سلام نوروز و عید قربان/ انتخابات مجلس مؤسسان در یک روز در سراسر کشور انجام می‌شود/ به دعوت شاه و فرح، عارف و همسرش به تهران می‌آیند/ کنسرسیوم یک‌چهارم اراضی نفتی را پس داد/ بودجه تصویب شد/ مالیات اراضی تغییر کرد/ مذاکرات شاه و ایوب‌خان/ دختر استالین از شوروی فرار کرد!/ مالینوفسکی درگذشت/ کنگره اندونزی تصمیم به خلع عنوان سوکارنو گرفت
20 اسفند 1345

سلام نوروز و عید قربان

جراید امروز کشور نوشتند: امروز اعلام شد که مراسم سلام عید نوروز بعد از ظهر روز سه‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1346در کاخ گلستان در پیشگاه شاهنشاه آریامهر برگزار خواهد گردید.
امسال دومین روز فروردین نیز مصادف با عید قربان است و به همین علت سلام بعد از ظهر روز سه‌شنبه به منزله سلام عید نوروز و عید قربان است و روز چهارشنبه مراسم سلام عید قربان جداگانه برگزار نمی‌شود.
 
انتخابات مجلس مؤسسان در یک روز در سراسر کشور انجام می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مجلس شورای ملی فردا جلسه علنی دارد. سه لایحه تشکیل مجلس مؤسسان، قرارداد ایران و آلمان درباره تشویق و حمایت متقابل سرمایه‌گذاری و اجازه استفاده از ماشین نقش تمبر در دستور فردای مجلس شورای ملی است.
امروز آقای عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، درباره آغاز انتخابات مجلس مؤسسان گفت: وزارت کشور برای انجام انتخابات مجلس مؤسسان آماده است و بعد از تصویب لایحه ترتیب تهیه مقدمات انتخابات داده می‌شود.
به قرار اطلاع انتخابات مجلس مؤسسان در یک روز در سراسر کشور انجام می‌شود.
رأی‌دهندگان طبق قانون انتخابات مجلس شورای ملی باید برگ شناسایی انتخابات دریافت دارند.
 
به دعوت شاه و فرح، عارف و همسرش به تهران می‌آیند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سفر رسمی حضرت رئیس‌جمهوری عراق و بانو عارف، که به دعوت شاهنشاه آریامهر و شهبانو فرح پهلوی صورت می‌گیرد، از روز سه‌شنبه آغاز خواهد شد.
آقای دکتر سیدمهدی پیراسته، سفیر ایران در بغداد که عصر پنجشنبه گذشته وارد تهران شد، امروز به خبرنگار ما گفت: در این سفر یک هیئت مهم شصت نفری همراه ریاست‌جمهوری عراق به ایران خواهد آمد.
دکتر پیراسته همراه هفت تن از مدیران و مسئولین مهم‌ترین نشریات عراقی به تهران وارد شد و در فرودگاه مورد استقبال همکار عراقی خود حسن الدجیلی قرار گرفت.
این اولین بار است که یک رئیس‌جمهوری عراق رسما از ایران دیدن می‌کند.
عصر امروز نیز یک هیئت سه‌نفری به ریاست آقای دکتر جواد صدر، وزیر دادگستری ایران، به پیشواز پرزیدنت عارف عازم بغداد می‌شود. این هیئت همراه رئیس‌جمهوری عراق روز سه‌شنبه به تهران مراجعت خواهد کرد.
روزنامه‌های عراقی مقالات گوناگونی پیرامون این سفر مهم انتشار می‌دهند و از جمله روزنامه «الجمهوریه» چاپ بغداد می‌نویسد که سفر پرزیدنت عارف به ایران اثرات نیکویی در حسن روابط دو کشور هم‌کیش و هم‌جوار خواهد داشت.
این روزنامه اضافه می‌کند توافق نظر دو کشور درباره مسائل مختلف از لحاظ صلح بین‌المللی و امنیت منطقه‌ای و تأمین منافع مشترک و تحکیم روابط اثر بسزایی خواهد داشت.
روزنامه‌نگاران عراقی که مأموریت رسمى مخابره کردن اخبار دیدار پرزیدنت عارف از ایران را دارند، دیروز از تأسیسات سد کرج دیدن کرده و عصر امروز با هواپیما عازم خوزستان خواهند شد و تا پایان روز دوشنبه از اهواز، آبادان، خرمشهر، سد دز و تأسیسات آبیاری این منطقه و طرح‌های وسیع هفت‌تپه دیدن خواهند کرد.
آقای دکتر پیراسته گفت: ریاست هیئت عراقی، که همراه پرزیدنت عارف به ایران می‌آید، با دکتر عدنان پاچه‌چی، وزیر خارجه عراق، می‌باشد.
 
کنسرسیوم یک‌چهارم اراضی نفتی را پس داد
شرکت ملی نفت ایران امروز اعلام نمود که شرکت‌های عضو کنسرسیوم نفت بیش از یک‌چهارم از حوزه قرارداد را که طبق توافق اخیر ایران و کنسرسیوم، می‌بایست به ایران مسترد دارند، تعیین نموده و آن را به مقامات شرکت ملی نفت اطلاع داده‌اند.
مساحت نواحی استردادی جمعا 64928 کیلومتر مربع است که شامل سه قطعه به شرح زیر می‌باشد:
قطعه اول: واقع در شمال غرب حوزه قرارداد مجاور نفت شاه و پالایشگاه کرمانشاه؛
قطعه دوم: واقع در حوالی مرکز حوزه قرارداد که از شمال شیراز تا آب‌های ساحلی خلیج فارس را دربرمی‌گیرد؛
قطعه سوم: واقع در انتهای جنوب آن در حدود ١٦ کیلومترى شمال بندر عباس قرار دارد.
 
مهلت سه‌ماهه
یکی از موارد توافق اخیر شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین‌المللی نفت، که در روز 20 آذرماه بین طرفین به امضاء رسید، این بود که ظرف مدت سه ماه حدود یک‌چهارم از حوزه قرارداد به شرکت ملی نفت ایران مسترد گردد.
 
بودجه تصویب شد
مجلس شورای ملی طی دو جلسه فوق‌العاده، که عصر روز پنجشنبه به مدت تقریبا شش ساعت تشکیل داد، لایحه بودجه سال ١٣٤٦ کل کشور را تصویب کرد و برای اظهار نظر به مجلس سنا فرستاد.
مجلس سنا نیز ساعت ۵ بعد از ظهر امروز جلسه علنی تشکیل می‌دهد تا ضمن اعلام وصول لایحه بودجه بررسی لایحه مالیات بر درآمد را آغاز نماید. لایحه بودجه از فردا در کمیسیون شماره ٤ (دارایی و بودجه) مجلس سنا مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
 
به موجب اصلاحات کمیسیون دارایی سنا در لایحه مالیات بر درآمد، مالیات اراضی تغییر کرد
۳۸ جلسه متوالی که بعضی روزها از ساعت ۹ تا ۷ بعد از ظهر طول کشید به ریاست آقای دکتر سجادی و با حضور نمایندگان دولت لایحه جدید مالیات بر در آمد را بررسی و با اصلاحاتی تصویب کرد.
مهم‌ترین اصلاح سنا مربوط به مالیات ارضی محدوده شهرهاست.
کمیسیون دارایی سنا در گزارش خود به امضای آقای دکتر کاظمی، مخبر کمیسیون، در مورد مالیات اراضی می‌گوید: کمیسیون چنین استنباط کرد که منظور پیشنهاددهنده این مالیات و تصویب‌کنندگان آن این بوده که از باقی گذاشتن اراضی بایر به صورت فعلی خودداری شود و صاحبان آن اراضی اقدام در ایجاد باغ و ساختمان نمایند. بدین منظور مهلت دوساله‌ای به صاحبان اراضی داده شد که در ایجاد باغ و ساختمان مناسب اقدام کنند و در صورت خودداری از این عمل مشمول مالیات اراضی گردند. بنابراین نرخ مالیات به شرح ذیل تغییر داده شد:
1. یک یا چند قطعه زمین تا دو میلیون ریال ارزش زمین نسبت به یک میلیون ریال معاف و نسبت به مازاد آن به نرخ صدى یک؛
2. یک یا چند قطعه زمین تا پنج‌میلیون ریال ارزش زمین نسبت به مازاد دومیلیون ریال صدی دو؛
3. یک یا چند قطعه زمین که ارزش آنها ده‌میلیون ریال است نسبت به مازاد پنج‌میلیون ریال صدی سه؛
4. یک یا چند قطعه زمین که ارزش آنها بیش از ده‌میلیون ریال است نسبت به مازاد ده‌میلیون ریال صدی چهار.
 
مذاکرات شاه و ایوب‌خان
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مذاکرات شاهنشاه آریامهر و پرزیدنت محمد ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، صبح امروز در شهر تاریخی لاهور ادامه یافت.
در این مذاکرات که مدت ۹۰ دقیقه به طول انجامید رهبران دو کشور مسائل مورد علاقه مشترک را مورد مطالعه قرار داده و سپس مسائل روز جهان و به‌ویژه خاورمیانه را بررسی نمودند.
خبرنگار سیاسی ما می‌نویسد: مسائل مربوط به افزایش همکاری‌های ایران و پاکستان به طور مستقیم و در چهارچوب سازمان همکاری‌های منطقه‌ای برای عمران که ترکیه نیز در آن عضویت دارد، آینده سنتو، روش کشورهای منطقه‌ای در برخورد با مسائل جهانی و روابط کشورهای مسلمان عرب و غیر عرب با یکدیگر از مهم‌ترین مسائل مورد بررسی شاهنشاه و رئیس‌جمهوری پاکستان بود.
 
دختر استالین از شوروی فرار کرد!
امروز اعلام شد که سوتلانا، دختر ٤٢ ساله استالین، از شوروی گریخته و روز جمعه پیش با یک هواپیمای دولتی آمریکایی رم را ترک گفته است.
قبلا یک مقام پلیس در فرودگاه رم گفته بود سوتلانا استالینا چند روز پیش از هند وارد رم شد و در رم، در مقر سفیر آمریکا مسکن گزیده، ولی این خبر تأیید نشده است.
در واشنگتن از دبیر مطبوعاتی کاخ سفید پرسیده شد که آیا سوتلانا در سفارت آمریکا در رم یا در جایی در ایالات متحده است، وى جواب داد من هیچ گونه اظهار نظری در این مورد نمی‌توانم بکنم.
با وجود این خودداری از اظهار نظر منابع مطلع می‌گویند سوتلانا استالین از طریق سفارت آمریکا در هند به غرب پناهنده شده است.
 
مالینوفسکی درگذشت
«خبرگزاری فرانسه» 10 مارس از مسکو گزارش داد: مارشال مالینوفسکی، وزیر دفاع اتحاد شوروی، به دنبال یک بیماری طولانی درگذشت.
در مسکو گفته می‌شود چند ماه قبل مارشال مالینوفسکی در بیمارستان مخصوص بیماران سرطانی بستری گردیده بود. هنوز مقامات رسمی شوروى مرگ مارشال مالینوفسکی را تأیید نکرده‌اند.
دیروز در مسکو گفته شد که حال عمومی وزیر دفاع اتحاد شوروی به طور ناگهانی وخیم گردید و در اولین ساعات شب درگذشت.
مارشال مالینوفسکی برای آخرین بار در ۱۱ سپتامبر ١٩٦٦ به هنگام رژه ارتش سرخ به مناسبت بیست‌وپنجمین سال نبرد مسکو در ملأ عام حاضر شد و بعد از آن دیگر کسی وی را ندید.
 
کنگره اندونزی تصمیم به خلع عنوان سوکارنو گرفت
«آسوشیتد پرس» از جاکارتا گزارش داد: یک کمیته مخصوص کنگره اندونزی امروز تصمیم گرفت که سوکارنو را از همه اختیارات خود از جمله عنوان ریاست‌جمهوری محروم نماید. در این کمیته چهار افسر عالی‌رتبه شرکت داشتند و تصمیم کنگره آنان در جلسه عمومی به بحث گذاشته خواهد شد تا به تصویب برسد.
در تصمیم این کمیته توصیه شده است که مهندس سوکارنو توسط مقامات قانونی به مناسبت شرکتش در کودتای نافرجام سال گذشته مورد بازپرسی قرار بگیرد.
نامه ژنرال سوهارتو ضمیمه این تصمیم‌نامه است که در آن جدا خواسته شده اقلا عنوان ریاست‌جمهوری را برای سوکارنو باقی بگذارند، اما کمیته در تصمیم‌نامه خود افزوده است که به سوکارنو باید جازه داده نشود که حتی در انتخابات شرکت نماید.
منابع مطلع می‌گویند در صورتی که تصمیم کمیته به تصویب کنگره برسد ژنرال سوهارتو به عنوان کفیل ریاست‌جمهوری همه مقامات را در دست خود خواهد گرفت. [1]
 
روزنامه اطلاعات، 20 اسفند 1345، صفحه 1 

پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 20 اسفند 1345، صص 1، 2، 21 و 24.
https://iichs.ir/vdcdx90x.yt0oz6a22y.html
iichs.ir/vdcdx90x.yt0oz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما