امضای موافقت‌نامه همکاری ایران و شوروی/ایوب‌خان: پاکستان در کنار ایران است/برنامه سفر رئیس‌جمهوری عراق به ایران/کلید طلایی تهران/سناتور دکتر منوچهریان: نیابت سلطنت شهبانو لازمه سیر تکاملی اجتماع و هماهنگ با انقلاب ایران است!/بررسی لایحه مالیات در جلسات عصر دیروز و صبح امروز سنا ادامه یافت/سفیر ایران در کویت به قطر رفت/کنفرانس مدیران کل اصلاحات ارضی/کسر صندوق در بیمه؛ صندوق‌دار مسئول کسری در حادثه رانندگی کشته شد!
22 اسفند 1345

امضای موافقت‌نامه همکاری ایران و شوروی

امروز موافقت‌نامه مربوط به جلوگیری از سرایت بیماری‌های واگیر دام به نواحی مرزی ایران و شوروی در وزارت کشاورزی امضا شد.
این موافقت‌نامه به وسیله تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، و آقای زایتسف، سفیر کبیر شوروی در ایران، امضا و مبادله گردید.
به موجب این موافقت‌نامه دو کشور ایران و شوروی ضمن تبادل نظرهای علمی وفنی در زمینه امور دام پزشکی نسبت به کنترل و جلوگیری از سرایت بیماری‌های واگیر دام به نواحی مرزی دو کشور مراقبت‌های لازم را معمول خواهند داشت. [1]
 
ایوب‌خان: پاکستان در کنار ایران است
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو فرح، ظهر دیروز از سفر موفقیت‌آمیز شش‌روزه خود به پاکستان، به میهن بازگشتند و در مهرآباد مورد استقبال والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی و بانو سرکار علیه بانو فریده دیبا، آقایان هویدا نخست‌وزیر، وزیران و شخصیت‌های نظامی و کشوری قرار گرفتند.
در آخرین شب اقامت اعلیحضرتین در پاکستان، ضیافتی به شام از طرف شاهنشاه آریامهر و شهبانو به افتخار پرزیدنت ایوب‌خان ترتیب یافت و در این میهمانی شاهنشاه و حضرت رئیس‌جمهوری پاکستان پیرامون مناسبات ایران و پاکستان سخن گفتند.
شاهنشاه طی نطق خود، ضمن یادآوری دوستی و وداد دیرین و همکاری‌های وسیع ایران و پاکستان فرمودند من در موارد مختلف این موضوع را اعلام داشته‌ام که ما نسبت به مردم پاکستان چه احساسات عمیقی داریم و تا چه حد خود را در سرنوشت پاکستان سهیم می‌دانیم.
شاهنشاه آریامهر افزودند: با سیاست‌هایی که ما در زمینه همکاری مشترک منطقه‌ای من‌جمله در چهارچوب سازمان همکاری‌های عمران منطقه‌ای پیش گرفته‌ایم، می‌توانیم در بسیاری از موارد به طور مشترک وسایل رفاه ملت‌های خود را به نحوی مؤثرتر از کوشش‌های مستقل و جداگانه تأمین کنیم.
پرزیدنت ایوب‌خان در پاسخ سخنان میهمان عالی‌قدر پاکستان طی نطق خود گفتند: روابط موجود بین ایران و پاکستان نمونه‌ای ارزنده برای همه جهانیان است که ببینند چگونه با دوراندیشی وحسن تدبیر، همسایگان می‌توانند در صمیمیت و وداد کامل با یکدیگر زندگی کنند. این پدیده پرارزش مرهون توجهات شاهنشاه ایران است.
من نه از این جهت که اینک شاهنشاه در این مجلس حضور دارند این اظهارات را می‌نمایم، بلکه فقط به خاطر اینکه این یک واقعیت است آن را بر زبان می‌آورم.
پرزیدنت ایوب‌خان سپس از پیشرفت‌های بزرگ ایران یاد کردند و افزودند: شاهنشاه و مردم ایران با محبت‌های خود قلوب ما را برای همیشه تسخیر کرده‌اند. امیدوارم هیچ وقت موقعیتی پیش نیاید که چنین امری لازم شود ولی اگر روزی ایران به کمک پاکستان نیازی داشته باشد، بدون اینکه کوچک‌ترین تقاضایی از پاکستان بکند پاکستان را در کنار خود خواهد یافت. [2]
 
برنامه سفر رئیس‌جمهوری عراق به ایران
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: حضرت رئیس‌جمهوری عراق و بانو عارف ساعت 11 صبح فردا به دعوت رسمی شاهنشاه آریامهر و شهبانو فرح پهلوی برای یک دیدار شش‌روزه از ایران وارد تهران خواهند شد.
در فرودگاه مهرآباد اعلیحضرتین شخصا از میهمانان عالی‌قدر خود استقبال خواهند فرمود و آقای نخست‌وزیر، رؤسای دو مجلس، وزیر دربار شاهنشاهی، وزیر امور خارجه، رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران، ندیمه علیاحضرت شهبانو، ژنرال آجودان شاهنشاه، رئیس کل تشریفات شاهنشاهی و فرمانده گارد شاهنشاهی افتخار حضور خواهند داشت.
پس از پایان مراسم معرفی همراهان رئیس‌جمهوری عراق، ۲۱ تیر توپ شلیک می‌شود و ۸ فروند از هواپیماهای نیروی هوایی شاهنشاهی از فراز فرودگاه پرواز خواهند کرد و آن‌گاه سرود ملی عراق و سلام شاهنشاهی نواخته می‌شود.
شاهنشاه و حضرت رئیس‌جمهوری عراق سپس از گارد احترام سان می‌بینند و هیئت دولت و سایر مستقبلین به پرزیدنت و بانو عارف معرفی خواهند شد.
 
کلید طلایی تهران
شاهنشاه و شهبانو به اتفاق میهمانان خود از فرودگاه با اتومبیل به میدان فردوسی تشریف‌فرما می‌شوند و در اینجا، شهردار تهران خیر مقدم گفته و کلید طلایی پایتخت را به رئیس‌جمهور عراق تقدیم می‌کند.
این اولین باری است که شهردار تهران در میدان فردوسی از یک رئیس دولت خارجی استقبال می‌کند؛ زیرا تاکنون همواره مراسم تقدیم کلید شهر تهران و تعویض اتومبیل به کالسکه سلطنتی در میدان ٢٤ اسفند صورت می‌گرفت.
پس از پایان مراسم تقدیم کلید شهر، اعلیحضرتین و میهمانان با کالسکه عازم کاخ گلستان خواهند شد و حضرت رئیس‌جمهوری عراق و بانو عارف ناهار را به طور خصوصی صرف خواهند کرد.
بعد از ظهر فردا پرزیدنت عارف دسته گلی نثار آرامگاه رضاشاه کبیر می‌کنند و همان شب شهردار تهران هدیه اهالی پایتخت را تقدیم رئیس‌جمهوری می‌کند. [3]
 
سناتور دکتر منوچهریان: نیابت سلطنت شهبانو لازمه سیر تکاملی اجتماع و هماهنگ با انقلاب ایران است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سناتور دکتر منوچهریان در جلسه عصر روز شنبه سنا، ستایش زنان ایران را از حق سیاسی و اجتماعی که به آنان اعطا شده به پیشگاه شاهنشاه آریامهر ابراز داشت و فکر اصلاح قانون اساسی را به نحوی که شهبانوی ایران، نیابت سلطنت را عهده‌دار شوند تجلیل کرد.
سناتور دکتر منوچهریان اظهار داشت: انقلاب سفید ایران که شاهنشاه آریامهر فیلسوف و طراح و موجد و مدافع آن هستند، اساس رکود اجتماعی را از این مرز و بوم برانداخته و عرصه اجتماع ایران را برای عرضه علم و لیاقت و هنر و استعداد نبوغ آماده کرده است. بدیهی است که برای هماهنگی با این انقلاب بسیاری از قوانین باید اصلاح شود. قانون اساسی چون با ارکان اساسی کشور سر وکار دارد هر ایرانی از جان و دل می‌خواهد که ارکان این قانون همیشه ثابت و پایدار بماند و از آنجا که جهد و توکل نباید از زندگانی بشر جدا باشد، استحکام مبانی این قانون ضروری است و برای این کار باید نیابت سلطنت در قانون اساسی به نحوی تعریف شود که با مقتضیات فعلی جامعه ایرانی و حقوق زن سازگار باشد.
سناتور دکتر منوچهریان افزود: زنان کشور ایران و فرزندان این مرز و بوم شهبانو را سایبان امید خود می‌دانند. [سناتورها: صحیح است] معظم لها نیز با سفر به گوشه و کنار کشور از مشکلات اجتماعی مردم استفسار می‌فرمایند و برای حل این مشکلات راه چاره‌ای می‌یابند.
تربیت والاحضرت ولیعهد والاگهر ایران به کف با کفایت علیاحضرت شهبانوست و آنکه بدین مهم می‌پردازد مسلما می‌تواند وظایف خطیر دیگر را نیز به عهده بگیرد.
قانون اساسی ما نیابت سلطنت را پیش‌بینی کرده است، ولی این پیش‌بینی با آنچه واقعا باید باشد تفاوت دارد بدین معنی در قانون اساسی نیابت با سلطنت همراه نیست. شهبانو در همه جا همدم و همکار شاهنشاه آریامهر هستند و اصلاح قانون اساسی به نحوی که شهبانو را نایب سلطنت قرار دهد لازمه سیر تکامل اجتماعی و هم آهنگی با انقلاب سفید به‌شمار می‌آید. [سناتورها: صحیح است].[4]
 
بررسی لایحه مالیات در جلسات عصر دیروز و صبح امروز سنا ادامه یافت
سنا امروز یک جلسه خصوصی و یک جلسه علنی تشکیل داد.
جلسه خصوصی سنا ساعت 9 بامداد تشکیل شد، و مدت نیم ساعت طول کشید در ساعت 9:30 بامداد جلسه علنی سنا به ریاست مهندس شریف‌امامی تشکیل شد و لایحه مالیات بر درآمد مطرح گردید و مواد آن مورد رسیدگی قرار گرفت.
سنا در جلسه دیروز بعد از ظهر خود ۹۶ ماده از لایحه مالیات را تصویب کرد و در جلسه امروز نیز که تا ساعت یک طول کشید تعدادی از مواد لایحه به تصویب رسید.
سنا بعد از ظهر امروز نیز جلسه علنی تشکیل خواهد داد.
 
سفیر ایران در کویت به قطر رفت
روز پنجشنبه گذشته آقای دکتر تاج‌بخش، سفیر ایران در کویت، به اتفاق چند تن از اعضای سفارت با هواپیمای اختصاصی از دوبی وارد قطر شد و از طرف مقامات محلی و عده کثیری از ایرانیان مقیم قطر مورد استقبال قرار گرفت.
این هیئت مدت چند روز در قطر اقامت خواهد داشت و به کلیه کارهای مربوط به ایرانیان مقیم قطر رسیدگی خواهد کرد.
 
کنفرانس مدیران کل اصلاحات ارضی
به منظور رسیدگی به کارهای انجام‌شده ادارات اصلاحات ارضی استان‌ها و فرمانداری‌های کل مملکت در سال جاری و تعیین برنامه کار مأموران اصلاحات ارضی در سال آینده از صبح فردا کنفرانسی به مدت سه روز با حضور کلیه مدیران کل وزارت کشاورزی و اصلاحات ارضی استان‌ها و فرمانداری‌های کل و معاونان آنها در سازمان اصلاحات ارضی کل کشور تشکیل می‌شود.
 
کسر صندوق در بیمه؛ صندوق‌دار مسئول کسری در حادثه رانندگی کشته شد!
جراید امروز کشور نوشتند: امروز اطلاع حاصل شد که در اثر کسری ٢٤ میلیون ریال وجوه «بیمه عمر طرح نوین» آقای فاضلی، بازپرس دیوان کیفر، مأمور تحقیق در این امر شده است.
عصر دیروز آقای فاضلی در بانک بیمه حاضر شد و تحقیقات خود را بلافاصله با احضار آقای عباس سیار کیانی، رئیس صندوق شعبه مرکزی بانک، آغاز نمود.
بازپرس از آقای عباس کیانی اسناد و مدارک لازم را مطالبه کرد. عباس کیانی به بهانه آوردن اسناد از اتاق خارج شد و بلافاصله بدون اطلاع بانک را ترک کرد.
بازپرس پس از مدتی معطلی چون از بازگشت رئیس صندوق مأیوس شد از دربان او سؤال کرد و معلوم شد که آقای کیانی در بانک نیست و از بانک خارج شده است. مقارن ساعت ۷ بعد از ظهر به بازپرس اطلاع داده شد که عباس کیانی در جاده ازگل در اثر تصادف اتومبیلش به تیر چراغ برق کشته شده است. [5]
 
روزنامه اطلاعات، 22 اسفند 1345، صفحه 1 

پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . اطلاعات، 22 اسفند 1345، ص 20.
[2] . همان‌جا. پس از سقوط دولت آمریکایی علی امینی و روی کار آمدن دولت انگلیسی اسدالله علم، روزنامه‌ها تحلیل‌های فراوانی را منتشر می‌سازند که دلایل ورشکستگی کشور و انتظارات ایران از آمریکا را پوشش می‌دهد. در این روزها خبر وام پانصدمیلیون دلاری آمریکا به ایوب‌خان، رئیس‌جمهور وقت پاکستان، منتشر و موجی از ناراحتی و غم را در جراید نزدیک به حکومت باعث می‌شود.
به عنوان نمونه علی‌اصغر امیرانی در مجله خواندنی‌ها این غم و ناراحتی خود را بروز داده و می‌نویسد: «‌اگر بگویم از شنیدن خبر کمک پانصدمیلیون دلاری آمریکا به پاکستان مجهز و مزین به یک وام ۴۴۵ میلیون دلاری که جمعا به هزار میلیون دلار می‌رسد ناراحت نشدم دروغ گفته‌ام».
امیرانی افزوده بود: «‌ناراحتی من بیشتر از این لحاظ است که ما که دارای وضعی وخیم‌تر و استحقاقی بیشتر و موقعیتی خطرناک‌تر و ذخایر طبیعی زیادتری هستیم مگر به نظر دوستانمان چگونه آمده‌ایم که ما را از خوان یغمای کمک خود محروم می‌کنند».
نویسنده خدمات پهلوی به متفقین در جنگ جهانی دوم را یادآور می‌شود و می‌نویسد: «مگر آمریکایی‌ها از آنها چه خوبی دیده که از ما ندیده‌اند؟ و یا از ما چه بدی دیده که از آنها ندیده‌اند؟ اگر حکومت ما سابقه ۲۵۰۰ سال امپراتوری داشته و یا در جنگ با دشمنانشان پل پیروزی بوده‌ایم، ترک‌ها، آن را هم نبوده و پاکستانی‌ها در دو هزار سال پیش اصلا دولتی نداشته‌اند! پس چرا؟»
کمک‌های آمریکا به پاکستان درحالی‌که ایران نیز هم اندازه و یا بیشتر از دیگر متحد منطقه‌ای ایالات متحده وام و کمک‌های با عوض و بلاعوض از او گرفته بود باعث ناراحتی شدید در ایران می‌شود که چرا ایوب‌خان در پاکستان پیشرفت کند و محمدرضا پهلوی در ایران عقب بماند؟!
کافی است به این نکته توجه کنیم که ایوب‌خان، رئیس‌جمهور وقت پاکستان که روزنامه‌ها از کمک‌های آمریکا به او و پیشرفت این کشور در سایه این کمک‌ها یادداشت‌ها و گزارشات متعدد منتشر می‌ساختند، یک دهه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با قیام مردم پاکستان روبه‌رو شده و سقوط کرد.
کوتاه سخن اینکه کمک‌های غرب نه پهلوی را از سقوط نجات داد نه ایوب‌خان را. رئیس‌جمهور پاکستان که در برهه‌ای بیشتر از شاه کمک دریافت کرده بود این فزونی کمک او را بیشتر از شاه حفظ نکرد، بلکه زمینه‌سازی سقوط او را سریع‌تر فراهم ساخت. محمدرضا پهلوی هم همین راه را در پیش گرفت و آنجایی رفت که ایوب‌خان رفت!
[3] . اطلاعات، 22 اسفند 1345، صص 17 و 20. 
[4] . همان، ص 17. فرح دیبا بعد از ورود به دربار، تلاش کرد قدرت خود را در آنجا افزایش دهد؛ چون دربار محل رقابت اشخاصی مانند ملکه مادر، اشرف و شمس بود. او به منظور افزایش قدرت خود اقداماتی انجام داد که از جمله آنها می‌توان به اصلاح اصل 38 قانون اساسی به اراده شاه اشاره کرد. طبق اصل 38 قانون اساسی، اگر ولیعهد به بیست‌سالگی نرسیده بود، نایب‌السلطنه‌ای غیر از خانواده قاجاریه از سوی مجلس شورای ملی به این مقام انتخاب می‌شد، اما طبق اصلاحیه مقرر شد «اگر در زمان فوت شاه یا انتقال سلطنت، ولیعهد به بیست‌سالگی نرسیده باشد، شهبانو نایب‌السلطنه شود».
نقش فرح در ماه‌های پایانی حکومت پهلوی بسیار پررنگ‌تر شد. برخی حتی معتقدند که بسیاری از اقدامات حکومت توسط فرح به شاه دیکته می‌شد. برخی نیز گفته‌اند او قصد داشت با طرح یک کودتا قدرت پهلوی را همچنان حفظ کند. احمدعلی مسعودانصاری، پسرخاله فرح و از جمله افرادی که در دربار، شاهد بسیاری از اتفاقات بود، دراین‌باره گفته است: «از اوایل نخست‌وزیری شریف‌امامی،‌ گروه دوستان فرح که از سال‌ها قبل با او بودند و اینک در دربار نقش مهم‌تر یافته بودند، خود را برای اجرای طرح و نقشه‌ای که به نظرشان کلید حل مشکلات بود آماده می‌کردند. در آن زمان هنوز اندیشه سقوط قطعی نظام، اندیشه دوردستی بود و به همین ملاحظه فکر می‌شد که نظام می‌ماند».
فرح نیز خود تمام تلاشش را به‌کار برد تا از عرصه سیاست دور نباشد. او در تمام دوران زندگی با شاه، فراتر از یک ملکه، با همه توان خود، برای پیشبرد هدف‌های شاه تلاش کرد؛ چنان‌که «در ماه‌های پایان سلطنت او تنها مشاور صمیمی و صدیقی همسرش بود و برای حفظ و حمایت رژیم از هیچ کوششی فروگذار نکرد. طی نوزده سال دوران پیش از انقلاب، فرح در پیشبرد بعضی از برنامه‌های فرهنگی، بهداشتی، آموزشی، با عناوین مختلف در راستای هدف‌های شاه نقش داشت».
 درواقع می‌توان گفت گرچه نشانه‌ای دال بر اعمال نفوذ فرح بر اقدامات یا طرز فکر محمدرضا پهلوی نسبت به مسائل حائز اهمیت سیاسی و اقتصادی در دست نیست، «با توجه به واقعیت‌های موجود می‌توان حدس زد که او نقش مؤثری در روند تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی دربار داشته است؛ اولا او به عنوان همسر شاه از معدود کسانی بود که مرتب به شاه دسترسی داشت و می‌توانست بی‌پرده با او به گفت‌وگو بپردازد؛ ثانیا او مادر ولیعهد بود و از این بابت شأن و مقام استثنائی در دربار داشت».
برای مطالعه بیشتر رک: ملکه‌ای که تلاش‌هایش برای حفظ قدرت ناکام ماند
[5] . اطلاعات، 22 اسفند 1345، صص 1 و 17. 
https://iichs.ir/vdcaoinu.49nyw15kk4.html
iichs.ir/vdcaoinu.49nyw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما