تبعیض در ادارات/معتادها هر روز در حال افزایش و امکانات ورزش و تفریح نداریم!/روز به روز بر تعداد آمار چهارصدهزار نفری معتادان ایران افزوده می‌شود!/هشت‌هزار خانه فساد و دوازده‌هزار کاباره در تهران وجود دارد!/انحلال مؤسسات تابعه دانشگاه تهران/مهندس بازرگان درخواست تجدید نظر کرد
24 دی 1342
تبعیض در ادارات سیدحسن حسینی، نماینده شهرکرد، در جلسه امروز مجلس شورای ملی در نطق پیش از دستور خود گفت: اساسا دولت حتی نسبت به سازمان‌ها و مؤسسات خودش هم تبعیض و تفاوت قائل است؛ در صورتی که ادارات با هم فرق نمی‌کنند این تفاوت‌ها و این تبعیض‌ها مایه تأسف است. تمام این مصائب و تمام این گرفتاری‌ها و تمام این نارضایتی‌ها زاییده تبعیض و تفاوتی است که در تمام شئون زندگانی ما حکم‌فرماست. اصل تبعیض بایستی از بین برداشته شود.
اداره دولتی اداره است؛ دلیل ندارد که یک نفر ماشین‌نویس شرکت نفت فلان قدر حقوق بگیرد و یک نفر ماشین‌نویس ثبت اسناد کمتر. فرق نمی‌کند؛ ماشین‌نویس ماشین‌نویس است. راننده، راننده است؛ فرق نمی‌کند. در کلیه شئون بایستی عدالت حکم‌فرما شود. می‌گویند الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم. دولت بایستی واقعا یک برنامه و یک طرح‌هایی داشته باشد که اصل عدالت و یکنواختی را در کلیه شئون و سازمان‌ها و در کلیه اداراتش برقرار بکند تا قسمت عمده این نارضایتی‌ها از بین برود. این درست نیست که تمام توجه دولت معطوف به یک مناطق خاص یا استان‌های مخصوص بشود.
  معتادها هر روز در حال افزایش و امکانات ورزش و تفریح نداریم! امامعلی حبیبی در نشست امروز مجلس شورای ملی در نطق پیش از دستور خود گفت: ماه گذشته چند ساعت از ورزش مدارس را از برنامه حذف کرده‌اند. باید به عرضتان برسانم در ممالک مترقی موقعی که می‌خواهند امتیاز دبستانی را بدهند تا چند میدان ورزش نداشته باشد اگرچه تمام شرایط موجود است اجازه داده نخواهد شد. هم‌اکنون در کشور ما 657 هزار و 700 دختر و یک میلیون و 416 هزار و 500 پسر در حال تحصیل در دبستان‌ها و دبیرستان‌ها هستند؛ ما کدام استادیوم یا پارک یا تفریح‌گاه را برای آنها آماده نموده‌ایم؟!
  روز به روز بر تعداد آمار چهارصدهزار نفری معتادان ایران افزوده می‌شود! آماری که سال گذشته سازمان ملل متحد منتشر نموده حاکی است که در ایران چهارصدهزار نفر معتاد وجود دارد که روز بروز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.
چنانچه تصور نماییم که برای هر یک از معتادین مزبور در روز یکصد ریال هزینه مواد مخدر بشود، در هر روز چهارمیلیون تومان در سال تقریبا 1500 میلیون تومان صرف مواد مخدر خواهد شد؛ یعنی 150 برابر بیشتر از بودجه سالیانه ورزش مملکت ماست. تازه غیر از این مبالغی نیز به مصرف مبارزه با مواد مخدر و صرف نگهداری معتادین در بیمارستان‌ها و غیره می‌رسد که چنانچه ما قادر باشیم ورزش را در بین افراد مملکت اشاعه دهیم، از صرف کلیه هزینه‌های مزبور جلوگیری خواهد شد. ضمن اینکه از نیروی افراد معتاد فعلی نیز که فعلا کاری از آنها ساخته نیست در کارهای تولیدی مملکت استفاده می‌شود.
  هشت‌هزار خانه فساد و دوازده‌هزار کاباره در تهران وجود دارد! نمایندگان محترم تعجب می‌کنید اگر بگویم با بودجه‌های کلانی که در تربیت بدنی و پیشاهنگی و فرهنگ مدارس خرج می‌شود متأسفانه در مقابل هشت‌هزار خانه فساد و دوازده‌هزار دکه و کاباره مشروب‌فروشی در تهران فقط سه پارک و چند باشگاه ورزشی ناقص موجود است.
حال شما چطور می‌خواهید با این امکانات جوانان ما به دامن آلودگی‌ها پناه نبرند؟ انتظار دارید جوانان وقت استراحت خود را چگونه بگذرانند؟ بیایید اول امکانات را تهیه نماییم تا بعد بتوانیم افراد صالحی که قادر باشند از استقلال و تمامیت مملکت ما دفاع کنند تربیت کنیم.1
  انحلال مؤسسات تابعه دانشگاه تهران امروز سخنگوی دانشگاه تهران گفت: چند تن از استادان دانشگاه تهران که مدت‌هاست در خارج از کشور مقیم و مشغول به کار هستند بازنشسته شدند و محل تدریس آنها خالی و بلاتصدی اعلام شده است.
وی افزود: چون جمعی از استادان دانشگاه تهران به عنوان مأموریت و مطالعات علمی در کشورهای اروپایی و آمریکایی مقیم هستند، ولی حقوق خود را از دانشگاه تهران دریافت می‌دارند و با وجود احتیاج مبرمی که دانشکده‌ها برای تدریس به آنان دارند به تهران باز نمی‌گردند و دانشجویان خود را بلاتکلیف گذاشته‌اند. طبق دستور رئیس دانشگاه و تأیید کمیسیون رؤسای دانشکده‌ها چهار نفر از آنان بازنشسته شدند و به خدمت چند تن از آنان خاتمه داده شد.
بر اساس این گزارش کلیه مؤسسات تابعه دانشگاه تهران نیز منحل گردید و ضمیمه دپارتمان‌ها شد.2
  مهندس بازرگان درخواست تجدید نظر کرد روزنامه «کیهان» نوشت: امروز اطلاع حاصل شد که آقای مهندس بازرگان و سایر افرادی که با ایشان محاکمه می‌شدند نسبت به رأی دادگاه بدوی اعتراض کرده و تقاضای تجدید نظر کرده‌اند.
در دادگاه بدوی مهندس بازرگان به ده سال حبس محکوم شده بود.3
 
روزنامه اطلاعات، 24 دی 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdch.zn6t23nmiftd2.html
iichs.ir/vdch.zn6t23nmiftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما