سفر تفریحی خانواده سلطنتی به سوئیس!/ شرکت در کنفرانس منطقه‌ای خواربار جهانی/ دستور توقیف هشت تن از رؤسای بانک «اینترا»/ در وزارت امور خارجه، از آرام تجلیل شد!/ در یک حادثه اتومبیل در راه آغاجاری ـ اهواز، فرزند آیت‌الله بهبهانی کشته شد/ رئیس سپاه صلح آمریکا از ایران دیدن می‌کند
18 دی 1345

سفر تفریحی خانواده سلطنتی به سوئیس!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: نیم ساعت بعد از ظهر امروز والاحضرت رضا پهلوی، ولیعهد ایران، به اتفاق والاحضرت فرحناز پهلوی با هواپیمای جت شرکت ملی ایران عازم زوریخ شدند.
در فرودگاه مهرآباد والاحضرت شاهدخت فاطمه پهلوی، سرکار علیه بانو فریده دیبا، مادر گرامی شهبانو، و چند تن از اعضای خاندان سلطنت و همچنین آقای هویدا، نخست‌‎وزیر، و بانو و رؤسای دربار شاهنشاه حضور داشتند.
علیاحضرت شهبانو امروز از وین عازم زوریخ گردیدند و هنگام ورود والاحضرتین در فرودگاه زوریخ حضور خواهند یافت.
علیاحضرت شهبانو و والاحضرتین تا روز سه‌شنبه، که شاهنشاه آریامهر در وین معاینات پزشکی خواهند داشت، در زوریخ اقامت می‌فرمایند و روز سه‌شنبه پس‌فردا اعلیحضرت همایونی از وین به زوریخ تشریف‌فرما خواهند شد به اتفاق علیاحضرت و والاحضرتین به یکی از شهرهای سوئیس (سن موریس) برای استراحت و ورزش های زمستانی عزیمت خواهند فرمود و دو دو هفته در این نقطه اقامت می فرمایند.
 
در کلینیک پزشکی
«آسوشیتد پرس» از وین گزارش داد: شاهنشاه روز جمعه مجددا به مطب خصوصی پروفسور کارل فلینگر تشریف فرما شدند.
این ملاقات کوتاه بود و جنبه تشکر و قدردانی داشت.
شاهنشاه روز جمعه تحت معاینه دقیق پزشکی قرار گرفته بودند. علیاحضرت فرح، شهبانوی ایران، نیز در میان برف سنگینی که بر روی شهر وین فرو می ریخت، برای خرید به مغازه های ورزشی تشریف بردند.
شاهنشاه و شهبانو قصد دارند پس از اتمام معاینات پزشکی برای اسکی به کوه های آلپ تشریف فرما شوند.
 
شرکت در کنفرانس منطقه‌ای خواربار جهانی
آقایان دکتر ریاحی، دکتر بیات، مهندس ایرج سپه پور و مهندس باوندی نمایندگان وزارت کشاورزی از روز 4 بهمن ماه به مدت ده روز در کنفرانس منطقه ای سازمان خواربار و کشاورزی جهانی در خرطوم پایتخت سودان شرکت خواهند نمود.
این هیئت قبل از شرکت در کنفرانس مزبور در کنفرانسی که مربوط به نجات دنیا از گرسنگی خواهد بود نیز شر کت می کند.
 
دستور توقیف هشت تن از رؤسای بانک «اینترا»
دادستان لبنان دستور بازداشت هشت تن دیگر از رؤسای اینترا بانک را صادر کرد.
این هشت تن در دادگستری لبنان حاضر شده و گواهی پزشک را مبنی بر اینکه بیمار هستند برای دادستان فرستادند. دادستان لبنان یک کمیسیون پزشکی را مأمور رسیدگی به وضع سلامتی آنها کرده است.
 
در وزارت امور خارجه، از آرام تجلیل شد!
جراید امروز کشور نوشتند: دیروز به مناسبت تغییر مأموریت آقای آرام، وزیر سابق امور خارجه، و انتصاب آقای زاهدی به این پست، مراسمی در کاخ وزارت خارجه برپا شد و وزرای سابق و فعلی با همکاران خود تودیع و معارفه کردند.
آقای آرام، سفیر تازه ایران در لندن، در این مجلس از همکاری صمیمانه اعضای وزارت خارجه در خلال مدت تصدی خود ابراز امتنان کرده گفت: سعی من در این بود که در این زمان که انقلاب شاه و مردم چهره کشور را دگرگون کرده و به سوی ترقی و تعالی به سرعت پیش می‌برد ما هم در اجرای وظایف محوله فعالیت و کار خودمان را بر این اساس انقلابی قرار دهیم و منویات مقدس شاهانه را اجرا کنیم و تا حدی که امکان داشتم با کمک آقایان سعی به عمل آمد.
اکنون که به فرمان مطاع شاهانه شغل دیگری به من محول شده خواستم از همکاری های آقایان تشکر کرده همه را به خدا بسپارم و با تأثر از دوری دوستان خداحافظی کنم، ولی مسرت دارم که آقای اردشیر زاهدی به سمت وزیر امور خارجه تعیین شده اند و ایشان مستغنی از توصیف هستند و آقایان با شاه دوستی و میهن پرستی و طرز کار و جدیت و خدمات ایشان در مأموریت های مهمی که داشته اند آشنا هستند و رجای واثق دارم در مقام جدید هم توفیقات ارزنده حاصل خواهند نمود.
آقای اردشیر زاهدی با ابراز تشکر از بیانات آقای آرام و مسرت از دیدار همکاران اظهار امیدواری کرد که اولیا و کارمندان وزارت امور خارجه همان روش مستحسنی را که در زمان آقای آرام داشته اند تعقیب نمایند.
آقای زاهدی همچنین از مقام سیاسی و شخصیت آقای آرام و خدمات پرارزشی که در مدت وزارت خود انجام داده اند سخن گفت و افزود: من سال هاست که با ایشان دوستی و برادری دارم و برای ایشان کمال احترام را قائلم و در این موقع حساس که به فرمان شاهانه به مأموریت مهمی می روند چنان است که در اینجا هستند و انجام امور و مراجعات ایشان باید در کمال سرعت و دقت انجام شود و هیچ کاری به تأخیر نیفتد.
 
در یک حادثه اتومبیل در راه آغاجاری ـ اهواز، فرزند آیت‌الله بهبهانی کشته شد
جراید امروز کشور نوشتند: در یک حادثه شدید رانندگی که بعد از ظهر دیروز در جاده اهواز آغاجاری روی داد، حجت‌الاسلام سیدمحمدتقی مجتهدزاده، فرزند آیت‌الله حاج سیدعلی بهبهانی، و یک نفر دیگر به نام سیدمحمود احمدی فوت کردند.
حادثه هنگامی روی داد که آقایان حجت‌الاسلام حاج سیدعبدالله مجتهدزاده و حجت‌الاسلام سیدمحمدتقی مجتهدزاده فرزندان آیت‌الله حاج سیدعلی بهبهانی و یک نفر دیگر به نام حاج ابراهیم محمدزاده با اتومبیل سواری شماره ۳۶۵۵ به رانندگی سیدمحمود احمدی از بهبهان به اهواز می‌آمدند، ولی در نزدیکی آغاجاری اتومبیل آنها با یک تانکر تصادف کرد. در نتیجه راننده اتومبیل و حجت‌الاسلام سیدمحمدتقی مجتهدزاده فوت کردند و دو نفر دیگر مجروح شدند.
مجروحین در بیمارستان پارس اهواز بستری گردیدند و جنازه‌ها در حالی که عده زیادی از روحانیون و طبقات مختلف آن را تشییع می‌کردند در «علی بن فهریار» به خاک سپرده شد.
 
رئیس سپاه صلح آمریکا از ایران دیدن می‌کند
جک وان، رئیس سپاه صلح آمریکا، امروز برای یک دیدار سه‌روزه وارد ایران شد تا از برنامه‌های سپاه صلح آمریکا در ایران دیدن کند.
رئیس سپاه صلح آمریکا از فعالیت‌های سپاهیان صلح آمریکا در شهرهای تهران، همدان، اهواز و شیراز بازدید خواهد نمود.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 18 دی 1345، صفحه 1

پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 18 دی 1345، صص 1، 13، 15 و 16. 
https://iichs.ir/vdcaomnu.49ny615kk4.html
iichs.ir/vdcaomnu.49ny615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما