اسدالله علم پس از استعفا از مقام نخست‌وزیری؛ من نوکر اعلیحضرت همایونی هستم!/حسنعلی منصور: کابینه جدید حزبی خواهد بود/محاکمه یک نویسنده به دلیل مقاله انتقادی علیه دادگستری!/بودجه این هفته تقدیم مجلس می‌شود/تمام کامیون‌داران با خطر ورشکستگی روبه‌رو شده‌اند/90 درصد گاز نفت جنوب به هدر می‌رود!/رئیس کمیته طرح‌ها و برنامه‌های اکافه: اقتصاد کشورهای آسیایی وخیم است/ایران به انگلیس کود شیمیایی صادر می‌کند/افزایش بیماری هاری در تهران و شهرستان‌ها
17 اسفند 1342
اسدالله علم پس از استعفا از مقام نخست‌وزیری؛ من نوکر اعلیحضرت همایونی هستم!
روزنامه «کیهان» نوشت: ساعت 9 صبح امروز بنا به دعوت اسدالله علم، نخست‌وزیر، کلیه وزرا برای شرکت در آخرین جلسه هیئت دولت در نخست‎وزیری اجتماع کردند.
اسدالله علم در این جلسه موضوع استعفای دولت را مطرح کرد و به اطلاع آقایان وزرا رساند که استعفای دولت به عرض شاهنشاه رسیده و مورد قبول قرار گرفته است.
در ساعت ده کلیه وزرا نخست‌وزیری را ترک کرده و اسدالله علم مجددا به حضور شاهنشاه شرفیاب شد. علم در پاسخ به این سؤال که سمت جدید شما چه خواهد بود گفت: من نوکر اعلیحضرت همایونی هستم و به هر نقطه‌ای که امر بفرمایند خواهم رفت.
در شرفیابی پیش از ظهر، اسدالله علم استعفای کابینه خود را به حضور شاهنشاه تقدیم کرد و بلافاصله حسنعلی منصور برای شرفیابی به حضور ملوکانه به کاخ اختصاصی احضار گردید.
 
حسنعلی منصور: کابینه جدید حزبی خواهد بود
ساعت 1:15 دقیقه بعدازظهر امروز نیز حسنعلی منصور، نخست‌وزیر جدید، که به حضور شاهنشاه شرفیاب شده بود، هنگام خروج از کاخ به خبرنگاران گفت: ساعت 4 امروز اعضای دولت جدید رسما به حضور شاهنشاه معرفی خواهد شد.
منصور گفت: دولت جدید حزبی خواهد بود و چهار وزیر سابق در کابینه عضویت خواهند داشت.
اعضای کابینه جدید که تا ساعت 3 بعدازظهر امروز نام آنها در هیئت دولت برده شد از این قرار است: امیرعباس هویدا (وزیر دارایی)، دکتر مهدی وکیل (وزیر امور خارجه)، دکتر عاملی (وزیر دادگستری)، نصرت‌الله معینیان (وزیر اطلاعات و تبلیغات)، دکتر علینقی عالیخانی (وزیر اقتصاد)، عطاء‌الله خسروانی (وزیر کار)، دکتر فرهنگ شفیعی (وزیر پست و تلگراف)، دکتر جواد صدر (وزیر کشور)، دکتر جمشید آموزگار (وزیر بهداری).
 
محاکمه یک نویسنده به دلیل مقاله انتقادی علیه دادگستری!
روزنامه «کیهان» نوشت: امروز قرار بود محاکمه هدایت‌الله حکیم‌الهی، نویسنده، در شعبه یک عالی جنایی با حضور هیئت منصفه تشکیل شود، ولی به علت اینکه محاکمات دیگری در جریان بود محاکمه حکیم‌الهی به روز 1 اردیبهشت 1343 موکول شد.
حکیم‌الهی در اوایل سال جاری مقاله‌ای پیرامون دادگستری به صورت انتقادی در یکی از جراید چاپ کرده بود که از طرف قضات اعلام جرمی علیه ایشان شد.1
 
بودجه این هفته تقدیم مجلس می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بودجه در هفته جاری تقدیم مجلس شورای ملی می‌شود. بررسی نهایی بودجه خاتمه یافته و معطلی بودجه روی چند قلم مهم هزینه است. یکی از آنها ترفیعات کارمندان رسمی و اضافات قسمتی از کارمندان غیر رسمی است.
 
تمام کامیون‌داران با خطر ورشکستگی روبه‌رو شده‌اند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سومین جلسه مجمع عمومی کامیون‌داران سراسر کشور بعد از پانزده سال و با شرکت چند صد نفر نمایندگان سندیکاهای کامیون‌داران استان‌ها در محل سندیکای مرکزی در خیابان غفاری تشکیل شد.
حداد، نماینده سندیکاهای مرکزی، در این جلسه گفت: شخصی که خود را نماینده صنف مؤسسات حمل و نقل معرفی می‌کند در جلسه‌ای که بر اثر کوشش‌های چندین‌ساله کامیون‌داران به منظور منع ورود کامیون به کشور تشکیل می‌شود، صرفا برای حفظ منافع یکی از کمپانی‌ها که متعلق به برادر ایشان است و روزی چندین دستگاه کامیون مونتاژ می‌کند با ممنوعیت ورود کامیون مخالفت می‌کند و تلاش چندین‌ساله کامیون‌داران بر باد می‌رود و اکنون به علت نقصان حجم بار و افزایش روزافزون تعداد کامیون‌ها تمام کامیون‌داران با خطر ورشکستگی روبه‌رو شده‌اند.
 
90 درصد گاز نفت جنوب به هدر می‌رود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: موضوع جلوگیری از هدررفت گاز در جنوب و بهره‌برداری از آن یکی از مسائل اساسی مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با هیئت اعزامی کنسرسیوم نفت ایران بوده است و موافقت شده که از گاز نفت در درجه اول برای بهره‌دهی بیشتر چاه‌های نفت استفاده شود. به عبارت دیگر گاز که همراه نفت خام از چاه خارج می‌شود به جای سوزاندن دوباره در چاه تزریق شود تا هم نفت خام با فشار بیشتر و خرج کمتر استخراج شود و هم قسمتی از گاز نفت در منابع نفت خام ذخیره گردد.
این گزارش می‌افزاید: در حال حاضر فقط 10 درصد گاز نفت که از چاه‌های جنوب خارج می‌شود به مصرف می‌رسد؛ 90 درصد بقیه سوزانده شده و به هدر می‌رود. میزان گاز نفت که از چاه‌های نفت خارج می‌شود یک‌هزار میلیون فوت مکعب است و مقدار گاز نفت که سوزانده شده و هدر می‌رود معادل ارزش هشت‌میلیون تن نفت خام است.
یکی از هدف‌های اساسی دولت و شرکت ملی نفت ایران این است که با طرق اقتصادی و عملی از هدر رفتن این همه گاز نفت که ثروت ملی مملکت است جلوگیری گردد و طوری عمل شود که هزینه بهره‌برداری از آن از بهای خود گاز بیشتر نباشد. در این زمینه بررسی‌های زیادی صورت گرفته است.
 
رئیس کمیته طرح‌ها و برنامه‌های اکافه: اقتصاد کشورهای آسیایی وخیم است
پس از پایان هفتمین جلسه کنفرانس اقتصادی، مقارن ساعت 1 بعد از ظهر روز پنجشنبه، دکتر فوزیک، رئیس کمیته طرح‌‎ها و برنامه‌های اقتصادی اکافه، با خبرنگاران مصاحبه کرد. وی گفت: «بررسی اوضاع اقتصادی آسیا که از طرف اکافه انجام می‌شود از سال 1947 شروع شده و هرسال گزارش کاملی در این مورد تهیه می‌شود».
گزارش‌های مزبور با توجه به گزارش‌های جداگانه یکایک کشورهای عضو اکافه تشکیل شده و به اعتقاد کمیته طرح‌ها و برنامه‌های اکافه در شناساندن وضع اقتصادی کشورهای عضو به یکدیگر و رفع مشکلات آنان نتایج بسیار سودمندی دارد.
وی در مورد گزارش امسال کمیسیون اکافه اظهار داشت: بررسی اقتصادی نشان می‌دهد که وضع اقتصادی بعضی از کشورهای در حال توسعه آسیا بسیار وخیم است؛ زیرا جمعیت این کشورها هر لحظه افزایش می‌یابد درحالی‌که از میزان تولید مواد غذایی حتی کاسته می‌شود و در نتیجه در این کشورها سطح زندگی پایین می‌آید.
برای حل این موضوع باید افزایش جمعیت را نظارت کرد و به موازات آن سطح تولید مواد خوراکی باید بالا برود و برای موفقیت در این موارد باید تغییرات اساسی در سیستم اجتماعی کشورهای عضو اکافه به‌وجود آورد.
 
ایران به انگلیس کود شیمیایی صادر می‌کند
روزنامه انگلیسی «تهران‌جرنال» از قول منابع موثق گزارش داد که انگلستان در سال 1964 برابر پنجاه‌هزار تن کود شیمیایی محصول کار کارخانجات شیمیایی شیراز را خریداری خواهد کرد.
مهندس رزم‌آرا، مدیرعامل بنگاه پتروشیمی ایران‌‎فردا، در یک کنفرانس مطبوعاتی جزئیات این معامله را فاش خواهد ساخت.
مهندس رزم‌آرا به خبرنگار تهران‌جرنال گفت: ممکن است نتوان در سال 1965 این رقم را ثابت نگاه داشت یا افزایش داد؛ زیرا کشاورزان ایران به طور روزافزونی به محاسن کود شیمیایی پی می‌برند و مصرف آن روز به روز در ایران افزایش می‌یابد.
وی گفت: قرار است مزارع نمونه تأسیس شود تا برتری کودهای شیمیایی را بر سایر کودها نشان دهد.
 
افزایش بیماری هاری در تهران و شهرستان‌ها
در سمینار پزشکی پیشگیری که با شرکت رؤسای طب پیشگیری بهداری‌های شهرستان‌ها تشکیل یافته بود، اعلام شد که بیماری هاری در شهرستان‌ها و تهران افزایش یافته و در نقاط مختلف کشور ما بین 10 تا 90 درصد بیمار مبتلا به تراخم جود دارد.
درباره بیماری تراخم در دنیا و ایران، در سمینار مذکور که هفته گذشته به کار خود پایان داد گفته شد: در دنیا پانصدمیلیون نفر مبتلا به بیماری تراخم هستند و در کشور ایران بر حسب مناطق مختلف بین 10 تا 90 درصد بیماری تراخم وجود دارد.
در این جلسه گفته شد که از طرف وزارت بهداری اقدامات دامنه‌داری در زمینه مبارزه با بیماری تراخم آغاز گردیده و تاکنون نُه مرکز مبارزه با این بیماری در سراسر کشور تأسیس شده است و نیز در سال آینده در نظر است یازده مرکز دیگر در سراسر کشور تأسیس شود.
دکتر قدسی، کارشناس رسمی بیماری هاری و رئیس انستیتو پاستور، نیز گفت: موارد بیماری هاری در کشور ایران زیاد دیده شده است. در شهرستان‌ها سعی می‌شود که مبتلایان به این بیماری با اولین وسیله نقلیه به تهران اعزام شوند و تحت درمان قرار گیرند.
دکتر قدسی اعلام کرد: برای از بین بردن این بیماری باید سگ‌های ولگرد در تهران و شهرستان‌ها از بین برده شوند.2
 
روزنامه اطلاعات، 17 اسفند 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcj.hehfuqemxsfzu.html
iichs.ir/vdcj.hehfuqemxsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما