کارگرانی که به عنوان سیاهی لشکر در جلسات حزبی شرکت می‌کردند!/ جدایی کاملِ دستگاه حاکمه حزب ایران نوین و مردم به روایت ساواک!/ دعوت وزیر دربار شاهنشاهی به مناسبت انتشار کتابِ شاه!/ مدیر کل بازرسی وزارت دربار شاهنشاهی/ اجلاسیه کمیته کارشناسان اقتصادی پیمان مرکزی/ «سازمان همکاری منطقه‌ای از سنتو مؤثرتر است»/ سفیر ایران در بغداد: ایران و عراق اکنون بهترین روابط را دارند!/ مؤسسه جرم‌شناسی تشکیل شد/ در فراکسیون پارلمانی حزب ایران نوین، لایحه دولت رد شد!/ عراق از روش سوریه درباره نفت خشمگین است/ اظهارات عارف
3 بهمن 1345

کارگرانی که به عنوان سیاهی لشکر در جلسات حزبی شرکت می‌کردند!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 3 بهمن 1345 «کریمی آشتیانی[1] عضو انجمن محلی کوی جوادیه و نازی آباد می گفت چند ماه قبل کارگردانان حزب ایران نوین با بعضی از دوستان ما که در انجمن‌های محلی نفوذ دارند تماس گرفته و به آنها وعده داده بودند اگر خود را به حزب مذکور وابسته نمایند موجبات انتخاب شدن آنها را در انجمن شهر فراهم خواهند ساخت».
این سند می افزاید «بعضی از افراد انجمن های محلی نیز به امید توفیق یافتن در انتخابات انجمن شهر وارد حزب ایران نوین شده در جلسات هفتگی و عمومی و برنامه های دیگر حزب شرکت کردند لکن بعدها که معلوم شد از انتخابات انجمن شهر خبری نیست و تاکنون از وجود آنان به صورت سیاهی لشکر استفاده می شده بسیاری از آنها در جلسات و اجتماعات حزبی شرکت نمی کنند.»[2]
 
جدایی کاملِ دستگاه حاکمه حزب ایران نوین و مردم به روایت ساواک!
در یک سند دیگر ساواک به همین تاریخ می خوانیم: «در حوزه های ایران نوین که به صورت هفته ای یک بار تشکیل می شود بیش از سه یا چهار نفر شرکت نمی کنند و از مجموع یک صد و دو حوزه حزبی فقط هفتاد حوزه جلسات خود را تشکیل می دهند ده تا پانزده نفر عضو این حوزه ها هم بیش از سه یا چهار نفر در جلسات شرکت نمی کنند.»
این سند می افزاید «به علت عدم حضور افراد عادی در جلسات حوزه ها دستگاه رهبری حزب هیچ گونه ارتباطی با مردم عادی ندارد و جدایی کاملی چه از نظر تشکیلاتی و چه از نظر اجتماعی بین دستگاه حاکمه حزب و مردم به وجود آمده است. چون این موضوع لطمه بزرگی به موقعیت حزبی وارد ساخته از تاریخ 19 /10 /45 کمیته تشکیلات چند نفر بازرس تعیین کرده است که مرتبا حوزه ها را بازرسی کنند و از راه تهدید غائبین را وادار نمایند در جلسات حاضر شوند».[3]
 
دعوت وزیر دربار شاهنشاهی به مناسبت انتشار کتابِ شاه!
به مناسبت انتشار کتاب «انقلاب سفید» شاهنشاه آریامهر از طرف آقای اسدالله علم وزیر دربار شاهنشاهی از هیئت دولت و نمایندگان مجلسین و سفرای خارجی و مطبوعات و خبرگزاری ها و رجال و دانشگاهیان دعوت شده است که عصر روز پنجشنبه ششم بهمن ماه که مصادف با «سالروز انقلاب سفید» است در ضیافتی در کتابخانه پهلوی حضور به هم رسانند.
اولین نسخه های این کتاب در همان روز به مدعوین اهدا خواهد شد.
 
مدیر کل بازرسی وزارت دربار شاهنشاهی
روزنامه های امروز نوشتند: آقای مهندس رضا قطبی که به فرمان شاهنشاه به سمت مدیر کل بازرسی وزارت دربار شاهنشاهی منصوب شده سرپرستی تلویزیون ملی ایران را نیز کما کان عهده دار خواهد بود.
 
اجلاسیه کمیته کارشناسان اقتصادی پیمان مرکزی
صبح امروز هیئت نمایندگی ایران برای شرکت در پانزدهمین اجلاسیه کمیته کارشناسان اقتصادی پیمان مرکزی به آنکارا عزیمت کرد.
آقای دکتر آزاد رئیس مرکز اتمی دانشگاه در این اجلاسیه ریاست هیئت نمایندگی ایران را عهده دار است.
 
«سازمان همکاری منطقه‌ای از سنتو مؤثرتر است»
وزیر خارجه ایران، در آنکارا طی مصاحبه ای از گذشته «سنتو» انتقاد کرد و اعلام داشت که «آنچه ما از سنتو انتظار داریم برآورده نشده است» مثلا در قبرس و کشمیر مشکلاتی برای کشورهای ترکیه و پاکستان پیش آمد که همکاران غربی پیمان سنتو دست مساعدت به طرف آن ها در از نکردند.
«آسوشیتد پرس» از آنکارا گزارش داد:  آقای اردشیر زاهدی که هنگام ورود به آنکارا، برای شرکت در شورای وزیران سازمان عمران منطقه ای مورد استقبال احسان صبری چاگلایانگیل، وزیر خارجه ترکیه قرار گرفت، درباره آینده سنتو گفت: ما هنوز معتقدیم که پیمان سنتو مانند گذشته می‌تواند کارهایی انجام دهد و این اقدامات در جهات اقتصادی و احتمالا نظامی می تواند مفید واقع شود.
وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه خود که در فرودگاه آنکارا انجام داد درباره سازمان عمران منطقه ای اظهار داشت: شرکت سه ملت برادر در پیمان همکاری منطقه ای، از نظر اقتصادی و برقراری صلح، از سازمان پیمان مرکزی (سنتو) موثرتر می باشد.
آقای اردشیر زاهدی درباره شرکت احتمالی کشورهای دیگر منطقه در این پیمان اظهار داشت: در این مورد بسیار امیدواریم.
احتمال می‌رود که افغانستان چهارمین عضو پیمان عمران منطقه ای باشد.
 
سفیر ایران در بغداد: ایران و عراق اکنون بهترین روابط را دارند!
سیدمهدی پیراسته سفیر ایران در بغداد امروز هنگام بازگشت به محل ماموریت خود اعلام کرد که مسافرت رئیس جمهوری عراق به ایران در موعد مقرر انجام خواهد گردید.
پیراسته همچنین اظهار داشت که روابط ایران و عراق در حال حاضر به سابقه علائق دیرین دو ملت در بهترین وضع ممکن است و گام هایی که از طرف رهبران دو ملت در این زمینه برداشته می شود آینده بهتری را نوید می دهد.
سفیر ایران در بغداد که برای تنظیم برنامه سفر آینده پرزیدنت عارف به تهران آمده بود هنگام مراجعت به بغداد از طرف آقای حسن الدجیلی سفیر عراق در ایران بدرقه شد.
 
مؤسسه جرم‌شناسی تشکیل شد
شورای مرکزی دانشگاه ها تشکیل موسسه تحقیقات علوم جزایی و جرم شناسی را تصویب کرد.
این موسسه وابسته به گروه حقوق جزایی دانشکده حقوق است و به جای کلاس جرم شناسی دانشکده حقوق تشکیل می گردد.
موسسه مزبور برای شناسایی علل پیدایش جرایم و پیدا کردن طریقه های موثر برای پیشگیری آنها تحقیق و مطالعه خواهد کرد.
 
در فراکسیون پارلمانی حزب ایران نوین، لایحه دولت رد شد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار پارلمانی ما گزارش می دهد که فراکسیون پارلمانی «حزب ایران نوین» (فراکسیون اکثریت) لایحه دولت را درباره تمدید مدت استخدام چهار کارشناس خارجی برای موسسه دخانیات رد کرده است.
معمول است که دولت حاضر که از حمایت فراکسیون پارلمانی حزب ایران نوین برخوردار است لوایح مورد نظر خود را قبل از تقدیم به مجلسین در فراکسیون پارلمانی حزب ایران نوین مطرح می کند و با نظرات اصلاحی اکثریت اعضای فراکسیون لوایح خود را تنقیح و سپس تقدیم یکی از مجلسین می نماید.
یک مقام مطلع در این باره گفت: نظر اعضای فراکسیون بر این بود که اولا کارشناس ایرانی در این زمینه وجود دارد و احتیاجی به استخدام کارشناس خارجی نیست دوم این که اگر هم احتیاج به کارشناس خارجی باشد بهتر است که دولت از وجود کارشناسان جوان و دارای تحصیلات امروزی استفاده کند چون چهار کارشناس فعلی در موسسه دخانیات از سال ۱۳۱۵ به استخدام دولت در آمده اند و حد متوسط سن آن ها شصت است لذا با تمدید مدت خدمت آنان موافقت نشد.
 
عراق از روش سوریه درباره نفت خشمگین است
«رویتر» از بیروت گزارش داد: روزنامه های عراق به شرکت نفت بین المللی و دولت سوریه راجع به حل اختلافات فیمابین که بحران اخیر را در خاورمیانه به وجود آورده است، اعلام خطر کردند.
این روزنامه ها از ناسازگاری سوریه در این زمینه بی نهایت خشمگین هستند.
روزنامه المنار به سوریه اخطار کرد که مسئله نفت با اعمال منطقه ای قابل حل نیست بلکه به یک طرح متحد عربی نیازمند است و ما امیدواریم که سوریه این حقیقت را به خوبی درک کند.
روزنامه الثوره که ارگان اتحادیه سوسیالیست عربی است نیز اعلام کرده که عراق بیش از اندازه صبر کرده است و دولت سوریه باید بداند که این بحران خسارت عظیمی به عراق وارد کرده است.
رادیو بغداد نیز مقالات روزنامه ها را مورد تفسیر قرار داد.
 
اظهارات عارف
عبدالرحمن عارف رئیس جمهوری عراق در این باره گفته است که از عدالت دور است که دولت عراق نفت خود را به جای این که از طریق لوله های بسته شده فعلی به مدیترانه برساند از طریق خلیج فارس لوله کشی کند نفت را به مدیترانه برساند.
ناجی طالب نخست وزیر عراق نیز روز ۸ ژانویه با این پیشنهاد مخالفت کرده بود. [4]
 
اطلاعات، 3 بهمن 1345، صفحه 15

پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . احمد کریمی آشتیانی فرزند علی در سال 1305 در آشتیان به دنیا آمد پس از تحصیلات دوره دبستان در آشتیان برای تحصیل علوم دینی به قم رفته و به مدت 7 سال به تحصیل علوم دینی اشتغال داشت وی در آخر سال 1328 از قم به تهران آمده و در حدود شش ماه در مسجد (مدرسه) مروی به تحصیل سپس در مدارس ملی مانند مدرسه جعفری شروع به تدریس نمود.
در سال 1330 در جوادیه دبستان ملی دیانت را تاسیس که امتیاز این دبستان بنام محمد خمسی پدر همسرش بوده در سال 1331 دبستان ملی دخترانه علوی و در سال 37 دبیرستان ملی دیانت واقع در جوادیه را تأسیس نمود. در سال 1341 امتیاز محضر رسمی شماره 441 را در جوادیه از ثبت اسناد اخذ و به کار محضرداری اشتغال ورزید.
از سال 1329 تا بعد از کودتای 28 مرداد به منزل آیت اله کاشانی رفت وآمد و مراوده داشته و در سال 1331 در حدود دو ماه مدیر داخلی روزنامه هفتگی روح آزاد که صاحب امتیاز آن ابراهیم حکمت بود را به عهده داشت. با عضویت در حزب ملیون در آن حزب مشغول به فعالیت شد.
از سال 1344 عضو «حزب ایران نوین» می گردد و با هیئت های اعزامی این حزب به شهرستان ها رفته و در تشکیل شعبات حزبی آن حزب را یاری کرد در 20 مهر 1347 از طرف حزب ایران نوین کاندید انجمن شهر گشته و انتخاب می گردد. وی عضو هیئت مدیره انجمن محلی جوادیه نیز می گردد.
در سال 1348 از طرف ساواک با عضویت وی در هیئت منصفه مطبوعات موافقت گردید.
در سال 1349 در پی جعل اسناد رسمی و استفاده از اسناد مجعول و معاملات معارض، کلاهبرداری و خیانت در امانت و صدور چک بی محل فراری می گردد که دستگیر و زندانی می شود. (رک: پرونده احمد کریمی آشتیانی در ساواک)
[2] . حزب ایران نوین به روایت اسناد ساواک، ج 2، ص 142.
[3] . همان، ص 143.
[4] . اطلاعات، 3 بهمن 1345، صص 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcf0td0.w6djmagiiw.html
iichs.ir/vdcf0td0.w6djmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما