نامه آیت‌الله خمینی  به فرزندشان درباره رسیدگی به مستمندان قم/دستور شاه برای تشکیل سپاه بهداشت/سفر شخصی شاه و فرح به اروپا!/تلفات بالای برف در کرمانشاه و اردبیل؛ شانزده نفر بر اثر سرما فوت کردند!/کمک نظامی آمریکا به ایران/گوشت در تهران کمیاب شد
2 بهمن 1342
نامه آیت‌الله خمینی  به فرزندشان درباره رسیدگی به مستمندان قم ‏آیت‌الله خمینی در نامه‌ای به فرزندشان سیدمصطفی خمینی، از وضعیت فقرای قم ابراز نگرانی کردند.
‏‏در این نامه آمده است: جناب نور چشمی، به قراری که مطلع شدم وضع فقرای قم بسیار بد است. این معنی‏‎ ‎‏اینجانب را کاملا ناراحت کرده است؛ مع‌الأسف با وضع حاضر، آن طوری که باید و شاید‏‎ ‎‏نمی‌توانم به بندگان محترم خدای تعالی خدمت کنم. شما از قول من پس از اظهار تشکر‏‎ ‎‏از اشخاصی که کمک کردند، به اهالی محترم و ثروتمندان معزز تذکر دهید که خدای‏‎ ‎‏تعالی این روزها را برای امتحان پیش می‌آورد. خوب است که از امتحان الهی سرفراز‏‎ ‎‏بیرون بیایید، و هر کس به مقدار مقدور خود به سادات محترم و سایر فقرا کمک کند. اگر‏‎ ‎‏خدای نخواسته کسی در این سرما تلف شود، همه مسئول هستیم و از انتقام خدای تعالی‏‎ ‎‏می‌ترسم.1
  دستور شاه برای تشکیل سپاه بهداشت روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه فرمان تشکیل سپاه بهداشت را صادر کرد.2
  سفر شخصی شاه و فرح به اروپا! روزنامه «کیهان» نوشت: موکب مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاهی و علیاحضرت شهبانوی ایران ساعت 8 صبح امروز با هواپیمای جت آلیتالیا به وین عزیمت فرمودند.
با وجودی که سفر اعلیحضرتین به اروپا غیر رسمی و به طور خصوصی انجام می‌گرفت مع‌الوصف هنگام عزیمت شاهنشاه و شهبانو اعضای خاندان سلطنتی، آقایان نخست‌وزیر و وزیر دربار شاهنشاهی اعضای کابینه و فرماندهان ارتش و دوایر انتظامی کشور، رجال و شخصیت‌های مملکتی حضور داشتند.
 
تلفات بالای برف در کرمانشاه و اردبیل؛ شانزده نفر بر اثر سرما فوت کردند! روزنامه «کیهان» نوشت: در اطراف کرمانشاه، اردبیل و بندر گناوه شانزده نفر در برف خشک شدند. فرمانده ژاندارمری کرمان نیز در میان برف در خطر مرگ بود که نجات داده شد.
در جاده یخ‌زده هراز تعداد زیادی وسایط نقلیه به علت مسدود بودن راه متوقف شده و یخ زده‌اند.
در میانه نیز به علت مسدود شدن راه‌ها سیصد اتومبیل در محاصره برف هستند. در بندر پهلوی نیز به دنبال ریزش برف سنگین مرداب انزلی و رودخانه‌های بندر پهلوی یخ زدند و صیادان دست از کار کشیدند. همچنین چند نفر دیگر در اطراف بندر گناوه بر اثر سرما تلف شدند که هنوز تعداد و هویتشان معلوم نشده است.
 
کمک نظامی آمریکا به ایران «آسوشیتدپرس» نوشت: پریزیدنت جانسون، رئیس‌‎جمهوری آمریکا، دیشب از کنگره درخواست کرد تا بودجه‌ای به مبلغ 3 میلیارد و 400 میلیون دلار برای کمک به کشورهایی که می‌خواهند آزادی و صیانت اقتصادی خود را حفظ کنند تصویب نماید.
در این بودجه یک‌میلیارد دلار کمک نظامی است که باید 840 میلیون دلار به نُه کشور پرداخت گردد. ایران، ترکیه، پاکستان، یونان، ویتنام جنوبی، کره جنوبی، چین ملی، تایلند و هند جزء این کشورها هستند.
  گوشت در تهران کمیاب شد از دو روز پیش گوشت در تهران نایاب شده است؛ به طوری که در بسیاری از مغازه‌های قصابی و سوپرمارکت‌های شمال شهر گوشت پیدا نمی‌شود.
بیشتر قصابان علت کمیابی گوشت را مسدود بودن راه‌ها ذکر کرده و می‌گویند: تنها قصابان بزرگ می‌توانند از ذخایر گوسفند خود استفاده کنند که تعداد فروشگاه‌های آنها هم زیاد نیست؛ روی همین اصل گوشت در بیشتر مغازه‌ها کمیاب شده است.
در طی این مدت کشتار گوسفند به یک‌سوم و گاو به نصف میزان مصرفی تهران تقلیل یافته است. قصاب‌ها می‌گویند بسته شدن راه‌ها با وجود موجودی گوسفند در تهران فقط بهانه‌ای برای گران کردن گوشت شده است.3
 
روزنامه اطلاعات، 2 بهمن 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcc.0q4a2bqp0la82.html
iichs.ir/vdcc.0q4a2bqp0la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما