حضور 140 کارشناس شوروی در ایران/ «فروش مغازه‌ها به یک‌پنجم کاهش پیدا کرده است»/ وجود میخانه‌ها دلیل اصلی فراری شدن مشتری است!/ سکوت شهردار سابق در برابر سؤالات بازپرس/ اسدالله علم: «انقلاب سفید» آن‌قدر عظمت دارد که مردم ایران متوجه آن نشده‌اند!/ تصویب سیزده ماده از لایحه استخدام/
23 بهمن 1342
حضور 140 کارشناس شوروی در ایران روزنامه «کیهان» نوشت: اجرای مرحله اول قرارداد ساختمان سد ارس تا چند روز دیگر شروع می‌شود و هم‌اکنون کارشناسان شوروی در جلفا آماده شروع به کار هستند. این موضوع را رئیس هیئت نمایندگی شوروی طی مصاحبه‌ای گفت و خاطرنشان ساخت تا دو سه روز آینده موافقت‌نامه‌ای برای عبور و مرور کارگران و کارشناسان ایران و شوروی در مرز به امضا می‌رسد.
وی افزود: به‌زودی عده زیادی از کارشناسان و نمایندگان ایران برای تکمیل اطلاعات خود در رشته‌های سدسازی و شیلات به شوروی اعزام خواهند شد تا بعدا از اطلاعات آنها در اجرای قراردادهای دو کشور استفاده شود.
گفتنی است دولت شوروی به منظور کمک به توسعه اقتصادیات ملی ایران اعتباری به مبلغ 35 میلیون روبل برای مدت دوازده سال در اختیار دولت شاهنشاهی ایران قرار داده است. این اعتبار فقط برای مخارج ساختمان تأسیسات هیدروتکنیک بر روی رودخانه ارس مورد استفاده قرار می‌گیرد.1
  «فروش مغازه‌ها به یک‌پنجم کاهش پیدا کرده است»/ وجود میخانه‌ها دلیل اصلی فراری شدن مشتری است! روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیروز مغازه‌داران خیابان‌های اسلامبول و لاله‌زار در یکی از پاساژهای خیابان اسلامبول با حضور جمعی از معمرین و معتمدین دو خیابان جلسه‌ای تشکیل داده و درباره اینکه کاسبی در این دو خیابان به قهقرا می‌رود و اعاده رونق کسب در این دو خیابان با یکدیگر بحث کردند.
یکی از مغازه‌داران این خیابان گفت: سرقفلی مغازه‌ها از چهارصدهزار تومان به صدهزار تومان پایین آمده و دیگر کسی حاضر نمی‌شود در این خیابان مغازه بخرد.
یکی دیگر از مغازه‌داران نیز گفت: فروش مغازه‌ها به یک‌پنجم تقلیل یافته است.
یک سبزی‌فروش نیز گفت: علت خرابی کسب ما در اسلامبول وجود میخانه‌هاست که افراد شهر از همه طرف به سوی این رستوران‌ها می‌آیند و چون اکثرا از حالت عادی خارج هستند، دیگر خانواده‌ها و خانم‌ها، که مشتری دائمی خیابان اسلامبول بودند، به این خیابان نمی‌آیند.2
 
سکوت شهردار سابق در برابر سؤالات بازپرس روزنامه «کیهان» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که بامداد امروز آقای مخبر، بازپرس دیوان کیفر، جهت انجام پاره‌ای تحقیقات از احمد نفیسی به بازداشتگاه کاخ دادگستری رفت، ولی شهردار سابق تهران در پاسخ به سؤالات بازپرس سکوت کرد و چیزی نگفت.
منظور بازپرس از انجام این تحقیق روشن ساختن میزان هزینه آسفالت شهر تهران در زمان تصدی شهرداری آقای نفیسی در شهرداری بود؛ 125 میلیون ریال سند تنظیم شده بود، درحالی‌که کارشناس فنی مجموع این هزینه را 65 میلیون ریال، یعنی نصف قیمت برآوردشده، تخمین زده است.
  اسدالله علم: «انقلاب سفید» آن‌قدر عظمت دارد که مردم ایران متوجه آن نشده‌اند! روزنامه «کیهان» نوشت: پیش از ظهر امروز اسدالله علم، نخست‌وزیر، از لوحه ششم بهمن در میدان مجلس سنا، که به میدان ششم بهمن تغییر نام یافته است، پرده برداشت.
نخست‎وزیر در این مراسم گفت: افتخار دارم به نام شاهنشاه بزرگ ایران از این تابلو، که یادگار انقلاب عظیم ملت ایران است و به موجب تصویب مجلسین در روز تاریخی 6 بهمن در این میدان نصب شده، پرده‌برداری نمایم. انقلاب ما به قدری عظیم است که هنوز همه مردم پی به اثرات آن نبرده‌اند.
 
تصویب سیزده ماده از لایحه استخدام روزنامه «کیهان» نوشت: بعد از ظهر دیروز کمیسیون استخدام مجلس شورای ملی به ریاست دکتر معتمد وزیری و با حضور دکتر گودرزی، دبیر کل شورای عالی اداری، تشکیل گردید.
در این جلسه فصل اول لایحه جدید استخدام مورد بررسی قرار گرفت و از طرف دبیر کل شورا فلسفه و هدف‌هایی که در تنظیم این قسمت از لایحه مورد نظر بوده تشریح گردید.
دکتر معتمد وزیری، رئیس کمیسیون استخدام مجلس شورای ملی، امروز اظهار داشت: تاکنون سیزده ماده از فصل اول لایحه مورد بررسی قرار گرفته است و با تغییرات و اصلاحاتی که در آن به عمل آمده به تصویب رسیده است.
به گفته وی چون لایحه استخدام ارتباط و دخالت مستقیمی با سرنوشت ده‌ها هزار کارمند دولت دارد، در رسیدگی به مواد آن به هیچ وجه عجله‌ای به کار برده نخواهد شد.3
 
روزنامه اطلاعات، 23 بهمن 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcc.xqoa2bqeela82.html
iichs.ir/vdcc.xqoa2bqeela82.html
نام شما
آدرس ايميل شما