ادارات جوابگوی مردم نیستند/امروز ضرورت یک رفرم اساسی و همه‌جانبه در ادارات احساس می‌شود!/راه‌ها بسته شده، مردم به دلیل سرمازدگی از بین رفته‌اند، احشام تلف شده و خبری از مردمی که گرفتار شده‌اند در دست نیست!/اپیدمی  هروئین در  تهران/باهری: درد جامعه ما درد دادگستری است!/باید دادگستری را از اعمال نفوذ و سیاست مصون داشت!
22 دی 1342
ادارات جوابگوی مردم نیستند عباس اسدی سمیع، نماینده فومن، امروز در نطق پیش از دستور خود در مجلس شورای ملی گفت: انگیزه بنده در عرایض امروز تعداد زیادی نامه‌های شکایت‌آمیزی است که از دستگاه‌های مختلف به وسیله موکلینم هر روز می‌رسد و هر روزه ما اینجا شاهدیم که بانوان و آقایان محترم نمایندگان نامه‌های شکایت‌آمیز فراوانی دریافت می‌دارند و تقدیم مجلس می‌کنند.
سازمان‌ها و ادارات ما در حال حاضر منطبق با عوامل ناشی از انقلاب سفید شاهنشاه و ملت نیست. مردم که به رهبری شاهنشاه خود انقلابی نموده‌اند می‌خواهند و به حق هم می‌خواهند که از مزایای این انقلاب برای بالا بردن سطح زندگی خودشان، برای پیشرفتشان در کلیه شئون اجتماعی، برای بهزیستی خودشان استفاده ببرند، ولی این دستگاه‌ها که یک سیستم کهنه و فرسوده در آنها حکم‌فرماست، با یک ابراز و آلات و ادوات کهنه نمی‌توانند جوابگوی انتظارات و خواسته‌های حقه این مردم باشند.
  امروز ضرورت یک رفرم اساسی و همه‌جانبه در ادارات احساس می‌شود! امروز ضرورت یک رفرم اساسی و همه‌جانبه در سازمان‌های اداری مملکت به خاطر منطبق ساختن این سازمان‌ها با عواملی ناشی از انقلاب کاملا محسوس است، انقلاب نوی است، تحول تازه‌ای است آلات و ادوات تازه و وسایل تازه و نو می‌خواهد و آن ادوات کهنه در این انقلاب دیگر به کار نمی‌آید.
بانوان و آقایان محترم توجه دارند که در غالب ممالک دنیا خیلی از دولت‌ها به خاطر حمایت از کشاورزان بعضی از محصولات کشاورزی را به بهایی گران‌تر از آنچه در بازار عرضه می‌شود خریداری می‌کنند و آن را به قیمت ارزان‌تری در بازار عرضه می‌کنند، از این طریق البته یک ضرر مادی متحمل می‌شوند، ولی به خاطر حمایتی که از قشر زحمتکش و تولیدکننده و مولد مملکت خود می‌کنند به مملکت خود فایده می‌رسانند.
ولی در مملکت ما مثلا سازمان دخانیات را مثال بزنیم این توتون را از دست کشاورزان تقریبا به یک‌پنجم قیمتی که بعد از تبدیل آن به سیگار و پس از کسر خرج که به خود آن کشاورزان که بعدا به صورت مصرف‌کنندگان درمی‌آیند می‌فروشند خریداری می‌کنند.
اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند بنده توجه دولت را به این نکته جلب می‌کنم که توتون‌کاری در مملکت ما متروک خواهد شد.
ما علاوه بر اینکه دیگر نمی‌توانیم صادر کنیم و یک مقدار ارز از این راه عاید مملکت ما بشود، توتون تولیدی ما کفایت مصرف داخله را نخواهد کرد و ما مجبور خواهیم شد که مقداری از ارز مملکت را اختصاص به وارد کردن توتون به این مملکت بدهیم. [ دکتر شفیع امین: مانندگندم] بلی! مانند گندم.
  راه‌ها بسته شده، مردم به دلیل سرمازدگی از بین رفته‌اند، احشام تلف شده و خبری از مردمی که گرفتار شده‌اند در دست نیست! این بارندگی و ریزش برف شدید در این اواخر صدمات فراوانی به شهرستان فومن، حوزه انتخابیه بنده، وارد آورده است. مرکز شهرستان که تعداد معدودی خانه دارد خسارت زیادی دیده است. هنوز تعداد زیادی از راه‌های آنجا باز نشده است، عده‌ای از چوپان‌ها دچار سرمازدگی شده‌اند و مرده‌اند تعداد زیادی از احشام به علت نداشتن آذوقه و سرمازدگی از بین رفته است؛ البته به وسیله استانداری استان گیلان و جمیعت شیروخورشید سرخ شهرستان فومن تقاضای بذل توجه و مساعدت شده است، ولی بنده حسب‌الوظیفه لازم می‌دانم اینجا هم به عرض برسانم و توجه دولت و مقامات شیر و خورشید سرخ را به این نکته معطوف بدارم.
وضع راه‌های آنجا طوری است که واقعا با جان و زندگی مردم بستگی پیدا کرده و آنها را ناراحت کرده است و در همین اواخر به علت مسدود شدن راه‌ها عده‌ای پشت برف مانده‌اند و چون نتوانسته‌اند به مرکز شهرستان بیایند و وسایل و آذوقه و خواربار و سوخت برای خودشان تهیه بکنند از بین رفته‌اند. این راه جنبه حیاتی پیدا کرده راهی است که ماشین‌آلات سنگین وزارت راه نمی‌تواند آنجا برود؛ با بیل معلوم نیست تا کی باز شود و هنوز از مردم که پشت این راه مسدود مانده‌اند خبری در دست نیست.1
  اپیدمی  هروئین در  تهران انجمن نجات معتادین در تهران طی آماری اعلام کرد چهارهزار نفر هروئینی و دوازده‌هزار نفر معتاد به سایر مواد مخدر در تهران وجود دارد.
این انجمن می‌گوید: هروئینی‌‎های تهران روزانه یک کیلو و دویست گرم هروئین مصرف می‌کنند و این رقم در سال به 432 کیلو گرم بالغ می‌گردد.
آلودگی جوانان تهران به هروئین و میزان این آلودگی در جلسه چهارشنبه گذشته سنا مورد بحث قرار گرفت.
دکتر باهری، وزیر دادگستری، در این جلسه گفت: اگر در مورد سوداگران بدطینت هروئین سختگیری نشود، جامعه و جوانان ما را تهدید می‌کند و این خطری است که اینک به صورت همه‌گیر اپیدمی وجود دارد.
سناتور دشتی نیز عقیده داشت که محرک یک شخص در ساختن هروئین هر چه می‌خواهد باشد باید اعدام شود تا دیگر هروئین نسازد. برای سلامت جامعه چه اهمیت دارد که ده نفر هم اعدام شوند. ما اینجا آمده‌ایم تا مصالح اجتماع را رعایت کنیم.2
  باهری: درد جامعه ما درد دادگستری است! دکتر باهری، وزیر دادگستری، طی مصاحبه‌ای دیشب به خبرنگار «کیهان اینترنشنال» گفت: من صریحا می‌گویم که درد اجتماع ما درد اقتصادی و مالی نیست، بلکه اساس درد اجتماع ما درد دادگستری است.
وی افزود: وظیفه دادگستری اجرای عدالت است؛ البته نه عدالت مطلق خدایی بلکه آن عدالت نسبی که زاییده تصور جامعه ایرانی است را به ثمر برسانیم.
دکتر باهری اضافه کرد: علت اصلی بسیاری از سرخوردگی‌های مردم اجتماع ما تأخیر در اجرای عدالت است. دادگستری امامزاده‌ای است که همه از آن انتظار معجزه دارند، اما درد خود دادگستری درد عدم توجه و علاقه نسبت به خود است.
  باید دادگستری را از اعمال نفوذ و سیاست مصون داشت! وی افزود: بزرگ‌ترین کمکی که می‌توان به دادگستری کرد این است که این دستگاه را از اعمال نفوذ و غرض و سیاست مصون داشت. اگر قضات بدانند که در اجرای وظیفه آنها مانعی وجود ندارد و استقلال رأی‌شان محفوظ خواهد ماند به کار خود علاقه‌مند می‌شوند، ولی اگر قرار باشد آلت وزیر یا مقام دیگری گردند در کار خود دلسرد می‌شوند.3
 

https://iichs.ir/vdcg.z97rak9nxpr4a.html
iichs.ir/vdcg.z97rak9nxpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما