نماینده اصفهان: در کشور جنگل، چوب و نفت داریم، از کنیا زغال وارد می‌کنند!/آغاز محاکمه سپهبد کیا/تعیین رئیس دادگاه تجدید نظر مهندس بازرگان/نامه بانک مرکزی به بانک‌های مختلط
29 دی 1342
نماینده اصفهان: در کشور جنگل، چوب و نفت داریم، از کنیا زغال وارد می‌کنند! حسین معتمدی، نماینده اصفهان، در جلسه امروز مجلس شورای ملی در نطق پیش از دستور خود گفت: به طوری که خاطر نمایندگان محترم مستحضر است سی سال قبل به دستور اعلیحضرت فقید رضاشاه کبیر بنگاه جنگل‌بانی در ایران به منظور حفظ جنگل‌ها تأسیس و مردم ایران هم این پیشنهاد را حسن استقبال کردند و پذیرفتند برای اینکه جنگل‌های ایران محفوظ بماند و چوب‌ها هم به مصرف زغال نرسد.
اطلاع دارید که در ظرف سی سال گذشته نفت جانشین زغال شده است و اکثر احتیاجات مردم از طریق محصولات نفتی تأمین می‌شود و در بعضی جاها هم که زغال تهیه می‌شود متأسفانه مأمورین این زغال‌ها را جنبه قاچاق می‌دهند و نمی‌گذارند از این شهر به شهر دیگر برود.
ولی با کمال تأسف امروز یک مطلبی را که برای مردم ایران اعجاب‌آور است به عرض نمایندگان محترم مجلس شورای ملی می‌رسانم و آن این است که ما خودمان در کشور زغال داریم، چوب داریم، جنگل داریم و نفت داریم، اما الان طبق این آگهی منتشره در جراید مشاهده می‌شود که پانصد تُن زغال از کنیا وارد کرده‌اند ... از کنیا در آفریقای شرقی.
واقعا تعجب‌آور است زغال از آفریقا به این مملکت وارد می‌شود در صورتی که خودمان زغال داریم، چوب داریم، نفت داریم زغال کنیا باید بیاید به این مملکت و ارز این مملکت برود به خارج آخر این شوخی است یا جدی؟
جناب آقای دکتر [غلامحسین] خوشبین [وزیر مشاور] به بنده بفرمایید به چه محذوری این زغال وارد شده؟ کی این را وارد کرده‌اند؟ چه مقدار بوده؟ به چه مناسبت وارد ایران کرده‌اند، چرا این کارها را می‌کنند؟ برای چه این کار شده؟ این عمل را به طور شفاهی از دولت سؤال می‌کنم و خواهش می‌کنم مقام ریاست مجلس این سؤال را به دولت ابلاغ کنند که بیایند و مجلس شورای ملی را در جریان بگذارند که این زغال‌ها به چه مناسبت وارد ایران شده و چرا می‌فروشند و ارز این مملکت به این ترتیب از مملکت خارج شود؟1
  آغاز محاکمه سپهبد کیا روزنامه «اطلاعات» نوشت: صبح امروز شعبه سوم دادگاه دیوان کیفر برای شروع دادرسی از تیمسار سپهبد حاجعلی کیا تشکیل جلسه داد.
در کیفرخواستی صادره علیه سپهبد کیا که منشی دادگاه قرائت کرد، اشاره شده بود که سپهبد کیا برای تسطیح جاده و قابل کشت نمودن اراضی قریه جنت‌آباد از سه کامیون و یک بولدوزر وزارت راه سوء استفاده کرده است.
در دادنامه‌ای نیز که از سوی دیوان عالی کشور صادر شده و در دادگاه قرائت شد رأی شعبه اول دادگاه دیوان کیفر که با اکثریت دادرسان حکم به محکومیت تیمسار سپهبد کیا به عنوان معاونت در تصرف غیر قانونی در اموال دولت صادر داده بودند نقض گردید و با دلایل مفصل رسیدگی مجدد را به دادگاه دیگر دیوان کیفر ارجاع نموده بود.2
  تعیین رئیس دادگاه تجدید نظر مهندس بازرگان تیمسار سرتیپ قره‌باغی، فرمانده دانشگاه نظامی، به ریاست دادگاه تجدید نظر نظامی برای رسیدگی به اتهام مهندس مهدی بازرگان و هشت نفر دیگر از محکومین دادگاه ویژه عادی نظامی انتخاب شده است.
سرهنگ نبهی نیز به سمت دادستان دادگاه تجدید نظر این پرونده منصوب گردید. جلسات علنی دادگاه از اواسط بهمن‌ماه در پادگاه عشرت‌آباد تشکیل می‌گردد. هم‌اکنون نُه نفر متهمین این پرونده مشغول مطالعه برای تعیین وکلای مدافع خود می‌باشند.
  نامه بانک مرکزی به بانک‌های مختلط طبق نامه‌ای که بانک مرکزی برای بانک‌های مختلط فرستاده قرار است بانک‌های مختلط تا پانزده روز دیگر باید مدیر عامل ایرانی برای بانک‌های خود انتخاب نمایند.
در این بخشنامه استدلال شده است که چون حداقل 51 درصد سهام بانک‌های مختلط متعلق به ایرانیان است و قسمت سهام مجاز برای فروش به خارجیان کمتر از نصف سهام بانک است روی این اصل بانک‌های مختلط باید مدیر عامل ایرانی انتخاب کنند.3
 
روزنامه اطلاعات، 29 دی 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdci.pavct1awzbc2t.html
iichs.ir/vdci.pavct1awzbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما