ایران و پاکستان در اکتشاف نفت شرکت می‌کنند/ مذاکرات لاهور/ تشکیل مجلس مؤسسان امروز مورد بررسی مجلس شورای ملی قرار گرفت/ «رویم نمی‌شود به حوزه انتخابیه خودم بروم»!/ سنا از لایحه جدید مالیات انتقاد کرد/ مالیات اتومبیل/ من که استاد دانشگاه هستم از این لایحه چیزی نمی‌فهمم!/ من هم در این مملکت رئیس دولت بودم ولی حاضر نیستند از تجربیات ما استفاده کنند!/ وزیر اطلاعات بستری شد/ معاون وزارت خارجه آمریکا در تهران
21 اسفند 1345

به دنبال مذاکرات شاه و ایوب‌خان، ایران و پاکستان در اکتشاف نفت شرکت می‌کنند

شاهنشاه و پرزیدنت ایوب‌خان صبح دیروز مدت دو ساعت و نیم پیرامون مسائل جهانی و منطقه‌ای و مناسبات ایران و پاکستان مذاکره کردند.
در ضیافت ناهار انجمن دوستی ایران و پاکستان حضرت فیلد مارشال محمد ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری، ژنرال محمد موسی‌خان، استاندار پاکستان غربی، شریف‌الدین پیرزاده، وزیر خارجه، وزرای کابینه استانی، اعضای انجمن دوستی ایران و پاکستان و جمعی از ایرانیان مقیم لاهور حضور داشتند.
 
مذاکرات لاهور
از طرف ایران آقای امیر تیمور، مدیر کل سیاسی وزارت خارجه، تیمسار سرلشکر حسن پاکروان، سفیر ایران در کراچی، و از طرف پاکستان شریف‌الدین پیرزاده، وزیر خارجه، یوسف معاون وزارت خارجه و طیب حسین، سفیر پاکستان در تهران، در مذاکرات شرکت داشتند.
در این مذاکرات رهبران دو کشور از پیشرفت‌های سازمان همکاری منطقه‌ای برای عمران اظهار رضایت کرده و سپس مسئله اکتشاف مشترک نفت را مورد مطالعه قرار دادند.
یک سخنگوی پاکستانی گفت: رهبران دو کشور نیازمندی‌های دفاعی کشورهای خود را به طور یک موضوع جداگانه مطرح نساخته‌اند، ولی در جریان مذاکرات و بررسی اوضاع اقتصادی برخی از اقلام مورد نیاز دفاع دو کشور مورد مطالعه قرار گرفته است.
همین سخنگو در پاسخ به یک سؤال دیگر مربوط به روش دو کشور نسبت به پیمان سازمان مرکزی گفت: «سنتو دیگر موضوع زنده‌ای نیست».
 
تشکیل مجلس مؤسسان امروز مورد بررسی مجلس شورای ملی قرار گرفت
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در جلسه امروز مجلس شورای ملی نمایندگان پیرامون احساسات مردم خوزستان نسبت به شاهنشاه و شهبانو، سرشماری اخیر، کنگره دامپزشکان، سفر شاهنشاه و شهبانو به پاکستان و استرداد اراضی ایران از کنسرسیوم نفت صحبت کردند و لایحه تشکیل مجلس مؤسسان بررسی شد.
مجلس شورای ملی صبح امروز به ریاست آقای دکتر خطیبی (نایب رئیس) جلسه علنی داشت. در آغاز جلسه آقای مکی فیصلی به سفر شاهنشاه و شهبانو به استان خوزستان اشاره کرد و احساسات بی‌شائبه و صادقانه مردم خوزستان را نسبت به  اعلیحضرتین بیان داشت.
 
«رویم نمی‌شود به حوزه انتخابیه خودم بروم»!
آقای حکیمیان در مورد نتایج سرشماری اخیر تذکراتی داد و گفت: اداره آمار آن تعداد از عشایر کهکیلویه را که از دسترس حوزه خارج شده‌اند حساب نکرد.
ناطق گفت: خدا شاهد است من رویم نمی‌شود به حوزه انتخابیه خود بروم؛ زیرا با وجودی که قانون ثبت عشایری به تصویب رسیده است، مع‌هذا مأمورین ثبت این قانون را اجرا نمی‌کنند.
در این موقع مجلس وارد دستور شد و لایحه اجازه استفاده از ماشین نقش تمبر و لایحه مربوط به قرارداد حمایت متقابل سرمایه‌گذاری ایران و آلمان مطرح و پس از تصویب به مجلس سنا ارسال شد.
بعد لایحه دولت راجع به لزوم تشکیل مجلس مؤسسان مطرح گردید.
 
سنا از لایحه جدید مالیات انتقاد کرد
ساعت 5 بعد از ظهر دیروز جلسه علنی مجلس سنا به ریاست آقای مهندس شریف‌امامی تشکیل گردید.
 
مالیات اتومبیل
در این موقع مجلس وارد دستور شد، ابتدا وصول لایحه بودجه سال ١٣٤٦ کل کشور اعلام شد و به کمیسیون مربوط ارجاع گردید، سپس وصول لایحه مالیات اتومبیل و صفحه گرامافون اعلام و دو فوریت آن تصویب و برای طبع و توزیع ارسال شد.
بعد آقای رام بودجه سال ١٣٤٦ مجلس سنا را تقدیم داشت که به کمیسیون مربوط ارجاع شد.
در این هنگام لایحه جدید مالیات بر درآمد مطرح گردید. ابتدا گزارش آن و سپس ١٧٤ ماده از لایحه قرائت شد و ساعت 8:40 بعد از ظهر جلسه خاتمه یافت.
 
جلسه امروز
ساعت 9 بامداد امروز جلسه علنی مجلس سنا به ریاست آقای مهندس شریف‌امامی تشکیل گردید و بلافاصله قرائت بقیه لایحه مالیات بر درآمد آغاز شد و این کار تا ساعت 10:35 به طول انجامید.
در کلیات لایحه، آقای دکتر صدیق به عنوان مخالف صحبت کرد و گفت: این لایحه را کمیسیون مربوط سیصد ساعت بررسی کرده و ما چطور می‌توانیم با این فوریت و عجله نسبت به این لایحه مهم اظهار نظر کنیم؟
آقای دکتر صدیق گفت: ما باید از اعضای کمیسیون دارایی به‌خصوص رئیس کمیسیون، که زحمات فوق‌العاده کشیده‌اند، تشکر کنیم. (سناتورها: صحیح است) دولت هم در تهیه این لایحه زحمت کشیده و حسن نیّت هم داشته است، ولی این لایحه صریح نیست، روشن نیست، واضح نیست و در عمل دچار اشکال خواهد شد.
 
من که استاد دانشگاه هستم از این لایحه چیزی نمی‌فهمم!
من که استاد دانشگاه هستم از این لایحه چیزی نمی‌فهمم، چطور توقع دارید که فلان مأمور دولت در نقطه دورافتاده مملکت بفهمد و اجرا کند. این لایحه قابل اجرا نیست. ملت ایران نمی‌تواند این لایحه را هضم کند؛ مثل این است که شما یک غذای خیلی عالی و مفصل را بخواهید به یک بچه بخورانید. من پیشنهاد می‌کنم که دولت این لایحه را پس بگیرد و با فرصت کافی و با نظر کارشناسان تهیه و تنظیم کند.
 
من هم در این مملکت رئیس دولت بودم ولی حاضر نیستند از تجربیات ما استفاده کنند!
آقای دکتر متین‌دفتری گفت: من معتقدم که باید مالیات داد. ولی با این لایحه نمی‌شود کاری از پیش برد.
من سال‌ها رئیس دولت و وزیر بوده‌ام و دارای تجربیاتی هستم، ولی این دولت حاضر نیست از تجربه دیگران استفاده کند. این دولت مانند بچه کوچکی است که تا دستش نسوزد از آتش نمی‌ترسد مثل لایحه بنزین که آن موقع ما گفتیم و دولت توجه نکرد.
آقای دکتر متین‌دفتری گفت: بنده خیلی نگرانم که با این نوع لوایح که هر روز عوض می‌شود وضع مردم به هم بخورد.
ناطق خطاب به معاون وزارت دارایی گفت: شما به بنده بفرمایید که این چند سال اخیر چند قانون مالیات تصویب و اجرا کرده‌اید؟ قانون باید برای سال‌های دراز نافذ باشد تا مردم با اطمینان به کار و فعالیت بپردازند تا درآمد دولت هم زیاد شود.
 
ضرورت زمان
آقای قوام صدری، معاون پارلمانی وزارت دارایی، در جواب سناتورها گفت: با آنکه سناتورهای محترم به این لایحه ایراداتی گرفتند، از لایحه هم دفاع کردند؛ زیرا فر مودند که در تهیه این لایحه بسیار زحمت کشیده شده و لایحه کاملی است.
معاون وزارت دارایی گفت: مواد این لایحه مطابق با ضرورت زمان تهیه شده است. ما قوانین متعدد و متفرعات آن را در یک قانون صد و چند صفحه‌ای خلاصه کرده‌ایم که سناتورهای محترم آن را مفصل می‌دانند.
 
تصویب کلیات
در این موقع به شور در مواد رأی گرفتند و تصویب شد و ماده اول قرائت شد و چون نظری ابراز نشد، ماده اول تصویب شد و جلسه ختم گردید و جلسه آینده به ساعت 5 بعد از ظهر امروز موکول گردید.
 
وزیر اطلاعات بستری شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای هوشنگ انصاری، وزیر اطلاعات، از صبح دیروز به علت خونریزی روده در بیمارستان پارس بستری شد و تحت معالجه قرار گرفت.
وزیر اطلاعات علاوه بر بیماری دیسک، که به خاطر معالجه آن به اروپا مسافرت کرده بود، دچار خونریزی روده شده و پس از تشخیص این بیماری از دیروز صبح به تجویز پزشکان در بیمارستان بستری گردید. به قرار اطلاع وضع مزاجی وزیر اطلاعات رو به بهبودی است.
 
معاون وزارت خارجه آمریکا در تهران
لوسیوس. دی. باتل، معاون وزارت خارجه آمریکا، برای امور خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی دیروز برای یک دیدار دو روزه وارد تهران شد و ساعت 10:30 امروز همراه سفیر آمریکا در ایران با آقای مهندس اردشیر زاهدی، وزیر خارجه، ملاقات کرد.
 
سرپرست روابط فرهنگی وزارت خارجه
سخنگوی وزارت امور خارجه امروز اعلام کرد که آقای دکتر ناصر امیر شیلاتی، رایزن سابق ایران در استانبول، به سمت سرپرست اداره روابط فرهنگی وزارت امور خارجه منصوب و مشغول کار شد.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 21 اسفند 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 21 اسفند 1345، صص 1، 17 و 20. 
https://iichs.ir/vdcexp8w.jh8e7i9bbj.html
iichs.ir/vdcexp8w.jh8e7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما