تصویب فوریت لایحه سپاه بهداشت در جلسه امروز مجلس/در همه جای مملکت احساس می‌کنم که بهداشتِ مردم ضعیف است!/ورود گاو و گوسفند به کشور آزاد شد!/اختصاص جایزه بهترین رساله در مورد نیروی هسته‌ای به یک دانشجوی ایرانی/سناتور متین دفتری: کلید مفاسد و عدم رضایت مردم تبعیض در اجرای قانون است!/درباره یک شایعه ؛ فردا دنیا به آخر نمی‌رسد!/لباس متحدالشکل اجباری نیست
10 بهمن 1342
تصویب فوریت لایحه سپاه بهداشت در جلسه امروز مجلس نخست‌وزیر در جلسه امروز مجلس شورای ملی هنگام تقدیم لایحه سپاه بهداشت گفت: بنده با اجازه مقام ریاست و آقایان محترم لایحه سپاه بهداشت را با قید یک فوریت تقدیم می‌کنم. الآن ملاحظه بفرمایید شما به روستانشینان همه چیز داده‌اید ــ زمین و آب و ملک و مالکیت و...، فقط بهداشت کسر بود. این بهداشت اتفاقا بنده الان از سازمان برنامه می‌آیم در آنجا مذاکره بود که وسایل بهداشتی را در سطح شهر‌ها و مراکز استان می‌شود فراهم کرد، ولی متأسفانه در روستا‌ها خیلی مشکل است، اما این سپاه بهداشت این مطلب اساسی را حل می‌کند و ما امیدواریم که در همه نقاط مملکت بتوانیم وسایل بهداشت را در اختیار روستاییان بگذاریم.
  در همه جای مملکت احساس می‌کنم که بهداشتِ مردم ضعیف است! یقین دارم همه آقایان محترم و خانم‌های محترم نمایندگان مجلس فیلم پرستو‌ها به لانه بر می‌گردند را دیده‌اند. بسیار فیلم عالی است و در آنجا مشاهده کردید که واقعا به روستا‌ها از نداشتن طبیب و بهداشت چه اندازه سخت می‌گذرد. این واقعا یک حقیقتی است که باید قبول بکنیم و باید اذعان بکنیم در روستاها با همه فعالیت‌های زیادی که می‌شود چه از طریق وزارت بهداری چه سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی و چه «شیر و خورشید سرخ» با وصف این در سطح روستا طبیب و وسایل بهداشت کم است؛ وسایل درمانی کم است.
بنده در نقاط مختلف مملکت که مسافرت می‌کنم چه نقاط جنوبی چه غربی چه شرق ایران همه جا احساس می‌کنم که وسایل بهداشت در دسترس مردم کم است و متأسفانه در سطح روستا‌ها امکان اینکه اطبای عالیقدر بروند و بمانند کم است؛ به جهت اینکه واقعا آنها هم یک گرفتاری‌هایی دارند.
در ادامه پس از قرائت متن لایحه فوریت آن تصویب و به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع شد.1
  ورود گاو و گوسفند به کشور آزاد شد! هیئت دولت به پیشنهاد وزیر کشور با تخفیف 30 درصد از کرایه حمل گاو و گوسفند با راه‌آهن موافقت کرد. ضمنا در جلسه دیشب دولت تصمیم گرفته شد برای ورود گاو و گوسفند تسهیلات لازم فراهم گردد.
در حال حاضر ورود گوسفند و گاو بدون پرداخت سود بازرگانی و حقوق گمرکی آزاد است، ولی با تسهیلاتی که فراهم شده است قیمت گوسفند از افغانستان و ترکیه تنزل خواهد کرد.
یک مقام مطلع نیز در این زمینه گفت: مذاکره برای خرید صدهزار رأس گوسفند از افغانستان تا حدی به نتیجه مثبت رسیده است.
  اختصاص جایزه بهترین رساله در مورد نیروی هسته‌ای به یک دانشجوی ایرانی روزنامه «کیهان» نوشت: یک دانشجوی ایرانی دانشگاه لندن با نوشتن رساله‌ای درباره نیروی هسته‌ای به موفقیت شایان توجهی نایل آمد و جایزه «هینتون» جایزه بهترین رساله سال به وی تعلق گرفت.
فریدون جنیدی در انگلستان دوره مهندسی مکانیک را به پایان رسانید و برای گذراندن دوره یک‌ساله تخصصی در رشته نیروی هسته‌ای وارد امپریال کالج دانشگاه لندن شد.
جنیدی این دوره را نیز با موفقیت گذرانید و با تهیه رساله‌ای در زمینه نیروی هسته‌ای موفق به دریافت دیپلم دی.ای.سی در نیروی هسته‌ای شد.
این جایزه به شخصی که بهترین رساله سال را در زمینه نیروی هسته‌ای تهیه کند اعطا می‌شود.
  سناتور متین دفتری: کلید مفاسد و عدم رضایت مردم تبعیض در اجرای قانون است! روزنامه «کیهان» نوشت: دیروز سناتور دکتر متین دفتری تحت عنوان حکومت قانون در کانون دانشجویان سخنرانی کرد. وی گفت: کلید مفاسد و عدم رضایت مردم کشور ما به علت تبعیض در نحوه اجرای قانون است. در کشور ما هر کس با حمایت و پشتیبانی از مقامات کار خود را انجام می‌دهد.
وی افزود: مستخدمین دولت دو دسته‌اند: یک دسته کسانی هستند که با بند و بست می‌خورند و هم می‌خورانند و دسته دیگر از نظر وجدان و محافظه‌کاری در ادارات کار نمی‌کنند؛ خطر این طبقه بیشتر از آن طبقه است.
وی افزود: هم‌اکنون اکثر کارهای مردم در ادارات متوقف مانده و به هیچ وجه در ادارات رعایت اصل تساوی حقوق نمی‌شود. در ادارات ما فقط قانون را به لفظ ادا می‌کنند و از عمل آن خبری نیست. اگر کسی بخواهد در این مملکت کار مثبتی انجام دهد، از بیم آنکه او را به جهاتی نسبت ندهند، از اقدام به کار مثبت صرف نظر می‌کند.
وی افزود: کارمندان دولت چگونه می‌توانند با این‌گونه تبعیضات که در ادارات معمول است ادامه کار دهند.2
  درباره یک شایعه ؛ فردا دنیا به آخر نمی‌رسد! عده‌ای در تهران شایع کرده‌اند که به واسطه تصادف روزهای اول و آخر ماه رمضان با روز جمعه، فردا دنیا آخر می‌شود. آیت‌الله کوه‌کمرای در واکنش به این شایعه گفت: فردا دنیا به آخر نخواهد رسید و زندگی عادی جهان مانند روزهای دیگر آغاز و ادامه خواهد یافت. خداوند تاریخ و ساعت و علم قیامت را حتی از پیغمبر اسلام نیز پنهان کرده است.
آیت‌الله تقدسی نیز در این زمینه گفت: در شرع مقدس چنین مطلبی نیست و این ماجرا از جانب دشمنان دین است و یا از ناحیه مردمان عوام است.
آیت‌الله تهرانی نیز گفت: این حرف‌ها تصورات و توهمات است.
  لباس متحدالشکل اجباری نیست روزنامه «اطلاعات» نوشت: بامداد امروز دکتر پرویز ناتل خانلری، وزیر فرهنگ، در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیویی گفت: لباس متحدالشکل را ما در مدارس مقید و اجباری نکرده‌ایم که شاگردهای همه مدارس یک رنگ لباس بپوشند.
این امر مسلم است که در نقاط مختلف کشور و حتی در نقاطی از تهران وضع اقتصادی و مالی همه شاگردان یکسان نیست و باید تناسب وضع مالی آنان را در نظر گرفت.
وی افزود: ما درباره متحدالشکل کردن لباس دانش‌آموزان تاریخ معین نکردیم و اگر خانواده نیز بی‌بضاعت باشد و واقعا نتواند لباس برای فرزند خود تهیه کند اصلا قید و اجباری نخواهد بود.3
 
متن جایگزین عکس: روزنامه اطلاعات، 10 بهمن 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdci.qavct1awvbc2t.html
iichs.ir/vdci.qavct1awvbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما