نامه گرم و دوستانه جانسون به شاه!/بازگشت اشرف از مسافرت هند و سیام به تهران!/مدیریت بانک‌های مختلط به ایرانی‌ها داده شود/تهیه طرح موافقت‌نامه ترانزیت ایران و ترکیه/موافقت رؤسای دانشکده‌ها با لغو کنکور عمومی/کمبود گوشت در بنادر جنوب
28 دی 1342
نامه گرم و دوستانه جانسون به شاه! روزنامه «کیهان» نوشت: شرایور، رئیس سپاه صلح آمریکا، طی یک مصاحبه مطبوعاتی در تهران این نکته را فاش ساخت که اراده شاهنشاه بر این تعلق گرفته است که تعداد داوطلبان سپاه صلح در ایران به سه برابر یا بیشتر از رقم کنونی افزایش داده شود.
شرایور ضمنا اظهار داشت که شاهنشاه ایران به وی اجازه مرحمت فرموده‌‎اند تا مراتب رضایت خاطر همایونی را از دریافت نامه شخص پریزیدنت جانسون اعلام دارم.
شرایور گفت: شاهنشاه فرمودند که نامه پریزیدنت جانسون فوق‌العاده گرم و دوستانه و متضمن دلایل بارز بر حسن روابط دوستانه بین ایران و آمریکا بود. مع‌الوصف شرایور از ذکر محتوای نامه خودداری کرد و فقط تأکید کرد که نامه مزبور یک نامه شخصی از طرف پرزیدنت جانسون برای اعلیحضرت همایونی بود.1
  بازگشت اشرف از مسافرت هند و سیام به تهران! روزنامه «اطلاعات» نوشت: والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی امروز از سفر هندوستان و سیام به تهران مراجعت کردند.
والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی بیست روز پیش تهران را برای بازدید از این کشور ترک کردند. ابتدا به دعوت دولت هندوستان به دهلی نو رفتند و در کنفرانس زنان هند نطقی پیرامون فعالیت‌ها و موفقیت‌های زنان ایران در سال‌های اخیر که به رهبری شاهنشاه انجام گرفته بود ایراد کردند، سپس به بانکوک عزیمت نمودند. در این سفر نیز میهمان پادشاه و ملکه سیام بودند.2
 
مدیریت بانک‌های مختلط به ایرانی‌ها داده شود سمیعی، رئیس کل بانک مرکزی، دیروز در مصاحبه با «کیهان اینترنشنال» گفت: بانک مرکزی تصمیم گرفته است که ضعف‌های سیستم بانکداری را از میان ببرد.
پیش‌بینی می‌شود از بانک‌های مختلط خارجی و ایرانی خواسته شود که اداره و امر مدیریت را به دست ایرانیان بسپارند.
 
تهیه طرح موافقت‌نامه ترانزیت ایران و ترکیه طرح موافقت‌نامه جدید ترانزیت ایران و ترکیه که مذاکرات آن از دو هفته قبل در تهران شروع شده بود پایان یافت و هیئت‌های نمایندگی اقتصادی دو کشور امروز و فردا پروتکل‌های مربوط به این موافقت‌نامه را مورد بررسی قرار می‌دهند.
گفته می‌شود تا سه روز دیگر موافقت‌نامه تازه ترانزیت ایران و ترکیه برای امضا آماده خواهد شد.
مهندس همایون، رئیس هیئت نمایندگی ایران، در این زمینه اظهار داشت: مقامات اقتصادی ترکیه برای کالاهای ترانزیتی ایران تخفیف‌های کلی در زمینه امور حمل و نقل و تعرفه‌های مختلف قائل شدند.3
  موافقت رؤسای دانشکده‌ها با لغو کنکور عمومی روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دنبال اعلام نظر رئیس دانشگاه تهران مبنی بر لغو کنکور عمومی دانشگاه امروز خبرنگار ما با رؤسای دانشکده‌های دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه ملی تماس گرفت و نظر آنان را در این خصوص سؤال کرد.
رئیس دانشگاه ملی در این زمینه گفت: روش کنکور از نظر تعلیماتی مطلقا غلط است. هیچ دانشگاهی در هیچ کجای دنیا نمی‌تواند استعداد پانزده تا بیست‌هزار داوطلب را با یک ورقه کتبی در مدت چند ساعت اندازه‌گیری کند.
دکتر افشار، رئیس دانشکده حقوق، نیز گفت: ما می‌توانیم بدون این همه گرفتاری که به نام کنکور به‌وجود می‌آوریم دانشجو را انتخاب کنیم. کنکور عمومی ضرورت ندارد و فقط یک زحمت فوق‌العاده است.
رئیس دانشکده هنرهای زیبا نیز گفت: با لغو کنکور عمومی، دانشکده‌ها می‌توانند شاگردان پخته را دستچین کنند.4
  کمبود گوشت در بنادر جنوب به دنبال لغو سود بازرگانی دام‌های صادراتی تأمین گوشت در جزایر و بنادر جنوب با مشکلاتی روبه‌رو شده است.
مردم این نواحی می‌گویند: زمانی که به صادرات دام سود بازرگانی تعلق می‌گرفت گوشت مصرفی اهالی به سختی تأمین می‌شد و اینک که سود بازرگانی لغو گردیده مسلم است که این مشکل شدیدتر مطرح خواهد گردید.
لغو سود بازرگانی دام‌های صادراتی به منظور توسعه تجارت با شیخ‌نشین‌های خلیج فارس صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش آن طور که دفتر گمرک بوشهر و دفاتر گمرکی بنادر تابعه نشان می‌دهد، میزان گوسفندهای صادراتی در ماه‌های اخیر از قرار ماهی سه‌هزار گوسفند بوده است و در حدود همین میزان نیز گوسفند به طور قاچاق از حوزه‌های غیر مجاز صادر شده است و اینک که سود بازرگانی لغو شده به طور حتم میزان صدور بیشتر خواهد گردید.
این گزارش می‌افزاید: با وجود گرانی گوشت قصابان اعتراض دارند که گوشت ارزان است و فروش گوشت به قیمت معمول صرف نمی‌کند و مدتی است که قصابان کم کشتار می‌کنند و مردم برای تأمین گوشت خود به رانندگان پول ‌می‌دهند تا برایشان از شیراز و کازرون گوشت بیاورند.5
 
اطلاعات، 28 دی 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcj.8eofuqeitsfzu.html
iichs.ir/vdcj.8eofuqeitsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما