سیزدهمین مجله «کتاب ماه تاریخی» یادآور با عنوان «شهرآشوب» (بررسی تحولات سیاسی امنیتی سال 1360) توسط پژوهشکده تاریخ معاصر منتشر شد
روایت رئیس قوه قضاییه از نفوذی‌های منافقین/ اسلحه به روی انتخاب مردم
 
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، این شماره نشریه، که حاوی ده‌ها گفت‌وگو با شخصیت‌های معاصر و صدها عکس مستند و منتشرنشده است، به تحولات سیاسی، امنیتی تابستان 1360 می‌پردازد.
در سرمقاله نشریه آمده است: بحرانی‌ترین دهه اول انقلاب اسلامی را می‌توان در رویدادهای سال 1360 جست که در آن، گروه‌های سیاسی آن سال‌ها، ازجمله ملی‌گراها، ملی مذهبی‌ها و گروه‌های چپ، در عرصه انتخابات با همه هیاهوی تبلیغاتی، از انقلابیون شکست خوردند. مجاهدین خلق ناکام‌ترین گروه سیاسی آن سال‌ها بود که برای فرار از شکست 30 خرداد 1360، برای به‌دست گرفتن قدرت و حاکمیت، به جنگ مسلحانه و اقدامات امنیتی روی آورد.
ترورهای خونین سازمان مجاهدین خلق با انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت 72 تن از یاران وفادار انقلاب آغاز شد و با انفجار دفتر نخست‌وزیری در 8 شهریور 1360 ادامه و به مردم عادی تسری یافت. «نفوذ» و «ترور» سازمان در ارکان نهادهای انقلابی موجی از خشونت را در جامعه آفرید که نه تنها امنیت، بلکه تحولات سیاسی را دستخوش تغییرات اساسی کرد.
این مجله در پی واکاوی این مسئله بود که سازمان مجاهدین خلق چگونه در نهادهای امنیتی نفوذ کرد. درباره این موضوع با عزت‌شاهی (معاون کمیته انقلاب اسلامی)، احمدرضا کریمی (عضو سابق مجاهدین خلق)، سیدمهدی غنی (از مبارزان پیش از انقلاب)، صادق نوروزی (عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی)، اکبر خلیلیان (از بازماندگان انفجار هفت تیر)، عبدالله شهبازی، احمد مقدسی‌پور و قدرت‌الله قمشه‌ای مصاحبه شده و خاطرات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام ناطق نوری و محمد توسلی (دبیر کل نهضت آزادی) بیان گردیده است. در بخش دیگر در بررسی پرونده مسکوت انفجار دفتر نخست‌وزیری، گفت‌وگو با احمد سعادت (عضو کمیته ستاد ضد کودتا)، محمدمهدی کتیبه و محمدحسن سروالدین (بازمانده انفجار دفتر نخست‌وزیری)، حجت‌الاسلام احمد سالک (فرمانده وقت بسیج)، گفت‌وگوی منتشرنشده از حبیب‌الله عسگراولادی و همچنین گفت‌وگو با محمد عطریانفر، محمدحسین رجایی (برادر شهید رجایی)، حسن غفوری فرد (وزیر دولت شهید رجایی)، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، علی رضا اسلامی (معاون دادستان کل انقلاب) و گفت‌وگو با محمدحسین قدوسی (فرزند شهید قدوسی) درباره خاطرات تابستان داغ 1360 از جمله گفت‌وگوهایی است که در این مجله می‌توان مشاهده کرد.
تصویر روی جلد مجله شهرآشوب (سیزدهمین شماره نشریه کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور)


جهت تهیه سیزدهمین شماره از مجله کتاب ماه تاریخی «یادآور» با عنوان «شهرآشوب» (بررسی تحولات سیاسی امنیتی سال 1360) به سایت فروشگاه کتاب پژوهشکده تاریخ معاصر یا مراکز پخش کتاب‌های این پژوهشکده در تهران و شهرستان‌ها مراجعه فرمایید.
https://iichs.ir/vdcfjxd0.w6dxxagiiw.html
iichs.ir/vdcfjxd0.w6dxxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما