گزارش ساواک درباره تلاش اردشیر زاهدی برای تصدی پست نخست‌وزیری!/ پس از ورود هیئت‌های بلغارستان و شوروی به تهران، مذاکرات مهم اقتصادی دنبال می‌شود/ مراسم روز بین‌المللی جذام در حضور اشرف پهلوی!/ بنا به تصویب شورای وزیران سازمان همکاری منطقه‌ای، سه کارخانه با سرمایه مشترک تأسیس می‌شود/ «مبادلات تجارتی ایران و رومانی هشت برابر شده است»/ توضیح باشگاه خلبانی هواپیمایی کشوری ایران درباره آزمایش موشک‌های مدل/ درگذشت پروفسور ملکی/ دختران دانشجو آموزش نظامی می‌بینند/ ملاقات هیئت اقتصادی چکسلواکی با مدیر عامل سازمان برنامه/ یک آلمانی محکوم شد
9 بهمن 1345

گزارش ساواک درباره تلاش اردشیر زاهدی برای تصدی پست نخست‌وزیری!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 9 بهمن 1345 «منوچهر قیائی [1]که در ماجرای قیام ۲۸ مرداد سال ۳۲ یکی از کارگردانان آن برنامه بود، می‌گفت بعد از خاتمه انتخابات دوره آینده اردشیر زاهدی عهده‌دار مقام نخست‌وزیری[2] خواهد شد و کابینه‌‌ای را تشکیل خواهد داد که صد درصد مورد تأیید دول غربی است. با نزدیک شدن ایران به کشورهای کمونیستی بسیاری از رجال سیاسی غرب نظر موافق ندارند و اگر روش مخالفت‌‌آمیز آنها ادامه یابد در مقابل تحریکات ناصر در آب‌های جنوبی ایران از ایران کاملا جانبداری نخواهند نمود و شوروی‌ها هم چون با ناصر نظر موافقت دارند به جای تقویت از ایران برنامه‌های ناصر را مورد تأیید قرار خواهند داد.»
این سند به نقل از منوچهر قیائی می افزاید: برای نجات از این بن‌بست سیاسی که خواه ناخواه در سال‌های آینده برای ایران به وجود می‌آید باید ابتدا نظر دول غربی را نسبت به ایران جلب کنند تا در موقع لازم از قدرت آنان برای حفظ موقعیت ایران در مقابل تحریکات ناصر استفاده نمود.
قیائی می‌گفت اینکه امروز از غرب ایراد می‌گیرند که در جریان اختلاف بین پاکستان و هندوستان جانب پاکستان را رها کردند و از آن حمایت نکردند ارتباط به کار ایران ندارد و در ایران اگر کمک غرب نبود در جریان آذربایجان و سپس در زمان حکومت مصدق، صددرصد ایران در اختیار شوروی‌ها قرار گرفته بود.
اگر امروز بعضی از رجال سیاسی که در مواقع خطر (قضیه آذربایجان و ۲۸ مرداد سال ۳۲) جزء دانشجویان و دبیرستانی و یا دانشگاهی در ایران و یا خارج بوده و سن آن ها مقتضی درک آن روزهای خطرناک نبوده، در ایران مصدر کارند و یا در صف نمایندگان مجلس درآمده‌اند، نباید با مشورت این افراد بی‌تجربه که هرگز مانند رجال قدیم علاقه‌ای به استقلال و تمامیت مملکت ندارند پایه سیاست خارجی را پی‌ریزی کرد و به نام بی‌طرفی و یا مطالب تحریک‌آمیز دیگر موجبات رنجش رجال سیاسی غرب را فراهم ساخت.
این سند در ادامه تصریح می کند: نامبرده افزود با آمدن اردشیر زاهدی به ایران فعلا آن خلأ خطرناکی که به وجود آمده بود پر شده است و زاهدی از نظر اعتمادی که دول غربی به او دارند و علاقه ای که او و دوستانش از صمیم قلب به شاهنشاه دارند می‌توانند در صورت پیدایش هرگونه خطری از ناحیه حکومت مصر و حامیان او حمایت شدید دول غربی را نسبت به ایران جلب کند.
برای خنثی کردن خطر دشمن فقط تقویت ارتش کافی نیست بلکه از راه عاقلانه سیاسی باید رجال سیاسی بزرگ عالم را که مایلند ثبات سیاسی ایران حفظ شود وادار نمود در موقع لازم برای حفظ موقعیت فعلی ایران اقدام کنند و این کار از عهده کسانی ساخته است که مانند اردشیر زاهدی رنگ سیاسی خود را تحت هیچ شرایطی تغییر نداده اعتماد دیپلمات‌های غربی و رجال سیاسی ایران را جلب کرده باشند.[3]
 
پس از ورود هیئت‌های بلغارستان و شوروی به تهران، مذاکرات مهم اقتصادی دنبال می‌شود
هیئت اقتصادی چکسلواکی فردا تهران را ترک می گوید. این هیئت طی توقف خود با وزیر اقتصاد و چند تن از مقامات اقتصادی ملاقات و مذاکراتی انجام داد.
آقای کریچی نایب نخست وزیر چکسلواکی بعد از ظهر دیروز با آقای هویدا نخست وزیر نیز ملاقات کرد.
روز چهار شنبه این هفته، یک هیئت هفده نفره به ریاست نایب رئیس شورای وزیران بلغارستان وارد تهران می شود. اعضای این هیئت را چند تن از معاونان و مدیران کل وزارتخانه های بلغارستان تشکیل می دهند. هیئت مزبور ده روز در ایران توقف خواهد کرد و طی این مدت پیرامون توسعه بازرگانی، خرید نفت و همکاری های صنعتی با مقامات ایرانی بمذاکره می پردازد.
هیئت اقتصادی شوروی نیز به زودی وارد تهران می شود. ریاست هیئت شوروی را آقای «پاتولیچف» وزیر بازرگانی خارجی آن کشور به عهده دارد این هیئت مذاکراتی پیرامون توسعه روابط اقتصادی دو کشور انجام خواهد داد.
 
مراسم روز بین‌المللی جذام در حضور اشرف پهلوی!
جراید امروز کشور نوشتند: ساعت 4 بعد از ظهر دیروز و الاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی به مناسبت روز بین المللی جذام از پیس «مستاجر» در تالار بیست و پنج شهریور دیدن کردند.
در این مراسم سرکارخانم فریده دیبا و آقای تقی‌زاده و جمعی از شخصیت های مملکتی حضور داشتند.
ابتدا آقای دکتر خوشبین پیام علیا حضرت شهبانو را به مناسبت روز بین المللی جذام قرائت کرد سپس آقای دکتر راجی خیر مقدم گفت و پیس مستاجر نمایش داده شد.
 
بنا به تصویب شورای وزیران سازمان همکاری منطقه‌ای، سه کارخانه با سرمایه مشترک تأسیس می‌شود
آقای شریف‌الدین پیرزاده وزیر امور خارجه پاکستان پس از پایان جلسات شورای وزیران سازمان همکاری منطقه ای در بازگشت از ترکیه در مورد تصمیمات شورای وزیران گفت: در این جلسات سه طرح مشترک در مورد تأسیس کارخانه های آلومینیوم سازی، کارتن سازی و چاپ اسکناس به تصویب رسید.
وی افزود: در مورد خطوط هوایی، کشتی رانی و اتخاذ یک سیستم پرداخت مشترک مذاکراتی انجام شد و قرار است در جلسات اوایل تابستان آینده در پاکستان روی آن ها تصمیم نهایی اتخاذ گردد.
آقای غلام فاروق وزیر بازرگانی پاکستان در مراسم افتتاحیه شورای اتاق های مشترک بازرگانی و صنعت ایران و ترکیه و پاکستان گفت: ما باید با هم موسسات مشترک تاسیس کنیم و نمایشگاه هایی در سه کشور دائر نمائیم و بازرگانانمان از کشور های یکدیگر بازدید کنند.
آقای محمد خسرو شاهی رئیس شورای اتاق های بازرگانی و رئیس اتاق بازرگانی تهران طی بیاناتی  گفت: برای توسعه مبادله بین سه کشور باید موانع فعلی را از بین برد و تا موقعی که این موانع وجود دارد توسعه مبادله کالا به قدر کافی عملی نخواهد بود.
شورا در پایان جلسات خود اتخاذ فوری یک سیستم پرداخت و لغو تمام محدودیت ها را در مورد واردات و صادرات بین سه کشور درخواست کرد.
 
«مبادلات تجارتی ایران و رومانی هشت برابر شده است»
روزنامه های امروز کشور نوشتند: آقای گئورگی رادولسکو، معاون نخست وزیر رومانی شب گذشته اعلام کرد که حجم مبادلات بازرگانی ایران و رومانی در سال ١٩٦٦ به نسبت سال قبل بیش از هشت برابر افزایش یافته است.
این شخصیت رومانی که در یک مصاحبه مطبوعاتی صحبت می کرد همچنین افزود که ایران و رومانی درباره بسیاری از مسائل بین المللی دیدی مشابه و نظریاتی نزدیک به یکدیگر دارند.
در پاسخ به سوالات خبرنگاران آقای رادولسکو گفت: موضوع تعیین تاریخ تحویل نفت ایران به رومانی هم اکنون مورد مطالعه می باشد و در زمینه خرید نفت هیچ اشکالی وجود ندارد.
ایران و رومانی می توانند روابط خود را در تمام زمینه ها، به ویژه در مورد کشاورزی، نفت، برق، صنایع دیگر توسعه دهند و باید گفت مذاکراتی که در تهران انجام داده ام به من ثابت کرده است که آینده روابط ما از هر لحاظ کاملا روشن است.
در پاسخ به سؤالی مربوط به امکان امضا شدن قراردادهای تازه میان دو کشور آقای رادولسکو گفت: کمیسیون مختلط وزیران ایران و رومانی که در اردیبهشت ماه آینده در تهران تشکیل خواهد شد پیرامون تمام امکانات موجود جهت بسط همکاری های میان دو کشور مطالعات کافى به عمل خواهد آورد.
در مورد امکان آغاز همکاری بین تهران و بخارست در زمینه صنایع پتروشیمی، آقای رادولسکو گفت: تاکنون در این خصوص مذاکره ای نشده است، ولی چنین امکاناتی وجود دارد و برای این که احتمالا ایران و رومانی بتوانند در این رشته همکاری نمایند، باید یکدیگر را بیشتر بشناسند.
 
توضیح باشگاه خلبانی هواپیمایی کشوری ایران درباره آزمایش موشک‌های مدل
موشکهای مدل که به وسیله دانش آموزان عضو آموزشگاه هواپیمایی مدل ث باشگاه خلبانی هواپیمایی کشوری ایران مونتاژ و آزمایش می شود مانند پرواز دادن هواپیماهای مدل آموزشگاه مزبور صرفا به منظور بالا رفتن سطح اطلاعات عمومی مقدماتی جوانان و نونهالان کشور در زمینه فرهنک هوانوردی و پیشرفت های صنعت هوافضایی می باشد.
 
درگذشت پروفسور ملکی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: پروفسور عباس ملکی استاد دانشگاه تهران روز یکشنبه 2 بهمن ماه جاری در سن ٥٣ سالگی در پاریس درگذشت.
پروفسور ملکی از دانشکده پزشکی مونپلیه فرانسه موفق به اخذ دکترای پزشکی شد. وی مدتها سمت معاونت مرکز مبارزه با سرطان دانشکده پزشکی مونپلیه و دانشیاری دانشکده پزشکی پاریس را به عهده داشت و پس از ورود به ایران نیز به کار تحقیق و مطالعه پرداخت و به استادی دانشگاه تهران انتخاب گردید.
پروفسور ملکی تالیفات متعددی دارد. وی تا زمان وفات مقام استادی و ریاست قسمت رادیولوژی دانشکده پزشکی و ریاست بخش رادیو لوژی انستیتو سرطان را به عهده داشت.
پروفسور ملکی به دریافت نشان تاج مفتخر گردید و از فرانسه نشان بهداشت شوالیه دولژیون دونور و بزرگ ترین نشان علمی را گرفت و به عضویت آکادمی علوم نیویورک و استادی افتخاری دانشکده پزشکی مونپلیه رسید.
 
دختران دانشجو آموزش نظامی می‌بینند
دانشگاه تبریز اعلام کرد که از این پس دختران دانشجو نیز می توانند مانند پسران ضمن تحصیل یک دوره آموزش نظامی ببینند.
 
ملاقات هیئت اقتصادی چکسلواکی با مدیر عامل سازمان برنامه
ظهر امروز آقای ژوزف کریچی معاون نخست وزیر و وزیر صنایع سنگین چکسلواکی به اتفاق هیئت ۲۱ نفری مرکب از شخصیت ها و مقامات برجسته اقتصادی آن کشور در سازمان برنامه حضور یافت و با آقای مهندس اصفیا مدیر عامل سازمان مذاکراتی انجام داد.
در این ملاقات که مدت یک ساعت به طول انجامید، درباره توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور تبادل نظر شد.
 
یک آلمانی محکوم شد
شعبه ۲ ۱ دادگاه جنجه یک آلمانی به نام وارنر اشمیت را به اتهام قتل غیر عمد به ۳ ماه حبس محکوم کرد.
دادگاه این شخص را مسئول قتل یک کارگر ایرانی تشخیص داده است.
این کارگر که برای وارنر کار می کرد براثر برخورد با جراثقالی کشته شد. [4]
 
 اطلاعات، 9 بهمن 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . منوچهر قیائی فرزند عبدالله در سال ۱۳۰۲ در ساوه به دنیا آمد. از وی به عنوان یکی از کسانی که در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۲۲ نقش داشته نام برده شده است. او در سال ۱۳۳۸ که مسئولیت سازمان گوشت را به عهده داشته به علت سوء‌استفاده بازداشت و بر اثر وساطت بعضی از مقامات مملکتی آزاد شده بود. قیائی مدتی فرماندار تهران بوده و سپس مدیرکلی روابط عمومی وزارت کشور را به عهده داشته است. او همچنین عضو کمیته برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی نیز بوده است.
برگرفته از پرونده انفرادی ساواک
[2] . اسناد ساواک گویای آن است که اردشیر زاهدی سالیانی چند برای اجراز پست نخست‌وزیری شدیداً تلاش می‌کرد. به نظر می‌رسد رسیدن به این مناصب از آرزوهای اردشیر زاهدی بوده و او امید داشت با بند و بست با سیا خود را به صدارت برساند.
[3] . اردشیر زاهدی به روایت اسناد ساواک، ص 68.
[4] . اطلاعات، 9 بهمن 1345، صص 13، 14 و 16.
https://iichs.ir/vdciwwar.t1a5p2bcct.html
iichs.ir/vdciwwar.t1a5p2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما