چهارمین جلسه دادگاه اعضای نهضت آزادی برگزار شد/ تعطیلی مدارس به مناسبت روز تولد ولیعهد!/ تعطیلی کلوپ‌های قمار/ رأی اعتماد سنا به کابینه علم/
8 آبان 1342
چهارمین جلسه دادگاه اعضای نهضت آزادی برگزار شد روزنامه «کیهان» نوشت: چهارمین جلسه دادگاه ویژه نظامی به ریاست تیمسار سپهبد زمانی و دادستانی تیمسار فخر برای رسیدگی به اتهامات مهندس بازرگان و هشت نفر دیگر ساعت 3 بعد از ظهر دیروز در پادگان نظامی عشرت‌آباد تشکیل شد.
در این جلسه ابتدا دکتر سحابی صحبت کرد و سپس رئیس دادگاه در مورد تعیین محل محاکمه و علنی بودن دادگاه توضیحاتی داد.
تیمسار فخر مدرسی، دادستان دادگاه، اظهار داشت: آقایان وکلای مدافع و متهمین هر کدام اطلاعاتی در امور قضایی دارند؛ می‌دانند که اینجا میدان رزم نیست من که دادستان هستم خصومت و عناد خانوادگی ندارم که البته نظر متهمین نسبت به بنده نیز باید همین طور باشد. اگر خدای ناکرده من، که نماینده ملت هستم، از حد خود تجاوز کردم، دادگاه حق دارد جلویم را بگیرد. اگر طرفین دعوا در این دادگاه بخواهند اخلال کنند، نقض  غرض خواهد شد.
سپس مهندس بازرگان صحبت کرد و رئیس دادگاه جواب داد. پس از بیانات رئیس دادگاه، حجازی، وکیل مدافع سیدمحمود طالقانی، صحبت کرد. جلسه دادگاه در ساعت 7 بعد از ظهر ختم شد و جلسه آینده به ساعت 3 بعد از ظهر امروز موکول گردید.1
  تعطیلی مدارس به مناسبت روز تولد ولیعهد! روزنامه «اطلاعات» نوشت: از وزارت فرهنگ اطلاع می‌دهند که به مناسبت میلاد مسعود والاحضرت همایون رضا پهلوی ولایتعهد (روز کودک) کلیه کودکستان‌ها، دبستان‌ها و دبیرستان‌های سراسر کشور تعطیل است و برنامه‌هایی به وسیله دانش‌آموزان در مدارس اجرا خواهد شد.
وزارت فرهنگ و ادارات تابعه فرهنگ مفتوح و به کار مشغول خواهند بود.
 
تعطیلی کلوپ‌های قمار روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز به دستور تیمسار سرتیپ خسروانی، وزیر کشور، به فرمانده ناحیه یک ژاندارمری مرکز کلیه کلوپ‌هایی را که با عناوین مختلف ورزشی محل تجمع عده‌ای اشخاص مشکوک و مرکز قمار شده بود تعطیل گردید.
مأمورین ژاندارمری مرکز به دستور فرمانده ناحیه یک از چند روز پیش در حوزه استحفاظی ژاندارمری شروع به بستن این قبیل کلوپ‌ها نمودند.
یک مقام ژاندارمری دراین‌باره گفت: در این کلوپ‌ها که اسامی فریبنده‌ای داشتند، به جای ورزش و تفریحات مفید قماربازی و شرط‌بندی می‌شد.2
  رأی اعتماد سنا به کابینه علم در جلسه امروز مجلس سنا، از 49 سناتور حاضر 47 نفر به کابینه اسدالله علم رأی اعتماد دادند؛ یک نفر رأی ممتنع داد و یک سناتور نیز رأی مخالف داد.
نخست‌وزیر در جلسه امروز گفت: همان طور که خودتان اشاره فرمودید، همان طوری که توجه فرموده‌اید، ما الان داریم دوران نقاهتی را از بعضی جهات می‌گذرانیم. این دروه نقاهت را باید توجه بفرمایید که اگر احیانا کس و کار مریض که همه علاقه‌مند به حال یک مریض روبه بهبود هستند توجه نکنند، یک قدری مشکلات تولید می‌شود و بنده خیال می‌کنم که وظیفه آقایان، البته بنده حق ندارم که وظیفه تعیین بکنم احیانا برای اعضای مجلس، ولی وظیفه‌ افراد مملکت امروز این است که در این راه بهبودی و در این راه سازندگی به هر نحوی که هست کمک بکنند.
بنده خودم عرض می‌کنم نقاطی در گوشه و کنار مملکت هست که بسیار وضع نامطلوب دارند، ولی وضع غیر قابل علاج ندارند. چنان‌که خاطر محترم آقایان مستحضر است، بنده به اطراف مملکت زیاد مسافرت می‌کنم می‌توانم با اطمینان عرض کنم که حقیقتا یک تحول بسیار عمیق و اساسی به وقوع پیوسته؛ در بین مردم یک فکر تازه یک امید تازه یک وضعیت تازه هست بلاتردید. اگر کسی برود به دِه مثلا به زارعین که صاحب زمین شده است بگوید این زمین را پس بده مطمئن باشید که پس داده نخواهد شد.3
 
روزنامه اطلاعات، 8 آبان 1342، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcd.50j2yt0xka26y.html
iichs.ir/vdcd.50j2yt0xka26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما