محکومیت ده سال حبس برای مهندس بازرگان و آیت الله طالقانی!/انتخاب هیئت رئیسه حزب ایران نوین/هاجر تربیت: در روز کشف حجاب رضاخانی از او تشکر کردم!/گزارش نخست‌وزیر درباره میزان قروض خارجی کشور/مبلغ قرضی که داریم از توان مالی کشور بسیار کمتر است/ مبالغ بیشتری می‌توانیم اعتبار بگیریم!
17 دی 1342
محکومیت ده سال حبس برای مهندس بازرگان و آیت الله طالقانی! روزنامه «اطلاعات» نوشت: دادگاه عادی ویژه شماره یک اداره دادرسی ارتش که به اتهامات آقایان مهندس بازرگان و هشت تن دیگر رسیدگی می‌کرد کار خود را پس از 31 جلسه رسیدگی در ساعت 10:30 روز 16 دی‌ماه (دیروز) تمام کرد. پس از شور در ساعت 8 بعد از ظهر رأی صادره درباره متهمین به شرح زیر اعلام گردید:
1. مهندس بازرگان و سیدمحمود طالقانی هر یک به مدت ده سال حبس مجرد؛
2. دکتر یدالله سحابی، دکتر عباس شیبانی، احمدعلی بابایی هر یک به مدت شش سال حبس مجرد؛
3. مهندس عزت‌الله سحابی، ابوالفضل حکیمی و مهدی جعفری هر یک به مدت چهار سال حبس مجرد و پرویز عدالت‌منش به یک سال حبس تأدیبی.1
  انتخاب هیئت رئیسه حزب ایران نوین روزنامه «کیهان» نوشت: ساعت 3 بعد از ظهر دیروز اولین جلسه شورای مرکزی حزب ایران نوین در محل دبیرخانه جدید حزب تشکیل شد.
در این جلسه هیئت رئیسه شورای مرکزی به شرح زیر انتخاب گردید: دکتر باقر عاملی به عنوان رئیس و بانوان هاجر تربیت، نماینده مجلس شورای ملی، و دکتر منوچهریان، نماینده سنا، عضو و آقایان بهبودی، محدث‌زاده و امان‌الله اولیا، نمایندگان مجلس، به عنوان منشی انتخاب شدند.
در این جلسه همچنین امیرعباس هویدا، به عنوان قائم‌مقام دبیر کل حزب، و دکتر محمدعلی رشتی، به عنوان سخنگو و ناشر روزنامه ارگان حزب تعیین گردیدند.2
  هاجر تربیت: در روز کشف حجاب رضاخانی از او تشکر کردم! در جلسه امروز مجلس شورای ملی خانم هاجر تربیت در نطق پیش از دستور خود گفت: خاطر همکاران عزیزم نمایندگان محترم مسبوق است که امروز روز تاریخی 17 دی، روز جشن آزادی زنان ایران است. بنده از پشت این تریبون به عموم بانوان ایران این روز فرخنده را تبریک عرض می‌کنم.
شاید عده‌ای از همکاران محترم مخصوصا آنهایی که خیلی جوان هستند، نمی‌دانند که در ۲۸ سال پیش در روز تاریخی ۱۷ دی ۱۳۱۴ چه واقعه‌ای راخ داده و بنیان‌گذار این نهضت عظیم چه خدمت بزرگی به تمام ملت ایران مخصوصا بانوان نمودند. در آن روز عده زیادی بانوان فرهنگی از دبیران و آموزگاران همه با شعف و شادی همه در لباس سرمه‌ای رنگ یک‌فرم به دانشسرای مقدماتی روان بودند. در ساعت 2:30 بعد از ظهر همه در آن تالار بزرگ صف کشیده بودیم و منتظر موکب اعلیحضرت فقید رضاشاه کبیر بودیم.
در ساعت ۳ بعد از ظهر اعلیحضرت فقید به اتفاق علیاحضرت ملکه پهلوی والا حضرتین شمس و اشرف پهلوی به تالار دانشسرا نزول اجلال فرمودند. در آن روز این افتخار نصیب بنده شد که خطابه‌ای مبنی بر اظهار قدردانی و سپاس‌گزاری از این اقدام بزرگ شاهانه معروض خدمتشان بکنم و به تفقد ایشان نائل آیم.3
  گزارش نخست‌وزیر درباره میزان قروض خارجی کشور در جلسه امروز مجلس شورای ملی طرح سؤال طباطبائی، یکی از نمایندگان مجلس، راجع به وام‌های خارجی از نخست‌وزیر قرائت شد.
اسدالله علم، نخست‌وزیر، در پاسخ گفت: کلیه وام‌های خارجی که از ابتدای برنامه دوم تا پایان شهریورماه ۱۳۴۲ گرفته شده بالغ بر 507 میلیون و 140 هزار دلار می‌باشد. تا پایان شهریورماه ۱۳۴۲، مبلغ 468 میلیون و 352 هزار دلار و 50 سنت از وام مزبور دریافت شده است و مبلغ 38 میلیون و 791 دلار و پنجاه سنت تا پایان شهریورماه 13۴۲ باقی است که دریافت نشده.  
جمعا مبلغ 180 میلیون و 224 هزار دلار و 80 سنت نیز بابت اصل و فروع قروض مزبور تا پایان شهریورماه ۱۳۴۲ پرداخته شده است.
جمع کل مانده بازپرداخت‌نشده 383 میلیون و 305 هزار دلار تا آخر شهریورماه ۱۳۴۲ باقی است که پرداخت نشده است.
  مبلغ قرضی که داریم از توان مالی کشور بسیار کمتر است/ مبالغ بیشتری می‌توانیم اعتبار بگیریم! نکته‌ای که در خاتمه لازم به تذکر می‌دانم این است که مبلغ قرضی که داریم نسبت به قدرت مالی کشور ما بسیار ناچیز است و اکنون کشور می‌تواند از مبالغ بسیار زیادتری اعتبار باز هم استفاده کند.4
 

https://iichs.ir/vdcj.oeofuqexosfzu.html
iichs.ir/vdcj.oeofuqexosfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما