ناراحتی شدید داماد شاه از انتشار یک مقاله انتقادی در نشریه «بامشاد»!/نگرانی ساواک از سخنرانی آیت‌الله مطهری در مراسم عزاداری حسینی!/کسب تکلیف ساواک برای نفی بلد همیشگی آیات قمی و میلانی از مشهد!/کسب تکلیف ساواک برای نفی بلد همیشگی آیات قمی و میلانی از مشهد!/تیمسار نصیری: تهران دچار کمی خیابان است و اکثریت مردم به قوانین احترام نمی‌گذارند!/سازمان اتاق بازرگانی تهران منحل می‌شود/امضای قرارداد دریافت وام جدید از آمریکا!
10 خرداد 1343
ناراحتی شدید داماد شاه از انتشار یک مقاله انتقادی در نشریه «بامشاد»!
مهرداد پهلبد،1 رئیس هنرهای زیبای کشور، طی نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور نسبت به انتشار یک یادداشت در نشریه «بامشاد» اعتراض کرده و خواستار جلوگیری از انتشار چنین مقالاتی شد!
در این نامه آمده است: همان طوری که استحضار دارند نمایشگاه دو سالانه (بی ینال) تهران، که هر دو سال یک بار به دست مبارک علیاحضرت فرح پهلوی شهبانوی ایران افتتاح می‌یابد، از اقدامات فرهنگی و هنری بسیار مفید و مؤثری است که از نظر معرفی ایران و حیثیت فرهنگی کشور در خارجه حائز کمال اهمیت می‌باشد و برندگان جوایز بی ینال امسال نیز به همین علت جداگانه افتخار شرفیابی به پیشگاه علیاحضرت شهبانوی ایران را یافتند و مورد تشویق قرار گرفتند.
این نامه می‌افزاید: طبیعی است که متأسفانه چنین اقداماتی در میان هنرمندانی که موفق به دریافت جایزه نمی‌شوند ایجاد ناراحتی و حسادت‌هایی می‌کند که منجر به انتشار مقاله‌هایی نظیر مقاله ضمیمه می‌گردد. اما از آنجا که این قبیل مقاله‌های غرض‌آلود که سرتاپا بی‌اساس به نظر می‌رسد ممکن است جنبه تخطئه و خرابکاری در مورد یک اقدام فرهنگی مفید کشور که موجب تقویت غرور ملی است پیدا کند و باعث دلسردی عوامل وطن‌پرست گردد.
در پایان این نامه آمده است: خواهشمند است مقرر فرمایند به هر ترتیبی که صلاح می‌دانند تذکر لازم به مسئولان روزنامه مذکور برای جلوگیری از درج این قبیل مطالب غرض‌آلود و خلاف مصالح کشور داده شود.2
 
نگرانی ساواک از سخنرانی آیت‌الله مطهری در مراسم عزاداری حسینی!
در یک سند ساواک به تاریخ 10 خرداد 1343 آمده است: «فعالیت طرفداران نهضت آزادی این روزها به مناسبت ایام سوگواری همچنان محسوس بوده و قسمت اعظم این فعالیت‌ها در کانون مهندسین است که همه‌ساله کانون مهندسین در ایام سوگواری خصوصا روزهای تاسوعا و عاشورا مجلس خاصی داشتند و آقایان سیدمحمود طالقانی و مهندس بازرگان در آن مجلس سخنرانی می‎‌کردند. امسال نیز تلاش برای برگزاری این مجلس سوگواری در روزهای مذکور ادامه دارد. ظاهرا یکی از سخنرانان این جلسه آقای مطهری واعظ است و سخنرانان دیگر آن هنوز معلوم نشده اما ظاهرا خود مهندسین خواهند بود».
این سند می‌افزاید: «ضمنا در این جلسه قرار است تحت عنوان قیام حسینی و نتایج ظلم و ستم مطالبی گفت‌وگو شود. این جلسه در خیابان امیریه کوچه جنب مسجد مهدیه خواهد بو.د آنچه محسوس است طرفداران نهضت آزادی در این روزها به مناسبت ایام سوگواری بر تلاش خود جهت تحریک افکار عمومی علیه محکومیت آقایان سران نهضت آزادی و عدم رضایت علیه دستگاه افزوده‌اند».3
 
کسب تکلیف ساواک برای نفی بلد همیشگی آیات قمی و میلانی از مشهد!
در یک سند ساواک به تاریخ 10 خرداد 1343 آمده است: محترما اطلاع واصله از مشهد حاکی است در کمیسیون امنیتی که در تاریخ 5 /3 /43 با حضور سپهبد عزیزی، استاندار و نماینده ساواک مشهد، پیرامون اخذ تصمیم درباره آیات الله قمی و میلانی تشکیل شده استاندار و ساواک محل تصمیم گرفته‌اند نظر به روش حاد و اظهارات تند و خلاف مصالح آیت‌الله قمی در ایام عاشورا و سایر اقداماتی که آیت‌الله قمی و میلانی در گذشته معمول داشته و قصد دارند در آینده نیز در موقعیت‌های مناسب مجددا اعمال سابق و خلاف رویه خود را پیگیری و دنبال نمایند در اواخر خردادماه سال جاری، که موقعیت مناسب‌تر است، دو نفر روحانیون مورد بحث از مشهد طرد گردند و به طورکلی نفی بلد شوند؛ به نحوی که امکان برگشت مجدد آنان به مشهد منتفی گردد.
این سند می‌افزاید: با توجه به اینکه این تصمیم مورد تأیید استاندار می‌باشد در کمیسیون مورد بحث پیشنهاد شده است در صورت تصویب نامبردگان در اواخر خردادماه دستگیر و به مرکز اعزام گردند تا تکلیف بعدی آنان روشن شود.4
 
«آمریکا، انگلیس و شوروی مرزهای خاورمیانه را تضمین می‌کنند»!
به موجب طرحی که ویلسون، رهبر حزب کارگر انگلیس، به خروشچف در مسکو ارائه می‌کند تضمین مرزهای فعلی کشورهای خاورمیانه از طرف آمریکا، انگلیس و شوروی باید تعهد شود.
خاورمیانه از صحنه جنگ سرد برکنار می‌گردد و ورود سلاح اتمی بدان ممنوع می‌شود.
روابط کشورهای تولیدکننده نفت خاورمیانه و کشورهای مصرف‌کننده بر اساس روابط عادلانه باید توافق شود.
 
تیمسار نصیری: تهران دچار کمی خیابان است و اکثریت مردم به قوانین احترام نمی‌گذارند!
ساعت 8 صبح امروز در دفتر کار تیمسار سپهبد نصیری، رئیس شهربانی کل کشور، یک جلسه مصاحبه مطبوعاتی تشکیل یافت.
نصیری در این جلسه مطبوعاتی اظهار داشت: تهران دچار کمی خیابان است، اغلب رانندگان و عابرین مقررات را رعایت نکرده و به قوانین احترام نمی‌گذارند و بسیاری از حوادث ناشی از این است.
 
سازمان اتاق بازرگانی تهران منحل می‌شود
امروز علی‌اکبر خسروشاهی، سخنگوی اتاق بازرگانی، گفت: ظرف دو روز آینده سازمان اداری فعلی اتاق بازرگانی منحل و سازمان جدید مشغول کار خواهد شد.
در سازمان جدید کارشناسان اقتصادی و اداری امور اتاق بازرگانی را به عهده خواهند گرفت. کارمندانی که در حال حاضر در اتاق بازرگانی سابقه خدمت دارند سابقه آنان بازخرید می‌شود و کوشش می‌شود ضمن آنکه حقوق حقه آنان پرداخت گردد در سازمان‌ها و بنگاه‌های ملی برای آنان کار تهیه شود.
 
امضای قرارداد دریافت وام جدید از آمریکا!
ساعت 10 صبح امروز قرارداد اخذ وامی به مبلغ 7 میلیون و 840 هزار دلار برای ساختمان راه آهن شرفخانه ـ قطور در استان آذربایجان بین مهندس اصفیا، مدیر عامل سازمان برنامه، و جولیوس هولمز، سفیر کبیر آمریکا، امضا شد.
وام مزبور به مصرف تأمین هزینه‌های ارزی کالاها و خدمات مربوط به ساختمان هشتاد کیلومتر از راه آهن ایران و ترکیه خواهد رسید.
مدت پرداخت وام 35 سال و نرخ بهره آن 3/5 درصد در سال و بازپرداخت اولین قسط پنج سال پس از شروع استفاده از وام خواهد بود.
دولت ترکیه نیز با اخذ یک وام از دولت آمریکا راه آهن ترکیه را تا مرز ایران ادامه خواهد داد و به‌زودی راه آهن سراسری ایران و ترکیه آماده بهره‌برداری خواهد شد.5
 
روزنامه اطلاعات، 10 خرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcdkj0f.yt0fn6a22y.html
iichs.ir/vdcdkj0f.yt0fn6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما