«آیت‌الله العظمی سیدعبدالله شیرازی و اهتمام هم‌زمان به علم و جهاد» در گفت‌وشنود با زنده‌یاد آیت‌الله علی‌اصغر معصومی شاهرودی؛

او در اعتراض به حزب بعث، از عراق هجرت کرد

زنده‌یاد آیت‌الله علی‌اصغر معصومی شاهرودی از تحصیل‌کردگان فرهیخته حوزه علمیه نجف و شاگردان زنده‌یاد آیت‌الله العظمی سیدعبدالله شیرازی بود. وی در گفت‌وشنود پی‌آمده، شمه‌ای از خاطرات خویش از سیره فردی و اجتماعی آن بزرگ را بیان داشته است. امید آنکه مفید و مقبول آید
او در اعتراض به حزب بعث، از عراق هجرت کرد

پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛
تحلیل شما از تاریخچه مبارزات زنده‌یاد آیت‌الله العظمی سیدعبدالله شیرازی، در برابر بعثی‌ها در عراق و پهلوی‌ها در ایران چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم. مبارزات مرحوم آیت‌الله العظمی شیرازی علیه رژیم‌های استبدادی و وابسته حاکم بر عراق و ایران، کاملا شاخص و برجسته بود. در عراق زمانی که عمر حکومت نوری سعید، عبدالله و فیصل به سر رسید، بعثی‌ها بر سر کار آمدند. آنها تلاش می‌کردند عربیت را به رخ اسلام بکشند! در آن شرایط آیت‌الله شیرازی اعلامیه مهمی علیه حزب بعث دادند و در آن اشاره کردند: «شما عرب‌ها از عقب‌مانده‌ترین اقوام دنیا بودید که به برکت اسلام، این همه مقام و ارزش پیدا کردید. این پیامبر اکرم(ص) بودند که شما را به این عزت و کرامت رساندند و حالا خجالت نمی‌کشید که با عنوان العروبه و الاسلام کتاب و مقاله نوشته و عربیت را بر اسلام ترجیح می‌دهید؟...». در پی صدور این اعلامیه، حزب ملعون بعث تصمیم گرفت ایشان را از نجف بیرون کند، که علما و مخصوصا مرحوم بحرالعلوم دخالت کردند و اجازه این کار را ندادند. البته ایشان خودشان، بعدها به نشانه اعتراض عراق را ترک کردند. به‌هرحال روحیه مبارزه‌جویانه و دین‌خواهانه آیت‌الله العظمی شیرازی، همواره ایشان را در معرض خطر قرار می‌داد. ایشان با آنکه از علمای برجسته نجف و صاحب رساله عملیه بودند، هرگز در برابر ظلم و تعدی و نادیده گرفتن احکام اسلام سکوت نمی‌کردند و همین، آن بزرگوار را از بسیاری متفاوت می‌ساخت.
در ایران هم سابقه مجاهدات آیت‌الله شیرازی، به دوران رضاخان و قیام مسجد گوهرشاد باز می‌گشت. ایشان در پی مشارکت در آن اعتراض بزرگ، مدتی دستگیر شدند و به زندان افتادند و سپس ناگزیر از بازگشت به عراق شدند. وقتی هم که پس از حدود چهار دهه، مجددا به ایران مهاجرت کردند و در مشهد ساکن شدند، درب بیت ایشان همواره به روی انقلابیون باز بود و آنان هم منزل ایشان را ترک نمی‌کردند و آنجا را مرکز و پایگاه خود می‌دانستند. بدنه مردم هم به آیت‌الله شیرازی مراجعات فراوانی داشتند و سؤالات خود را از ایشان می‌پرسیدند و آن بزرگوار هم با نهایت صبر و حوصله، پاسخ می‌دادند.
 
آیت‌الله علی‌اصغر معصومی شاهرودی

چه ویژگی‌هایی در شخصیت آیت‌الله العظمی شیرازی، برای شما جذاب می‌نمودند؟
از عرایضم در پاسخ به سؤال قبلی، مشخص شد که آیت‌الله العظمی شیرازی فوق‌العاده شجاع بودند و از کسی کمترین ترسی نداشتند. این خصلت ایشان برای بسیاری از فضلا و مردم مبارز، جاذبه داشت و شاید بتوان به آن، به عنوان برجسته‌ترین خصلتشان اشاره کرد. علاوه بر این، آن بزرگوار تقوا و زهد عجیبی داشت. در تواضع هم، آیتی به‌شمار می‌رفت و انگار نه انگار که یک عالم و مرجع بزرگ است! بی‌نهایت خاضع و خود کوچک‌بین بود. من خودم شاهد بودم که ایشان می‌رفت و برای خانه خود نان می‌خرید، درحالی‌که معمولا در بیوت مراجع تقلید، چنین چیزی معمول نیست. ایشان در چنان مراتب بالایی از اخلاق سیر می‌کرد که قابل توصیف نیست.
https://iichs.ir/vdcb89b5.rhba0piuur.html
iichs.ir/vdcb89b5.rhba0piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما