بازگشت شاه و فرح به ایران پس از 39 روز سفر تفریحی!/ شاه: اصلاحات را نمی‌توان از خارج وارد کرد!/ مردم قاره ما با تمام وجود خواستار عدالت اجتماعی هستند!/ نمی‌توان و نباید اصلاحات را وارد و یا از خارج بر مملکتی تحمیل کرد!/ افزایش 40 درصدی قیمت‌ها/ در طول سه سال 159 تاجر معروف ورشکسته شده‌اند!/ مشکل در پرداخت اضافات و ترفیعات کارمندان/
12 اسفند 1342
بازگشت شاه و فرح به ایران پس از 39 روز سفر تفریحی! روزنامه «کیهان» نوشت: عصر دیروز اعلیحضرت همایونی و علیاحضرت فرح پهلوی شهبانوی ایران پس از یک سفر 39 روزه به اروپا به کشور مراجعت فرمودند
والاحضرت همایون ولایتعهد، اعضای خاندان سلطنت، اسدالله علم، نخست‌وزیر، قدس نخعی، وزیر دربار، وزیران، تیمسار ارتشبد حجازی، رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران، اعضای هیئت‌رئیسه دو مجلس، امرای ارتش و گروهی از شخصیت‌های مملکتی در فرودگاه حضور داشتند.1
 
شاه: اصلاحات را نمی‌توان از خارج وارد کرد! روزنامه «کیهان» نوشت: ساعت 10 صبح امروز بیستمین دوره اجلاسیه کمیسیون اقتصادی آسیا و خاور دور با شرکت نمایندگان 28 کشور آسیایی و خاور دور به وسیله شاهنشاه در کاخ مجلس سنا گشایش یافت. در این مراسم اسدالله علم، نخست‌وزیر، هیئت دولت، نمایندگان مجلسین شورای ملی و سنا و شخصیت‌های اقتصادی و جمعی از نمایندگان سیاسی و وابسته‌های تجاری و اقتصادی حضور داشتند.
شاه در افتتاحیه این کنفرانس، طی بیاناتی اظهار داشت: نمایندگان محترم! مسائلی که کشورهای در حال رشد در زمان ما با آن روبه‌رو هستند بسیار پیچیده است. تلاش اقتصادی این کشورها فقط یکی از جریان‌های اقیانوس پرتلاطمی است که زیر فشار مسائل اجتماعی و سیاسی و تکنولوژی عصر ما دائماً دست خوش امواج تازه می‌شود. ملت‌ها با حیرت و تحسین به تسخیر فضا، به قدرت فعاله عجیب پیشرفت‌های فنی و تأثیرات آن، به تحولات اجتماعی، به توسعه سریع ارتباطات نوین، به شگفتی‌های تلویزیون و تله استار و تحول مداوم شرایط رفاه اجتماعی، سقوط ایدئولوژی‌ها، آشفتگی ارزش‌ها، افزایش ثروت ملل توسعه‌یافته و شیرینی زندگی ایشان خیره مانده‌اند.
 
مردم قاره ما با تمام وجود خواستار عدالت اجتماعی هستند!
مردم قاره ما با تمام وجود خود خواستار عدالت اجتماعی، فرصت‌های مساوی و سطح زندگی بهتر می‌باشند و با توجه به این انتظارات دولت‌های منطقه ما مسئولیت عظیمی برای برآوردن آرزوهای مردم، که با ایدئال سازمان ملل متحد نیز هماهنگ است، بر عهده دارند.
 
نمی‌توان و نباید اصلاحات را وارد و یا از خارج بر مملکتی تحمیل کرد! اما انجام این اصلاحات از جمله حقوق و اختیارات و قدرت هر مملکت است، و می‌بایست هماهنگ با فلسفه اجتماعی و سیاسی مورد قبول همان جامعه انجام پذیرد. نمی‌توان و نباید اصلاحات را وارد کرد و یا از خارج بر مملکتی تحمیل نمود.2
 
افزایش 40 درصدی قیمت‌ها شهرداری تهران امروز اعلام کرد از اجرای تصمیم عدم نرخ‌گذاری، نتایج معکوس گرفته شده و از فردا روی میوه، تره‌بار و سایر مواد غذایی در میدان و همچنین بازارهای فروش نرخ‌گذاری خواهد شد.
سرپرست شهرداری تهران گفت: چون اظهار نظرهایی شده بود مبنی بر اینکه اگر فروش ارزاق به قانون عرضه و تقاضا واگذار شود و شهرداری از نرخ‌گذاری خودداری کند، قیمت‌ها تنزل خواهد کرد از اعلام نرخ خودداری کردیم، ولی در عمل ثابت شد که در میدان و بازارهای فروش قیمت‌ها بین 20 تا 40 درصد افزایش یافته است.
نرخ‌های‌های جدید امشب اعلام و به‌شدت اجرای آن کنترل خواهد شد.3
  در طول سه سال 159 تاجر معروف ورشکسته شده‌اند! دیروز یک جلسه مصاحبه مطبوعاتی در اداره کل تصفیه امور ورشکستگی تشکیل شد و رئیس این اداره ضمن تشریح وضع کار این اداره گفت: قانون ورشکستگی تغییراتی خواهد کرد و اصلاح آن از مجلسین خواسته خواهد شد.
گرکانی گفت: در بدو تصدی اینجانب اداره تصفیه تهران دارای دویست پرونده ورشکستگی بود شاید با این بیان تصور شود که پرونده‌های موجود این اداره با توجه به کثرت کار دادگستری مقدار ناچیزی است، ولی توضیحا باید به عرض برسانم که دویست پرونده تصفیه ورشکستگی یعنی بیست‌هزار پرونده؛ زیرا هر پرونده اصلی به طور متوسط دارای صد پرونده فرعی است.
وی در پایان این مصاحبه گفت: ظرف سه سال گذشته 159 نفر از تجار معروف ورشکسته شده‌اند که پرونده آنها تحت رسیدگی است.
  مشکل در پرداخت اضافات و ترفیعات کارمندان روزنامه «اطلاعات» نوشت: دولت پرداخت اضافات و ترفیعات کارمندان را که 110 میلیون تمام اعتبار لازم دارد مورد مطالعه قرار داده است.
در سال قبل برای پرداخت اضافات و ترفیعات در حدود 110 میلیون تومان اعتبار معلوم شد، اما در بررسی نهایی به علت آنکه این رقم سنگین بود و بودجه در حدود 250 میلیون تومان کسری داشت و کسری بیش از آن هم بودجه را ناسالم می‌ساخت از تصویب آن منصرف گردید و قرار شد بعد در قالب قانون استخدام جدید آن را به مرحله اجرا درآورد.
این کار عملا در طول سال 1342 منتفی شد و اکنون مجددا مورد توجه دولت قرار گرفته است.4
 
روزنامه اطلاعات، 12 اسفند 1342، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcj.aehfuqemmsfzu.html
iichs.ir/vdcj.aehfuqemmsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما