شاهنشاه محو فساد قربانی می‌خواهد!/از آنهایی نیستم که چون قادر به کاری نیستم افکار مردم را با وعده‌های غیر قابل تحقق مشغول کنم!/تبعیضات باید برطرف شود/ هیچ کس به دلیل ارتباط فامیلی با مقامات نباید رشد کند!/روزی می‌رسد که با ذره‌بین دنبال آثار فساد بگردیم!/تقی‌زاده: آوردن «اسم معنی» از خارج ننگ است!
30 دی 1342
شاهنشاه محو فساد قربانی می‌خواهد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 8:30 بعد از ظهر دیروز در اجتماع مسئولان و کارمندان صنعت نفت که در تالار اجتماعات کارمندان تشکیل شده بود شاهنشاه بیاناتی را ایراد کرد.
شاه گفت: اولین وظیفه ما این است که روزبه‌روز در تمام رشته‌ها خودمان را مهیا بکنیم؛ یعنی اینکه اگر کسی الآن متخصص است سعی کند که باز هم بیشتر معلومات خودش را تکمیل بکند تا به اندازه کافی چه کارگر فنی و چه مهندس و چه افراد اداری تربیت بکنیم که صنعت نفت ما کمتر احتیاجی به افراد غیر ایرانی داشته و یا احیانا هیچ احتیاجی به این افراد نداشته باشد. این هم از لحاظ صرفه‌جویی خوب است و هم از جهات دیگر. ما باید سعی بکنیم که در تمام بازارهای دنیا به وسیله مشارکت و احیانا بازاریابی سرمایه‌گذاری در تأسیسات نفتی در نقاط دیگر جهان بکنیم.
به هر صورت در این مدت زمان که سایرین به‌اصطلاح چهاراسبه پیشرفت می‌کردند و صنعتی می‌شدند مملکت ما اضافه بر گرفتاری‌ها و ابتلائات و ضعف حکومت مرکزی از لحاظ فنی بی‌نهایت عقب‌افتاده بود، به طوری که وقتی اصولا صنعت نفت در دنیا کشف شد، ما به اصطلاح معروف شاید به‌زور می‌توانستیم لولهنگ بسازیم
  از آنهایی نیستم که چون قادر به کاری نیستم افکار مردم را با وعده‌های غیر قابل تحقق مشغول کنم!
البته ما هر روز سعی می‌کنیم تا سر حد امکان و تا جایی که منطق و امکانات فعلی اجازه می‌دهد، منافع خودمان را بیشتر بکنیم. موفقیت‌های خوبی هم در این اواخر به‌دست آورده‌ایم که مسلما ادامه خواهد داشت تا همان طور که گفتیم روزی یا از همین استخراج فعلی یا از نقاط دیگر به حد کمال بهره‌برداری از این منبع ثروت طبیعی برسیم.
البته این چیزی نیست که بشود با آن شوخی کرد و ما هم احتیاجی به عوام‌فریبی نداریم. آتیه در پیش ماست، آتیه‌ای روشن، آتیه‌ای درخشان. ما از آن زمامدارانی نیستیم که چون قادر به هیچ عمل مثبتی در داخله خودشان نیستند، چون هیچ کار اصلاحاتی نمی‌توانند انجام بدهند، چون آتیه در مقابلشان غیر از فقر یا بدبختی یا حداکثر در جا زدن چیزی نیست، افکار مردم خودشان را با استعمال کلمات بزرگ و وعده دادن هدف‌هایی که ممکن نیست به آن برسند مشغول می‌کنند.
 
تبعیضات باید برطرف شود/ هیچ کس به دلیل ارتباط فامیلی با مقامات نباید رشد کند!
در قسمت اداره شرکت شاید لازم باشد جریان وضع صحیح‌تری پیدا کند. اگر احیانا تبعیضاتی بوده، این تبعیضات باید برطرف شود. از لحاظ روحی نیز چیزی که برای سرتاسر مملکت اعلام کرده‌ایم البته در مورد این شرکت هم صدق می‌کند، و آن این است که پیشرفت و ترقی فقط و فقط منوط به شخصیت و قدرت کار و لیاقت افراد خواهد بود و لاغیر. هیچ کس به عنوان اینکه پسر فلانی است یا برادر فلانی است یا دوست فلانی است، نمی‌تواند ترقی کند، بلکه صرفا شخصیت خود او و نتیجه کار خود او است که مؤثر است.
 
روزی می‌رسد که با ذره‌بین دنبال آثار فساد بگردیم!
ما با چنان پی‌گیری با هر نوع فسادی در مملکت مبارزه می‌کنیم که نتایج اولیه آن را دیدید، ولی اجتماعی که به سمت هدفی عالی پیش می‌رود ناچار است از این نوع قربانی‌های فساد بدهد و این ادامه خواهد داشت و امیدوارم به زودی روزی در مملکت خواهد رسید که باید با ذره‌بین نگاه کنیم تا آثار فساد را ببینیم. این مختصری است از وضع آینده این مملکت.1
  تقی‌زاده: آوردن «اسم معنی» از خارج ننگ است!
سناتور سیدحسن تقی‌زاده در جلسه امروز مجلس سنا زمانی که «لایحه قرارداد بین‌المللی مخابرات» در جلسه سنا مطرح شد در تذکری گفت: ما در بچگی درس می‌خواندیم اصطلاحاتی داشتیم. این اصطلاحات عبارت بود از «اسم ذات» و «اسم معنی». برای اسم ذات هر قدر کلمه خارجی بخواهید به سهولت می‌توان اخذ کرد، اما اسم معنی را قبول کنیم باعث حقارت مملکت است و در واقع ننگ است؛ چون که می‌گویند که اینها این معنی را نداشته‌اند چه اگر داشتند این اسم معنی را می‌گذاشتند و قید می‌کردند.
گرفتن اسم معنی از خارجه قبیح است و نمی‌شود از خارجه گرفت. بنده عرضی ندارم. ماها یک پایمان آن دنیا است و یک پایمان این دنیا. این تکلیف خود جوانان است. بنده همیشه در عمرم این موضوع را تذکر داده و اصرار کرده‌ام خدا بیامرزد مرحوم ارباب کیخسرو را در تمام مدت مجلس اگر کسی یک کلمه غیر ایرانی می‌گفت فورا بلند می‌شد و می‌گفت آقا این لغت درستش در ایرانی این است.
مثلا این کلمه بیوگرافی که معمول شده پناه بر خدا همه کس می‌گوید بیوگرافی؛ در صورتی که ما به جای آن «شرح زندگی» داریم «شرح حال» داریم و «ترجمه احوال» داریم. عوام‌الناس هم می‌گویند: «بیوگرافی» این خوب نیست این چیز خوبی نیست. به‌هرحال چیزی که خوب نیست ما نباید برای قبولاندن آن اصرار کنیم و این فایده ندارد چیزهایی که به ملیت ضرر می‌رساند حتی‌الامکان نباید قبول کنیم.2
 
روزنامه اطلاعات، 30 دی 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcd.s0j2yt0k9a26y.html
iichs.ir/vdcd.s0j2yt0k9a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما