محاکمه مهندس بازرگان و دیگر متهمان در دادگاه تجدید نظر نظامی/وزیر کشور: به این نتیجه رسیدیم که اداره کل شهرداری‌ها توانایی انجام وظایف واقعی خود را ندارد!/در جلسه امروز سنا مطرح شد: گرانی روز به روز ارزاق عمومی/ گرانی برای مردم اسباب زحمت شده است!/وضع گوشت و خوار و بار روز به روز بدتر می شود!/پیام جانسون تقدیم شاه شد/تغییر نام خیابان «نواب شمالی» به  «کندی» با حضور نخست‌وزیر!
25 دی 1342
محاکمه مهندس بازرگان و دیگر متهمان در دادگاه تجدید نظر نظامی روزنامه «اطلاعات» نوشت: مهندس مهدی بازرگان و هشت نفر متهمین دیگر دادگاه عادی ویژه نظامی شماره یک دادرسی ارتش و نیز دادستان ارتش نسبت به رأی صادره از دادگاه عادی تقاضای تجدید نظر کرده‌اند.
خبرنگار ما گزارش می‌دهد که با تقاضای تجدید نظر متهمین و دادستان دادگاه تجدید نظر برای محاکمه مهندس بازرگان و هشت نفر دیگر متهمین این پرونده در اواسط بهمن‌ماه شروع به کار می‌کند.
در دادگاه بدوی که ریاست آن با تیمسار سرتیپ زمانی و دادستانی تیمسار سرتیپ دکتر فخر مدرس بود آقایان مهندس بازرگان و سیدمحمود طالقانی هر یک به ده سال حبس مجرد، دکتر سحابی و دکتر شیبانی و احمد علی بابایی هر یک به شش سال حبس مجرد، مهندس سحابی، ابوالفضل حکیمی و مهدی جعفری هر یک به چهار سال حبس مجرد و پرویز عدالت‌منش به یک سال حبس تأدیبی محکوم شده بودند.
در چند روز آینده پرونده آقای مهندس بازرگان به یکی از دادگاه‌های تجدید نظر ویژه یا عادی دادرسی ارتش ارجاع می‌گردد و متهمین به زودی وکلای مدافع خود را به دادگاه تجدید نظر نظامی معرفی می‌کنند.
جلسات دادگاه تجدید نظر نیز علنی خواهد بود و ورود تماشاچیان آزاد خواهد بود.1
 
وزیر کشور: به این نتیجه رسیدیم که اداره کل شهرداری‌ها توانایی انجام وظایف واقعی خود را ندارد! در جلسه امروز سنا، پیراسته، وزیر کشور، درباره وضعیت شهرداری‌ها گفت: فلسفه تشکیل اداره کل امور شهرداری‌ها بسیار صحیح بوده است؛ برای اینکه هر شهرداری به تنهایی قادر نیست که مهندسین عالی‌مقام نقشه‌بردار و وسایل کار فراهم کند.
شهرداری در قرن ما مفهوم واقعی‌اش را از دست داده است. شهرداری کارهای بسیار سنگینی به عهده دارد که بایستی برای حال و آتیه نقشه و برنامه داشته باشد و بایستی با استخدام کارشناسان فنی که استخدامشان شرایط فوق‌العاده سنگینی دارد شهرداری‌ها را هدایت کنند. متأسفانه در عمل به این نتیجه رسیدیم که اداره کل شهرداری‌ها قادر به انجام تمام این امور نیست. در هر حال وظایف این اداره، یعنی اداره کل شهرداری‌ها، به ادارات استان‌ها واگذار شده است.
 
در جلسه امروز سنا مطرح شد: گرانی روز به روز ارزاق عمومی/ گرانی برای مردم اسباب زحمت شده است! شکرالله صفوی در جلسه امروز مجلس سنا در نطق پیش از دستور خود درباره گرانی ارزاق عمومی گفت: از مدتی به این طرف شاید چند وقت است که خواروبار روزبه‌روز ترقی می‌کند و واقعا گرانی برای مردم اسباب زحمت شده است. ملاحظه بفرمایید امروز که اواسط فصل زمستان است و ماهی همیشه در این فصل خیلی زیاد در دسترس مردم بوده وضعش چه طور است و با چه گرانی زیاد و قیمت‌های گزاف به دست مردم نمی‌رسد از آن طرف گوشت که خوراک عموم مردم است در کمال سختی و گرانی به دست مردم می‌رسد. واقعا مردم خیلی در زحمت هستند.
 
وضع گوشت و خوار و بار روز به روز بدتر می شود! راجع به این گرانی که خیلی اسباب زحمت است می‌گفتند: اجازه داده شده است که گوسفند به خارج حمل کنند، ولی بعدا البته جلوگیری شده بود از حمل گوسفند. از لحاظ آذوقه عمومی ولی باز هم حالا به من اطلاع داده‌اند از جنوب که وضع گوشت و خوار و بار روزبه‌روز بدتر می‌شود و گوسفندها را کامیون کامیون حمل می‌کنند بدون اینکه جلوگیری شود. با این سختی زمستان و برف و بارندگی و یخبندان وضع علوفه گوسفندان خیلی سخت است و شاید در بهار آینده موقع سیاه بهار گوشت اصلا به دست مردم نرسد. ماهی هم که نیست. بالاخره من تقاضا می‌کنم که جناب آقای وزیر کشور توجه دولت را به وضع خواروبار عمومی و آسایش مردم جلب کنند.2
 
پیام جانسون تقدیم شاه شد روزنامه «کیهان» نوشت: سارنت شرایور، رئیس سپاه صلح آمریکا و شوهرخواهر کندی، رئیس‌جمهور فقید آمریکا، که حامل پیامی از پریزیدنت جانسون، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای شاهنشاه است دیشب وارد تهران شد و مورد استقبال آقایان جولیوس هولمز، سفیر کبیر آمریکا، و دکتر برهانی، نماینده وزارت امور خارجه، قرار گرفت.
شرایور ساعت 10:30 صبح به اتفاق سفیر کبیر آمریکا به حضور شاهنشاه رسید و پیام پریزیدنت جانسون را تقدیم کرد. رئیس سپاه صلح آمریکا ریاست کنفرانس منطقه‌ای را برای مدت دو روز که مرکب از نمایندگان سپاه صلح در هشت کشور خاور نزدیک و آسیای جنوبی است و در تهران تشکیل می‌شود به عهده خواهد داشت.3
 
تغییر نام خیابان «نواب شمالی» به  «کندی» با حضور نخست‌وزیر! روزنامه «اطلاعات» نوشت: صبح امروز طی مراسمی خیابان نواب شمالی به نام خیابان پریزیدنت کندی نام‌گذاری شد.
در این مراسم علم، نخست‌وزیر، رئیس سازمان صلح آمریکا، سفیر کبیر آمریکا، دکتر پیراسته، وزیر کشور، اعضای سفارت آمریکا در ایران و مدیران کل و رؤسای ادارات و وزارتخانه‌ها و اعضای انجمن محلی نواب شمالی شرکت داشتند.4
 
روزنامه اطلاعات، 25 دی 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcd.f0j2yt0kja26y.html
iichs.ir/vdcd.f0j2yt0kja26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما