آمار جدید از مرحله اول و دوم «قانون اصلاحات ارضی»/دادگاه‌های سیار برای سربازگیری در سراسر کشور تشکیل می‌شود!/انتشار اعلامیه مذاکرات ایران و عراق/روزنامه «اطلاعات»: اعلامیه مشترک مذاکرات ایران و عراق جز تعارف چیزی نداشت!/ایران و عراق نیاز به تعارفات دیپلماسی ندارند!/عدم تعادل در تجارت بین ایران اروپا؛ صادرات یک‌ششم واردات!
14 اسفند 1342
آمار جدید از مرحله اول و دوم «قانون اصلاحات ارضی» روزنامه «کیهان» نوشت: امروز یک مقام مطلع در سازمان اصلاحات ارضی اظهار داشت: از تاریخ اجرای مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی تا کنون 3038 نفر از خرده‌مالکان آمادگی خود را جهت فروش املاک خود به دولت اعلام داشته‌اند. سازمان اصلاحات ارضی مرکز و شهرستان‌ها مشغول رسیدگی به این پیشنهادها هستند.
وی افزود: اعتبار خرید اراضی داوطلبان از طرف سازمان برنامه تأمین خواهد شد. در مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی در حدود بیست‌هزار دِه باید از مالکان خریداری و اگر چنانچه در فرصتی که برای خرید املاک این قبیل مالکان معین شده منقضی گردد و مالکان از این موقع برای فروش املاک خود استفاده نکنند، دولت به موجب قانون رأسا خود اقدام خواهد کرد.
این مقام مطلع گفت: در مرحله اول اجرای قانون اصلاحات ارضی دولت ده‌هزار دِه در نقاط مختلف کشور خریداری و بین کشاورزان تقسیم کرد. در مرحله اول اجرای قانون می‌بایستی به موجب آماری که تهیه شده بود پانزده‌هزار دِه بین کشاورزان تقسیم گردد، ولی پنج‌هزار دِه اشکالات ثبتی و حقوقی داشتند که پس از رفع اشکال دهات بین کشاورزان تقسیم خواهد شد.
  دادگاه‌های سیار برای سربازگیری در سراسر کشور تشکیل می‌شود! روزنامه «کیهان» نوشت: ظرف 48 ساعت آینده اعلامیه‌ای در مورد احضار مشمولین صادر خواهد شد و مشمولین باید خود را به حوزه‌های مربوطه نظام وظیفه معرفی نمایند.
تیمسار سرتیپ بینا، رئیس اداره نظام وظیفه، امروز اظهار داشت: با مذاکراتی که با ارتش انجام شده قرار است ظرف چند روز آینده عده زیادی از افسران ارتش در اختیار اداره نظام وظیفه گذاشته شوند و افسران مزبور دادگاه‌های سیار را تشکیل خواهند داد و به این ترتیب کار سربازگیری از روز 20 اسفندماه در سراسر کشور آغاز خواهد شد.
مأمورین مربوطه در دهات با کمک کدخدا و در شهرها با کمک مأمورین شهربانی به جمع‌آوری مشمولین خواهند پرداخت.
امروز گفته شد چون عده زیادی از مشمولین غائب تاکنون برای انجام خدمت سربازی خود را معرفی نکرده‌اند و یا اینکه تا کنون چندین بار به مشمولین اخطار گردیده که برای انجام سربازی خود را معرفی کنند توجهی نکرده‌اند، ازاین‌رو اداره نظام وظیفه با اعزام دادگاه‌های سیار خود سربازان غائب را جلب خواهد کرد.1
  انتشار اعلامیه مذاکرات ایران و عراق روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 8:30 بعدازظهر دیروز اعلامیه مشترک ایران و عراق درباره مذاکرات تهران منتشر شد.
در این اطلاعیه آمده است: تبادل نظر در خصوص مسائل مورد علاقه طرفین در محیط حسن تفاهم و دوستی به عمل آمد و طرفین از نظرات یکدیگر اطلاع کامل حاصل کردند.
طرفین توافق دارند که این دیدار حسن نیت و تبادل نظر در تشیید روابط دوستانه و همجواری فیمابین مؤثر افتاده است. طرفین بار دیگر با تأیید اصول منشور ملل متحد معتقدند که احترام به اصول منشور موجب تحکیم مبانی صلح و امنیت بین‌المللی در جهان، خاصه در منطقه خاورمیانه، خواهد گردید.
  روزنامه «اطلاعات»: اعلامیه مشترک مذاکرات ایران و عراق جز تعارف چیزی نداشت! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشت: دیشب اعلامیه مشترک مذاکرات ایران و عراق انتشار یافت.
به عقیده ما این اعلامیه هیچ موضوعی را روشن نمی‌کند؛ یعنی حتی گنگ هم نیست که انسان تصور کند چون مذاکرات جنبه دیپلماسی داشته اعلامیه آن را با لحن دیپلماسی گنگ و مبهم تنظیم کرده‌اند تا خواص که با این زبان آشنایند خودشان از خلال عبارات و جملات مطلب را دریابند، بلکه از ابتدا تا انتهای شرحی که به نام اعلامیه مشترک ایران و عراق صادر شده است چیزی جز تعارف دیده نمی‌شود و ما از تعارف گذشته انتظار داشتیم ورود هیئت حسن نیت عراق به ایران آن هم درحالی‌که چند شخصیت برجسته عراقی در این هیئت عضویت داشتند فرصت مغتنمی باشد برای حل مسائلی که مدت‌هاست بین ایران و عراق مطرح است.
  ایران و عراق نیاز به تعارفات دیپلماسی ندارند! ایران و عراق احتیاج به تعارفات دیپلماسی با یکدیگر ندارند؛ زیرا پیوندهای تاریخی و مذهبی و مناسبات و مراودات خاص دو ملت ایران و عراق این دو کشور را در خانواده ملل مثل دو حلقه زنجیر به هم پیوسته است.
هنگامی که هیئت عالی‌رتبه عراق عازم تهران بود مردم ایران انتظار داشتند که در این موقعیت مناسب و درحالی‌که پس از شش سال نخستین هیئت از نمایندگان رسمی دولت عراق برای مذاکره به تهران می‌آیند قدم‌هایی در راه بسط روابط دو کشور و حل مسائل موجود و بالاخره ایجاد زمینه برای آمیزش و ارتباط و دادوستد و رفت‌وآمد میان دو ملت برداشته شود، اما اکنون که اعلامیه مشترک مذاکرات تهران انتشار یافته است با کمال تأسف و تعجب می‌بینیم اسمی از مسائل مورد نظر مثل کشتیرانی شط‌العرب [اروندرود]، کیفیت استفاده از رودخانه‌های مرزی، وضع اتباع ایران در عراق و سایر موضوعات مورد علاقه دو ملت در این اعلامیه نیست و گویی که در مذاکرات تهران اساسا اشاره‌ای به این مسائل نشده است.
  عدم تعادل در تجارت بین ایران اروپا؛ صادرات یک‌ششم واردات! روزنامه «اطلاعات» نوشت: آمار بازرگانی خارجی کشور که توسط وزارت اقتصاد منتشر شده نشان می‌دهد که صادرات ایران به شش کشور عضو بازار مشترک اروپا یک‌ششم واردات ایران از کشورهای مزبور بوده است و در مقابل 14 میلیارد و 909 میلیون ریال واردات فقط 2 میلیارد و 219 میلیون ریال صادرات ایران به بازار مشترک بوده است.
بر اساس این گزارش ادامه عدم تعادل مزبور به ضرر ایران است و از طریق قراردادهای بازرگانی موازنه بازرگانی ایران با این کشورها باید به صورت عادلانه درآید.2
 
روزنامه اطلاعات، 14 اسفند 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdci.va3ct1aq5bc2t.html
iichs.ir/vdci.va3ct1aq5bc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما