فرمان شاه درباره تشکیل شورای عالی تاج‌گذاری/ شاه و فرح در خوزستان/ نخست‌وزیر از دستگاه‌های دولتی انتقاد کرد!/ اشرف پهلوی: برادرم برنامه رضاشاه در کشف حجاب را تکمیل کرد!/ سفیر تازه ایران در بیروت/ رئیس کتابخانه ریاست‌جمهوری آمریکا در تهران/ قرارداد بازرگانی ایران و شوروی امضا می‌شود/ مطالعه ورزشی در سوئیس!/ سفیر انگلیس به جنوب رفت/ ٢٦ تبصره از بودجه کل کشور بررسی شد
8 اسفند 1345

فرمان شاه درباره تشکیل شورای عالی تاج‌گذاری

فرمان زیر از طرف محمدرضا پهلوی صادر شده است:  
به منظور اداره و برگزاری جشن تاج‌گذاری ما و علیاحضرت شهبانو فرح پهلوی، شورایی به نام شورای عالی تاج‌گذاری در دربار تشکیل می‌شود تا برنامه‌های لازم را تهیه و از تصویب ما بگذراند. نظر به اعتماد وشایستگی که به تیمسار سپهبد مرتضی یزدان‌پناه داریم مشارالیه را به ریاست این شورا تعیین و مقرر می‌داریم که دولت کمال مساعدت را نسبت به کارهای این شورا مبذول و تصمیمات شورا که به تصویب ما رسیده است به موقع اجرا بگذارد.
 
شاه و فرح در خوزستان
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 10 صبح امروز شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانوی ایران برای بازدید نقاط مختلف خوزستان با هواپیما عازم آبادان گردیدند.
در فرودگاه آقای هویدا، نخست‌‎وزیر، و چند تن از وزیران موکب ملوکانه را بدرقه نمودند. آقای دکتر منوچهر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت، و آقای اسدالله علم، وزیر دربار شاهنشاهی، در التزام رکاب اعلیحضرتین در این مسافرت خواهند بود.
در فرودگاه آقای نخست‌وزیر، اعضای کابینه و جمعی از شخصیت‌ها و امرای ارتش شاهنشاه و شهبانو را بدرقه کردند.
از ملتزمین رکاب، آقایان اسدالله علم، وزیر دربار شاهنشاهی، و دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت نفت ملی ایران، همراه اعلیحضرتین به خوزستان رفتند، درحالی‌که وزیران کشور و آب و برق، تیمسار ارتشبد عظیمی ژنرال آجودان شاهنشاه، آقای ابوالفتح آتابای، معاون وزارت دربار شاهنشاهی، تیمسار سرتیپ هاشمی‌نژاد فرمانده گارد و آقایان امیر سلیمانی و رستم بختیار با یک هواپیمای دیگر قبلا عازم شده بودند تا در مراسم استقبال از موکب مبارک همایونی در فرودگاه اهواز حضور داشته باشند.
 
نخست‌وزیر از دستگاه‌های دولتی انتقاد کرد!
نخست‌وزیر در مراسم افتتاح اولین دوره مدیریت شهرداری‌ها گفت: راه برای پیشرفت جوانان در دستگاه‌های دولتی باز است. این روحیه باید تقویت شود که کارمندان دولت قبول کنند حق با مردم است و مردم خوب می‌فهمند و درست قضاوت کنند. در سال 13٤٦ باید فعالیت ما صرف ساختن زیر بنای اجتماعی کشور شود.
در این مراسم ابتدا آقای عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، ضمن اشاره به اهمیت شهرها گفت: در مملکت ما که به رهبری شاهنشاه آریامهر برنامه‌های وسیعی برای توسعه اقتصادی کشور به مورد اجرا گذاشته شده است شهرها در آینده اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. در بیست سال آینده جمعیت شهرنشین مملکت ۷۵ درصد و جمعیت روستایی به ۲۵ درصد می‌رسد. اگر در نظر بگیریم ظرف بیست سال آینده جمعیت کشور به ٤٦ میلیون نفر بالغ گردد، باید گفت ۳۰ میلیون نفر از این جمعیت در شهرها زندگی خواهند کرد؛ بنابراین، امروز برای رفاه و آسایش بیست سال بعد این انبوه جمعیت باید فکر اساسی کرد.
سپس آقای نخست‌وزیر گفت: امروز در دستگاه‌های دولتی راه برای استخدام جوانان و فعالیت آنان باز است.
آقای نخست‌وزیر به نقش شهرها در زندگی مردم اشاره کرد و گفت: امروز سروکار مردم شهرنشین تماما با شهرداری‌هاست و چون این تماس دائمی است، باید قبول کرد که باطن مملکت در امور شهری است و نباید گفت شهرها ظاهر مملکت را نشان می‌دهند.
متأسفانه امروز کارها طوری است که اشخاصی که پشت میز نشسته‌اند خیال می‌کنند حرف آنها حجت است و مردم حق اظهار نظر ندارند درحالی‌که باید برای نظرات مردم اهمیت قائل شد.
من نمی‌دانم این میزها چیست که از پشت آنها هر کس می‌خواهد نظر خود را به مردم تحمیل کند. در سال 13٤٦ با اجرای برنامه‌هایی که در پیش است این اشکالات باید از بین برود.
اگر دیده باشید فروشگاه‌های خارجه شعارهایی نوشته‌اند که همیشه حق با مشتری است. فرض کنیم مردم مشتری‌های دستگاه‌‎های دولتی باشند، باید این روحیه به‌وجود آید که همیشه حق با مشتری، یعنی مردم، است؛ مثلا شخصی می‌خواهد گذرنامه برای مسافرت بگیرد، از او استشهاد محلی می‌خواهند رونوشت شناسنامه می‌خواهند، ضامن می‌خواهند. همه این مدارک آماده و تحویل می‌شود تا گذرنامه صادر گردد. چند سال بعد اگر همین شخص باز گذرنامه خواست، مجددا باید رونوشت شناسنامه تهیه کند، استشهاد فراهم آورد الى آخر... .
ملاحظه کنید که چطور گرفتاری برای مردم درست می‌شود. با رونوشت خواستن که نباید فکر درآمد دولت بود و درآمد را بالا برد.
 
اشرف پهلوی: برادرم برنامه رضاشاه در کشف حجاب را تکمیل کرد!
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی پیامی به مناسبت روز آزادی زنان [کشف حجاب] فرستادند.
امروز مصادف با روز 8 اسفند و سالروز آزادی زنان ایران است؛ به همین مناسبت از طرف جمعیت‌های زنان و سازمان زنان ایران دیروز و امروز مراسمی در تهران و شهرستان‌ها برگزار گردید.
ساعت 10 صبح امروز سرکار علیه خانم فریده دیبا، نیابت ریاست عالیه سازمان زنان ایران، یکی از مراکز راهنمایی اجتماعی سازمان زنان ایران را افتتاح کردند.
اشرف پهلوی، ریاست عالیه سازمان زنان ایران، نیز به مناسبت سالروز آزادی زنان پیامی فرستادند و طی آن اظهار داشتند: باردیگر روز فرخنده 8 اسفندماه فرا رسید؛ به طوری که می‌دانید نهال این نهضت عظیم اجتماعی متجاوز از سی سال قبل به دست توانای پدرم اعلیحضرت رضاشاه کبیر نشانده شد و در 8 اسفندماه ١٣٤١ با اعلام تساوی حقوق زن و مرد ایرانی به ابتکار و رهبری‌های خردمندانه برادر تاجدارم شاهنشاه آریامهر شکوفا گردید.
 
سفیر تازه ایران در بیروت
آقای دکتر منوچهر ظلی، کاردار سابق سفارت ایران در لندن، وارد تهران شد.
آقای دکتر ظلی، که به عنوان سفیر جدید ایران در بیروت تعیین شده است، گفت: فعلا چند روزی در تهران اقامت خواهد داشت تا اینکه دستور حرکت به سوی مأموریت جدید رسما به وی ابلاغ شود.
انتظار می‌رود سفیر جدید ایران در بیروت طی یکی دو هفته آینده به حضور شاه معرفی گردد.
با تبادل سفیر روابط دیپلماتیک ایران و لبنان، که از یک سال و نیم قبل، به دنبال احضار سفیران دو کشور به وسیله کاردار اداره می‌شد، مجددا به حالت عادی درمی‌آید.
 
رئیس کتابخانه ریاست‌جمهوری آمریکا در تهران
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای هنری دورمن، رئیس کتابخانه ریاست‌جمهوری آمریکا، شب گذشته با هواپیما وارد تهران شد.
این شخصیت فرهنگی و مطبوعاتی آمریکایی صبح امروز با وزیر اطلاعات و مدیر عامل کتابخانه پهلوی ملاقات کرد.
وی بعد از ظهر امروز به حضور وزیر خارجه ایران پذیرفته می‌شود و شام را میهمان آقای شجاع‌الدین شفا، رایزن فرهنگی دربار شاهنشاهی و مدیر عامل کتابخانه پهلوی، خواهد بود.
 
قرارداد بازرگانی ایران و شوروی امضا می‌شود
قرارداد بازرگانی ایران و شوروی روز پنجشنبه این هفته به وسیله وزیر اقتصاد و وزیر بازرگانی خارجی شوروی در وزارت اقتصاد به امضا خواهد رسید.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار اقتصادی ما گزارش می‌دهد که قرارداد بازرگانی ایران و شوروی برای اولین بار به مدت پنج سال منعقد می‌شود و حجم مبادله دو طرف به حدود ۵۵۰ میلیون دلار خواهد رسید.
یک مقام وزارت اقتصاد گفت: مذاکرات هیئت نمایندگی شوروی به ریاست آقای پاتولیچف، وزیر بازرگانی خارجی شوروی، با هیئت نمایندگی ایران، که ریاست آن را آقای دکتر تهرانی، معاون وزارت اقتصاد، به عهده داشت با موفقیت انجام گرفت.
بر اساس قرارداد جدید بازرگانی ایران و شوروی، حجم مبادله کالا بین دو کشور به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
 
مطالعه ورزشی در سوئیس!
سرکار سرهنگ مهندس مبین، رئیس تربیت بدنی آجودانی نیروهای مسلح شاهنشاهی که برای مطالعه ورزشی به سوئیس رفته بود، به تهران مراجعت نمود.
 
سفیر انگلیس به جنوب رفت
سر دنیس رایت، سفیر انگلستان در تهران، به اتفاق بانو رایت، دیروز با هواپیما به شیراز عزیمت نمود.
سفیر انگلستان در این مسافرت از بندر عباس و کرمان نیز دیدن خواهد کرد.
 
٢٦ تبصره از بودجه کل کشور بررسی شد
کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی عصر دیروز و صبح امروز تشکیل شد و ٢٦ تبصره از تبصره‌های بودجه سال ١٣٤٦ کل کشور را مورد بررسی قرار داد.
در کمیسیون بودجه که با حضور نمایندگان دولت تشکیل می‌گردد، بعضی از تبصره‌ها، غیر بودجه‌ای تشخیص داده شده و اتخاذ تصمیم نسبت به این نوع تبصره‌ها به بعد موکول گردیده است.
احتمال می‌رود که رسیدگی به بودجه کل کشور تا پایان این هفته در کمیسیون بودجه خاتمه پذیرد و گزارش آن بلافاصله طبع و توزیع شود و از هفته آینده در جلسات علنی مطرح گردد.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 8 اسفند 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 8 اسفند 1345، صص 1، 2، 17 و 20.  
https://iichs.ir/vdcaemnu.49ny015kk4.html
iichs.ir/vdcaemnu.49ny015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما