یک نماینده در مجلس مطرح کرد: امیدواریم همان گونه که اسدالله علم بقیه مشکلات را حل کرده است بیکاری را نیز از بین ببرد!/دو گروه بیکاران در ایران چه کسانی هستند؟!/اصلاحات ارضی باعث ماندگار شدن کشاورزان در روستاها می‌گردد!/وزیر کشاورزی: باغداران کراوات سیاه زده‌اند!/بررسی بودجه در جلسه دیشب هیئت دولت/افزایش تلفات سرخک به 117 نفر
1 اسفند 1342
یک نماینده در مجلس مطرح کرد: امیدواریم همان گونه که اسدالله علم بقیه مشکلات را حل کرده است بیکاری را نیز از بین ببرد!
ناصر بهبودی، نماینده ساوه و زرند، در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفت: در این هفته یکی از جراید وزین عصر بحثی درباره بیکاری مطرح کرد که به علت اهمیت موضوع حق هست که مورد توجه صاحب‌نظران قرار گیرد.
جناب نخست‌وزیر که برای افکار اجتماع و نظریات مردم اهمیت خاصی قائل می‌باشند و به همین علت همیشه افکار عمومی پشتیبان ایشان می‌باشد، با همه گرفتاری‌ها که لازمه مقام ایشان است، این موضوع را نادیده نگرفته و در یکی از سخنرانی‌های خود اظهار داشتند مشکل از بیکارگی است نه بیکاری.
دولت ایشان به افتخار انجام خدماتی بزرگ نائل گردیده که در تاریخ سیاسی ایران ثبت خواهد شد. آرزو می‌کنم که به حل بقیه مشکلات اجتماعی عموما و مسئله بیکارگی یا بیکاری خصوصا نیز فائق گردند.
 
دو گروه بیکاران در ایران چه کسانی هستند؟!
شخصا عقیده دارم که بیکاران را به دو گروه کاملا متمایز بتوان تقسیم کرد: گروه و دسته اول آن عده‌ای هستند که غیر از دو بازوی توانا وسیله‌ای برای کار ندارند. این دسته که معمولا مردانی هستند که به علت سیستم مالکیت سابق با ظلم و فشار عده‌ای از مالکین سابق و بالاخره عدم تکافوی عایدات از روستاها به شهرها هجوم آورده و در شهر بیکار مانده‌اند.
 
اصلاحات ارضی باعث ماندگار شدن کشاورزان در روستاها می‌گردد!
راه‌حل اساسی این مشکل به اراده و ابتکار شاهنشاه پیدا شد و اجرای صحیح و سریع اصلاحات ارضی، اعم از مرحله اول و مرحله دوم، باعث پایبند شدن مردان کشاورز به روستاهای خود می‌گردد و چنانچه دولت وظیفه سازندگی خود را همان‌طور که تا به حال انجام داده است واضح‌بینانه‌تر و با سرعتی بیشتر انجام دهد، دیگر روستاییان به شهرها هجوم نخواهند آورد و با برنامه عمرانی که دولت در پیش دارد و هر روز صدای کلنگ نخست‌وزیر از گوشه مملکت به گوش می‌رسند که بزرگ‌ترینش در بندرعباس بود باید مشکل بیکاری برای این گروه را پایان‌یافته تلقی کرد.1
گروه دوم دسته‌ای هستند که به علت داشتن یک مدرک تحصیلی از دسته اول متمایز می‌باشند. این اشکال همان‌طور که دولت هم عقیده دارد تا برنامه مدارس به همین نحو هست موجود خواهد بود تا در اثر گذشت زمان دولت بتواند معلم و ابزار کار برای مدارس حرفه‌ای پیش‌بینی کند آن‌گاه با تطبیق برنامه مدارس با احتیاجات مملکتی، درمانی برای آینده پیدا شود، ولی تا زمانی که دولت نتوانسته است این فکر خود را به اجرا بگذارد، این دسته و این گروه برای پیدا کردن کار به دستگاه‌های دولتی هجوم می‌آورند.
ولی هجوم این دسته به دستگاه‌های دولتی اشتباه نشود و برخلاف نظر یکی از جراید برای سفره رنگین نیست. من عقیده دارم و تصور می‌کنم اکثریت قریب به اتفاق خانم‌ها و آقایان هم این نظر را داشته باشند که اکثریت کارمندان دولت مردمانی پاک و صحیح‌العمل می‌باشند و حقوق دولت تکافوی مخارج عادی روزمره و سفره‌های بسیار بسیار کم‌خرج را نمی‌دهد چه رسد به سفره رنگین و به‌اصطلاح، کارمندان شریف دولت صورت خود را با سیلی سرخ می‌کنند و فقط به علت تأمینی که خدمت دولت دارد در آنجا باقی مانده‌اند و متأسفانه خدمت در مؤسسات خصوصی هیچ نوع تأمین ندارد.2
 
وزیر کشاورزی: باغداران کراوات سیاه زده‌اند!
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، امروز در یک جلسه مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: گرچه برف و سرمای امسال خسارات زیادی در کشور و به‌خصوص شمال به بار آورد و بسیاری از درختان مرکبات را از میان برد، ولی به عقیده من تجربه بزرگی در شمال به‌دست آمد تا در آینده کشاورزان و باغداران فقط در نقاطی اقدام به کاشت نهال مرکبات نمایند که در دامنه کوه‌ها و ارتفاعات قرار دارد.
به گفته وزیر کشاورزی، باغات مرکبات از شمال به جنوب باید منتقل شود.
وی افزود: در شمال با چند تن از صاحبان باغات کشاورزی تماس گرفتم که کراوات سیاه زده بودند و می‌گفتند که سرمای امسال مردم این مناطق را عزادار کرد؛ زیرا هستی اهالی را به باد داده و زحمات شبانه‌روزی آنها را نیز بی اثر کرد.
 
بررسی بودجه در جلسه دیشب هیئت دولت
در جلسه دیشب هیئت دولت، بودجه سال 1343 بررسی و گزارشی از کلیات بودجه تسلیم هیئت وزیران شد.
بر اساس این گزارش پیش‌بینی درآمد گمرک از 750 میلیون تومان به 950 میلیون و حتی یک‌هزار میلیون تومان قابل افزایش است.
دخانیات نیز 500 میلیون تومان درآمد را برای سال 1343 با شرایط سهلی قبول کرده و درآمد مالیات مستقیم هم قریب 20 میلیون تومان بیشتر خواهد بود. مالیات غیرمستقیم نیز به همین نحو افزایش درآمد خواهد داشت.
اما برای اضافه درآمد نفت وزارت دارایی هنوز رقمی پیش‌بینی نکرده و جای آن را تا اعلام نظر مقامات مسئول خالی گذارده است.
در سال 1343 درآمد نفت به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داشت؛ به همین جهت وزارت دارایی میزان آن را به عهده خود دولت گذارده تا بر اساس پیش‌بینی دولت و اطلاع از جریان اضافه تولید درآمد نفت را منظور نماید.3
 
افزایش تلفات سرخک به 117 نفر
بعد از ظهر دیروز دکتر عصار، رئیس اداره کل بهداری استان پنجم، گفت: بیماری سرخک در قرای کرمانشاه تاکنون 117 نفر را تلف کرده است.
امروز وزارت بهداری اطلاعیه‌ای را نیز منتشر کرد که در آن آمده است: اپیدمی سرخک در دهاتی که راه‌هایش مسدود شده بروز کرده و متأسفانه اکیپ‌های بهداشتی امکان عزیمت به محل و مبارزه با بیماری را ندارند.
بر اساس این اطلاعیه بیماران به وسیله برف محاصره شده‌اند. برای کمک به اهالی روستاهای غربی نیز که مبتلا به بیماری سرخک شده‌اند از هلیکوپتر استفاده می‌شود.4
 
روزنامه اطلاعات، 1 اسفند 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcd.s0n2yt09oa26y.html
iichs.ir/vdcd.s0n2yt09oa26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما