابق کار و کشاورزی، نایب‌رئیس هیئت ایران خواهد بود.3
 
چاپ اسکانس‌های جدید 20 ریالی یک مقام مطلع در بانک مرکزی ایران امروز گفت: برای چاپ اسکناس‌های 20 ریالی مدتی است سفارش به خارج داده شده و تا اردیبهشت ماه اسکناس‌های جدید 20 ریالی جدید به ایران می‌رسد تا به جریان گذاشته شود.
اسکناس‌های جدید 20 ریالی به قطع و اندازه اسکناس‌های 20 ریالی کنونی است تنها با این فرق که پشت آن تصویری از کارهای مینیاتور نقش شده است.
فعلا بانک مرکزی ایران برای ایام عید سکه‌های 10 ریالی به میزان کافی ضرب زده است.
  سفر تفریحی چهل‌روزه شاه به اروپا بالاخره تمام شد! روزنامه «کیهان» نوشت: سفر چهل‌روزه شاهنشاه و شهبانو به اروپا فردا پایان می‌یابد و طبق اظهار مقامات دربار شاهنشاهی اعلیحضرتین بعد از ظهر فردا به تهران مراجعت می‌فرمایند.
 
ممنوعیت ورود داروهای مشابه خارجی دکتر کیهان رئیس اداره تنظیم امور پزشکی وزارت بهداری اظهار داشت: اخیرا در وزارت بهداری کمیسیونی به نام کمیسیون دارو و غذا تشکیل شده است که تمام مسائل و مشکلات مربوط به دارو و غذا را بررسی می‌کند و از این پس هر شکایتی به وضع دارو و غذا در تهران بشود توسط دستگاه‌های مملکتی ابتدا به کمیسیون نام‌برده فرستاده می‌شود و بعد از رسیدگی کامل به دادسرا ارسال می‌گردد.
بنابراین با وجود چنین کمیسیونی که با دقت تمام مسائل دارویی و غذایی را بررسی می‌کند دیگر احتیاجی به آن قسمت از لایحه امور پزشکی که مربوط به امور دارویی و غذایی می‌شود، نخواهد بود؛ زیرا علاوه بر این کمیسیون طبق برنامه‌ای که در دست اجراست در سال آینده یک آزمایشگاه بزرگ کنترل مواد غذایی و آرایشی از طرف وزارت بهداری تأسیس خواهد شد.
هم‌اکنون طبق آمار حدود سی‌هزار قلم داروی اختصاصی وارد ایران می‌شود که چندین هزار آن داروی مشابه است. برای حذف ورود داروهای مشابه در ایران آقای دکتر محمدهادی ادهم، رئیس اداره آمار بهداشتی، کارت‌های مخصوصی که به سیستم بین‌المللی است تهیه کرده است که روی هر کدام نوع و نام دارو و کشور سازنده و کارخانه سازنده و شرکت واردکننده و تاریخ پروانه و خاصیت و بهای مصرف دارو نوشته می‌شود؛ به طوری که هر آن می‌توان داروهای موجود در ایران را از جهات مختلف طبقه‌بندی کرده و درباره جلوگیری از ورود آن اظهار نظر نمود.
با ایجاد چنین آماری که آخر امسال تکمیل خواهد شد از اول سال آتی وزارت بهداری مشغول بررسی خواص داروها و جلوگیری از ورود داروهای مشابه خواهد شد؛ به نحوی که ایران تبدیل به بازار فروش داروهای تمام دنیا نشود.4
 
با توافق شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم، بیشتر خریدهای کنسرسیوم از ایران صورت می‌گیرد! روزنامه «اطلاعات» نوشت: طبق توافقی که بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین‌المللی نفت به عمل آمد قسمت اعظم خریدهایی که کنسرسیوم تاکنون در لندن انجام می‌داد از این پس در ایران انجام خواهد گرفت.
این توافق تنها شامل خرید کالاهایی که در کارخانه‌های ایران تولید می‌شود نیست، بلکه کالاهایی هم که در ایران تولید نمی‌شود از این پس توسط هیئتی از نمایندگان کنسرسیوم و شرکت ملی نفت ایران از نمایندگان و شعب کارخانه‌ها در ایران خریداری خواهد شد.5
 
روزنامه اطلاعات، 10 اسفند 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcf.vd1iw6dvmgiaw.html
iichs.ir/vdcf.vd1iw6dvmgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما