آخرین خبرها از حمله به کوبا/پیام شاه به مناسبت افتتاح چهارمین کنگره باشگاه‌های لاینز/آیین‌نامه اصلاحات ارضی تقدیم مجلس می‌شود/گربه برق تهران را قطع کرد!/مذاکره با هیئت اقتصادی فرانسوی درباره طرح ذوب آهن!/اسدالله علم: دانشگاه پهلوی مانند یک شاخه از دانشگاه پنسیلوانیا شناخته خواهد شد!/موافقت‌نامه بازرگانی ایران و شوروی برای سه سال امضا می‌شود/قدردانی سفیر آمریکا از هیئت مستشاری این کشور در ایران!/منصور از دبیرستان زرتشتی‌ها که در آن تحصیل کرده بود دیدن کرد/ نخست‌وزیر: اینجا مکانی است که روح مرا پرورش داد!/محاکمه دانشجویان ایرانی در آلمان مجددا از سرگرفته شد/زلزله شدید در مشهد و اردبیل
26 اردیبهشت 1343
آخرین خبرها از حمله به کوبا
روزنامه‌ها امروز نوشتند: «طی یک ملاقات ناگهانی که شب گذشته بین اوتانت و فدرونکو، رئیس هیئت نمایندگی شوروی در سازمان ملل، انجام شد شوروی به حمله بر ضد کوبا اعتراض کرد».
کوبا اعلام کرد: حمله به این کشور توسط سیا سازمان داده شده است.
دیشب گزارش رسید که عناصر ضد کاسترو حملات تازه‌ای به کوبا کرده‌اند.
دولت آمریکا اعلام کرد که در حمله اخیر به کوبا به هیچ وجه مداخله‌ای نداشته است.
«ستاره سرخ» نوشت: کندی را برای آن کشتند که به کوبا حمله نکرد.1
 
پیام شاه به مناسبت افتتاح چهارمین کنگره باشگاه‌های لاینز
با پیام شاه عصر روز پنجشنبه چهارمین کنگره باشگاه‌های «لاینز ایران» در بابلسر گشایش یافت.
هنگام افتتاح کنگره، آقایان مهندس شریف‎امامی، رئیس مجلس سنا، حسین علاء، رئیس شورای عالی مناطق، و بیش از پانصد تن از رؤسای نواحی و حوزه‌های تابع و اعضای باشگاه‌های لاینز بین‌المللی شهرستان‌های مختلف حضور داشتند.
در آغاز جلسه دکتر بابک، استاندار مازندران، به شرکت‌کنندگان خوشامد گفت و سپس پیام شاه به وسیله مهندس شریف‌امامی خوانده شد.
در این پیام آمده است: در این موقع که چهارمین کنگره سالانه منطقه 354 لاینز بین‌المللی تشکیل می‌شود، مراتب رضامندی خاطر خویش را از خدمات اجتماعی و مجاهدتی که باشگاه‌های لاینز برای تمشیت احوال و تأمین رفاه و بهبود وضع زندگی مردم انجام داده و همچنین از کمک‌هایی که نیکوکاران ایران به جهات مختلف به این سازمان نموده‌اند ابراز می‌داریم.
هدف مقدسی که امروز لاینز بین‌المللی دنبال می‌کند همواره مورد احترام و توجه این سرزمین بوده است و در میان گنجینه فناناپذیر ثروت بی‌زوال ادب و فرهنگ ایران به خوبی می‌بینیم که دانشمندان و حکما و فلاسفه و شعرا و متفکرین ما چه کوشش‌ها در ترویج و تبلیغ این هدف‌ها به کار برده‌اند. به این جهت کشور باستانی ایران برای اشاعه و پرورش اصول عالیه بشردوستی و تعاون اجتماعی که لاینز بین‌المللی نماینده آن است همواره مستعد و آماده بوده است.
رجاء واثق داریم که با بسط فعالیت‌های باشگاه‌های لاینز در ایران هر روز گام‌های مؤثری در وصول بدین هدف که ضامن تعمیم و بهبود وضع اجتماعی مردم است برداشته شود و برای رهروان این طریق و پیروان این فکر توفیق خدمت کامل حاصل گردد.2
 
آیین‌نامه اصلاحات ارضی تقدیم مجلس می‌شود
آیین‌نامه اصلاحات ارضی فردا به وسیله وزیر کشاورزی تقدیم مجلس شورای ملی می‌شود.
امشب رسیدگی به لوایح اصلاحات ارضی و مالیاتی در هیئت دولت به پایان می‌رسد.
 
گربه برق تهران را قطع کرد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: برای دومین بار در سه سال اخیر گربه برق تهران را قطع کرد!
مجلس شورای ملی بر اثر قطع برق تعطیل شد و برق کاخ سعدآباد نیز قطع گردید.
مدیر کل برق گفت: مهندس مسئول کابل‌های قطع‌شده برکنار گردید.
قطع برق در همه دنیا هست، ولی در تهران این امر خارج از اندازه به وقوع می‌پیوندد.
 
مذاکره با هیئت اقتصادی فرانسوی درباره طرح ذوب آهن!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: با ورود هیئت اقتصادی فرانسه به ایران طرح ذوب آهن و طرح پتروشیمی در مذاکرات نمایندگان اعزامی فرانسه و نمایندگان ایران بررسی می‌شود.
کمیسیون مشترک ایران و فرانسه طرح‌هایی که برای اجرای آنها از اعتبار سیصدمیلیون فرانک فرانسه استفاده خواهد شد، بررسی می‌نماید و تصویب می‌کند.
 
اسدالله علم: دانشگاه پهلوی مانند یک شاخه از دانشگاه پنسیلوانیا شناخته خواهد شد!
اسدالله علم، رئیس دانشگاه پهلوی شیراز، طی مصاحبه‌ای گفت: دانشگاه پهلوی تحت ریاست عالیه اعلیحضرت همایون شاهنشاه و بنا به تصویب هیئت امنا در تاریخ خردادماه 1341 در شهر شیراز تأسیس شد و کلیه مؤسسات دانشگاه قدیم شیراز به دانشگاه پهلوی منتقل گردید.
دانشگاه پهلوی با اسلوب مترقی‌ترین دانشگاه‌های آمریکا (دانشگاه پنسیلوانیا نمونه گرفته‌شده) برنامه تحصیلی خود را آغاز کرد.
این دانشگاه جوانان کشور را طوری تربیت می‌کند که برای خدمت به شاهنشاه و کشور افرادی دانشمند، مطلع و ورزیده و مفید بار آیند و بتوانند جای خود را در اجتماع مترقی مطابق با پیشرفت‌های جهانی باز کنند.
مطمئن هستیم که در آتیه نزدیک این دانشگاه مانند یک شاخه از دانشگاه پنسیلوانیا در دنیا شناخته می‌شود.
 
موافقت‌نامه بازرگانی ایران و شوروی برای سه سال امضا می‌شود
روزنامه‌ها امروز نوشتند: موافقتنامه بازرگانی ایران و شوروی برای مدت سه سال در این هفته امضا می‌شود.
مذاکرات ایران و شوروی در مورد موافقت‌نامه مبادلات بازرگانی بین دو کشور تا پایان این هفته خاتمه می‌یابد و برای اولین‌بار لیست کالاهای متبادله بین دو کشور برای مدت سه سال امضا خواهد شد.
در موافقت‌نامه جدید صادرات برنج ایران به شوروی از بیست‌هزار تن به چهل‌هزار تن خواهد رسید.
 
قدردانی سفیر آمریکا از هیئت مستشاری این کشور در ایران!
امروز جولیوس هولمز، سفیر کبیر آمریکا در ایران، به مناسبت روز ارتش آمریکا، پیام تبریکی خطاب به افسران و افراد هیئت نظامی آمریکا فرستاد.
در این پیام سفیر کبیر آمریکا از خدمات هیئت مستشاری آمریکا در ایران قدردانی کرد.
ژنرال اکهارت، فرمانده هیئت مستشاری نظامی آمریکا در ایران، نیز به همین مناسبت از رادیو هیئت مستشاری نظامی در تهران نطقی ایراد کرد.3
 
منصور از دبیرستان زرتشتی‌ها که در آن تحصیل کرده بود دیدن کرد/ نخست‌وزیر: اینجا مکانی است که روح مرا پرورش داد!
بعد از ظهر روز پنجشنبه از طرف رئیس دبیرستان فیروز بهرام، به مناسبت انتصاب حسنعلی منصور به نخست‌وزیری، که از شاگردان سابق این دبیرستان بود، مجلس جشنی در محل دبیرستان ترتیب داده شده بود.
در این مراسم سناتور رستم گیو ضمن تشکر از حضور نخست‌وزیر درباره اقدامات انجمن زرتشتیان در تأسیس مؤسسات فرهنگی از جمله: تأسیس دبستان جمشید جم، دبستان گیو، دبستان استاد خدا بخش، دبستان پورداود، دبستان دولت نامداران، دبیرستان فیروز بهرام، دبیرستان انوشیروان دادگر و کودکستان رستم آبادیان به تفصیل سخن گفت و اظهار داشت: در این مدت در آموزشگاه‌های زرتشتیان متجاوز از 5100 نفر دختر و 5500 نفر پسر ایرانی فارغ‌التحصیل شدند که امروز اکثرا شامل مقامات عالیه مانند نخست‌وزیری و وزارت و معاونت وزارت و دیگر کارهای بزرگ کشوری و لشکری هستند.
در این موقع تقدیرنامه‌های چند تن از دبیران توسط نخست‌وزیر به آنان تسلیم گردید و منصور اظهار داشت: امروز یکی از روزهای بسیار گران‌بها و پرارزش زندگانی من است؛ زیرا امروز من به خانه‌ای باز گشته‌ام که دوازده سال در آن تحصیل می‌کرده‌ام. اینجا مکانی است که روح مرا برای خدمت‌گزاری به ملت ایران و به شاهنشاه بزرگ ایران پرورش داد.4 در این مکان شعار گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک را به ما آموختند ما این شعار را آویزه گوش خود کردیم؛ زیرا این بهترین شعاری است که می‌تواند جوانان مملکت را برای داشتن یک زندگی انسانی تربیت کند.5
 
محاکمه دانشجویان ایرانی در آلمان مجددا از سرگرفته شد
بر اساس گزارش یونایتدپرس محاکمه سه نفر دانشجوی ایرانی که در آلمان به تحصیل پزشکی اشتغال دارند و اولین خارجیانی هستند که به به خطر انداختن امنیت آلمان متهم شده‌اند امروز بار دیگر در یک دادگاه کلن از سر گرفته شد.
دانشجویان مزدور عبارت‌اند از: «ناظمی ایرادی» ۳۲ ساله، هوشنگ حمزاوی عابدی 34 ساله، منوچهر بوذری ۳۳ ساله که در ژوئن سال 1962 به شش تا نُه ماه زندان محکوم شدند.
اتهام این عده رهبری یک سازمان سیاسی بود که علیه قانون اساسی توطئه می‌کرده و در نتیجه کشور را به مخاطره می‌انداخته است. دادگاه عالی آلمان دستور داده است محاکمه این عده تجدید شود؛ زیرا به نظر نمی‌رسد که فعالیت‌های دانشجویان مزبور به عنوان عوامل حزب کمونیست غیر قانونی توده ایران در آلمان امنیت آن کشور را به مخاطره اندازد.
ادعانامه حاکی است که این سه نفر سازمانی تشکیل داده و کوشیده‌اند دویست دانشجوی ایرانی را علیه نظم موجود ایران و آلمان تحریک کنند و در عین حال با مرکز حزب توده در لایپزیک در آلمان شرقی تماس داشته‌اند.
 
زلزله شدید در مشهد و اردبیل
دو ساعت بعد از نیمه‌شب گذشته زلزله شدیدی شهر مشهد را به‌شدت تکان داد.
بر اثر صدای مهیب و وقوع زلزله اهالی از خواب بیدار شده و متوحشانه به کوچه و خیابان‌ها ریختند و تا صبح در خیابان‌ها و کوچه‌ها به‌سر بردند. خوشبختانه این زلزله مهیب خسارات و تلفاتی وارد نیاورد.
ساعت ۱۰ و ۱۲ دقیقه پریشب نیز زلزله شدیدی در اردبیل حادث شد و اهالی سراسیمه خانه‌ها را ترک کرده و به کوچه و خیابان ریختند، ولی تلفاتی نداشت.6
 
روزنامه اطلاعات، 26 اردیبهشت 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcdnj0f.yt0fk6a22y.html
iichs.ir/vdcdnj0f.yt0fk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما