یعقوب نیمرودی اظهار می‌کند: «اگر روزی به تو اجازه دهند از کارهایی که ما در تهران انجام داده‌ایم، آگاه شوی، از آنچه می‌شنوی وحشت خواهی کرد و حتی نمی‌توانی آن را تصور کنی»
پرده‌برداری از یکی از اسرارآمیزترین روابط در رژیم پهلوی
ارتباط ایران در دوره پهلوی‌ها با رژیم صهیونیستی یکی از رازآلوده‌ترین موضوعاتی است که قابل بحث است. موضوعات  مختلفی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و... وجود دارد که شواهد نشان می‌دهد که در تمامی این موضوعات ارتباط عمیقی بین این دو رژیم جنایتکار وجود داشته است.
 

 
کتاب «آمریکای کوچک» اثری است که با درک اهمیت روابط رژیم پهلوی و اسرائیل و اثرات آن در منطقه، سعی کرده است بدون پرداخت‌های اضافه شرح موجزی برای مخاطبان ارائه کند. این کتاب توسط انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر در 108 صفحه به قلم رضا زارع فاروقی منتشر شده است.
 
فصل اول این کتاب به‌طور فشرده به چگونگی پیدایش و اشغال سرزمین فلسطین می‌پردازد و از مهم‌ترین حوادث تاریخ سرزمین فلسطین از 5000 سال قبل از میلاد تا سال 1948م، که رژیم اشغالگر قدس متولد شده است، نام می‌برد. در این بخش به سه عنصر مهم برای شکل‌گیری اسرائیل نیز اشاره می‌شود و گزینه‌های پیش روی رژیم پهلوی را شرح کوتاهی می‌دهد.
 
در فصل دوم روابط سیاسی رژیم ایران و رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار گرفته است. در این فصل با استناد به اسناد به‌دست‌آمده از مواضع و اقدامات سیاسی ایران در زمان تأسیس اسرائیل و اثر کودتای 28 مرداد در روابط سیاسی ایران و اسرائیل سخن گفته شده است.
 
در فصل سوم این کتاب، روابط اقتصادی ایران و اسرائیل مطرح شده است که از جمله مهم‌ترین آنها اقدامات مهم و راهبردی ایران در تأمین نفت اسرائیل در زمان تحریم این رژیم از سوی کشورهای مسلمان است. در این بخش از کتاب اقلام و میزان واردات و صادرات ایران و اسرائیل مورد بررسی قرار گرفته است و از جایگاه مهم ایران مخصوصا در بخش کشاورزی در تقویت اقتصاد اسرائیل پرده‌برداری می‌کند.
 
فصل چهارم کتاب «آمریکای کوچک» به روابط امنیتی ـ اطلاعاتی ایران و اسرائیل پرداخته است و در آن، روابط سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) با موساد بررسی شده است. در این بخش به چرایی ایجاد ارتباط بین ساواک و سرویس اطلاعاتی اسرائیل پرداخته و جنبه‌های مختلف همکاری بین این دو سازمان امنیتی و اطلاعاتی بیان شده است. علاوه بر این، ارتباط آموزشی این دو سرویس امنیتی مورد توجه نویسنده بوده و مراحل مختلف این آموزش‌ها شرح داده شده است.
 
موضوع فصل پنجم این کتاب روابط نظامی ایران و اسرائیل است. در این فصل از انگیزه‌های اسرائیل برای فروش تسلیحات جنگی به ایران پرده‌برداری و قراردادهای نظامی این دو رژیم بررسی شده است.
 
فصل ششم یکی از مهم‌ترین مباحث این کتاب است و در آن موضوع روابط فرهنگی ایران و اسرائیل مدنظر نویسنده است. در این بخش از کتاب، نویسنده به روش‌های اسرائیل برای ایجاد انس و پیوند بیشتر با ایران اشاره می‌کند و چگونگی بزرگ‌نمایی تاریخ باستان ایران در آن دوره را توضیح می‌دهد. در این فصل به برخی فعالیت‌های فرهنگی اسرائیل در ایران همچون کانون کورش کبیر، خانه کورش، موضوع اسرائیل و یهود در جشن 2500 ساله و... اشاره شده است.
 
در فصل پایانی این کتاب که با عنوان «آمریکای کوچک و شیطان کوچک» مطرح شده است، دلایل نگاه شاه به اسرائیل به‌عنوان آمریکای کوچک و نگاه انقلاب اسلامی به اسرائیل به‌عنوان شیطان کوچک مورد توجه بوده است.
 
این کتاب که خلاصه کتاب 450 صفحه‌ای «ارتباط ناشناخته» است دو فصل جدید دارد که آن را از کتاب ارتباط ناشناخته متمایز می‌کند: یکی فصل اول با عنوان «چگونگی پیدایش صهیونیسم و اشغال سرزمین فلسطین» و دیگری فصل پایانی این اثر با عنوان «آمریکای کوچک و شیطان کوچک».
 
در بخشی از این کتاب آمده است:
روابط سی‌ساله ایران و اسرائیل به اندازه‌ای ناشناخته است که می‌توان آن را از اسرارآمیزترین و ناشناخته‌شده‌ترین روابطی دانست که با هیچ‌یک از کشورهای دیگر خاورمیانه قابل مقایسه نیست. یعقوب نیمرودی به‌عنوان یکی از فعال‌ترین نمایندگان اسرائیل در تهران که به مدت سیزده سال در ایران بوده است و این دوران را شادترین دوران زندگی‌اش می‌داند، دراین‌باره اظهار می‌کند: «اگر روزی به تو اجازه دهند از کارهایی که ما در تهران انجام داده‌ایم، آگاه شوی، از آنچه می‌شنوی وحشت خواهی کرد و حتی نمی‌توانی آن را تصور کنی»
 

جهت تهیه کتاب «آمریکای کوچک» به سایت فروشگاه کتاب پژوهشکده تاریخ معاصر یا مراکز پخش کتاب‌های این پژوهشکده در تهران و شهرستان‌ها مراجعه فرمایید. https://iichs.ir/vdca.onok49nmi5k14.html
iichs.ir/vdca.onok49nmi5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما