عباس علی‌بخشی در کتاب خود، که برگزیده بخش مستندنگاری و اسناد و پژوهش‌‎های اسنادی در سومین دوره جایزه کتاب انقلاب اسلامی شد، زندگی طلبه‌ای را به تصویر کشیده است که در نهایت به ترور روی آورد
 
جهل مقدس کتابی است به قلم عباس علی‌بخشی که به بررسی زندگی و زمانه اکبر گودرزی (رهبر گروه فرقان) با تکیه بر اسناد اختصاص یافته است. این کتاب در دو بخش، بخش اول مدخل پژوهشی و بخش دوم اسناد و ضمائم، در 980 صفحه به همّت مؤسسه فرهنگی و هنری انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال 1400 به زیور طبع آراسته شده است. مدخل پژوهشی این کتاب در چهار فصل تبویب و تدوین شده است.
 
تصویر روی جلد کتاب جهل مقدس
 
در فصل اول کتاب با عنوان «تحصیل و تشکیل»، زندگی، تحصیلات و مطالعات اکبر گودرزی و در نهایت تشکیل گروه فرقان به دست وی بررسی شده است. «امکانات و اقدامات» عنوانی است که نویسنده برای فصل دوم این اثر برگزیده است. در این فصل نویسنده به چگونگی عضویابی، ساختار تشکیلاتی، امکانات مالی و تدارکاتی گروه فرقان اشاره و سپس ترورهای موفق و ناموفق این گروه را بر اساس زمان انجام این عملیات‌ها و نیز شیوه‌های آن بررسی کرده است.
 
اکبر گودرزی، رهبر گروه فرقان، ساعتی پس از دستگیریاکبر گودرزی، رهبر گروه فرقان، ساعتی پس از دستگیری
 
فصل سوم از بخش اول کتاب با عنوان «شناسایی و محاکمه» به روند شناسایی اکبر گودرزی و اعضای گروه فرقان، دستگیری و چگونگی بازجویی از آنها اختصاص یافته است. امکانات آموزشی و رفاهی در زندان و نحوه بحث و گفت‌وگو با فرقانی‌ها توسط افراد مختلف نیز در این فصل توضیح داده و سپس وضعیت کیفری اعضای گروه فرقان در دو جدول جداگانه همراه وضعیت کلی آنها در ابعاد مختلف درج شده است.
فصل چهارم با نام «اندیشه و شخصیت» اختصاص به اکبر گودرزی دارد. در این فصل ابتدا‌ تفکر و دیدگاه گودرزی از زوایای مختلف تحلیل شده، سپس آثار و نوشته‌ها و تفاسیر وی از قرآن بررسی گردیده است. در پایان این فصل ویژگی‌های شخصیتی گودرزی براساس خاطرات و روایات افرادی که مستقیما با او در تعامل بوده‌اند، بررسی و عوامل تأثیرگذار بر شکل‌گیری شخصیت وی تبیین شده است. در انتهای بخش اول، جهت آشنایی بیشتر مخاطب با اندیشه و دیدگاه اکبر گودرزی و سطح فکری سایر اعضای گروه، متن کامل محاکمه علنی گودرزی، جلسه پرسش و پاسخ وی با تعدادی از اعضای خانواده‌های ترورشده و همچنین جلسه پرسش و پاسخی که در زندان اوین بین اعضای گروه فرقان برگزار و ضبط شده، در پیوست‌ها قرار گرفته است.
 
دو تن از اعضای گروه فرقان پس از دستگیریدو تن از اعضای گروه فرقان پس از دستگیری
 
بخش دوم کتاب جهل مقدس، اسناد و ضمایم این اثر را شامل می‌شود. در این بخش نویسنده اسناد مرتبط با اکبر گودرزی را که متن بازجویی‌های وی، کیفرخواست، حکم دادگاه و برخی دیگر از اسناد مهم همچون حکم قضات، دیدگاه برخی اعضای فرقان، عفو و تخفیف یا آزادی برخی از زندانیان این گروه را در بر می‌گیرد، آورده است. افزون بر آن، در ادامه این بخش نویسنده کوشیده است بیانیه‌ها، دیدگاه‌ها و اطلاعیه‌های مهم گروه فرقان را به همراه بریده اخبار روزنامه‌های آن زمان درباره اکبر گودرزی و گروه فرقان به ترتیب تاریخی بگنجاند.
https://iichs.ir/vdccoiqi.2bqpp8laa2.html
iichs.ir/vdccoiqi.2bqpp8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما