به اتهام قتل یک مأمور، هفت نفر در فارس تیرباران شدند!/ تلویزیون آموزشی با تدریس کتابِ «انقلاب سفید» شروع به کار کرد!/ وزیر امور خارجه طی پیامی به مناسبت سالگرد تشکیل سنتو: سنتو باید هماهنگ با زمان باشد/ به دستور وزیر بهداری، از روز 20 اسفند تا 20 فروردین پزشکان حق استفاده از مرخصی ندارند/ بهره اوراق قرضه دفاعی/ پرنس فیلیپ تهران را ترک گفت/ ملاقات وزیر بازرگانی شوروی با اقبال/ وزیر کشور: با تشکیل یک شرکت وابسته به شهرداری تهران محلات قدیمی تهران نوسازی می‌گردد/ کردهای عراق از آمریکا کمک می‌خواهند
6 اسفند 1345

به اتهام قتل یک مامور، هفت نفر در فارس تیرباران شدند!

جراید امروز کشور نوشتند: سحرگاه روز پنجشنبه هفت نفر نظامی و غیر نظامی در فیروزآباد فارس تیرباران شدند.
اداره روابط عمومی ستاد بزرگ ارتشتاران اعلام داشت: اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی در راه گسترش عدالت عمومی به منظور کوتاه کردن دست کسانی که به راه‌های مختلف آسایش همگانی را سلب نموده‌اند اقدام و به موازات مجازات خاطیان غیر نظامی خطاکاران نظامی را نیز مجازات می‌نماید و در نتیجه غیر نظامیان مشروحه به اتهام شرارت و زد و خورد مسلحانه با مأمورین ژاندارمری شیراز منتهى به قتل یک افسر به نام ستوان یکم سیاها تحت پیگرد دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی قرار گرفته و به موجب رأی صادره از دادگاه‌های زمان جنگ به اعدام محکوم گردیده‌اند.
 
تلویزیون آموزشی با تدریس کتابِ «انقلاب سفید» شروع به کار کرد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت ۱۱ صبح امروز شاهنشاه تلویزیون آموزشی وزارت آموزش و پرورش را در قسمت شمال عمارت مجلس شورای ملی افتتاح فرمودند.
در این مراسم ابتدا آقای دکتر هدایتی، وزیر آموزش و پرورش، گزارش مشروحى به عرض رساند و شاهنشاه آریامهر به استدعای وزیر آموزش و پرورش با فشار دادن تکمه‌هایی اجازه بهره‌برداری از تلویزیون آموزشی را صادر فرمودند و بلافاصله اولین درس تلویزیون که عبارت از تدریس کتاب «انقلاب سپید» به قلم شاهنشاه آریامهر بود به وسیله یکی از دبیران وزارت آموزش و پرورش آغاز گردید.
آن‌گاه درس طبیعی تشریح یک قلب و سپس درس فیزیک اجرا گردید.
 
وزیر امور خارجه طی پیامی به مناسبت سالگرد تشکیل سنتو: سنتو باید هماهنگ با زمان باشد
روز گذشته به مناسبت دوازدهمین سالگرد تشکیل سازمان پیمان مرکزی (سنتو) در آنکارا جشنی برپا شد. آقای دکتر خلعتبری، دبیر کل سنتو، به همین مناسبت پیامی فرستاد.
وزرای خارجه ایران، ترکیه، پاکستان، انگلیس و آمریکا نیز تلگرام‌های تبریکی به دبیر کل سنتو مخابره کردند.
آقای مهندس اردشیر زاهدی، وزیر خارجه ایران، طی پیام خود گفته است: جهانی که ما در آن زیست می‌کنیم دنیای بس متغیری است و پیمان‌های موجود تنها موقعی می‌توانند ضروریات دول عضو را درک کرده و نیازمندی‌های آنان را برآورند که خصوصیات زمان را کاملا درک کرده باشند.
اعتقاد اینجانب بر این است که هرگاه سازمان ما در تفسیر هدف‌های اساسی خود اوضاع و احوال خاص زمان را مورد توجه قرار دهد شالوده محکم‌تری برای همکاری مؤثر منطقه‌ای فراهم خواهد ساخت.
 
به دستور وزیر بهداری، از روز 20 اسفند تا 20 فروردین پزشکان حق استفاده از مرخصی ندارند
به دستور وزیر بهداری، پزشکان، پرستاران و کارکنان فنی بهداری‌های سراسر کشور، از 20 اسفند جاری تا 20 فروردین ١٣٤٦ حق استفاده از مرخصی نخواهند داشت.
سخنگوی وزارت بهداری امروز اعلام کرد که این دستور برای رفاه حال مسافران ایام نوروز گرفته شده و به دستور وزیر بهداری در تمام اوقات شبانه‌روز تعطیلات نوروز یک واحد فنى مرکب از پزشک، کارمند فنی و اداری و وسیله نقلیه، برای کمک به کسانی که احتیاج به خدمات پزشکی دارند در کلیه بهداری‌های کشور کشیک خواهند داد.
نشانی کامل پزشکان و کارکنان بهداری‌های کل در اختیار واحد کشیک خواهد بود تا در صورت نیاز دسترسی به آنها میسر باشد.
 
بهره اوراق قرضه دفاعی
صبح امروز آقای دکتر مجیدی، معاون نخست‌وزیر، و رئیس دفتر مرکزی بودجه درباره بودجه سال ١٣٤٦ توضیحاتی در اختیار نمایندگان مطبوعات گذارد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
در مورد اوراق قرضه دفاعی آقای دکتر مجیدی توضیح داد که در سال آینده فقط سیصدمیلیون تومان اوراق قرضه دفاعی عرضه خواهد شد و کوشش می‌شود با تعیین بهره مناسب این مقدار اوراق قرضه به فروش برسد.
بهای هر برگ اوراق قرضه و مدت آن متفاوت است و براساس مدت بهره نیز متفاوت خواهد بود.
از رئیس دفتر مرکزی بودجه سؤال شد که چرا بانک ملی در سال آینده بیش از صدمیلیون ریال سود کمتر به دولت می‌پردازد؟ آقای دکتر مجیدی در پاسخ این سؤال گفت: بانک ملی برای سال آینده برنامه‌هایی جهت تجهیز توسعه کار خود در دست دارد و شعب جدیدی در ایران و خارج دایر خواهد کرد که در نتیجه سود آن کمتر از سال جاری خواهد بود. نظیر همین امر در مورد بانک اعتبارات کشاورزی هم وجود دارد و بانک به علت کمک بیشتر به کشاورزی و زارعین در سال ١٣٤٦ وجهی به دولت نخواهد پرداخت.
 
پرنس فیلیپ تهران را ترک گفت
جراید امروز کشور نوشتند: ‌پرنس فیلیپ، همسر علیاحضرت ملکه انگلستان، صبح امروز تهران را به سوی کراچی ترک کرد.
دوک ادینبورو در مدت اقامت غیر رسمی پنج‌روزه خود در ایران به حضور شاهنشاه آریامهر شرفیاب شد؛ مدتی در مناطق دریای مازندران به شکار و استراحت پرداخت.
بعد از ظهر دیروز نیز پرنس فیلیپ و والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی از بازی چوگان دیدن نمودند.
 
ملاقات وزیر بازرگانی شوروی با اقبال
ساعت ٩:30 صبح امروز آقای پاتولیچف، وزیر بازرگانی خارجی اتحاد جماهیر شوروی، همراه آقای زایتسف، سفیر کبیر اتحاد جماهیر شوروی، و اعضای هیئت اقتصادی شوروی در ساختمان مرکزی شرکت ملی نفت حضور به هم رسانیده با آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، ملاقات نمودند.
این عده دیروز نیز با هواپیما به جنوب مسافرت کردند و پالایشگاه آبادان و تأسیسات صنعت نفت را در خارک مورد بازدید قرار دادند.
 
وزیر کشور: با تشکیل یک شرکت وابسته به شهرداری تهران محلات قدیمی تهران نوسازی می‌گردد
آقای عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، امروز درباره قانون جدید شهرداری‌ها و انتخابات انجمن شهر اطلاعاتی در اختیار روزنامه‌ها گذارد و اعلام کرد که در سال آینده برای نوسازی محلات قدیمی تهران یک شرکت بزرگف که با اصول بازرگانی اداره می‌شود، تشکیل خواهد گردید.
 
پست شهرداری
وزیر کشور گفت: در گذشته اشغال پست شهرداری هیچ گونه شرایط لازم نداشت. اشخاص رانده‌شده از مشاغل دیگر شهردار می‌شدند و این اشخاص به‌ناچار هم خود را صرف تأمین نظرات اشخاص می‌کردند که در شهردار شدن آنان دخالت داشتند. این وضع موجب دلسردی کسانی می‌شد که قصد خدمت در شهرداری‌ها را داشتند. در شهرداری‌ها مسئله‌ای که کمتر مطرح بوده، وظایف اصلی دستگاه و مسئولیت آن در مقابل مردم بوده است. با اجرای قانون جدید امید است شهرداران باصلاحیت خدمت مردم را به عهده گیرند.
 
کردهای عراق از آمریکا کمک می‌خواهند
دکتر محمدعلی عثمان، نماینده کردهای شمال عراق در واشنگتن گفت: جنگ خفته‌ای که بین دومیلیون کرد و دولت عراق جریان دارد پس از هشت ماه آتش‌بس متزلزل ممکن است به‌زودى به یک جنگ گرم تبدیل شود.
وی دولت عراق را متهم کرد که در نقشه‌های خود برای پایان دادن به این جنگ داخلی شش‌ساله کارشکنی می‌کند.
تعهدات البزاز، نخست‌وزیر وقت عراق، در برابر کردها به صورت کاغذ پاره‌ای درآمده است.
دکتر عثمان اعتبارنامه‌هایی به امضای ملامصطفی بارزانی، رهبر کردها، دارد که به او اختیار تام داده به نمایندگی از طرف کردها سخن بگوید.
دکتر عثمان گفت: وی برای آن به آمریکا آمده که به سازمان ملل خبر دهد جنگ شمال عراق هرگز عملا متوقف نشده است.
وی افزود که برای جلب کمک که به طور عمده دارو و غذا و لباس می‌باشد به آمریکا آمده است.
منابع مطلع گفتند که دکتر عثمان به وزارت خارجه آمریکا نیز مراجعه کرده است. [1]
 
روزنامه اطلاعات، 6 اسفند 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 6 اسفند 1345، صص 1، 3، 17، 19 و 20.
https://iichs.ir/vdchvmni.23nkqdftt2.html
iichs.ir/vdchvmni.23nkqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما