«مختصات تقریب‌اندیشی از منظر زنده‌یاد آیت‌الله محمدعلی تسخیری» در گفت‌وشنود با حجت‌الاسلام سیدهاشم موسوی؛

نفوذ کلام او، از جذابیت اندیشه‌اش نشئت می‌گرفت

حجت‌الاسلام سیدهاشم موسوی از اعضای حزب وحدت مسلمین پاکستان و امام جمعه شهر کویته است. وی در گفت‌وشنودی که پیش روی دارید، به تحلیل مختصات اندیشگی و عملی زنده‌یاد آیت‌الله محمدعلی تسخیری پرداخته است. امید آنکه علاقه‌مندان را مفید و مقبول آید
نفوذ کلام او، از جذابیت اندیشه‌اش نشئت می‌گرفت

پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ 
از نظر شما، مختصات اندیشگی و عملی زنده‌یاد آیت‌الله محمدعلی تسخیری کدام‌اند؟
بسم الله الرحمن الرحیم. از نظر مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی تسخیری(رضوان‌الله تعالی علیه)، عالم واقعی کسی است که برای وحدت و تقریب مذاهب اسلامی تلاش کند و دست کم نسبت به آن بی‌تفاوت نباشد. این نشان از دغدغه و دلسوزی آن عالم والامقام، برای سرنوشت اسلام و مسلمانان دارد. دلیل نفوذ کلام آن بزرگوار نیز، تلاش برای تحقق این آرمان مهم بود؛ زیرا وحدت عناصر مشترک‌العقیده در دین، شعاری زیبا و گیراست که هر انسان موحدی را جذب می‌کند. به‌ویژه در دوره‌ ما که اسلام دشمنان قسم‌خورده فراوانی دارد، این امر ضرورتی انکارناپذیر می‌نماید و کسی که این موضوع مهم و حیاتی را درک نکند، حتی اگر علم و دانش زیادی داشته باشد، علمش بیهوده است و حتی می‌تواند مضر باشد!
آیت‌الله تسخیری از یاران دیرین حضرت امام خمینی(رضوان‌الله تعالی علیه) بود که حقیقتا به شکل شبانه‌روزی، در راستای تحقق اهداف انقلاب و نظام اسلامی تلاش می‌کرد؛ زیرا یکی از اهداف مهم امام، وحدت امت اسلامی بود. همان‌طور که اشاره کردم، آن بزرگوار نفوذ کلام زیادی داشت که ناشی از تلاش ایشان برای ایجاد تقریب مذاهب اسلامی بود؛ لذا عمده مخاطبان را جذب می‌کرد. علاوه بر این، ایشان با فقه پیامبر(ص) آشنا و همواره زبانش به قرآن و معارف اهل بیت(ع) گویا بود.
 
سیدهاشم موسوی

ما از سال‌های گذشته تاکنون، شاهد برخی رفتارهای سلبی با علمای تقریب‌اندیش بوده‌ایم. به نظر شما علت این امر چیست؟
دلیل آن واضح است؛ چون تقریب به نفع دشمنان اسلام نیست و منافع آنها را به خطر می‌اندازد؛ به همین دلیل تلاش می‌کنند تا کسانی را که عامل ایجاد خشونت و نفاق هستند تقویت کنند و در مقابل افراد علاقه‌مند به وحدت مذاهب مختلف اسلامی را تضعیف نمایند تا به اهداف شوم خود برسند. امتیاز مرحوم آیت‌الله تسخیری این بود که مجتهدی با حساسیت‌های بالا بود و با درک و تفکری عمیق، مشکلات را درک می‌کرد و با فعالیت در سطح بین‌المللی، پیام تقریب را به گوش دنیا رساند، که نشان از اندیشه والا، قدرت اجتهاد و عظمت فکری او داشت. ایشان مجتهدی زمان آگاه، دارای احاطه به علوم قرآنی و علوم عقلی و نقلی بود. زحمات ایشان در زمینه تقریب مذاهب و اتحاد مسلمانان، از سایر تلاش‌هایش برجسته‌تر است و مسلمانان باید به‌طور عام و علما باید به‌طور خاص، ایشان را الگو قرار بدهند و برای یکپارچگی مسلمانان و تقریب مذاهب بکوشند.
https://iichs.ir/vdccexqi.2bqpx8laa2.html
iichs.ir/vdccexqi.2bqpx8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما