عضو حزب توده در الجزایر چه می‌کند؟!/کارخانه‌های ملی که توسط سازمان برنامه اداره خواهند شد!/قاچاق قند و شکر و سیگار در نوار مرزی/اختلاف نظر بین وزارت دارایی و اتاق بازرگانی/سفیر ایران در عراق به تهران می‌آید!/«ایران پنجاه‌میلیون از طریق پوست عایدی پیدا خواهد کرد»/وام 28 میلیون دلاری بانک بین‌المللی به ایران!/کارشناسان آمریکایی بودجه ایران را تنظیم خواهند کرد!/سفیر آمریکا در ایران برای یک ماه راهی واشنگتن شد!/«ایران نیازی به حضور در اتحادیه‌ای با محوریت عربستان ندارد»!/وزارت امور خارجه ایران به‌شدت پیگیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا!/«شهرداری تهران با قوانین چهل سال قبل نمی‌تواند کار کند»!
26 تیر 1343
عضو حزب توده در الجزایر چه می‌کند؟!
«تهران‌مصور» نوشت: گزارشی که از خارج کشور رسیده حاکی است که دکتر فریدون کشاورز، یکی از رهبران فراری حزب منحله توده، در الجزایر اقامت دارد و در یکی از مؤسسات پزشکی آن کشور کار می‌کند.
این نشریه در گزارش دیگری نوشت: در این هفته اطلاع حاصل شد که بین سران فراری حزب منحله توده دودستگی شدیدی بروز کرده و دسته طرفدار سیاست خروشچف طرفداران سیاست استالین را کنار زده‌اند.
طرفداران سیاست استالین و چین کمونیست عبارت‌اند از: آراداشس آوانسیان، رضا روستا، کامبخش و دکتر رادمنش و طرفداران سیاست خروشچف را احسان طبری، نوروزی، ایرج اسکندری و بزرگ علوی تشکیل می دهند.
وضع زندگانی سران فراری حزب توده اعم از طرفداران چین کمونیست و خروشچف بسیار بد است و شدیدا تحت نظر می‌باشند و در کشورهای مختلف اروپای شرقی زندگی می‌کنند.
 
کارخانه‌های ملی که توسط سازمان برنامه اداره خواهند شد!
«تهران‌مصور» نوشت: طبق قانون حمایت صنعتی، هر کارخانه ملی که مدیران آن قادر به اداره کارخانه نباشند و یا زیان بدهند توسط سازمان برنامه اداره خواهد شد.
به این جهت هفته گذشته یکی از کارخانه‌های اصفهان که مشمول این قانون می‌باشد تحت سرپرستی یک هیئت سه نفری مرکب از دکتر کاظم‌زاده، معاون سازمان برنامه، دکتر موحد، مشاور سازمان، و مهندس جناب قرار گرفت.
 
قاچاق قند و شکر و سیگار در نوار مرزی
«تهران‌مصور» نوشت: بر اثر اعلام آزادی معاملات در نوار مرزی، اخیرا عده‌ای سودجو و قاچاقچی با استفاده از شناسنامه‌های مردگان و شناسنامه‌های جعلی دیگر اقدام به خرید قند و شکر و سیگار قاچاق نموده‌اند که مقادیر زیادی از این کالاهای قاچاق به تهران حمل شده است.1
 
اختلاف نظر بین وزارت دارایی و اتاق بازرگانی
«سپید و سیاه» نوشت: به قرار اطلاع بین وزارت دارایی و اتاق بازرگانی بر سر تعیین اشل جدید مالیاتی اختلاف نظر پیدا شده است.
مقامات اتاق بازرگانی معتقدند لایحه جدید مالیاتی که از روی دقت کامل تهیه نشده به طور قطع دردی دوا نخواهد کرد و مالیات، آن طور که باید و شاید، وصول نخواهد شد و تنها راه چاره را تهیه لایحه مالیاتی با شرکت نمایندگان بازرگانان و اصناف دانسته است.2
 
سفیر ایران در عراق به تهران می‌آید!
«تهران‌مصور» نوشت: دکتر پیراسته، سفیر جدید ایران در عراق، تا 1 مردادماه به تهران خواهد آمد.
قرار بود وی دو هفته قبل به تهران بیاید، ولی از مرکز به مشارالیه دستور داده شد که مسافرت خود را به تأخیر اندازد. علت مسافرت وی به تهران عرض گزارش مذاکرات و ملاقات‌های خود با رهبران کشور عراق می‌باشد.3
در عین حال «سپید و سیاه» نوشت: به قرار اطلاع بر اثر مذاکرات دکتر پیراسته، سفیر ایران در عراق، روابط دو کشور رو به بهبودی گذاشته است.
از جمله دولت عراق به دو روزنامه عراقی که علیه ایران مطالبی منتشر می‌کردند اخطار کرده است که در صورت ادامه این روش توقیف خواهند شد.4
 
«ایران پنجاه‌میلیون از طریق پوست عایدی پیدا خواهد کرد»
«تهران‌مصور» نوشت: مطالعاتی که از طرف کارشناسان پوست به عمل آمده حاکی است که اگر محصول پوست ایران مناسب بازارهای خارجی تهیه و صادر گردد سالی پنجاه‌میلیون تومان بر درآمد ایران خواهد افزود.
به همین مناسبت از طرف وزارت اقتصاد اقدام شده است که در کشتارگاه‌ها عمل کشتار با پمپ باد انجام گیرد تا پوست به طور قالبی بیرون آید.
در حال حاضر در کشتارگاه‌های تهران و مشهد و تبریز پمپ‌های بادی الکتریکی کار گذاشته شده است. پوست چهارمین قلم صادرات ایران را تشکیل می‌دهد.
 
وام 28 میلیون دلاری بانک بین‌المللی به ایران!
«تهران‌مصور» نوشت: بانک بین‌المللی مبلغ 28 میلیون دلار دیگر برای اجرای برنامه‌های راهسازی به ایران وام خواهد داد.
برای این منظور در اواسط مردادماه هیئتی از کارشناسان بانک بین‌المللی به ایران خواهد آمد.
 
کارشناسان آمریکایی بودجه ایران را تنظیم خواهند کرد!
«تهران‌مصور» نوشت: برای تنظیم بودجه سال 1344 دولت از هم‌اکنون مشغول تهیه مقدمات امر شده و دو کارشناس آمریکایی بودجه به تهران آمده و در سازمان برنامه مشغول به کار شده‌اند. این دو کارشناس که بنگز و هامفیل نام دارند، مدت سه ماه در تهران اقامت می‌کنند.
 
سفیر آمریکا در ایران برای یک ماه راهی واشنگتن شد!
«تهران‌مصور» نوشت: به دنبال حوادث مهمی که طی دو هفته گذشته در تهران روی داد، اطلاع حاصل شد که هولمز، سفیر کبیرآمریکا در ایران، برای مدت یک ماه تهران را به عزم واشنگتن ترک گفت.
خبر مسافرت سفیر آمریکا از تهران هنوز رسما اعلام نشده و این خبر در بولتن یومیه اداره اطلاعات سفارت آمریکا نیز چاپ نگردیده است.
هولمز، که تا پایان سال جاری دوران خدمت سیاسی‌اش تمام می‌شود و به احتمال قوی بازنشسته می‌گردد، در دوران سفارتش سعی کرد که روابط ایران و آمریکا را مستحکم‌تر کند.
به نظر وی اکنون ایران و آمریکا دارای صمیمانه‌ترین رابطه هستند و آمریکا به طور همه‌جانبه از ایران طرفداری می‌کند.
 
«ایران نیازی به حضور در اتحادیه‌ای با محوریت عربستان ندارد»!
«تهران‌مصور» نوشت: از مکه خبر رسیده است که دولت عربستان سعودی درصدد است کنگره‌ای از سران همه کشورهای مسلمان جهان تشکیل دهد.
محافل سیاسی ایران از تشکیل چنین کنگره‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و اظهار می‌دارند بر فرض که چنین کنگره‌ای هم تشکیل شود، دولت ایران چون با دو کشور مسلمان ترکیه و پاکستان در پیمان‌های ناحیه‌ای شرکت دارد لزومی ندارد که در اتحادیه‌های جدیدی وارد شود.
 
وزارت امور خارجه ایران به‌شدت پیگیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا!
«تهران‌مصور» نوشت: وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه این هفته به دقت اخبار انتخابات کنوانسیون حزب جمهوری‌خواه را مورد بررسی قرار داد.
علاوه بر تلگراف‌ها و گزارش‌هایی که سفارت کبرای ایران در آمریکا و کنسولگری‌های ایران در آن کشور به وزارت امور خارجه فرستادند، اداره اطلاعات وزارت امور خارجه ایران اخبار چند خبرگزاری آمریکایی و اروپایی را نیز مستقیما از دستگاه‌های گیرنده تله تیپ گرفته و در اختیار مقامات مسئول قرار می‌دهد.
وزارت اطلاعات نیز اخبار همه خبرگزاری‌ها و بخش‌های فارسی رادیوهای جهان را در تمام مدت 24 ساعت شبانه‌روز می‌گیرد و در دو بولتن «عادی» و «محرمانه» منعکس می‌سازد. در بولتن‌های وزارت اطلاعات، تفسیرها و اخبار انتخابات آمریکا به دقت ترجمه و نقل می‌شود.5
 
«شهرداری تهران با قوانین چهل سال قبل نمی‌تواند کار کند»!
«سپید و سیاه» نوشت: به طور کلی معلوم شد شهرداری با قانون فعلی قادر به انجام کارهای مهم نخواهد شد؛ زیرا این قوانین که در سی، چهل سال قبل نوشته شده به هیچ وجه با وضع فعلی شهر بزرگ تهران تطبیق نمی‌کند و مواد ضد و نقیض قوانین موضوعه چون تارهای عنکبوت دست و پای متصدیان امر را بسته و شهرداری قادر نیست حتی یک کار مفید و مثبت را با سرعت انجام دهد.
به این جهت در نظر است تغییراتی در قانون شهرداری داده شود.6
 
رادمنش، آراداشس آوانسیان، فریدون کشاورز، رضا روستا، ایرج اسکندری، عبدالصمد کامبخش، بزرگ علوی
 
https://iichs.ir/vdcg3y9q.ak9w74prra.html
iichs.ir/vdcg3y9q.ak9w74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما