گزارش ساواک درباره اعلامیه آیت‌الله خمینی در انتقاد از حکم دادگاه اعضای نهضت آزادی!/کنفرانس عالی سران ایران، ترکیه و پاکستان تشکیل می‌شود/قرار مجرمیت شهردار سابق تهران صادر شد/270 دانشجوی ایرانی مقیم آمریکا به وطن بازگشتند!/افتتاح دفتر حزب ایران نوین در سنندج توسط نخست‌وزیر
20 تیر 1343
گزارش ساواک درباره اعلامیه آیت‌الله خمینی در انتقاد از حکم دادگاه اعضای نهضت آزادی!
در یک سند ساواک به تاریخ 20 تیر 1343 آمده است: «اعلامیه‌ای به امضای آیت‌الله خمینی در انتقاد از حکم دادگاه تجدیدنظر نظامی علیه سیدمحمود طالقانی و مهندس بازرگان انتشار یافته که طی آن به دولت اسرائیل نیز حملاتی به عمل آمده است. اعلامیه مورد بحث که فتوکپی آن به پیوست از عرض می‌گذرد تا روز جاری (20 /4 /43) در بین طبقات مختلف مردم تهران و قم مشاهده نشده و روز پنجشنبه (18 /4 /43) تنها یک نسخه از آن در مدرسه فیضیه قم به دیوار الصاق گردیده بوده است».
این سند می‌افزاید: «به قرار اطلاع در مورد انتشار این اعلامیه آیت‌الله خمینی اظهار داشته است که اعلامیه به امضای وی و آیت‌الله شریعتمداری باشد، لیکن شریعتمداری با صدور اعلامیه موافقت ننموده و اظهار داشته تلگرافی با سیدمحمود طالقانی همدردی خواهد کرد».
در این سند تصریح شده است: «به منظور شناسایی ناشرین اعلامیه و جلوگیری از انتشار آن اقدامات مقتضی در جریان است که نتیجه متعاقبا به عرض خواهد رسید».1
 
کنفرانس عالی سران ایران، ترکیه و پاکستان تشکیل می‌شود
گزارش‌های خبرگزاری‌ها و رادیوهای خارجی حاکی است که سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان در حدود 20 و 23 ژوئیه (29 تیر و 1 مردادماه) یک کنفرانس عالی سران در استانبول تشکیل می‌دهند.
در این کنفرانس که قرار است شاه ایران و رؤسای جمهوری ترکیه و پاکستان شرکت کنند، مسئله ایجاد «حداکثر همکاری» بین سه کشور مذکور مطرح خواهد شد.
از هم‌اکنون فعالیت‌هایی برای تهیه مقدمات این کنفرانس جریان دارد. شب گذشته ایوب‌خان در ضیافت شامی که از طرف کمیسر عالی پاکستان در لندن تشکیل شده بود مذاکراتی با سفرای کبار ایران و ترکیه به عمل آورد.
 
قرار مجرمیت شهردار سابق تهران صادر شد
امروز کسب اطلاع شد که بازپرس دیوان کیفر پس از هشت ماه رسیدگی به پرونده اتهامی احمد نفیسی، شهردار سابق تهران، و عده‌ای از مقاطعه‌کاران آسفالت خیابان‌های تهران و فروشندگان اراضی رباط کریم، قرار مجرمیت احمد نفیسی، شهردار سابق، را صادر کرده است.
اتهام آقای نفیسی شرکت در کلاهبرداری و تدلیس نسبت به مبلغ در حدود 140 میلیون ریال می‌باشد.
 
270 دانشجوی ایرانی مقیم آمریکا به وطن بازگشتند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: 270 نفر دانشجوی دکتر، مهندس ساختمان، آرشیتکت، دندان‌پزشک، مهندس کشاورزی، مهندس مکانیک، مهندس برق و تلویزیون، علوم اجتماعی، دکوراسیون و زیبایی، زمین‌شناسی، نفت و روزنامه‌نگاری که در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا تحصیل می‌کردند با دو پروازی که به وسیله شرکت ملی هواپیمایی ایران ترتیب داده شده بود برای دیدار خانواده‌های خود به تهران وارد شدند.
 
افتتاح دفتر حزب ایران نوین در سنندج توسط نخست‌وزیر
صبح امروز حسنعلی منصور، نخست‌وزیر و دبیر کل حزب ایران نوین، به اتفاق دکتر عاملی، وزیر دادگستری و رئیس شورای مرکزی این حزب، و چند تن از آقایان نمایندگان مجلس شورای ملی برای افتتاح شعبه حزب ایران نوین در کردستان عازم سنندج شدند.
منصور در فرودگاه و در پاسخ به خیرمقدم استاندار اظهار داشت: از اینکه برای اولین‌بار به ایالتی که دارای اصیل‌ترین نژاد ایرانی است سفر کرده‌ام بسیار خوشوقتم. امیدوارم در آینده نزدیک وضع زندگی مردم این منطقه بر اثر توجه رهبر عالی‌قدر ایران پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نماید.
دولت نیز از هر نظر توجه مخصوصی به عمران و آبادی و رفاه مردم کردستان خواهد داشت.2
 
روزنامه اطلاعات، 20 تیر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcfe1dy.w6dmvagiiw.html
iichs.ir/vdcfe1dy.w6dmvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما