کتاب «شهریور 1320؛ اسرار حمله متفقین به ایران» منتشر شد

کتابی برای شناخت دقیق پهلوی اول و دوم

25 اوت 2021م برابر با 3 شهریور 1400، هشتادمین سالگرد حمله نیروهای مسلح روس و انگلیس به ایران با نام «عملیات رمز دیدار» است. اشغال ایران از سوی متفقین و پیامد آن، برکناری شاه وقت، آن‌طور که باید و شاید بررسی نشده است
کتابی برای شناخت دقیق پهلوی اول و دوم
پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ کتاب «شهریور 1320؛ اسرار حمله متفقین به ایران» به قلم محمدقلی مجد و با ترجمه علی‌اکبر رنجبر کرمانی در پانزده فصل توسط پژوهشکده تاریخ معاصر برای بار نخست در سال 1396 و برای دومین بار در سال 1398 منتشر شده است.
 
در مقدمه این کتاب آمده است: 25 اوت 2021م برابر با 3 شهریور 1400، هشتادمین سالگرد حمله نیروهای مسلح روس و انگلیس به ایران با نام «عملیات رمز دیدار» است. اشغال ایران از سوی متفقین و پیامد آن، برکناری شاه وقت و جایگزینی ولیعهد او، یکی از مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین رخدادهای تاریخ معاصر ایران است؛ و در عین حال آن‌طور که باید و شاید به آن پرداخته نشده است. تاریخ ایران در دوره پیش از ظهور رضاخان و برآمدن سلسله پهلوی در سال ۱۳۰۴ش، نسبتا به خوبی بررسی شده، اما تاریخ سال‌های پایانی حکومت رضاشاه و سقوط او و جانشینی فرزندش، محمدرضا پهلوی، عملا بدون بررسی دقیق باقی مانده و پرده از حقایق آن برداشته نشده است. ارزیابی درست و معنادار از رضاشاه و حکومت او، بدون مطالعه سال‌های پایانی سلطنت او و طرز سقوطش ممکن نیست؛ همچنین ارزیابی درست دوران محمدرضا پهلوی بدون مطالعه و بررسی رژیم رضاشاه و چگونگی آغاز سلطنت او امکان‌پذیر نیست. این کتاب اولین تاریخ دقیق و مستند از این وقایع به زبان انگلیسی است.
 
 
کتاب «شهریور 1320؛ اسرار حمله متفقین به ایران» در پانزده فصل نوشته شده و به مسائل گوناگون از جمله شرایط ایران در آستانه جنگ، اقدامات متفقین و جنگ هشتادساعته، نمایی از ایران مدرن در آستانه جنگ جهانی دوم، کشف حجاب و نوسازی شهری و کار اجباری، عملیات مشترک شوروی و بریتانیا، روابط ایران، روسیه، بریتانیا، و آلمان، دارایی‌ها و املاک رضاشاه و... پرداخته است.

 

برای تهیه کتاب «شهریور 1320؛ اسرار حمله متفقین به ایران» به سایت فروشگاه کتاب پژوهشکده تاریخ معاصر یا مراکز پخش کتاب‌های این پژوهشکده در تهران و شهرستان‌ها مراجعه فرمایید.
 
نشانی ما را در فضای مجازی ایتا، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید.
 
eitaa.com/iichs_ir
 
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
 
https://instagram.com/iichs.ir

  https://iichs.ir/vdcdjx0x.yt0zx6a22y.html
iichs.ir/vdcdjx0x.yt0zx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما