دیدار نمایندگان اکافه با شاه/وام ده‌میلیون دلاری به ایران برای تشویق خرید کالاهای ژاپنی!/کمک‌های آمریکا به ایران کم نمی‌شود/طرح تشکیلات نوین وزارتخانه بعد از عید به مجلس می رود/افزایش درآمد گمرکی/مخالفت عربستان با برگزاری نمایشگاه صادراتی ایران در جده/خنثی شدن کمک‎‌های دولت به صنایع و صادرات
26 اسفند 1342
دیدار نمایندگان اکافه با شاه
روزنامه «کیهان» نوشت: عصر دیروز رؤسای هیئت‌‎های نمایندگی کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس اکافه در کاخ گلستان به حضور شاهنشاه و شهبانو رسیدند.
در این مراسم حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، و آقایان وزیران و سفرای کبار کشورهای عضو اکافه نیز شرکت داشتند.
قرار است نمایندگان اکافه عصر امروز در ضیافتی که از طرف منصور در کاخ وزارت امور خارجه ترتیب داده می‌شود شرکت جویند.
 
وام ده‌میلیون دلاری به ایران برای تشویق خرید کالاهای ژاپنی!
یک روزنامه اقتصادی ژاپن دیروز نوشت که مقامات این کشور یک طرح اعتبار به مبلغ 3/6 میلیون ین، یعنی معادل ده‌میلیون دلار را جهت ایران مورد مطالعه قرار داده‌اند.
این روزنامه می‌‎نویسد که این اعتبار جهت تشویق خرید کالاهای ژاپنی در ایران اختصاص داده شده است. طبق طرح قرارداد جدید بازرگانی ایران و ژاپن که مورد موافقت قرار گرفته ژاپن می‌تواند حداقل طی یک سال شش‌میلیون دلار از ایران کالا خریداری نماید. در طرح قرارداد پاراف‌شده ژاپنی‌ها می‌توانند سی‌میلیون دلار امتعه ژاپن را به بازار ایران بفرستند.1
 
کمک‌های آمریکا به ایران کم نمی‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 6 بعد از ظهر دیروز، فیلیپس تالبوت، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و نزدیک، وارد تهران شد و مورد استقبال جولیوس هولمز، سفیر کبیر آمریکا در ایران، قرار گرفت.
تالبوت در فرودگاه مهرآباد در پاسخ به سؤالی دراین‌باره که در کمک‌های مالی و فنی آمریکا به ایران چه تغییری داده می‌شود اظهار داشت: من اطمینان می‌دهم که کوچک‌ترین تغییری در نحوه و میزان این کمک‌ها داده نخواهد شد و کما فی‌السابق ادامه خواهد داشت.
معاون وزیر خارجه آمریکا ساعت 5 بامداد امروز برای شرکت در جلسات کمیته اقتصادی سنتو به آنکارا رفت.
 
طرح تشکیلات نوین وزارتخانه بعد از عید به مجلس می رود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دولت در اواخر فروردین در اولین جلسات مجلسین در سال آینده یکی از مهم ترین لوایح خود را که مربوط به سازمان و تشکیلات جدید وزارتخانه‌هاست، به مجلسین خواهد داد. این لایحه هم اکنون مورد مطالعه نهایی است و احتمالا اولین لایحه تقدیمی دولت به مجلس در سال نو خواهد بود.
این گزارش می‌افزاید: در لایحه مزبور امور وزارتخانه‌ها به سه قسمت اساسی، اداری، اجرایی و مطالعاتی تقسیم می‌شود که هر بخش ممکن است زیر نظر یک معاون قرار گیرد. کلیه معاونان وزارتخانه‌ها زیر نظر معاون کل وزارتخانه قرار می‌گیرند و معاون کل در حقیقت نایب یا قائم‌مقام وزیر خواهد بود.
 
افزایش درآمد گمرکی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز یک مقام گمرک اظهار داشت درآمد گمرکات کشور در 19 روز اول اسفند 111 میلیون تومان بوده است.
سال گذشته در تمام 25 روز ماه اسفند درآمد گمرک 113 میلیون تومان بود و تصور می‌رود امسال در همین مدت درآمد گمرک از 140 میلیون تومان تجاوز نماید.
 
مخالفت عربستان با برگزاری نمایشگاه صادراتی ایران در جده
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دولت عربستان در آخرین روزهایی که قرار بود هیئت نمایندگی ایران از وزارت اقتصاد به عربستان سعودی عزیمت کند ضمن دادن یادداشتی از ایجاد نمایشگاه و فروش کالاهای ایرانی در جده عذر خواست. 
برای تأسیس نمایشگاهی از محصولات ایران در جده که هم‌زمان با مراسم حج باشد از چند ماه قبل وزارت اقتصاد وارد اقدام شد و بالاخره موفق گردید نظر موافق دولت عربستان سعودی را جلب نماید.
بر اساس همین موافقت بود که مقدمات کار فراهم گردید و قرار شد هیئتی به ریاست مدیر کل وزارت اقتصاد و رئیس اداره نمایشگاه‌های خارجی وزارت اقتصاد به عربستان سعودی عزیمت نماید تا مقدمات تشکیل نمایشگاه فراهم شود.
در آخرین روزهایی که مقدمات عزیمت هیئت از هر جهت فراهم شده بود دولت عربستان اطلاع داد که در مراسم حج فروش جنس از طرف افراد خارجی به مسلمین بر خلاف مقررات داخلی است و به همین جهت از دادن اجازه تشکیل نمایشگاه و  فروش کالا در مراسم حج معذور است، ولی پس از پایان این مدت برای هرگونه همکاری در این زمینه آماده می‌باشد. به این ترتیب عزیمت هیئت ایران فعلا منتفی گردید.
 
خنثی شدن کمک‎‌های دولت به صنایع و صادرات
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در مراسم افتتاح دوره جدید اتاق بازرگانی تهران، دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، در زمینه اقدامات یک‌ساله وزارت اقتصاد مطالبی عنوان کرد که جالب‌ترین نکته آن اجرای صد درصد توصیه‌های کنفرانس اقتصادی بود. وزیر اقتصاد ماده به ماده قطعنامه‌های کنفرانس اقتصادی سال پیش را در زمینه‌های صنعتی و معدنی و بازرگانی قرائت کرد و اقدامات اجرایی وزارتخانه را در مورد آنها توضیح داد.
تنها چند ماده از قطعنامه هنوز اقدامی به عمل نیامده که آن هم مربوط به وزارت اقتصاد نبوده است و این مواد از مهم‌ترین مواد قطعنامه و مربوط به امور مالیاتی و به‌خصوص در زمینه‌های بازرگانی و صنعتی بوده است. در حقیقت اگر مواد مزبور هر چه زودتر به مورد اجرا درنیاید، رشد صنعتی و توسعه امور بازرگانی به‌خصوص در جهت صادرات مواجه با اشکالات فراوان‌تری خواهد شد.
در حال حاصر تمام کمک‌های دولت در مورد صنعت و جوایزی که برای صادرات می‌دهد با اشل مالیاتی و ضرایب مالیاتی غیر عادلانه و عدم توجه به تسهیلات فراهم‌شده توسط دولت جذب می‌شود و مانع می‌گردد که سیاست دولت در زمینه توسعه صنعتی و توسعه صادرات به درستی عملی گردد.2
 
روزنامه اطلاعات، 26 اسفند 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdch.inwt23nq6ftd2.html
iichs.ir/vdch.inwt23nq6ftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما